U wisselt plotseling van spoor. Eerst was het branchevreemd en nu zijn het ineens prijsstunters.
Misschien bent u al een tijdje niet meer in een winkel geweest, maar IKEA, HEMA, AH en ook Kruidvat zijn al een jaar of vijftig bezig met branchevreemd. HEMA is begonnen met breinaalden en daar kwamen later rookworsten, tompoucen en zelfs fotografie bij. En elke keer mopperde de middenstand: HEMA gaat branchevreemd. Ze verkopen nu zelfs verzekeringen.
Het is eigenlijk een argument uit de tijd van de gilden. De bakkers die bezwaar maakten tegen broodverkoop en de slagers tegen vleesverkoop bij de supermarkt. Grappig om dat in 2025 weer eens te horen.
AH, Jumbo, IKEA: ze stunten weleens met prijzen, maar ik zou het geen prijsstunters noemen. Die paygo-kaarten zijn ook niks voor prijsstunters. Een prijsstunter werkt met lage prijzen. Paygo is vooral gemak. Convenience. Een sim-kaart voor iemand die maar zelden belt. Ze hangen bij de giftcards en game-creditcards.
Als consument moet je natuurlijk altijd opletten, maar als ik rookworst, tompouce of foto's bij de HEMA koop, verwacht ik HEMA-kwaliteit. Over de kwaliteit van brood en vlees bij de supermarkt kunnen we twisten. Maar dat hoef ik u niet te vertellen, want u vindt zelf vast wel weer een ander twistpunt.