LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Wanneer er bij een bushalte meerdere lijnen stoppen dan stop ik enkelt als er een hand wordt opgestoken of wanneer op andere wijze het duidelijk kenbaar wordt gemaakt. Wordt er geen hand opgestoken of wat dan ook dan rijd ik langzaam (30km per uur) al kijkend naar de mensen bij de bushalte. Geen reactie in een paar tellen dan is het GASGEVEN!!!!

Ik heb al eens hier een klacht over mogen ontvangen.... Ik stond mijn leidinggevende echt stom aan te kijken en vermelde hem dat ik mijn god niet wist waar hij het over had en dat ik alijd stop wanneer dit mij goed en duidelijk kenbaar wordt gemaakt. Gebeurd het niet dan is het jammer voor de klant en niet voor mij. Ik rij gewoon door. Mijn leidinggevende was verstomd en vroeg of ik nog wel zin had in dit werk Hierop zei ik bevestigend: Tuurlijk heb ik daar zin in meer dan jij denkt, maar ik stop gewoon niet bij een dergelijke halte zonder duidelijkheid. Elke stopbeweging die ik moet maken, snappen mensen achter mij niet, laat staan het wegrijden bij de bushalte binnen bebouwde kom. Door het niet snappen, rijden ze ineens tegen je achterkant aan en beginnen dan tegen mij volop te schelden terwijl zij zelf de fout in gaan. Dus uit veiligheid rijd ik bij geen reactie..DOOR!!! Zeker wanneer ik net optrek wanneer ik mensen heb in laten stappen dan gaat de deur voor niemand meer open.. ook al is de persoon een ouder iemand. Dit is allemaal uit veiligheid. Wanneer ik eindelijk wegrijd en ik stop meteen weer dan snappen de mensen het achter mij niet met als gevolg dat ik een aanrijding heb. Hij snapte het niet wat hij kenbaar maakte... Daarop zei ik weer simpel: Kijk daarom ben ik nu chauffeur en jij een simpele kantoorpik die het werk van een buschauffeur niet begrijpt. Vervolgens draaide ik mij om en liep zo weg. Nooit meer wat van gehoord.

Laatst gaf een passagier netjes aan met mij mee te willen wat denk je dat gebeurd? Ik stop, open de deur (meteen hierbij begon een automobilist, met kennelijk veel haast, te claxoneren). Gezien het feit dat het niet allemaal vlot voor deze bestuurder stapte hij uit zijn voertuig, liep naar mij toe en vroeg met norse toon waarom ik stilstond en de weg blokkeerde.... Ik keek hem aan en zei 2 dingen: Ik zei mijn beste man ik ben lijndienst van het OV en ik stop bij een BUSHALTE omdat er een persoon met mij wilt... Dat ik hierbij het verkeer ophoud, is niet mijn pakkie aan, want daarvoor moet u bij de verantwoordelijke wethouder zijn die deze verkeerssituatie betaald heeft. Ik sloot mijn deur, zwaaide naar de verbouwereerde bestuurder en reed weg.

Ik heb een tegengestelde situatie ook al eens gehad. Het met richting aangeven, wegrijden bij een bushalte binnen bebouwde kom. Iemand zat ver genoeg achter mij. Ik gaf richting aan naar links en liet nog 1 auto langs rijden. Vervolgens trapte ik mijn gaspendaal in en reed weg. Meteen daarop begon een zenuwachtige automobilist welke nog ruim 7 meter achter mij zat te claxoneren..... Ik reed gewoon door en zwaaide vriendelijk... Bij een rood verkeerslicht aangekomen moesten wij beide stoppen. Hij stapte woedend uit en begon te schelden en weet ik nog allemaal meer. Ik was volgens hem levensgevaarlijk bezig, omdat ik het verkeer in gevaar bracht...... Vreemd want hij was de enige. Ik vroeg hem of hij de RVV kende... Hij zei wat zegt u... Weer vroeg ik hem of hij het RVV kende....Wat is dat vroeg hij.... Ik zei dat dat het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens is.. Meteen hierop zei hij dat hij die uit hoofde kende... Hierop antwoorde ik: Nou das mooi dan weet u ook dat ik gebruik maakte van artikel 53 tot en met 55 van deze wetgeving; mijn licht staat op groen, dus als u het niet erg vind ga ik weer verder. Goedendag.... Daar stond die stumpert dan, verslagen en woedend op een rijbaan.....Ook nooit meer wat over gehoord....

