Pagina 4 van 5

Re: KPN ellende

Geplaatst: 09 nov 2024 15:44
door Dorfje
Dorfje schreef:
09 nov 2024 08:58
Wat staat er dan precies op jouw monteursbon? En wie heeft precies waar en waar niet een handtekening gezet?
Zou je hier nog antwoord op kunnen geven?

Re: KPN ellende

Geplaatst: 09 nov 2024 16:02
door consument2015
Dorfje schreef:
09 nov 2024 15:44
Dorfje schreef:
09 nov 2024 08:58
Wat staat er dan precies op jouw monteursbon? En wie heeft precies waar en waar niet een handtekening gezet?
Zou je hier nog antwoord op kunnen geven?
Ik snap de vraag niet. Onder aan de monteursbon staat een vakje waar de contractgemachtigde moet tekenen. KPN heeft bevestigd dat ik dat dus had moeten ondertekenen.
Daar staat nu de krabbel van de monteur.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 09 nov 2024 16:11
door NeoDutchio
consument2015 schreef:
09 nov 2024 16:02
Dorfje schreef:
09 nov 2024 15:44
Dorfje schreef:
09 nov 2024 08:58
Wat staat er dan precies op jouw monteursbon? En wie heeft precies waar en waar niet een handtekening gezet?
Zou je hier nog antwoord op kunnen geven?
Ik snap de vraag niet. Onder aan de monteursbon staat een vakje waar de contractgemachtigde moet tekenen. KPN heeft bevestigd dat ik dat dus had moeten ondertekenen.
Daar staat nu de krabbel van de monteur.
U hebt een mail ontvangen met als titel "uitgevoerde werkzaamheden door de monteur". Als link is toegevoegd de monteursbon. Daarin staan de uitgevoerde werkzaamheden beschreven. Wat staat daar in?

Re: KPN ellende

Geplaatst: 09 nov 2024 17:19
door consument2015
NeoDutchio schreef:
09 nov 2024 16:11
consument2015 schreef:
09 nov 2024 16:02
Dorfje schreef:
09 nov 2024 15:44


Zou je hier nog antwoord op kunnen geven?
Ik snap de vraag niet. Onder aan de monteursbon staat een vakje waar de contractgemachtigde moet tekenen. KPN heeft bevestigd dat ik dat dus had moeten ondertekenen.
Daar staat nu de krabbel van de monteur.
U hebt een mail ontvangen met als titel "uitgevoerde werkzaamheden door de monteur". Als link is toegevoegd de monteursbon. Daarin staan de uitgevoerde werkzaamheden beschreven. Wat staat daar in?
Geleverde standaard installatiediensten
1 PC aansluiten en internet activeren
1 Tv-ontvanger aansluiten en activeren
1 Basisinstallatie koper incl. wificheck

Re: KPN ellende

Geplaatst: 09 nov 2024 17:37
door NeoDutchio
En voor de rest?

Re: KPN ellende

Geplaatst: 10 nov 2024 10:12
door Ron5300
Het betreft dus een standaard installatie die werkend opgeleverd is.
Geleverde standaard installatiediensten
1 PC aansluiten en internet activeren
1 Tv-ontvanger aansluiten en activeren
1 Basisinstallatie koper incl. wificheck
Uit uw verhaal lees ik dat u meer dan afgesproken wilde dan de basis installatie en toen de monteur u mededeelde dat niet te mogen doen vond u dat al zeer klantonvriendelijk en heeft uw grief ook aan de monteur geuit.
Ik kan me wel indenken dat de monteur zich in een onprettige situatie bevond maar heeft wel de aansluiting werkend gemaakt want dat was de afspraak die met u gemaakt is.
Toen u ook nog eens kritiek had op de plaatsing van de aansluiting die niet naar uw zin was en de monteur verzocht de woning te verlaten heeft u de monteur de kans ontnomen om de verdere installatie af te kunnen maken.
Tegenvraag, als de monteur de aansluiting wel had verlegd was u dan ook zo kritisch op het aansluitpunt geweest en had u dan ook gekeken of de aansluiting vlak en waterpas aan de muur was bevestigd?
Kpn heeft uw klacht wel in behandeling genomen en hopelijk wordt de betreffende monteur ook gehoord om zijn/haar kant van het verhaal te vertellen.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 10 nov 2024 10:52
door witte angora
Moneyman schreef:
09 nov 2024 10:05
Dorfje schreef:
09 nov 2024 07:58
Toevallig vorige week een KPN-monteur over de vloer gehad. Op de werkboek staat bij mij nergens dat de klant tevreden is. Ik heb getekend voor "Akkoord uitvoering service-opdracht". Wél staat er ergens daarboven: "Opmerking monteur: Alle diensten werkend.
Precies. Deze klant was niet akkoord (wat we daar dan ook van mogen vinden). Dan mag de monteur natuurlijk wel gewoon aftekenen voor “ alle diensten werkend”, maar niet voor “ akkoord uitvoering service-opdracht”, waar de klant voor had moeten tekenen.
Maar de service-opdracht is toch uitgevoerd? Daarvoor teken je dat het akkoord is. Het gaat immers om datgene wat de opdracht is. Dat de klant een stuk meerwerk wil valt niet onder de opdracht.

