LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wet op de kinderopvang: een eerlijkere verdeling

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Een moeder

Re: wet op de kinderopvang: een eerlijkere verdeling

Ongelezen bericht door Een moeder »

Gast
Geplaatst op: 13 Mrt 2005 21:22 Onderwerp:

Heerlijk .... een kind te zijn van zo,n moeder!
Wat heb ik een medelijden met het kind van de ouder die deze uitspraak heeft gedaan en er zulke ouderwetse ideeën op na houdt. Wat zal uw kind vervreemd zijn van de maatschappij anno 21e eeuw, net als u, zodra het op eigen benen gaat (lees: mag) staan.

ouderwetse moeder

Ongelezen bericht door ouderwetse moeder »

Mijn kind(eren) staan net als ik (moeder), al op eigen benen en zijn heel goed terecht gekomen. Maakt u zich geen zorgen! Kunnen zich prima redden in deze harde maatschappij en deze eeuw.

Dat alles moet u nog maar afwachten met u kinderen.

Een, nu werkende moeder 50+.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vind het een leife maasschapij me moeder zorgt nog goed voor en breng me elke dag naar de kries.

Gast

wacht even, zelf voor je kinderen zorgen is ouderwets??? Dus je kind 5 dagen per week bij een paar jonge meiden in de creche gooien is van deze tijd??? Ja daar heb je gelijk in dat is van deze tijd...maar jij denkt dat dat goed is? Tja meid, vroeger was zo gek nog niet. Ben blij dat niet iedereen z'n kids in de creche dondert want zo zie ik t nog steeds. Babies van 2 maanden oud in kaal bedje, en met z'n 14en de aandacht trekken van 2 meisjes die zelf meestal geen kinderen hebben en voor wie jou kind er 1 van de velen is.
Ach mens en jij denkt dat je t goed doet, dream on...

Peggy

Ongelezen bericht door Peggy »

Ik wilde niet meer reageren, maar ik kan het echt niet laten. Zo te horen ben jij (of moet ik mischien u zeggen, mevrouwtje) nog nooit in een kinderdagverblijf geweest dus kan je er ook niet over oordelen. Volgens de wet mogen er nog niet eens twee "meisjes" op een groep van 14 kinderen staan. Mijn dochter wordt twee dagen intensief begeid door leidsters met heel veel ervaring en een pedagogische achtergrond. Ons kinderdagverblijf maakt deel uit van een 'Brede School': kinderdagverblijf, BSO, peutercreche, kleuterklas, basisschool, mediatheek, bibliotheek, huiswerkklas enz enz, alles in een gebouw. Net als op de peutercreche (waar vele van onze kindjes vanaf twee jaar opzitten) heeft het kinderdagverblijf een pedagogisch plan opgesteld wat in zijn geheel aansluit op het ontwikkeling van het kind en het onderwijs binnen onze Brede School, startend vanaf de peuterleeftijd. Ook worden de kindjes goed gevolgd op gebied van ontwikkeling. Dit gebeurt dmv een observatie(formulier) en dat begint al in de leeftijd van 0 jaar. Deze observatie is bedoeld om een indruk, een beschrijving te geven van de ontwikkeling en het welbevinden van mijn dochtertje. En dan hebben wij het over de grove en fijne motoriek, de cognitieve ontwikkeling, lichaamlijke en zelfstandigheidsontwikkeling enz. Dit wordt tijdens een gesprek uitvoering met de ouders besproken. Ook onderhoud men contact met het consultatieburo. Regelmatig worden er voor de ouders informatieavonden/cursussen georganiseerd. Mijn dochtertje en ik zijn maar wat blij met die "meisjes" van het kinderdagverblijf. Een weetje, straks gaat ze ook nog eens door naar de BSO want ze heeft het zo naar haar zin bij die "meisjes"...

