LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC Spaarplan

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Heereveld
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mei 2005 19:08

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Heereveld »

Aan Henk D, zou je mij misschien zo'n voorbeeldbrief willen mailen ? Ook ik denk er over om mijn beklag te doen aan AFM en evt. nog andere instanties. De jongens van ""Spaarplan de weg kwijt"" hebben zich verenigd, nu wij nog !!!. Ik wil wel even kwijt, dat ik dan niet het ABC plan van Amev heb, maar een vermogensgroeiplan van Avero en een beleggingshypotheek bij NN. Kijk op dit forum evt. ook onder verzekeraars daar loopt de discussie lijfrenten.

Aan Yvonne,...sterkte....afhankelijk van of je de vette jaren nog hebt meegemaakt zal het wel ergens tussen de 60 tot 100% van de oorspronkelijke inleg liggen.

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb sinds 1990 een ABC spaarplancertificaat. Afkoopwaarde inmiddels opgevraagd.
Mogelijkheid van een gezamenlijke actie hou ik open maar wacht eerst die waarde af. Heb alle formulieren en folders nog in mijn bezit ter vergelijking. Ik hou jullie op de hoogte.

yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo,

Ik heb bij de polis van mijn zoon 3jaar geleden een redelijk groot bedrag extra gestort was een erfenis.
Dus als ik de afkoopwaarde krijg binnenkort kan het dus zijn dat daar geld van is verdwenen.Of begrijp ik het nu verkeerd???


groetjes yvonne s

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

Ja, Yvonne, enerzijds door tegenvallende beursresultaten en anderzijds door de vermoedelijke hoge kosten die het ABC plan heeft. Maar die kosten krijg je geen hoogte van.

Als de beurs daalt en er kosten ontrokken worden uit de waarde van je polis, dan daalt de waarde dus extra hard.

yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo,

Als mijn vader dit wist zou hij zich omdraaien in zijn graf.
Sorry voor het taalgebruik.

groetjes yvonne s

Star

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Star »

ABC spaarplan is een vorm van beleggen. Daar kan je heel veel winst mee behalen maar ook mee verliezen en dan is je inleg lager. Inderdaad goed lezen als je iets afsluit !!!


(Fortis Medewerkster)

yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo,

Als je door een betrouwbare adviseur gezegd wordt dat dit het beste SPAARPLAN is dan ga je daar van uit,waarom heb je anders een adviseur.

groetjes yvonne s

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

Star, daar ben ik het niet mee eens. Mensen krijgen een verhaal opgehangen "In een goed gespreid beleggingsfonds", "beheert door onze beleggingsexperts", "er wordt niet alleen gespreid over verschillende sectoren maar ook in de tijd", "het historisch rendement is 11 %". Hiermee wordt gesuggereerd dat het eigenlijk niet mis kan gaan. Maar men verzwijgt dat in een macro-economische neergang de aandelen op een breed front dalen.

Daar komt nog bij dat het bruto rendement van 11 % niet het netto rendement is. Deze kostenstructuur is heel ondoorzichtig. Men verwacht echter wel een netto rendement van 11 %. Bij het ABC Spaarplan wordt ca. 40 % van de kosten in de eerste 5 jaar ingehouden. Bij een dalende beurs moeten steeds meer participaties worden verkocht om de jaarlijkse kosten te dekken. M.a.w. de waarde daalt nog sneller dan de koers van het beleggingsfonds.

En zeg nu zelf? Je werkt bij Fortis? Als mensen de voorwaarden lezen staat deze zo vol met lange volzinnen en begrippen dat mensen dit niet begrijpen? Als men hier de adviseur naar vraagt (als..), dan vergeet men vaak dat het geen onafhankelijke adviseur is.... deze adviseur is geinteresseerd in het slijten van een produkt. Zoals verwacht krijgen mensen een 'gekleurd' anwoord terug. Is men met het antwoord tevreden, dan geloven ze de adviseur op hun woord. Maar zodra ze hun handtekening hebben gezet, ligt het contractueel wel even anders.

Ook-een-adviseur

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Ook-een-adviseur »

je kan niet alles afschuiven op een adviseur. Die kan ook niet in een glazen bol kijken. wist jij dat er een vliegtuig het wtc zou invliegen en de hele wereld economie zou platleggen?

