Terugvordering Loyaliteitsbonus Innova Energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ik_weet_niet_alles

Re: Terugvordering Loyaliteitsbonus Innova Energie

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lapsang schreef:
06 jan 2026 13:53
Wat een misselijk makende zaak is dit (ik lees het pas nu).

Ik zou altijd eerst in contact gaan met gaslicht.com, want daar kun je tenminste normaal contact mee hebben. En gaslicht.com noemt zich ook steeds vaker "adviseur".

Verder zit ik na een jaarcontract altijd een korte periode in een variabel contract. Dan voorkom je in elk geval gedoe over begin- en einddatums.
Aan gaslicht,com heb je niets. Zij nemen geen verantwoordelijkheid en in mijn geval hebben ze zelfs Innova Energie geholpen. Bij gaslicht.com ben jij geen klant maar is dat de energiemaatschappij.

Lapsang

Ongelezen bericht door Lapsang »

Dan vraag ik mij af wat voor soort contact je met gaslicht.com hebt gehad.

Natuurlijk zijn zij niet degenen die het gaan oplossen, maar ik ken hen wel als mensen die hetgene wat je aandraagt serieus nemen en kennis van zaken hebben zij natuurlijk ook.

Ik_weet_niet_alles

Mijn eerste vraag aan gaslicht.com was als volgt:
Ik ben vorig jaar via gaslicht.com overgestapt van ANWB naar Innova Energie. Daarbij zou ik van Innova een bonus krijgen van naar ik meen € 400. Klopt dat?
Ik kan deze bonus niet terugzien op de jaarafrekening van Innova Energie en wil controleren of het bonusbedrag klopt.

Dit lijkt mij een terechte vraag.

Dit is het antwoord van gaslicht.com:
Bedankt voor uw bericht.
Bij de overstap vorig jaar oktober naar Innova Energie oktober zat geen korting op het pakket. Dat is dus ook de reden dat u geen korting zag staan op uw eindafrekening.
ik hoop u zo voldoende te hebben geinformeerd.

Ik weet niet wat uw banden zijn met gaslicht.com maar met het antwoord heeft gaslicht.com precies aangegeven welke partij zij dienen.
Innova Energie heeft de bonusregeling niet toegepast en niet opgenomen in het contract. Uit het antwoord van gaslicht.com blijkt duidelijk dat zij hiervan op de hoogte waren maar de consument niet hebben gewaarschuwd.

De laatste overstap heb ik gedaan via Independer en dat is allemaal correct verlopen, ook de bonusregeling.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Apart dat je in je contract geen vermelding hebt van die bonus, terwijl je er blijkbaar wel van uitging dat je het zou krijgen. Kan het zijn dat je per ongeluk iets anders hebt afgesloten als je dacht? Even niet opletten, dat overkomt zoveel mensen.

Die vermelding is volgens mij wel gebruikelijk. Vattenfall (waar ik nu zit) zet het als nota bene zo ongeveer als eerste in het contract. Als dat er niet in stond zou ik direct aan de bel hebben getrokken.

Lapsang

Je moet natuurlijk bij een overstap meteen alles controleren wat men je toestuurt. E-mails, contract enzovoort.

En dan kijken of die bonus ook echt vermeld staat.

Afgelopen augustus ging ik naar Vattenfall en in het contract staat:

Product stroom
Groen uit Nederland Vast
Product gas
Vaste Prijs Gas
Contract afgesloten op
16 juli 2025
Cadeau
€ 420,00 korting
Start levering stroom en gas
1 augustus 2025
Einddatum stroom en gas
31 juli 2026
Looptijd stroom en gas
12 maanden

Je moet wel alert zijn dat ze op hun gekozen moment kunnen incasseren, maar mijn bank laat automatische incasso's altijd toe, zelfs als het saldo €0 is.