M.i. heeft de monteur niks verkeerds gedaan. Hij moet zijn uren verantwoorden, dat is wat hij heeft gedaan. Niks meer, niks minder, niks anders.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 10 nov 2024 11:01
door witte angora
Toen een jaar of 3 geleden hier een KPN monteur was heeft hij ook kosteloos aardig wat meerwerk gedaan, waaronder het inregelen van de afstandsbediening van de tv. Althans, die van het modem heeft hij ingeregeld op de tv. Zoiets. Was niet zijn opdracht, net als dat andere dingen zijn opdracht niet waren.

Maar goed, ik heb dan ook niet lopen drammen en eisen. Mijn ervaring is dus een heel andere.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 10 nov 2024 11:17
door Thijs124
De goede toverwoorden gebruiken is het eerste. Alsjeblieft. Maar soms wil de tovenaar niet toveren. Sim sala bim.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 10 nov 2024 11:51
door NeoDutchio
ZeerPrivé schreef:
10 nov 2024 10:56
Klopt helemaal wat je schrijft @WA. Maar een monteur bij een buurvrouw had het wel gratis gedaan, dus is meneer gepikeerd dat de monteur dit niet bij hem gratis wilde doen.
Dat bij een buurhuis dit wel verplaatst is wil niet zeggen dat dit gratis gedaan is. En zo hangt dit hele topic vol met verwijten en zware woorden zonder enige onderbouwing. En zoals zo vaak blijkt, als iemand veel schreeuwt en heel weinig zegt, dan is er meer aan de hand.

De boosheid is primair omdat de monteur geen extra werkzaamheden wil doen wat niet afgesproken is. Werkzaamheden die niet tot zijn takenpakket hoort en ook nog eens niet zonder risico is. Zomaar een gat boren zonder te weten wat je kan tegenkomen en alleen in de kruipruimte om de kabel te trekken. Om maar niet te spreken van een losse kabel, of had de monteur langs een bouwmarkt moeten gaan om een stroombuis te halen?
Zogenaamd 5 minuten werk. Naar de bus lopen, boormachine en boor pakken, het gat boren, opruimen, de kruipruimte in, kabel trekken en een aansluiting maken. Heel knap als iemand dat in 5 minuten kan doen. En dan ook nog gratis.
Toevallig zelf onlangs zakelijk een berekening gemaakt wat het kost om bij een klant bijvoorbeeld een schilderij op te hangen. Even een gat boren, plug er in en schroefje er in. Loopt richting de €50,- in de hoop dat je niet in een leiding boort.
Als aangegeven word op het forum van KPN dat er sowieso geen tijd is om dergelijke extra zaken zomaar even tussendoor te doen ligt het ineens aan de planning van KPN. Zoeken, zoeken, zoeken.

En omdat de monteur geen extra uur tijd heeft om de werkzaamheden die ondertussen geëist worden en niet tot zijn takenpakket horen wordt er overal moord en brand geschreeuwd en dat KPN geen service geeft.
En ja, als die monteur dan toch weigert om naar de pijpen van de klant te dansen word alles kritisch bekeken. Dan blijkt het nieuwe kastje niet helemaal aan te sluiten op de muur. Maar ja, op de simpele vraag of de pot in de muur wel recht is komt geen antwoord. Of überhaupt het kastje recht kan komt ook geen antwoord. Of de monteur gevraagd is om dit recht te maken komt geen antwoord. Wat de monteur opgeschreven heeft op de werkbon komt ook geen antwoord. Dat niet antwoorden zal wel een reden hebben.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 10 nov 2024 13:20
door xflorisx
Het voordeel van dit topic is dat men nu ongeveer weet hoe monteurs moeten werken. Niet alleen bij KPN, maar ook bij Ziggo, Odido enz.