Petra12

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Petra12 »

Natuurlijk kan een "adviseur" niet weten dat er een vliegtuig het WTC zou binnenvliegen. Maar een tussenpersoon die zichzelf een adviseur noemt, zou eens moeten doen wat hij pretendeert: adviseren! Dus niet: de klant zoveel mogelijk producten aansmeren en er lekker zelf met de provisie vandoor gaan. De klant een Cardiefverzekering aansmeren waar hij niets aan heeft (kijk maar eens op het Forum Verzekeringen). Of de klant een ABC Spaarplan verkopen als een soort alternatieve spaarrekening, in plaats van er eerlijk voor uitkomen dat de klant een beleggingsproduct koopt. Of vooral in alle talen zwijgen over de hoge kosten van zijn verzekering.

Ook-een-adviseur: je bent nogal kortzichtig bezig op dit Forum. Op het moment dat ik de zere vinger op de Cardiefplek leg, diskwalificeer je mij als "iemand die er toch niets vanaf weet". Kijk maar eens op het Forum bij Verzekeringen hoeveel Cardief klachten daar al opstaan. Je bent als adviseur misdadig bezig als je nu nog je klanten een Cardiefje aansmeert. Op het moment dat er terechte kritiek komt op de wijze van "adviseren" door tussenpersonen steek je je kop in het zand door de schuld te geven aan het WTC-vliegtuig ipv de hand in eigen boezem te steken en eerlijk en te zeggen dat de tussenpersonenbranche stelselmatig zwijgt over provisiehoogtes en over verzekeringskosten.

Henk D

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Henk D »

Dat deze Fortis medewerkster reageert op dit forum dit is op zich te loven, dat ze ons daarna verwijt de brochure als zowel de voorwaarden serie 200 niet goed te hebben gelezen gaat mij te ver.
Het ABC spaarplan was een beleggingsprodukt met een hoog rendement met laag risico, in de brochure van 1996/97 staat zelfs zwart op wit geachte Fortis medewerker "zonder risico".
Nadat de mensen jaren zijn doodgezwegen door AMEV ,blijkt ook nog eens dat er bijna geen rendement is behaald na 7 jaar, en in een geval na 9 jaar een rendement van 50 euro.(hoezo 10% jaarlijks gerealiseerd)
Tevens hebben wij nooit aan AMEV toestemming gegeven dat er voor de levensverzekering een bedrag per maand van onze inleg mocht worden gebruikt, als je in de voorwaarden schrijft dat er een levensverzekering aan een produkt vast zit , dan willen wij :
1 weten wat of de kosten daarvoor zijn voordat wij instappen of snel daarna, maar AMEV is hierover in gebreke gebleven.
2 wij toestemming moeten hebben geven aan AMEV, dat, nadat wij op de hoogte zijn gebracht door AMEV, over de kosten van deze levensverzekering, wij akkoord gaan met de hoogte van het bedrag voor deze verzekering, en daar zit nu (denk ik) het probleem voor AMEV , dat zij ( vermoedelijk)zonder schriftelijke toestemming van elke ABC spaarder een bedrag voor een levensverzekering onrechtmatig gebruiken, een bedrag welke nooit is overlegt aan de ABC spaarders, dus is dit volgens mij onrechtmatig, omdat de kosten van deze verzekering niet openbaar zijn gemaakt.
Mijn dossier wordt binnenkort door de advocaat van de Stichting Meldpunt Financiele Beleggingsfraude www.arcanist.nl bekeken en dan met name de brochure van 1996/97 en de onkosten.

Tbone

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Tbone »

Ook ik heb Mn brief binnen voor de afkoop. 12 jaar lang 22.69 Euro ingelegd en wat krijg je 3096 Euro.
Toch tegek voor woorden!! :(

JDC de Jong

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door JDC de Jong »

Elk jaar ruim E 1700 gespaard. Eind saldo is zelfs nog veel lager dan bij overlijden. ! :cry: Bij 7 % zou polis E ca 48000 moeten uitkeren. Belachelijk, terwijl ik ca E 34400 ( 20 x 1700) heb afgedragen. Nog net E 14000 rendement in 20 (!!) jaar. E 700 per jaar. :x Is hier niets aan te doen, vraag ik me af.

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

Oftwel een rendement van iets minder dan 0 % en 3.2 % gemiddeld per jaar respectievelijk. Valt inderdaad flink tegen. Wist iedereen dat men aan het beleggen was?

Amev houdt zijn kaken stijf op elkaar watbetreft de kosten van het produkt. Het enige om hierachter te komen is een stichting van gedupeerden op te richten net zoals is gedaan met Stichting Koersplandewegkwijt.

