LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De andere kant van het verhaal!

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: De andere kant van het verhaal!

Ongelezen bericht door peewee »

Peenvogeltje,

Hoe het BonisPlan echt in elkaar steekt, daar kom je natuurlijk achter wanneer je de voorwaarden onder de loep houdt. Idealiter had je dit moeten doen vóór dat je dit product aanschafte.

Volgens mij is het gewoon een deelname in een aandelenbeleggingsfonds, waarbij je
(mits dit fonds winst maakt) een bonus krijgt over de winst. Maar het fonds zal wel geen winst maken, eerder een verlies. Tenzij de aandelenbeurzen ineens zeer sterk aantrekken en de opgelopen dalingen uit de periode 2000 -2004 doen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Hetgeen niet aannemelijk is .

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: De andere kant van het verhaal!

Ongelezen bericht door santygo »

Bonusplan is qua constructie en rendement exact gelijk aan Koersplan. Het enige verschil is dat er fiscaal een verschil is. Bij Koersplan is de inleg niet fiscaal verrekenbaar en is de einduitkering fiscaal onbelast. (binnen bepaalde grenzen)

Aan bonusplan is een lijfrente gekoppeld. De inleg is nu fiscaal aftrekbaar, je krijgt géén einduitkering want dat eindbedrag wordt omgezet in een periodiek uitkerende lijfrente, waarvan de uitkeringen wél fiscaal worden belast.

Als je wil weten hoe Koersplan (en dus eigenlijk ook Bonusplan) in elkaar zit, kijk dan eens op

www.koersplandewegkwijt.nl

Gr. Rene

Peenvogeltje
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2005 16:56

Re: De andere kant van het verhaal!

Ongelezen bericht door Peenvogeltje »

Bedankt voor jullie antwoord :)

Ik ben maar een leek wat die koersplan betreft, ik ben echt geschrokken van wat ik lees op dit forum over Aegon, ik had er geen flauw idee van dat dit speelde, ik begrijp hieruit dat we echt belazert zijn ,we doen hier nu aan mee sinds 10 jaar, maar als ik zo op het forum lees is het mischien beter om en het koersplan en het bonusplan te stoppen? Hoe komen we er nu achter wat ze waard zijn bij afkopen? Ik heb geprobeert om ze te bellen, maar lukt niet echt
Kan iemand van jullie mischien raad geven wat we het beste kunnen doen?we hebben zo`n 13.000 euro ingelegd ondertussen

vriendelijke groet Peenvogeltje

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: De andere kant van het verhaal!

Ongelezen bericht door peewee »

Peenvogeltje,\

Wat betreft het product KoersPlan (een beleggingsverzekering) is Spaarbeleg wettelijk verplicht om u de afkoopwaarde mede te delen. Ik adviseer je hiertoe schriftelijk bij Spaarbeleg om de afkoopwaarde op te vragen. Ga er maar vanuit dat de afkoopwaarde je flink zal tegenvallen (wellicht niet meer dan 60% van de tot nu toe betaalde premie !). Wat het BonusPlan betreft, indien dit, zoals Santyago beweert, een zelfde soort product is, dan geldt hiervoor hetzelfde.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: De andere kant van het verhaal!

Ongelezen bericht door santygo »

Oppassen met afkopen van een Bonusplan vanwege die lijfrenteclausule!!
Die lijfrente moet je eerst onderbrengen bij een andere verzekeringsmaatschappij, die een verklaring moet afgeven dat de overeenkomst bij die ander wordt voortgezet.
Als je dat niet doet, keert Spaarbeleg niet de actuele waarde uit, maar houdt 72% belasting in, te weten 52% IB en 20% revisierente.
Er blijft van de actuele waarde dan niet veel meer over.

Laat je hierover dus eerst goed voorlichten door een belastingdeskundige.

Gesloten