Jij had genoeg voorbeelden... Ik ook en ook ik ben nog lang niet klaar. Ik kan onderhand hele boeken schrijven over de domheid van menig mens.

Tijd geleden nog ruzie met een agent gehad....Hij wees mij een woonwijk in, omdat de weg versperd was ivm een ongeval.... Ik zei tegen hem dat ik bleef staan en dat hij maar een andere oplossing moest bedenken.... Nogmaals vorderde hij mij....en weer bleef ik gewoon staan en antwoorde.... Mijnheer ik ben 18 meter lang....Dat gaat nooit goed, omdat ik de bochten daar niet kan halen. Geloof mij nu maar...Mijnheer ik ben politieagent en ik zeg u dat u nu daarin moet zodat het verkeer weer kan doorrijden.... Oke zij ik met een diepe zucht en deed wat hij vroeg. Ik draaide de bocht om en zette meteen mijn bus stil, want ik kon de bocht niet volledig afmaken..... Ik bleef staan en schakelde mijn motor af.... Weer kwam hij naar mij toe en vroeg wat ik aan het doen was....Ik zie ik moest er van jou in.. heb dat gedaan, nu sta ik klem.. Om milieu te besparen schakel ik de motor af... Nog meer vragen....... Nu houd u het verkeer op..... Tja zeg ik weer ik moest doen wat u mij zij omdat u mij een ambtelijk bevel gaf..... Wel ik heb gedaan wat u van mij vroeg en u ziet nu waarom ik u waarschuwde.... Dan gaat u maar achteruit, want dit wil ik niet hebben.. Ik zei dat hij een probleem had, want er moeten nu een aantal autoos aan de kant en weg, want ik moet steken. Wanneer ik dat nu ga doen dan schakelt mijn knikbeveiliging in en dan kan ik geen kant meer op..... Hij begreep mij niet..... Ik antwoorde hem vriendelijk daarom ben jij politieagent en ik chauffeur. Ik heb de oplossing gegeven en voor de rest hoor ik het wel. Ik ga mijn boterhammetje eten en krantje lezen... in de tussentijd kunt u met u meerdere overleggen wat jullie van mij willen vragen om te doen. En kom niet aan met een bevel, want je ziet wat dat teweeg brengt. Ik heb daar een half uur gestaan...

Lachen hoor.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Oja voor wat betreft die strippenkaart en het niets zeggen waar je heen wilt, ben ik heel simpel in.. Ik stempel bij een 15 strippenkaart deze in 1 keer vol door op de laatste strip een stempel te zetten. De 45 kaart daar stempel ik de maximale af en dat is 20 strippen of wanneer er minder zijn dan stempel ik de kaart ook vol.


Leuke en verbaasde reacties krijg ik altijd hierop...

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Bailey »

Maarten, ik heb moeten lachen om je laatste berichtjes. Samen met mijn vriend, die natuurlijk alles herkent. Ik kan je ook alleen maar gelijk geven, ik zou precies hetzelfde doen.

Omdat ik veel collega's van mijn vriend ken, zit ik regelmatig vooraan om ook een praatje te maken. Hoe vaak ik het niet meegemaakt heb dat iemand binnenkomt, strippenkaart neerlegt en niet zegt waar ie naar toe moet. En dan stempelt de chauffeur 3 strippen af. Ja maar...ik moet daar en daar naar toe en dat zijn maar 2 strippen. Dan moet je dat zeggen!!!!! Chauffeurs kunnen veel, maar gedachten lezen niet.

Of in de sneldienst instappen en dan iedere keer weer proberen bij een halte uit te stappen waar hij niet hoort te stoppen. Oh...sorry dat wist ik niet. Maar heb je dan 3 keer dezelfde chauffeur dan doet ie het niet meer en dan kwaad worden. Je weet hett toch?

Laten zien dat je meewilt? Tuurlijk niet, chauffeur stopt toch wel. Ja...de ene wel, de andere niet. En pissig worden als de chauffeur doorrijdt. Ja, moet je maar laten zien dat je meewilt.