Huckleberry
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2005 19:56

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Huckleberry »

Stel voor om via [email protected] en of http://www.arcanist.nl/
een actiegroep op te richten en afspraken te maken over no-cure-no-pay vergoeding. AMEV moet volledig met openheid van zaken komen. Deze fondsen zijn bijzonder slecht beheerd. Zelfs als de jaarlijkse leven premie afgetrokken wordt is het rendment nog zeer (!) slechts.

tbone

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door tbone »

:x Zowel ik als mijn schoonzus hebben beide een ABC afgesloten in 1993. Ik in Juni 93 zij in Juli 93. Ik heb hem destijds via het VGZ afgesloten zij via Fortis. Alle bij hadden wij een polis met inleg van 22.69. Nu hebben we de afkoopwaarden opgevraagd en nu komt het;
Ik krijg 3096,00 Euro Zij krijgt 3615, -- Euro HOE KAN DIT NU????

Heereveld
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mei 2005 19:08

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Heereveld »

Tbone, steak het verschil ook hier maar op de wazige kostenstructuur, en met name de OverlijdensRisicoVerzekeringpremie. Als je man bent, ben je duurder uit dan als vrouw, en hoe ouder je bent, des te duurder.
Dit lijkt me ook logisch. Echter, ook op de site van koersplandewegkwijt lees ik verhalen van gevallen van gelijke leeftijd en geslacht en toch heel verschillende ORV-premies. Ze zijn daar alle gevallen van koersplan aan het bundelen en vergelijken,..en het lijkt er soms op, dat die ORV-premies met een dartpijl bepaald zijn. Het moet daar soms echt feest :lol: geweest zijn in die grote verzekeringskantoren.
Maar wat ik triester vind :cry: is dat in '93 de AEX nog onder de 200 punten stond. Je hebt een fantastische stijging meegemaakt tot 700 en dan nu de laatste jaren een daling naar 220 en nu weer stijgend naar 370. Da's in 12 jaar tijd toch een gemiddelde stijging van meer dan 5%. Ik heb in mijn rekenprogrammaatje gegooid dat er 2/3 van je €22.69 daadwerkelijk werd belegd en bij 5% rendement kom ik na 12 jaar dan uit op exact €2971.
En hier is nu mijn waarschuwing:
als na 12 jaar de koersen 5 tot 6 % per jaar zijn gestegen verdient U (ongeveer) nog niks.
Als de koersen na 12 jaar niet zijn gestegen verliest U (ongeveer) 30%.
Als de koersen na 12 jaar 2 tot 3 % per jaar zijn gedaald verliest U (ongeveer) 40%.

Heereveld
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mei 2005 19:08

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Heereveld »

Beprijpen jullie nu waarom ik niet begrijp dat ik hier ooit aan begonnen ben ???.

Ja, net als bij jullie,...dit staat dus niet in de folders en in de gepresenteerde rekenmodellen !!!!

Tenminste niet bij mijn Avero groeivermogen, Deltalloyd meerkeuzeplan en NationaleNederlanden Flexibel beleggen.

Let op: ook andere kapitaalverzekeringen (beleggingshypotheek) kennen eenzelfde structuur. Zie onderstaand adres (Vara-Kassa)

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_ ... ber=741747

Ik ben wakker geworden, daarna kwaad geworden, en nu wil ik actie. Ik zie alleen nog geen medelotgenoten Avero, Delta lloyd en NN, dus daarom lucht ik mijn hart maar op dit forum.

Henk D

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Henk D »

Amev houdt zijn kaken stijf op elkaar watbetreft de kosten van het produkt. Het enige om hierachter te komen is een stichting van gedupeerden op te richten net zoals is gedaan met Stichting Koersplandewegkwijt.

Deze conclusie is de juiste, ik denk dat AMEV een groot probleem heeft.
Namelijk de levensverzekering!!!!
Ik vermoed, wil deze rechtsgeldig zijn, er een apart contract had moeten worden opgesteld, we praten hier over een LEVENSVERZEKERING.
In de voorwaarden staat wel degenlijk dat er een levensverzekering aan het ABC spaarplan vast zit, dus had er volgens mij een apart contract moeten worden opgesteld voor deze verzekering door AMEV met alle ins en outs over deze levensverzekering, en ter ondertekening aan de ABC spaarplan consumenten voorgelegd moeten worden voor inzage en voor ondertekening dat een ieder weet welke voorwaarden en kosten er per maand aan deze levensverzekering verbonden zijn.
Als ik het mis heb....hoor ik het wel

yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo,

Ik ben al 14 dagen aan het wachten op de afkoopwaardes van 3 abc
SPAARPLANNEN.
Volgens mij hebben ze het daar heel druk mee.

groetjes yvonne s

Gesloten