Voor TS is de informatie te laat, maar als je het aansluitpunt verplaatst wilt hebben doe je dat gewoon zelf of laat je dat doen door een handige kennis. Mijn Ziggo aansluiting zat ook nog achter de TV. Dan komt modem etc ook daar allemaal te staan. Dat willen de mensen vaak niet meer. Al die kabels etc. Dus heb ik die zelf verplaatst naar de meterkast. Geen haan die er naar kraait. Al wel eens daarna een storingsmonteur bij gehad.

Anekdote: ik heb in het verleden ook eens een kennis geholpen met een simpel klusje in de keuken. Heb ik mij daar met een houtbeitel door een koperen waterleiding geslagen. Lek en bijna niet bij te komen. Ik kan je vertellen dat het een latertje is geworden die avond.

Daarom gaat zo'n monteur echt geen gaatje boren.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 10 nov 2024 14:36
door Cro
ZeerPrivé schreef:
10 nov 2024 10:47
Ik lees hier dat de monteur ook nog de kruipruimte in had gemoeten https://community.kpn.com/internet-9/sp ... ost2028165

En omdat meneer zijn zin niet heeft gekregen, gaat hij KPN bij iedereen afraden. Lol.

Maar als je niet tevreden bent, kun je nog steeds kosteloos weg hoor. Gauw maar doen dan. Mensen zoals jij zou ik niet als klant willen hebben als ik een bedrijf of shop had.
Man man man, geklaag waar initieel daar is nog erger dan hier, al lijkt TS later wel wat bij te draaien. En nog meer dan hier blijkt dat die monteur gewoon alles gedaan heeft zoals het hoort inzake het verplaatsen van het ISRA punt.

Kijkende naar de foto van de muuropbouw vraag ik me ook af of de monteur die opbouw wel geplaatst heeft. Vanaf deze hoek niet helemaal goed te zien, dus ik kan het zeker mis hebben, maar lijkt wel alsof dat er al langer zit en het een oudere muuropbouw betreft. Als die monteur deze kan alleen los heeft gehaald en weer vastgezet op bestaande schroefgaten valt ook daar weinig te verwijten. Is het wel allemaal niet en zat daar voor zijn bezoek niets op de muur had het wel netter gemogen naar mijn mening.

Voornamelijk een gevalletje verkeerde verwachtingen denk ik, waardoor er wat irritatie is ontstaan richting KPN / de monteur die eigenlijk niet terecht is.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 10 nov 2024 14:44
door Cro
xflorisx schreef:
10 nov 2024 13:20
Het voordeel van dit topic is dat men nu ongeveer weet hoe monteurs moeten werken. Niet alleen bij KPN, maar ook bij Ziggo, Odido enz.
Al zou ik het niet aanraden, je kan immers ook een 'verkeerde' tegenkomen als er ooit een probleem is met alle kosten van dien, ik heb ooit gezien dat ge-eist werd dat de originele situatie weer in stand gebracht moest worden waarbij een Coax AOP niet meer op de plek zat als waar de netbeheerder deze verwachte, waarna dan alsnog een verplaatsverzoek kon worden ingediend. Maar bij koper of Coax kan je dit risico soms wel lopen, zeker als er overlengte in de kruipruimte ligt en zowel verplaatsen als eventueel herstellen dus makkelijk is.

Maar bij Glas zou ik dit zeker niet meer aanraden hier zelf mee te gaan spelen, grotere kans op problemen. En ik weet niet of het overal zo is, maar hier zit er zelfs een soort van verzegeling op.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 10 nov 2024 17:07
door Feinel
Cro schreef:
10 nov 2024 14:36
ZeerPrivé schreef:
10 nov 2024 10:47
Ik lees hier dat de monteur ook nog de kruipruimte in had gemoeten https://community.kpn.com/internet-9/sp ... ost2028165

En omdat meneer zijn zin niet heeft gekregen, gaat hij KPN bij iedereen afraden. Lol.

Maar als je niet tevreden bent, kun je nog steeds kosteloos weg hoor. Gauw maar doen dan. Mensen zoals jij zou ik niet als klant willen hebben als ik een bedrijf of shop had.
Man man man, geklaag waar initieel daar is nog erger dan hier, al lijkt TS later wel wat bij te draaien. En nog meer dan hier blijkt dat die monteur gewoon alles gedaan heeft zoals het hoort inzake het verplaatsen van het ISRA punt.