En om nu terug tekomen op GAST, want zo te lezen heb jij nog minder contactuele/sociale vaardigheden dan mijn dochtertje van 1 jaar en 9 maanden.
Tja meid, vroeger was zo gek nog niet. Ben blij dat niet iedereen z'n kids in de creche dondert want zo zie ik t nog steeds. Babies van 2 maanden oud in kaal bedje, en met z'n 14en de aandacht trekken van 2 meisjes die zelf meestal geen kinderen hebben en voor wie jou kind er 1 van de velen is.
Vroeger waren ze vaak met grote gezinnen en moesten vaak de 'jonge meisjes' voor hun broertje of zusje zorgen, echt iets van die tijd.

"En ach vrouwtje, als jij denkt dat dat goed was" dream on.....

Gast

Nieuwsflits:
Baby-opvang laat veel te wensen over:
Uit een nieuwe inventarisatie van het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn, het NIZW, blijkt dat de opvang van baby's in kinderdagverblijven in veel gevallen te wensen overlaat.

Kennisgebrek: In zeker de helft van de crèches hebben leidsters te weinig tijd om genoeg aandacht te geven aan baby's. Ook hebben zij te weinig kennis over hoe ze om moeten gaan met hele jonge kinderen.

Opleidingen: In het ergste geval kan dat leiden tot gedragsstoornissen. Het NIZW gaat nog dit jaar met Regionale Opleidingscentra praten of er meer aandacht voor baby-opvang in de opleidingen kan komen. Het NIZW heeft voor de baby-opvang een speciale cursus ontwikkeld.

Deskundigen willen, naast een betere opleiding, ook meer leidsters per groep, om zo de werkdruk te verkleinen.
Tsja, dan kan het er op papier goed uitzien en kan je goede gesprekken voeren over een zogenaamd pedagogisch verantwoord plan, wie hou je nou voor de gek? En dan ook nog gedeeltelijk op kosten van werkgevers en overheid!

Gast

[NRC]
......Het verhaal van een Amsterdamse moeder klinkt als een nachtmerrie voor wie haar baby na het bevallingsverlof in vakbekwame handen hoopt achter te laten: ,,Twee dagen in de week kon mijn baby in de creche terecht. Die had ik speciaal uitgezocht om hun kindgerichte filosofie: m'n dochter in een nieuwe babygroep, met zes pukjes van drie maanden of iets ouder. Maar dat aantal groeide gestaag. De vaste leidster kon het niet aan, nieuwe leidsters waren moeilijk te vinden, of knapten snel af. Zeker twintig verschillende leidsters heeft ze gehad in een halfjaar. Als moeder weet je dat dat niet goed is. Gelukkig is m'n kind vrolijk en lijkt ze er zelf niet onder te lijden. Maar wat moet ik anders? Er zijn overal zulke lange wachtlijsten, dat je ook niet ergens anders terechtkunt.'......
Er zijn vast vele succesverhalen, tegendeel echter ook!

Gast

De opvang resultaten zullen over een jaar of 10 bekend zijn.
Ik hoop dat er dan wel een goede Jeugdzorg zal zijn om de gedrag-gestoorde pubers op te vangen.

jusjepusje

Ongelezen bericht door jusjepusje »

Ik weet niet als het er al bij staat, maar moet het toch even kwijt, een beetje laat, maar ja als je tijdelijk geen internet hebt.

Ik vind dat er veel mensen zeuren over de kinderopvang. als iedereen alles op een presenteerblaadje krijgt is het goed, maar moeten ze zelf wat regelen is het mis.

De mensen met kids hebben daar toch zelf voor gekozen, en je weet met kinderen dat je dingen moet regelen dus ook de kinderopvang. dus wat let het de mensen om het zelf te doen. Waarom moet alles altijd voorgekauwd worden.

Ik ben blij dat ik kinderbijslag krijg, en kosten voor de kinderopvang, maar het is eigenlijk te gek voor wooren dat je gefinancieerd wordt, terwijl jezelf voor kinderen kiest.