Wat ik ook zo erg vind zijn de mensen die een tijdje staan te wachten op de bus. Pas als ze ingestapt zijn gaan ze hun strippenkaart of abonnement zoeken. Dat kost allemaal tijd. Waarom niet net voordat de bus aankomt zoeken zodat je als je instapt het direkt kan laten zien? Dat gaat een stuk sneller. Mijn vriend zegt dat dan ook altijd, maar die mensen zullen het nooit leren.

En nee....dit is niet een klaagzang over passagiers. Dit zijn er maar een paar zo doen. De meeste zijn niet zo. En ja...ik weet ook dat er buschauffeurs zijn die zich niet aan de regels houden en die onvriendelijk zijn terwijl dat niet nodig is.

old no.7
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2006 12:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door old no.7 »

Leuke en verbaasde reacties krijg ik altijd hierop...
Heb je ook wel eens een knal voor je kop gehad, zo'n reactie kun je ook verwachten natuurlijk.........

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door kampvuur »

Het is toch heel normaal om te zeggen "hallo of goede morgen-middag...ik wil hier of daar naar toe" of doe maar 4 0f 5 strippen.
Klaar!
Nee de kaart neergooien of heel krampachtig vast houden of boven de betaaltafel houden en dan vervolgens helemaal niks zeggen!!!

Mevrouw (heel soms is het een meneer) is het een overstap?? of waar wilt U naar toe?
Nog een keer het herhalen want ze willen al ongestempeld doorlopen, Mevrouw kom even terug...He he! ...ooooh (nu moeten ze hun gezicht redden), Je zei dat het goed was zo!!...Nee mevrouw, ik wil nog even stempelen, maar wilt U dan naar toe?

Alles bij elkaar heb je 1 klant behandeld en 2 minuten van je broodnodige rijtijd is foetsie, kan me best voorstellen dat men gewoon het aantal beschikbare stempels gelijk afstempel.
Vergeet ze het nooit meer hopelijk (kost ook ons extra tijd want correctiezegels plakken ect.)...maar de volgende keer gebeurd het waarschijnlijk gewoon weer bij een ander chauffeur...want geld he!!!

Die stomp voor onze kop nemen we dan evt. op de koop toe. (is trouwens ook niet normaal te noemen indien dit werkelijk gebeurd) afkloppen!!
Maar ik blijf vinden dat men elkaar moet behandelden zo als men zichzelf in een vergelijkbare situatie ook zal behandelen.
Dus gewoon even zeggen waar de reis naartoe gaat..bij de bakker zegt men ook gewoon doe maar wit/bruin of whatever.

P.S
Het valt op dat sommige eerst kijkt of het een camerabus is, en dan verloopt de afstempel afhandeling meestal wel soepeltjes

libra-aquarius
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2007 20:11

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door libra-aquarius »

Sinds vorig jaar kon je ook met de OV-chipkaart in de bus en metro, vond dit wel gemakkelijk vandaar dat ik gebruik heb gemaakt van het zogenaamde "gratis" aanbod. ipv 7,50 moest ik 10,00 betalen, maar goed daar kon ik wel mee leven aangezien het tegoed ook 10,00 bedroeg. Maar toen ik in oktober de kaart uitprobeerde liep ik al gelijk tegen problemen. Bij niet alle bussen werkte het OV-chipapparaat en alleen bij de beginreis 0,67 cent en eindreis 1,08 in de bus werd een tarief afgeschreven (eindreis is stuk korter dan de heenreis). De metrorit kostte mij 4,00 euro terwijl dit 1,27 behoort te zijn (ik heb wel degelijk in- en uitgechipt). Toen ik bij het uitchippen zag dat er 4,00 werd ingehouden direct mijn klacht geventileerd en een retourformulier ingevuld. In december en onlangs een brief geschreven waarom ik geen bericht retour ontvang maar helaas geen reactie van de RET. Zo kan je natuurlijk reclame maken dat de proef zo geweldig is geslaagd, als je alle klachten niet leest en direct naar de prullebak verwijst.

libra-aquarius
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2007 20:11

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door libra-aquarius »