Kijkende naar de foto van de muuropbouw vraag ik me ook af of de monteur die opbouw wel geplaatst heeft. Vanaf deze hoek niet helemaal goed te zien, dus ik kan het zeker mis hebben, maar lijkt wel alsof dat er al langer zit en het een oudere muuropbouw betreft. Als die monteur deze kan alleen los heeft gehaald en weer vastgezet op bestaande schroefgaten valt ook daar weinig te verwijten. Is het wel allemaal niet en zat daar voor zijn bezoek niets op de muur had het wel netter gemogen naar mijn mening.

Voornamelijk een gevalletje verkeerde verwachtingen denk ik, waardoor er wat irritatie is ontstaan richting KPN / de monteur die eigenlijk niet terecht is.
Het is inderdaad een vervangende inbouwdoos waar eerder zo'n oude 'varkensnuit' aansluiting zat. Afwerking valt echt wel mee, zag het woordje scheef voorbij komen door de topic starter maar als ik die foto uit het kpn topic zie durf ik wel te stellen dat het helemaal waterpas is...
Beweging waarover geklaagd wordt is ook normaal, zit een printplaat in die op een houder ligt die pas naderhand erin wordt gestopt, hier zit 1/2mm marge op waardoor deze dus wat kan schuiven. Niks aan de hand.
Enige minpunt is dat het inbouwkastje niet helemaal strak tegen de muur aanzit omdat waarschijnlijk de schroef wat te lang is en deze of ingekort had moeten worden of een andere schroef had moeten gebruiken. Schoonheidsfoutje.
Gezien de 'vijandige' werkomgeving heeft de monteur prima werk geleverd en alles volgens opdracht opgeleverd.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 11 nov 2024 15:07
door Ron5300
Als KlaasdeJ die de klacht op de community van KPN heeft geplaatst ook de Ts is dan valt de monteur niets te verwijten.
Aan de foto is te zien dat het een wat oudere telefoonaansluiting betreft en ik herken deze telefoonaansluiting want in mijn woning is zo'n oudere telefoonaansluiting midden in de woonkamer ook aanwezig.
De telefoonkabel komt uit in een inbouwdoos die in de muur is gefreesd waar het ISRA 5 polige telefoon stopcontact in past en voor de afwerking een afdekdekplaat wordt geplaatst.
Die telefoonkabel kan sowieso niet verlegd worden want dan zou de monteur eerst onderzoek moeten gaan doen naar waar de kabel de woning binnen komt, vervolgens de kabel terug moeten gaan trekken in de hoop dat er geen breuk ontstaat en weer een nieuw aansluitpunt op de gewenste plaats moeten gaan maken.
Vijf minuten werk! trek er maar een dag voor uit of twee dagen voor het vervangen van de oude kabel want die bestaat uit massieve koperdraden.
De aansluiting is voor zover mogelijk redelijk netjes aan gelegd want zo te zien is de muur ook niet helemaal vlak en wat me wel opvalt is dat de afdekplaat van de gemaakte aansluiting niet in de afdekplaat is vastgeklikt.
Wat is er nu zo moeilijk aan om die afdekplaat vast te klikken want dan kunt u zelf ook.
Wellicht was het niet uw bedoeling om het aansluitpunt te laten verleggen maar alleen het doortrekken van de aansluitkabel van het modem naar de op u gewenste plaats had de monteur dat wel willen doen maar gaat niet de kruipruimte in.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 13 nov 2024 08:57
door Bibith1966
Ik heb ook een monteur gehad. Deze heeft netjes aangelegd. Ook heeft hij voor mij naar boven een draad aangelegd. Ik heb meerdere keren al met kpn monteurs te maken gehad . Niet alleen waar ik nu woon maar ook in mijn vorige huis. Het gross van de monteurs weet wat service is.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 13 nov 2024 13:10
door IpswichPioneer
De meeste monteurs komen in opdracht c.q. zijn ingehuurd door KPN. KPN is ten alle tijde eindverantwoordelijk. Zelf heb ik totaal geen klachten over de monteurs die geweest zijn na 4 x te zijn verhuisd. Keurig netjes de aansluitingen verricht en 1x zelfs wat extra voor mij gedaan. Nu in mijn huidige huis bj 1997 zit nog een ouderwets PTT kastje. Mocht de monteur die het glasvezel aanlegt niet op de juiste manier werkt mag hij gaan. De meterkast zit vlak naast de deur.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 13 nov 2024 13:36
door Aygulf
consument2015 schreef:
08 nov 2024 18:23
Een monteur heeft te maken met klanten en zijn loon wordt door deze klanten betaald. Ik geef nu €1.800,- per jaar uit aan diensten van KPN. Daar mag je wel iets voor terug verwachten in mijn beleving.