Misschien denken de meeste mensen er anders over, maar dit is mijn mening, en iedereen moet blij zijn dat er wat vergoed wordt, en daar moet je dankbaar voor zijn.

jusjepusje

Gast

Er is een test geweest op de middelbare school en men zag meteen die kinderen die op de creche gezeten hadden. Deze konden zich minder goed hechten in vriendenclub verband. Niet op een manier die normale vrienden en vriendinnen bind, dat kwam omdat ze van baby af aan niet geleerd hadden zich te binden aan de moeder (ongeveer voor 90% van hun leventje) zodat ze dat nu in hun pubertijd ook niet kunnen, zo onvoorwaardelijk, als onbewust in hun babytijd. Een baby/kind heeft een moeder is is hulpeloos verbonden aan deze moeder, niet voor niets. Het is niet aan ons om deze band te verbreken en je baby/kind een afstandelijke band met tig anderen te laten opbouwen. (Allemaal oppervlakkige kontakten en dat gaan ze later in t leven ook doen.)
Het is jammer dat veel ouders niet begrijpen en allerlei anderen zaken boven hun kinderen stellen. JIJ bent de moeder dus JIJ zorgt er ook voor. Dat is de natuur en niet anders!
Mijn vriendin heeft les gegeven op een school voor SPW, zoiets, de kinderleidsters( van de toekomst, ahum) En helaas, wat er zit is niet altijd even goed hoor, er zitten er tussen die niet wisten wat ze moesten gaan doen en het leek wel leuk met kinderen dus dan doen ze dat maar... ... en dat laat jij dan voor je kinderen/baby zorgen. Zo meid die meer denkt aan jongens en uitgaan en totaal geen band heeft met jouw baby/kind?? Nou mij niet gezien. (die paar goeie daar gelaten dan)

topery

Ongelezen bericht door topery »

Het zoveelste topic over dit onderwerp waarin na een aantal reacties het niet meer gaat over de wet op de kinderopvang maar over het wel of niet werken met kinderen, zucht

MaartenMonique

Ongelezen bericht door MaartenMonique »

Tja, we zijn aardig afgedwaald en gekomen op het punt van een academische discussie over opvoeden en psychologie van kinderen.

De Wet wordt natuurlijk alleen vergeleken met de regeling zoals deze hiervoor gold. Financieel gezien worden (een paar) minder rijken er beter van en (veel) rijkeren een stuk slechter. Dat er minder vrouwen gaan werken (of zelfs stoppen) moge buiten kijf staan. Of dat vanuit opvoedkundig oogpunt goed of slecht is, laat ik hier even in het midden.
Dat het slecht is voor de maatschappelijke ontwikkeling in het algemeen en die van vrouwen in het bijzonder, staat echter weer buiten kijf.
De borging van de kwaliteit van de opvang wordt nu ook op een heel andere manier geregeld. Dit zou gevolgen voor de opvang KUNNEN hebben.

Als we het hebben over beter en slechter, kan na het invoeren van de Wet alleen maar gesproken worden over een verslechtering. Dit op basis van de maatschappelijke ontwikkelingen die het kader van deze wet vormen.

Gast

Tja net weer een viespeuk opgepakt bij een creche. staat in de krant, je moet je kind daar maar durven brengen!
Mijn vriendin haar zoontje is ook misbruikt op een creche door notabene t vriendje van de creche leidster. Lekker troela liet haar vent wat bij klussen, gratis, och zo'n aardige jongen...
Weet u wat er allemaal bij u op de creche gebeurt als u er niet bij bent!
Ik denk t niet, en kom nou niet aan met t verhaal,;bij ons op de creche...
want dat dachten die mensen ook en je ziet t...

mamamama

Ongelezen bericht door mamamama »

MaartenMonique; kijk dat is nou een zinvolle reactie waar we wat aan hebben. Objectief, goed onderbouwd en waar de discussie eigenlijk allemaal om te doen was/is.
04 Apr 2005 20:47 Onderwerp:

