LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geweigerd worden met blindengeleidehond

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
Janine74
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 sep 2005 13:22

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door Janine74 »

Eeliane, ik sta net zo ver van mijn broer af, als jij van je dochter. Het enige verschil is waarschijnlijk de leeftijd. Ik denk dat jouw dochter een stuk jonger is.

Maar wat ik mij afvraag. Hoe voorkom je dan dat je naast iemand komt te zitten die zijn vier honden heeft geknuffeld voordat ze naar de bios gaan en dan naast je dochter plaatsneemt?

Dit is echt even een serieuze vraag. Ik ben benieuwd hoe je het dan oplost. Is het dan nog 'hij eruit of ik'?

Ik ben bang dat 'we' het elkaar alleen maar moeilijker gaan maken, want hoe vaak komt het nu eigenlijk voor dat er ook een hond aanwezig is in de bios? Ik kan me niet voorstellen dat het dagelijks is. En ik kan me voorstellen dat het in het weekend sneller voorkomt als bijvoorbeeld op een maandag......

Groetjes, Janine

PS.
En ongeacht van de indruk die jij misschien hebt, ik vind het heel erg voor je dochter als zij beperkt wordt door haar allergie. Zij moet ook veel inleveren, net zoals mijn broer. Ik hoop dat zij haar weg weet te vinden door al haar beperkingen. Is een lange weg, die ikzelf nu ook aan het bewandelen ben (ik heb MS). Zoals ik in mijn eerdere posting al schreef kan met overleg een hoop worden opgelost, al blijft het geven en nemen......

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door bitchy »

wat zit je weer fout eelianne,

mijn nichtje heeft een tumor in haar hoofd die ervoor zorgt dat o.a. haar moteriek niet voldoet. waardoor ze dingen niet goed vast kan pakken en ook meer rent dan loopt.
ze moet 2 x per jaar in Leiden door de scan om te kijken of de tumor niet groeit.
ze is nu 7 jaar. als ze later oud genoeg is en er net meer dingen uit gaan vallen hopen we allemaal dat ze met een hulphond iets zelfstandiger kan worden.

verder werk ik met oudere mensen (v.a. 46 jr)
met een beperking. zware reuma, kanker, distrofy, ms en ook gewoon dementie.
het ver van mijn bed gebeuren werkt hier niet

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door eeliane »

Dat jouw nichtje in de toekomst een hulphond gaat nodig hebben is erg vervelend daar wil ik mee zeggen dat t niet fijn is dat ze een hulphond nodig heeft om te functioneren. Heel erg dat ze zo gehandicapt is> Maar ook zij zal in haar leventje beperkingen tegenkomen die absoluut niet alleen met haar hond te maken gaan hebben. Wat ik al zei, ieder huisje heeft zijn kruisje en als je voor jezelf opkomt ben je tegenwoordig voor anderen mensen een egoist, waarom??? Jij komt waarschijnlijk ook voor jezelf en je familie op (dat zie ik hier). Maar stel je voor dat er iemand met hulphond bij mij (n dochter) op bezoek zou komen zit toch de hond weer buiten op t stoepie, dan nog mag die hier onder geen voorwaarden naar binnen. Ik stel mijn eigen regels en andere ook.
En op Janine te antwoorden, soms is mijn dochter benauwd en heeft tranende ogen en uitslag en kan ik niet bepalen waar t vandaan komt. (MIjn nichtje stapte wel eens met haar paardrijkleren naar binnen hier waarop mijn dochtertje dichtsloeg, tja dan zit t dus in de kleren.) Als ik dat merk en ik zie geen dier in de omgeving waar ik van kan weggaan(want dat doen we altijd hoor)tja dan heb ik pech gehad en ga ik alsnog weg. Je hebt trouwens geen idee hoe vaak dat voorkomt!!!