Dat hij de kabel niet teruggetrokken heeft en 2 meter verder omhoog heeft gehaald vind ik al klantonvriendelijk. Gat in de vloer zat er al. Je beroepen op formele regeltjes is toch niet klantvriendelijk te noemen.

Op de bon die door de monteur zelf is ondertekend staat duidelijk dat de klant moet tekenen en KPN geeft ook aan dat dit niet is toegestaan en dat de monteur in kwestie hier meer van hoort.

Op tweakers werd het 1 en ander uitgelegd en het was heel eenvoudig op te lossen. Als de monteur met de standaardkabel had laten zien dat de snelheid gehaald wordt die is afgesproken, had hij daarna een langere kabel kunnen achterlaten. Ik had getekend dat ik gezien heb dat de aansluiting goed is. Het snelheidsverlies van de langere kabel had ik dan wel voor lief genomen.

De kabel die uit de grond komt is kat3. 2meter kat7 kabel extra zal dan echt geen significant verschil maken in de snelheid.Een enkel kabeltje is vrij simpel weg te werken. 1 persoon had het over 10 meter kabel tussen isra punt en de modem, zonder probleem en ook nog door kpn zelf aangelegd ook.

Al met al mag de betreffende monteur wel eens op cursus sociale vaardigheden en klantgericht werken.
Heeft niets met klantvriendelijkheid te maken (heel gek misschien maar ik krijg een beetje de indruk dat u zelf ook niet al te vriendelijk gecommuniceerd...) maar met wel/geen officiële opdracht hiervoor te hebben ontvangen door KPN. Of het "maar" een klein stukje is of meer doet niet terzake.
Volgens mij mag een monteur bij een aansluiting niet zomaar op verzoek van de klant deze verplaatsen. Daar moet officieel een opdracht/aanvraag naar KPN gestuurd worden. Aan deze verplaatsing zijn kosten verbonden. U mag het niet zelf doen omdat kabels en aansluitpunten eigendom zijn van KPN.

Re: KPN ellende

Geplaatst: 13 nov 2024 14:11
door Speedy123
Cro schreef:
10 nov 2024 14:36
Man man man, geklaag waar initieel daar is nog erger dan hier, al lijkt TS later wel wat bij te draaien. En nog meer dan hier blijkt dat die monteur gewoon alles gedaan heeft zoals het hoort inzake het verplaatsen van het ISRA punt.
Nog erger, op KPN geeft TS toe dat de monteur technisch gezien uitstekend werk verricht heeft:

https://community.kpn.com/internet-9/sp ... ost2028165
Om positief af te sluiten is de verbinding perfect, net als het beeld van de tv en de kwalitiet van de 4 mobiele abonnementen.
Dat wordt nog wat als hij straks overstapt en e.e.a. niet zo goed meer werkt :)

Re: KPN ellende

Geplaatst: 13 nov 2024 20:34
door Jablan
IpswichPioneer schreef:
13 nov 2024 13:10
De meeste monteurs komen in opdracht c.q. zijn ingehuurd door KPN. KPN is ten alle tijde eindverantwoordelijk. Zelf heb ik totaal geen klachten over de monteurs die geweest zijn na 4 x te zijn verhuisd. Keurig netjes de aansluitingen verricht en 1x zelfs wat extra voor mij gedaan. Nu in mijn huidige huis bj 1997 zit nog een ouderwets PTT kastje. Mocht de monteur die het glasvezel aanlegt niet op de juiste manier werkt mag hij gaan. De meterkast zit vlak naast de deur.
Hier dezelfde ervaring. In vergelijking met de topicstarter wel een andere aanpak: vooraf duidelijk aangegeven wat er niet-standaard is bij ons. Dat levert extra communicatie vooraf op, een opgewekte monteur die weet wat hij anders dan normaal moet doen en tenslotte een werkende aansluiting volgens contract.