Wat ik ook jammer vind is dat de OV-chipkaart een ontmoedigingsbeleid voert ten aanzien van reizigers "platteland" . Als je vanaf het "platteland" naar de stad wil reizen moet je naast minimaal anderhalf uur reistijd (20 autominuten) omdat alle dorpen van het eiland worden aangedaan, ook de afgelegde kilometers betalen. Ik vindhet al een straf om zo lang in de bus te zitten, moet ik er nog voor betalen ook!!! Sorry hoor, maar waarom worden mensen die het fileprobleem willen oplossen om met het openbaar vervoer te gaan zo gestraft??? Kan mevrouw Peijs mij dit via de media uitleggen?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Je betaald de korste weg. Omleidingen ed worden niet aangerekend. Gewoon goed opletten en lezen of je hebt uitgecheckt. Verder moet je bij je gemeente zijn voor het OV in jouw regio. De OV vervoerder is slechts uitvoerder en volgt de opdrachten van de gemeente of provincie.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Makkelijk, eerlijk, slim
De OV-chipkaart is makkelijk, eerlijk en slim. Makkelijk, omdat de OV-chipkaart één betaalmiddel voor bus, trein, tram en metro is. Eerlijk, want met de OV-chipkaart rekent u alleen de werkelijk gereisde kilometers af. En slim, met het saldo op de OV-chipkaart worden altijd de juiste reiskosten berekend.

Zo staat het op de site van onder meer Veolia.

Ik heb echter wat vragen.

Ze hebben het over eerlijk afrekenen. Heeft men het dan ook over een starttarief, vergelijkbaar met de eerst af te rekenen strip op een strippenkaart?

Nu gelden er voorverkooptarieven. Waar ik woon, kun je een stadsrit maken met 3 strippen, wat dus neerkomt op 1,34 euro. Drie strippen bij de bus-chauffeur kosten echter 2,40 euro.

Slimmeriken in een van de eerste test-gebieden zeggen, dat ze hun kaart direct na het instappen weer ''afmelden'' bij de uitgang. Zo kunnen ze lange ritten maken, terwijl ze slechts de ritprijs voor 1 halte verderop afrekenen.

Dat eerste: ik heb zo het vermoeden dat de ritprijs waar ik woon, flink in prijs zal stijgen, terwijl ik eigenlijk van mening ben dat de passagier het werk van de chauffeur overneemt, en dus daarvoor beloond zou moeten worden.

Dat tweede: ik weet niet precies wat je voor een soort pasje in handen krijgt, maar is die vorm van grijs rijden te voorkomen?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Grijs rijden bestaat niet. Je rijdt gewoon zwart. Grijs rijden was het mildere woord voor mensen die per ongeluk buiten hun betaalde zones kwamen of bij wie de geldige reistijd verstreken was. Grijsrijden werd nagenoeg niet beboet. Er werd gewoon verzocht om alsnog een kaartje te kopen of te stempelen.

Dit gebeurde op den duur steeds meer. Zodoende hebben ze om misbruik van deze oogluikende regel te voorkomen besloten om ook het grijs rijden als zwart rijden te zien en daarop te beboeten.

Per definitie mogen de prijzen met de OV chipkaart niet omhoog gaan, maar of dat ook zo zal zijn moet nog blijken.

JG Smit
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:26

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door JG Smit »

citaat.

Ik heb een tegengestelde situatie ook al eens gehad. Het met richting aangeven, wegrijden bij een bushalte binnen bebouwde kom. Iemand zat ver genoeg achter mij. Ik gaf richting aan naar links en liet nog 1 auto langs rijden. Vervolgens trapte ik mijn gaspendaal in en reed weg. Meteen daarop begon een zenuwachtige automobilist welke nog ruim 7 meter achter mij zat te claxoneren..... Ik reed gewoon door en zwaaide

Artikel 56: Gelegenheid geven aan buschauffeur.
Binnen de bebouwde kom
moeten bestuurders
aan bestuurders van een autobus
de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden,
wanneer de bestuurder van die autobus
door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer
zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.

Dit geldt niet voor de rijdende militaire colonne.

Een touringcar moet ook de gelegenheid worden geboden om in te voegen.
:arrow: De bestuurder van een autobus heeft wel de verplichting om het andere verkeer voor te laten tot hem gelegenheid wordt geboden. Deze verplichting valt namelijk onder de regeling van artikel 54. (zie hierboven)

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wanneer een bus met signalen aangeeft, dat ie van de halte weg wil rijden, dient het achterop komende verkeer te stoppen. Staat als het goed is, achterop iedere bus.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Bailey »

En leer je bij je theorie. Dit soort dingen moet eigenlijk ieder mens weten, net als dat mensen die bij een zebrapad staan te wachten dat die voorrang hebben. En de meeste mensen weten allebei maar vertikken het om voorrang te geven.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Het staat niet achterop iedere bus, maar is voor mij logisch. Zit ik er naast of begin ik met inhalen, dan moet de bus voorrang geven, anders niet.