Lapsang

Ik_weet_niet_alles schreef:
06 jan 2026 21:53
Ik weet niet wat uw banden zijn met gaslicht.com maar met het antwoord heeft gaslicht.com precies aangegeven welke partij zij dienen.
Natuurlijk heb ik geen enkele band met gaslicht.com behalve een menselijke zoals ik die ook met u heb.

Ik_weet_niet_alles

witte angora schreef:
06 jan 2026 22:00
Apart dat je in je contract geen vermelding hebt van die bonus, terwijl je er blijkbaar wel van uitging dat je het zou krijgen. Kan het zijn dat je per ongeluk iets anders hebt afgesloten als je dacht? Even niet opletten, dat overkomt zoveel mensen.

Die vermelding is volgens mij wel gebruikelijk. Vattenfall (waar ik nu zit) zet het als nota bene zo ongeveer als eerste in het contract. Als dat er niet in stond zou ik direct aan de bel hebben getrokken.
Ik ging er niet van uit. Er was een bonusregeling, alleen wist ik het bedrag niet meer. Die heb ik teruggevonden door een oude website van gaslicht te bekijken.
De voorwaarden van de loyaliteitsbonus zaten bij het contract dus ga ik ervan uit dat de regeling van toepassing is. De geschillencommissie heeft in mijn voordeel gesproken en zij vonden de uitleg van Innova Energie misleidend. De bonusregeling was gewoon van toepassing ook al stond het niet in het contract.

Ik heb alsnog mijn bonus gekregen middels de geschillencommissie.
Als Innova Energie gelijk de bonus had uitgekeerd hadden ze geld bespaard door de gang naar de geschillencommissie te vermijden. Nu ligt er een uitspraak die ook andere consumenten kunnen gebruiken.

kansas

Ongelezen bericht door kansas »

Hoi, ik loop tegen dezel;fe ellende aan en moet na een paar maanden ruim 250 euro terugbetalen en heb toen dit topic gevonden en hebb ze gewezen op de uitspraak van de geschillencommissie van afgelopen zomer. De laatste email die ik terugkreeg:

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U geeft aan dat uw contract is afgesloten in 2024 en dat de actievoorwaarden pas na uitspraak van de Geschillencommissie op 22-07-2025 zijn aangepast. Ik wil u graag toelichten dat de terugvordering van de Loyaliteitsbonus niet afhankelijk is van deze uitspraak, maar volledig is gebaseerd op de actievoorwaarden welke bij uw contract horen.

Conform punt 5 van de actievoorwaarden Loyaliteitsbonus, welke u bij uw contract heeft ontvangen, geldt dat:

"De hoogte van de Loyaliteitsbonus is afhankelijk van het door u opgegeven ingeschatte jaarafname en jaarinvoeding van stroom en/of jaarverbruik van gas bij uw aanmelding. Als uw daadwerkelijke jaarafname en jaarinvoeding van stroom en/of jaarverbruik van gas afwijkt van het door u opgegeven geschatte verbruik, kan dit gevolgen hebbe per product voor de hoogte van de Loyaliteitsbonus op uw jaar of eindnota, en heeft Innova het recht om per product de Loyaliteitsbonus evenredig te korten op uw jaar of eindnota."

Op basis hiervan kan een correctie plaatvinden wanneer het daadwerkelijke verbruik lager is dan het opgegeven verbruik. In uw situatie wed deze afwijking pas na de definitieve jaar of eindnota duidelijk. Daarom hebben wij de correctie achteraf via een aanvullende factuur verwerkt, in plaats van deze direct op de jaar of eindnota te verrekenen.

De door u aangehaalde uitspraak van de Geschillencommissie betreft een anderre situatie waarin een consument onvoldoende vooraf geinformeerd was over een geadverteerde bonus. In uw geval waren de actievoorwaarden bij uw contract bekend en werd u vooraf geinformeerd over de voorwaarden waaronder deze Loyaliteitsbonus werd toegekend. De correctie op uw Loyaliteitsbonus vindt plaats conform deze overeengekomen voorwaarden en niet op basis van latere aanpassingen aan de voorwaarden.