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door bitchy »

om jou heen, bij jullie thuis gelden jou regels en heb je het volste recht om honden of mensen die de moeite niet hebben genomen om rekening te houden met de allergie van je dochter de deur te wijzen of zelfs maar binnen te laten.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door eeliane »

Dat bedoel ik maar t betekent niet dat als ik buiten kom ik opeens moet gaan kijken wie van de beiden gehandicapten er erger is als we elkaar tegenkomen , dat is toch te gek voor woorden. Ik denk dat ieman met een hulphond ook wel eens zal moeten zeggen dat hij een ander voor laat gaan. Toch. Trouwens waar hebben we t over? Hoe vaak gaat een blinde naar de bios? (Bijna) nooit toch. De kans dat wij er daar 1 tegenkomen is nihil! Dus beter deze discussie te laten voor wat t is. Ieder denkt voor zich en overlegd met de ander, en niet altijd denken dat de ergere ganhandicapte dan maar voor moet gaan. Ieder zijn kruisje, zie je ook niet altijd aan de buitenkant.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door tienepien »

Pure offtopic belangstelling: wat is er voor een blind iemand te vinden in een bioscoop? (zoals doven naar concerten kunnen gaan om de trillingen die ze dan voelen)

inayce
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:44

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door inayce »

Zelf heb ik een hulphond en ik wordt zelden geweigerd in een winkel, de keuringsdienst van waren vindt het nl goed dat hulp en blindegeleidehonden in bv een supermarkt worden toeglaten er zijn momenteel zelfs stickers waarop aangegeven staat dat de hulp en blindegeleide hond welkom is in e winkel en de discussie van hygiene ben ik een beetje zat want dan zou ik met m'n rolstoel ook nergens binnen mogen want wat denk je dat er tussen mijn wielen zit?
Ik mag mijn hulphond zelfs meenemen het ziekenhuis in, hij moet daar nl mij helpen met uitkleden want hij is mijn handen net zoals een blindengeleidehond de ogen van iemand is iedereen neemt toch zijn ogen en handen mee als hij/zij weggat!
Trouwens een rare opmerking eerder, waarom zou iemand die blind is niet naar een bioskoop, museum, dierentuin enz gaan!!!

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door tienepien »

Trouwens een rare opmerking eerder, waarom zou iemand die blind is niet naar een bioskoop, museum, dierentuin enz gaan!!!
het is toch niet zo raar om je dat af te vragen? Een film is bij uitstek iets visueels, het lijkt me moeilijk om een film te kunnen volgen als blinde. Daarom ben in nieuwsgierig naar hoe zij een film volgen of dat er misschien een andere reden is om naar de bios te gaan. (Doven kunnen bijvoorbeeld van muziek genieten door de trillingen die ze voelen)

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door bitchy »

het is ook absoluut geen verkeerde vraag tienepien.
ik ben daar net zo goed nieuwschierig naar.

Janine74
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 sep 2005 13:22

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door Janine74 »

Quote:
Trouwens een rare opmerking eerder, waarom zou iemand die blind is niet naar een bioskoop, museum, dierentuin enz gaan!!!


het is toch niet zo raar om je dat af te vragen? Een film is bij uitstek iets visueels, het lijkt me moeilijk om een film te kunnen volgen als blinde. Daarom ben in nieuwsgierig naar hoe zij een film volgen of dat er misschien een andere reden is om naar de bios te gaan. (Doven kunnen bijvoorbeeld van muziek genieten door de trillingen die ze voelen)
Ik vind het ook niet zo'n rare vraag en krijg 'm wel vaker. Erger nog, ik heb het m'n broertje ook wel eens gevraagd. Niet precies in die bewoordingen, maar ik vraag me ook wel eens af wat hij precies hoe ervaart.

Mijn broertje kan nog wel wat zien, niet zo heel veel. Normaal ziet hij 10 tot 12% en dan nog wazig. En hij heeft een kokervisie. Eén oog is van glas, dus een nepper. In de bios ziet hij nog wel wat, maar niet veel. Hij moet altijd aan de linkerkant van de zaal zitten. Als ziende moet je dan nog wel eens uitleggen wat je ziet als de hele zaal begint te lachen.

Maar door het gebrek aan visie is zijn gehoor zoveel belangrijker. Er waar krijg je een mooiere geluidssensatie als in de bios. Daar kan nog geen homecinemaset tegenop!!! En vaak ga je niet alleen naar de bios en gaan je vrienden mee. Daarna lekker stappen met z'n allen.