JG Smit
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:26

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door JG Smit »

Ah we weten het dan toch wel,leuk wat zo'n discussie terweeg kan brengen.
Idd het wordt bij de theorie en rijlessen geleerd,nee bij ons staat het niet op iedere bus(lees nieteen),het woord zegt ook voorang verlenen, is krijgen en niet nemen zoals de sommige chauffeurs denken en doen.Voor de rest citeer ik alleen artikel 54 56 en daar staat niet echt de afstanden in van hoever een voertuig moet zijn verwijderd van een autobus misschien is dit de onduidelijkheid van de regel wie weet, en natuurlijk soms moet je wel anders kom je nooit weg maar doe het met beleid alleen maken sommige en bij ons in de stad best veel chauffeurs misbruik van de regel en dat leidt nog wel eens tot asociaal gedrag,Ik bedoel als je vlak achter of naast zit en de bus drukt je gewoon aan de kant dan ben je het chauffeuren niet waardig,omdat je dan gevaarlijke situaties veroorzaakt.Zelf nog als vrachtwagenchauffeur meegemaakt.Heren Dames het is een samenspel en regels zijn leidraden en kunnen niet altijd lettelijk worden opgevolgd er bestaat ook nog iets als eigen inzicht en verantwoording tegenover jezelf of andere(passagiers bevoorbeeld) er is meer dan ik alleen.

Jeroentje in jou redenering kan ik me persoonlijk wel vinden.

:arrow: Net als dat mensen die bij een zebrapad staan te wachten dat die voorrang hebben. En de meeste mensen weten allebei maar vertikken het om voorrang te geven.

Klopt iets wat in dorpen vaak nog wel gebeurd en in de grote stad niet,echter als je een voertuig als voetganger ziet aankomen die het vertikt om te stoppen loop je toch ook niet zomaar het zebrapad op,om dan vervolgens te roepen van onder een auto MAAR IK HAD VOORRANG :wink: dan speel ik het wel op save en wacht wel met oversteken.Levert overigens wel irritaties op :roll: dat wel :roll: maar goed beter dan geen irritaties meer te kunnen hebben :idea: :wink:

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik bekijk altijd de situatie. Hoe hard rijdt de auto? Tijd genoeg om te stoppen? Dat steek ik over. Daarbij kijk ik de chauffeur ook altijd recht in de ogen aan, dat helpt meestal wel.

Ik kan wel uren gaan wachten totdat er eentje zo 'vriendelijk' is om te stoppen, maar dat vertik ik.

Net zoals ik me kan voorstellen dat de chauffeur het wachten op een gegeven moment ook zat is. Op het werk van mijn vriend is ook de regel dat als er wat gebeurt en de auto zit voor de achterwielen dan is de buschauffeur fout geweest. Zit de auto ten hoogte van of achter de achterwielen dan is de automobilist fout geweest.

tomboy
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2007 17:28

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door tomboy »

Beste allemaal,
Is het jullie ook opgevallen dat de ov chipkaart t.o.v de strippenkaart flink duurder is.Ik begrijp dan ook niet hoe het kan dat er nu mensen zijn die er al mee reizen ik ben b.v. 5 strippen nu 2,23 euro kwijt (gerekend met een 45 strip) en als ik dit zelfde traject met de ov chipkaart doe dan betaal ik 2,54 euro maar dan moet ik nog een stukje maar dat kan nog niet met de ov chipkaart dus het word nog meer
gr tomboy

patrician
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:56

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door patrician »

Hoe zit dat trouwens? Ik neem aan dat iedere Nederlander een gratis chipkaart kijgt... De NS is al veel te duur...

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Voor de OV chipkaart dien je een aanschaf te betalen. Daarna betaal je enkelt je reis en moet je afhankelijk van de kaartsoort deze telkens opwaarderen vanaf je eigen rekening.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik heb em in januari gratis kunnen bestellen bij de RET. Gebruik em nog niet, maar je kan nooit weten.

Gesloten