Op basis van voorgaande zien wij geen reden om de factuur te crediteren en zullen wij uw klacht niet verder in behandeling nemen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

tot zover de email. Kan ik hier nog wat mee of heb ik gewoon aan het kortste eind getrokken? Ik kan namelijk niet meer de eerste email zien waar het contract waarschijnlijk als bijlage meegestuurd is.

Bedankt, kansas

Helpelkaar

Ongelezen bericht door Helpelkaar »

@ kansas. Ik zou nogmaals een mail sturen, waarin u aangeeft dat tijdens de aanmelding niet zichtbaar was dat er voorwaarden aan de vermelde korting waren gesteld. Bij ontvangst van het contract hebt u die wel ontvangen, maar dat is onvoldoende volgens De Geschillencommissie.

In de bijgeleverde voorwaarden staat dat ze de korting eventueel verminderen op de jaar- of eindnota. Dit hebben ze niet gedaan, dus mede daarom hebt u recht op de bonus. Ze kunnen zich niet beroepen op een fout, want bij iedere klant sturen ze maanden later een correctienota, dus dat is hun werkwijze en geen fout.

Verder kunt u in de mail richting Innova aangeven dat als ze bij hun standpunt blijven, u een melding maakt bij ACM.

Maak een melding bij ACM Consuwijzer:
Voeg daarbij uw jaar- of eindnota, aanvullende correctienota en de correspondentie richting Innova Energie, waarin u aangeeft bezwaar te maken.
Om extra incasso kosten te voorkomen, gebruikt u geen ideal link, maar maakt het bedrag over op banknr. NL54RABO0380662973 t.n.v. Innova Energie Den Haag. Bij de omschrijving zet u: ONDER PROTEST EN VOORBEHOUD VAN RECHTEN. Is het bedrag al door hen automatisch afgeschreven? Boek het dan eerst terug. Ze mogen niets meer van uw rekening afschrijven, als u geen contract meer hebt. Vervolgens kunt u om incassokosten te voorkomen het handmatig overboeken, zoals hierboven aangegeven.

Hou tevens de site van ACM in de gaten. Type in google: "publicatie ACM Innova". ACM heeft al zeer veel klachten binnen gekregen (hoe meer hoe beter). Zij kunnen Innova Energie dwingen te stoppen met dergelijke aanvullende nota's en de (oud)klanten schadeloos te stellen.

Laat u nog even weten hoe het uiteindelijk is afgelopen?

Ik_weet_niet_alles

kansas schreef:
05 mar 2026 21:52
Hoi, ik loop tegen dezel;fe ellende aan en moet na een paar maanden ruim 250 euro terugbetalen en heb toen dit topic gevonden en hebb ze gewezen op de uitspraak van de geschillencommissie van afgelopen zomer. De laatste email die ik terugkreeg:

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U geeft aan dat uw contract is afgesloten in 2024 en dat de actievoorwaarden pas na uitspraak van de Geschillencommissie op 22-07-2025 zijn aangepast. Ik wil u graag toelichten dat de terugvordering van de Loyaliteitsbonus niet afhankelijk is van deze uitspraak, maar volledig is gebaseerd op de actievoorwaarden welke bij uw contract horen.

Conform punt 5 van de actievoorwaarden Loyaliteitsbonus, welke u bij uw contract heeft ontvangen, geldt dat:

"De hoogte van de Loyaliteitsbonus is afhankelijk van het door u opgegeven ingeschatte jaarafname en jaarinvoeding van stroom en/of jaarverbruik van gas bij uw aanmelding. Als uw daadwerkelijke jaarafname en jaarinvoeding van stroom en/of jaarverbruik van gas afwijkt van het door u opgegeven geschatte verbruik, kan dit gevolgen hebbe per product voor de hoogte van de Loyaliteitsbonus op uw jaar of eindnota, en heeft Innova het recht om per product de Loyaliteitsbonus evenredig te korten op uw jaar of eindnota."