Maar vraag 'm eens te vertellen wat er in de film gebeurt? Nou dan krijg je een verslag, daar kan een samenvatting niet tegenop!! :lol:

golfje
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:57

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door golfje »

Ooit wel eens afgevraagd waarom er doven zijn die bv. naar TMF kijken op televisie? Dat is toch een muziekzender...

Ik zou dus niet weten waarom een blinde een film dmv geluid niet zou kunnen volgen... Er is toch niks mis met hun oren?

@ Eeliane, het is mij nu ondertussen wel duidelijk dat jij werkelijk geen idee hebt hoe een samenleving in elkaar zit.... Ik laat jouw opmerkingen voor wat het is want het raakt kant noch wal...

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door eeliane »

En jij golfje weet t wel??? Nou meid blijkt nergens uit in ieder geval. Jij reageert alleen op mij maar verder voeg je absoluut niets toe...
Jij hebt niks te melden maar waarschijnlijk ga je nu weer reageren op mijn mening, dag meid tot gauw!!!

woman4life
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 mar 2004 12:23

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door woman4life »

goh golfje reageert in ieder geval nog op je.
jij niet op mij ...

golfje
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:57

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door golfje »

@Eeliane

Hoe kom je erbij dat ik een meid ben? Beetje stom om zo'n conclusie te trekken, maar ik denk wel dat ik weet waar ik het over heb, aangezien ik ben opgegroeid met een blinde moeder, dus ga aub niet zo bij de hand zitten doen....

Het zou je trouwens sieren om ook andere mensen de antwoorden op vragen te geven, want je reageerd nogal selectief.... Zal wel een bepaalde bedoeling van je zijn... :?

marijefemke
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2006 16:48

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door marijefemke »

Ik wil heel graag mijn reactie hieraan toevoegen. Wij (mijn ouders, zusje en ik) leidden al 15jaar aspirant geleide honden op (ken zelf absoluut geen blinde mensen). In al die jaren hebben wij van de AHZaandam (het hoofdkantoor) een pas gekregen, waarmee wij met de aspirant geleide hond de AH in mogen. Het personeel werd voor onze komst altijd ingelicht en stond er voor de volle 100% achter. Echter waren er altijd mensen die liepen te zeuren over de hygiene. 9 van de 10 keer waren dit mensen met kinderen...die hun kinderen (met vieze schoenen) in het karretje laten lopen (waar iemand anders later weer zijn boodschappen inzet). Of een kindje dat dan met zo'n afgekloven "lange vinger" in het karretje zit en dan zo nodig met z'n handjes (onder de koek) de bananen, tomaten, sla en andere voedingsmiddelen aan moet raken! Is dat wel hygienisch?????!!!! En als je daar dan wat van zegt krijg je een grote mond. Het wordt er in deze tijd en deze maatschappij niet makkelijker en leuker op om een blinde geleide hond op te leidde en dat terwijl het puur leuk, nuttig en vrijwilligers werk is!

Mijn mening is dat iemand met een hulphond net zoveel rechten en plichten heeft als een kind met een ällergie"! Wie het eerst komt mag in de bioscoop blijven...volgende keer beter voor de gene die weg moet/gaat.

golfje
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:57

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door golfje »

@ marijefemke

Ik wilde alleen even kwijt dat ik erg veel bewondering voor je heb met het vrijwilligerswerk dat je doet! Verder had ik eigenlijk niets toe te voegen!!

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door bitchy »

getverrrrrr ik heb nog helemaal niet stil gestaan bij die smerige kinderschoentjes die misschien nog even in de vogelpoep hebben gelopen en nu door dat winkelwagentje banjeren :shock: :shock:
yakkes!
ik leg daar toevallig wel mijn appeltjes/groente en melk in :? :?
soms zelfs wat beleg :? :shock:

misschien moeten mensen eens wat vaker in de spiegel kijken en zich afvragen of ze wel zo heilig en goed zijn in plaats van meteen een berg commentaar leveren op een geleidehond.

Gesloten