LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Beursklacht
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:16

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door Beursklacht »

Dit is een origineel persbericht.

Reactie op het schikkingsvoorstel van Beursklacht en de vereniging Payback

Reactie Beursklacht

Moeten de uitkomsten en de uitvoering van de stemming openbaar worden?

Vandaag is de uitkomst van de stemming van het schikkingsvoorstel Duisenberg gepubliceerd tussen leaseverlies, Eegalease en Dexia. Evaluatie van de stemming leert dat 60% van de stemgerechtigden van Leaseverlies en Eegalease voor het schikkingsvoorstel hebben gestemd. Zij vertegenwoordigen globaal ongeveer 20% van alle Dexia gedupeerden. Dit heeft tot gevolg dat genoemde stichtingen de door deze stichtingen geïnitieerde rechtzaken zullen staken.


Deze uitslag heeft geen gevolgen voor de aangeslotenen bij Beursklacht

De uitslag van de stemming heeft voor de aangeslotenen van Beursklacht geen gevolgen. Beursklacht gaat gewoon door met de collectieve procedures tegen onder andere Dexia. Binnen enige maanden verwacht Beursklacht de dagvaarding voor de collectieve procedure tegen Dexia gereed te hebben. Beursklacht acht zoals al op een eerder moment is aangegeven in de media het schikkingsvoorstel veel te mager voor haar cliënten. Beursklacht is van mening dat de rechter definitief het verlossende woord zal spreken. Aansluitend dat het schikkingsvoorstel geen impact zal hebben op komende uitspraken aangaande effectenlease gelet op de al aanwezige jurisprudentie. Rechters zullen hun werk blijven doen. Het schikkingsvoorstel staat los van recht en wet.


Wat betekent dit voor u als u instemt met deze schikking

Het schikkingsvoorstel betekent niet dat de gedupeerden op korte termijn het ingelegde geld terug ontvangen. Concreet houdt het voorstel in dat gedupeerden de volledige looptijd dienen uit te zitten, geen achterstand hebben in het betalen van de maandtermijnen hebben om in aanmerking te kunnen komen voor kwijtschelding van de gehele restschuld of een gedeelte van de restschuld.
Deze gedupeerden worden naar verluid in september door Dexia benaderd met het voorstel.

Uw partner heeft niet mee getekend, wat betekent deze uitslag voor u

De grote verliezers lijken de gedupeerden die zich hebben aangesloten bij de stichting Eegalease. De aangesloten waren in de slotfase van de van de procesgang. Deze stichting heft een zaak op de rol staan bij de Hoge Raad voor een definitief oordeel over het eegalease-argument. Te voorzien was een sterke zaak gelet op de jurisprudentie. Door als stichting akkoord te gaan met het voorstel van Dexia heeft deze stichting eigenlijk de rechten van de aangeslotenen verkwanseld.

Maar is er een alternatief?.
In vrijwel alle uitspraken die tot heden zijn gedaan zijn toegewezen aan de eegaleasers, waarbij niet allen de restschuld werd kwijt gescholden, maar ook de gehele inleg of het overgrote deel daarvan werd terug gevorderd van Dexia.

Heeft de schikking invloed op de komende gerechtelijke uitspraken?
De indruk wordt gewekt dat de rechtspraak volgend zal zijn op het voorgelegde schikkingsvoorstel. Daarnaast wordt de suggestie gewekt dat grotendeels de procedures eigenlijk van de baan zijn.
Het tegendeel is waar. Met name de laatste maanden blijken veel gedupeerden de stap te hebben genomen om een gerechtelijke procedure tegen o.a. Dexia te beginnen.

Inmiddels is wel duidelijk geworden in de jurisprudentie dat Dexia veel fouten heeft gemaakt en veel zaken heeft nagelaten die ingevolge de wet verplicht waren.
Welke financiële instelling zal een dergelijke schikking niet met beide handen aangrijpen om op een nette manier uit de ontstane situatie te komen. Daarnaast is het vertrouwen van de consument in de financiële wereld ernstig geschonden.