Op basis hiervan kan een correctie plaatvinden wanneer het daadwerkelijke verbruik lager is dan het opgegeven verbruik. In uw situatie wed deze afwijking pas na de definitieve jaar of eindnota duidelijk. Daarom hebben wij de correctie achteraf via een aanvullende factuur verwerkt, in plaats van deze direct op de jaar of eindnota te verrekenen.

De door u aangehaalde uitspraak van de Geschillencommissie betreft een anderre situatie waarin een consument onvoldoende vooraf geinformeerd was over een geadverteerde bonus. In uw geval waren de actievoorwaarden bij uw contract bekend en werd u vooraf geinformeerd over de voorwaarden waaronder deze Loyaliteitsbonus werd toegekend. De correctie op uw Loyaliteitsbonus vindt plaats conform deze overeengekomen voorwaarden en niet op basis van latere aanpassingen aan de voorwaarden.

Op basis van voorgaande zien wij geen reden om de factuur te crediteren en zullen wij uw klacht niet verder in behandeling nemen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

tot zover de email. Kan ik hier nog wat mee of heb ik gewoon aan het kortste eind getrokken? Ik kan namelijk niet meer de eerste email zien waar het contract waarschijnlijk als bijlage meegestuurd is.

Bedankt, kansas
Ik zou gelijk een klacht indienen bij de geschillencommissie. Het artikel waar Innova Energie zich op beroept geeft alleen maar ondeuidelijkheid. Er staat in de voorwaarden geen staffel vermeld. Zij kunnen naar willekeur de bonusregeling verlagen of helemaal geen bonus verstrekken zonder dat u weet waar u aan toe bent. Deze onduidelijkheid is aan Innova Energie zelf te wijten.
Innova Energie heeft eenzijdig de discussie gestaakt dus is de enige weg de geschillencommissie.

No-Innova

Ongelezen bericht door No-Innova »

Wellicht dat andere gedupeerden hier wat aan hebben…

Ook ik ontving pas ná het afsluiten van een contract bij Innova een bijlage waarin vermeld wordt dat er op de eindnota een korting op de loyaliteitsbonus KAN plaatsvinden (dus niet ZAL plaatsvinden). Nergens in de ontvangen documenten, of op de Innova website, wordt iets vermeld over welke interne criteria, overwegingen, beleidstukken er door Innova voor een dergelijke afweging gebruikt zouden kunnen worden.
Dit betreft dus het onvolledig informeren van de consument.

Op mijn eindnota is vervolgens, geheel conform de verwachting, de volledige loyaliteitsbonus uitgekeerd.

Ruim drie maanden later werd ik als ex-klant onverwacht geconfronteerd met een ‘correctiefactuur’ loyaliteitsbonus.
Gelet op de vele klachten over deze handelswijze is er geen sprake van een uitzondering, maar lijkt dit eerder op een bewuste handelswijze (verdienmodel) van Innova om (ex)klanten geld afhandig te maken. Per klant zijn dit wellicht geen schokkende bedragen, maar als je dat bij een groot aantal klanten doet, zal het vermoedelijk een substantieel bedrag voor Innova betreffen.

Ik heb een uitgebreid bezwaarschrift ingediend, onder meer verwijzend naar bovengenoemde ontbrekende informatie/duidelijkheid over de kortingsmogelijkheid die Innova zichzelf denkt te gunnen.
Een ander belangrijk argument is het feit dat er geen sprake kan zijn van een correctiefactuur. De eindnota was immers gebaseerd op volledige en correcte, bij Innova bekende, verbruiksgegevens. Er hoefde, en kon, dus niets gecorrigeerd te worden. Het betrof slechts een heroverwegingsbesluit, zonder enkele rechtsgrond.
Dat Innova meent maanden later een heroverweging te moeten maken op basis van diezelfde verbruiksgegevens, en dan terug te willen komen op haar eerdere besluit om niet te korten op de loyaliteitsbonus, is wat mij betreft een zeer verwerpelijke handelswijze, en juridisch gezien ook onjuist.
Ik gaf dan ook aan naar de Geschillencommissie Energie te zullen stappen.

