Re: ANWB geschil/incasso procedure
Geplaatst: 13 jul 2024 07:19
Ik denk dat hier vooral een stuk onduidelijkheid is tussen wat er werkelijk gezegd is en wat er door één of beide partijen als uitkomst is verwacht.
Het begint al met "ik zocht en berger" en vervolgens de ANWB bellen. De ANWB Wegenwacht is geen bergingsdienst. Het uitgangspunt is om met een (nood)reparatie iemand weer op weg te helpen en alleen als dat niet lukt een berger in te schakelen.
Als TS een berger wilde en daarmee concrete afspraken wilde maken, waarom is dat dan niet gedaan?
In het telefoongesprek met de ANWB zal ongetwijfeld zijn gezegd dat er die zaterdag nog een wegenwachter kwam, dat de auto die zaterdag ook afgesleept zou kunnen worden door een bergingsbedrijf als reparatie niet zou lukken en dat de auto naar de garage van TS zijn/haar keuze gebracht zou worden door het bergingsbedrijf.
En van dat laatste kun je natuurlijk héél snel voor jezelf "invullen" dat dat dan ook op die bewuste zaterdag zou gebeuren. En misschien is er zelfs wel gezegd dat ze dat op de bewuste zaterdag wilden regelen. Maar dat kan alleen als het betreffende garagebedrijf op die betreffende zaterdag, op het tijdstip dat de berger ter plaatse kwam (+ reistijd naar de garage toe) nog open was
Want een bergingsbedrijf zet niet zomaar een auto voor de deur
Ze leveren een auto alleen bij een persoon die de verantwoordelijkheid overneemt en sleutels in ontvangst neemt.
(kleine) garagebedrijven zonder luxe showroom die zich voornamelijk op het onderhoud van auto's zijn op zaterdag vaak niet of maar beperkt open en dus ook niet of beperkt telefonisch bereikbaar. Als de berger het garagebedrijf belt en geen gehoor krijgt, wordt de auto daar simpelweg niet op die zaterdag afgeleverd. En gaat de auto naar het depot, waarna het "dossier" op de stapel met andere dossiers komt van auto's die dat weekend geborgen zijn. Een administratief medewerker begint op maandag die stapel door te nemen, en wellicht is de auto van TS dan pas maandagmiddag of in de loop van dinsdag aan de beurt om een afspraak te maken met de garage voor het brengen van de auto.
Gezien bovenstaande ben ik dan ook reuze benieuwd naar het tijdsverloop op de bewuste zaterdag en de openingstijden van het garagebedrijf. Want zelf als er gezegd is door ANWB dat zij kunnen regelen dat de auto dezelfde zaterdag nog naar het garagebedrijf gebracht wordt, is er daarvoor nog wel een andere partij nodig. En als die andere partij niet beschikbaar was, dan kan de ANWB en het bergingsbedrijf daar helemaal niets aan doen.
Het begint al met "ik zocht en berger" en vervolgens de ANWB bellen. De ANWB Wegenwacht is geen bergingsdienst. Het uitgangspunt is om met een (nood)reparatie iemand weer op weg te helpen en alleen als dat niet lukt een berger in te schakelen.
Als TS een berger wilde en daarmee concrete afspraken wilde maken, waarom is dat dan niet gedaan?
In het telefoongesprek met de ANWB zal ongetwijfeld zijn gezegd dat er die zaterdag nog een wegenwachter kwam, dat de auto die zaterdag ook afgesleept zou kunnen worden door een bergingsbedrijf als reparatie niet zou lukken en dat de auto naar de garage van TS zijn/haar keuze gebracht zou worden door het bergingsbedrijf.
En van dat laatste kun je natuurlijk héél snel voor jezelf "invullen" dat dat dan ook op die bewuste zaterdag zou gebeuren. En misschien is er zelfs wel gezegd dat ze dat op de bewuste zaterdag wilden regelen. Maar dat kan alleen als het betreffende garagebedrijf op die betreffende zaterdag, op het tijdstip dat de berger ter plaatse kwam (+ reistijd naar de garage toe) nog open was
Want een bergingsbedrijf zet niet zomaar een auto voor de deur
Ze leveren een auto alleen bij een persoon die de verantwoordelijkheid overneemt en sleutels in ontvangst neemt.
(kleine) garagebedrijven zonder luxe showroom die zich voornamelijk op het onderhoud van auto's zijn op zaterdag vaak niet of maar beperkt open en dus ook niet of beperkt telefonisch bereikbaar. Als de berger het garagebedrijf belt en geen gehoor krijgt, wordt de auto daar simpelweg niet op die zaterdag afgeleverd. En gaat de auto naar het depot, waarna het "dossier" op de stapel met andere dossiers komt van auto's die dat weekend geborgen zijn. Een administratief medewerker begint op maandag die stapel door te nemen, en wellicht is de auto van TS dan pas maandagmiddag of in de loop van dinsdag aan de beurt om een afspraak te maken met de garage voor het brengen van de auto.
Gezien bovenstaande ben ik dan ook reuze benieuwd naar het tijdsverloop op de bewuste zaterdag en de openingstijden van het garagebedrijf. Want zelf als er gezegd is door ANWB dat zij kunnen regelen dat de auto dezelfde zaterdag nog naar het garagebedrijf gebracht wordt, is er daarvoor nog wel een andere partij nodig. En als die andere partij niet beschikbaar was, dan kan de ANWB en het bergingsbedrijf daar helemaal niets aan doen.