Tja net weer een viespeuk opgepakt bij een creche. staat in de krant, je moet je kind daar maar durven brengen! ....
Tja, GAST, dat is nou het verschil met jouw manier van reageren en die van MaartenMonique, waar jij blijkbaar geen benul van hebt. Bovenstaande quote bewijst dat maar weer.
Weet u wat er allemaal bij u op de creche gebeurt als u er niet bij bent!
Ik denk t niet, en kom nou niet aan met t verhaal,;bij ons op de creche...
want dat dachten die mensen ook en je ziet t...
Weet jij wat er allemaal op sportclubs, scholen en verenigingen gebeurt. Nee, ik weet het ook niet. Jij wel? Als we zo doorgaan kunnen we onze kinderen beter opsluiten in hun kamertje, zijn ze tenminste lekker veilig thuis tot hun veertigste bij moeder. Dat neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind dat er mensen rondlopen op onze aarde die niet met hun poten van onschuldige kindertjes af kunnen blijven! Erg verhaal, maar gelukkig een uitzondering...

Gast

Of men het nu tracht te beredeneren volgens maarten/monique of de gast daarna.... het komt weer terug op het volgende: ouders die er bewust voor kiezen om kinderen te krijgen om ze vervolgens op zeer jonge leeftijd voor een groot gedeelte van de week te dumpen zijn per definitie slechte ouders.
De overheid en werkgevers zijn vervolgens zo dom om dit te bevestigen door hier dumpgeld voor te geven. Daar zit natuurlijk eigen [belasting] belang bij.

kinderloos

Ongelezen bericht door kinderloos »

ik heb zelf geen kinders, maar vind niet dat die definitieve beslissing in jouw handen ligt om te zeggen dat ouders, slechte ouders zijn doordat ze hun kind op een kinderdagverblijf brengen. Toevallig leren ze daar wel omgaan met andere kinderen, dat kun je niet zeggen als je maar lekker de hele dag met je kinderen thuis gaat zitten moekelen! Wat is goed wat is slecht?!

kinderloos

Ongelezen bericht door kinderloos »

daar komt bij ik woon in een buurt ja waar moeders wel de gehele godsganselijke dag thuis zijn, maar die flikkeren die kids op straat, zodat ze zeker as the world turns kunnen kijken en the bold and the beautiful, nee das lekker opvoeden joh, beter je kind gecontroleerd meerdaags op een KDV, dan let er in ieder geval nog iemand op ze, want die kinderen hier zijn overgeleverd aan de straat!!!! Dat zijn zeker goede moeders die wel braaf thuis zitten, ja inderdaad thuis zitten, want verder dan die hangbank van ze komen ze niet!

Gast

Degene die hier klagen over de dumppremie vangen zelf wel fokpremie.
En dat van dezelfde belasting die de overheid zo graag ontvangt.

Peggy

Ongelezen bericht door Peggy »

Geplaatst op 05 Apr 2005 19:25 door Gast

--------------------------------------------------------------------------------

Of men het nu tracht te beredeneren volgens maarten/monique of de gast daarna.... het komt weer terug op het volgende: ouders die er bewust voor kiezen om kinderen te krijgen om ze vervolgens op zeer jonge leeftijd voor een groot gedeelte van de week te dumpen zijn per definitie slechte ouders.
De overheid en werkgevers zijn vervolgens zo dom om dit te bevestigen door hier dumpgeld voor te geven. Daar zit natuurlijk eigen [belasting] belang bij.
Ook tot je 40e onder moeders vleugels gezeten zeker?

Gast

Als je ziet met hoeveel! overleg de mensen een huis, een auto, een keuken,een paar schoenen, behang kopen en bijv een arts, een tandarts en een goeie kapper, een leuk restaurant uitzoeken. Hoe stom ze kunnen zijn met het uizoeken van een creche. Je kan tr zo gek niet verzinnen maar elke creche zit propvol kinderen, lekker dichtbij, al uitgezocht toen t kind nog niet eens geboren was. Geen benul waar je op moest letten, dus maakt niet huppekee kind gedumpt. Dus voor de opvoeding en opvang van een kind nemen mensen geen tijd meer. Waardeloos gedrag en inderdaad zou moeten worden afgeschaft zeker voor kinderen onder de 3 jaar. Die horen bij mama of papa!! Niemand kan t beter dan jij!!!!!!!

Gesloten