Na flinke discussie kwam Innova daarop met een ‘coulance’ voorstel om af te zien van het korten op mijn loyaliteitsbonus, onder de voorwaarde dat ik geen verdere stappen naar de Geschillencommissie zou ondernemen.

Er is Innova blijkbaar veel aan gelegen om te voorkomen dat er uitspraken van de Geschillencommissie komen, waarschijnlijk gelet op mogelijk verregaande consequenties voor Innova wanneer geoordeeld zou worden dat de handelswijze van Innova juridisch onjuist en misleidend is, zeker als dat een bewust en breed ingezet verdienmodel is.

Hoewel dit geheel tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel ingaat, ben ik toch op het ‘coulance’ voorstel ingegaan: dat scheelt mij veel tijd en frustratie, en voorkomt (bij een negatief oordeel van de Geschillencommissie Energie) dat ikzelf een schadepost van een paar honderd euro zou hebben.
Het nadeel is wel dat Innova nog steeds niet formeel aangesproken wordt op deze wat mij betreft ontoelaatbare handelswijze en dat Innova klanten die niet zo mondig/doortastend zijn, en niet dreigen met juridische stappen, nog steeds ten onrechte geld afhandig maakt.

De klanten die teveel protesteren worden afgekocht (gevoelsmatig monddood gemaakt) met een ‘coulance’ regeling, de overigen spekken de bankrekening van Innova….

Ik zal geen verdere juridische actie tegen Innova kunnen ondernemen, dus blijft het bij dit informeren/waarschuwen van anderen....

No-Innova

Ongelezen bericht door No-Innova »

Wellicht dat anderen hier wat aan hebben…

Ook ik ontving pas na het afsluiten van een contract bij Innova een bijlage waarin vermeld wordt dat er op de eindnota een korting op de loyaliteitsbonus KAN plaatsvinden (dus niet ZAL plaatsvinden). Nergens wordt iets vermeld over welke interne criteria, overwegingen, beleidstukken er door Innova voor een dergelijke afweging gebruikt zouden kunnen worden. Dit betreft dus het onvolledig informeren van de consument.

Op mijn eindnota is vervolgens, conform de verwachting, de gehele loyaliteitsbonus uitgekeerd.

Ruim drie maanden later werd ik onverwacht geconfronteerd met een ‘correctiefactor’ loyaliteitsbonus
Ik heb een uitgebreid bezwaarschrift ingediend, onder meer verwijzend naar bovengenoemde ontbrekende informatie/duidelijkheid over de kortingsmogelijkheid.
Een ander belangrijk argument is het feit dat er geen sprake kan zijn van een correctiefactuur. De eindnota was immers gebaseerd op volledige en correcte, bij Innova bekende, verbruiksgegevens. Er hoefde niets gecorrigeerd te worden. Het betrof slechts een heroverwegingsbesluit.
Ik gaf dan ook aan naar de Geschillencommissie Energie te zullen stappen.

Na flinke discussie kwam Innova met een ‘coulance’ voorstel om af te zien van het korten op mijn loyaliteitsbonus, onder de voorwaarde dat ik geen verdere stappen naar de Geschillencommissie zou ondernemen.
Hoewel dit geheel tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel ingaat, ben ik toch maar op het ‘coulance’ voorstel ingegaan: dat scheelt mij veel tijd en frustratie, en voorkomt (bij een negatief oordeel van de Geschillencommissie Energie) dat ikzelf een schadepost van een paar honderd euro zou hebben….

Plaats reactie