Reactie vereniging Payback

Ongeveer 80% van de stemmers heeft het schikkingsvoorstel aangenomen. Het betreft hier een aantal van ongeveer 64.000 gedupeerden. Er zijn dus nog altijd ongeveer 36.000 gedupeerden die nee hebben gestemd, of niet hebben gestemd.
Het gaat dan alleen maar om de mensen die aangesloten waren bij de stichting Leaseverlies en Eegalease. Het overgrote deel van de aandelenlease gedupeerden heeft echter niet kunnen stemmen, aangezien zij niet waren aangesloten bij de stichtingen. Wat inhoudt dat een minderheid van ongeveer 20% heeft beslist voor een meerderheid van 80%.

In de media wordt nu gesteld dat een rechtszaak alleen geschikt zou zijn voor mensen met een hoge restschuld en/of een hoge inleg. Voor de mensen met een lage restschuld ligt er immers een schikkingsvoorstel.
Een rechter zou kunnen stellen dat zo iemand bij de rechtbank niets te zoeken heeft.

Deze stelling heeft totaal geen bestaansrecht.
Het is immers een grondrecht om een rechtszaak te kunnen beginnen. Het wel of niet bestaan van een schikkingsvoorstel doet daar niets aan af.
Voor een ieder die het niet eens is met het schikkingsvoorstel, is het dus heel goed mogelijk om een procedure te beginnen. Een dergelijk procedure hoeft niet duur te zijn.
Er zijn mogelijkheden om voor een relatief lage prijs, via collectieve procedures, een zaak tegen Dexia te beginnen.
Juist voor mensen met een relatieve lage restschuld kan deze mogelijkheid een oplossing bieden.
De tendens van de jurisprudentie geeft goede hoop op positief resultaat dat behoorlijk hoger is dan het resultaat van het schikkingsvoorstel

Laten we de aandacht houden op de momenteel nog lopende rechtszaken, waarbij Dexia aan moet tonen dat zij de aandelen daadwerkelijk heeft aangekocht.
Hieruit kan blijken dat Dexia de aandelen niet heeft gekocht of de aankoop op correcte wijze ervan niet aan kan tonen.

Beursklacht
www.beursklacht.nl

Vereniging Payback
www.pay-back.nl

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens mij.....:

1) de stichtingen houden op te bestaan, iedereen krijgt zijn contributie terug: Op dag 1 was het ontstaan van de stichtingen een houvast, inmiddels zijn de verrichtingen van die stichtingen achterhaald door individuele uitspraken. Het eigen proces van SLV tegen Dexia was zelfs zo knullig van de kant van SLV, dat dit de algemene zaak geen goed heeft gedaan. Ook ondernam SLV voor individuele gedupeerden geen enkele actie, en SLV zal echt niet gemist worden.

2) gedupeerden krijgen de mogelijheid om zonder rechtsgang geheel/gedeeltelijk van de restschuld af te komen. Voor velen gewoon de weg van de minste weerstand tegen voor hun acceptabele kosten.

3) Individueel en in groepen procederen tegen Dexia blijft gewoon mogelijk. Wel is het kosten-baten verhaal door dit schikkingsvoorstel veranderd: Aanvaard je de schikking dan ben je immers al geheel/gedeeltelijk van de restschuld af.

4) Toekomstige rechterlijke uitspraken mogen m.i. niet door dit schikkingsvoorstel beinvloed worden:
inmiddels aanwezige jurisprudentie kan niet zomaar aan de kant gezet worden.
Ook kan het schikkingsvoorstel juist gunstig uitpakken bij de rechter:
Feitelijk is het een verkapte schuldbekenning van Dexia, en wellicht zullen rechters hierdoor nooit minder dan het voorstel aan de gedupeerde toewijzen.

5) Het schikkingsvoorstel is door de meerderheid van de leden goedgekeurd. Dit houdt in dat aan dit voorstel niets meer verandert. Uiteindelijk zijn Ja en Nee stemmers nergens aan gebonden en zij kunnen nog kiezen om dit voorstel in hun individuele geval te accepteren.

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door impact »

Prima en scherp verwoorde uiteenzetting. Ook mijn complimenten aan Payback voor het up-to-date houden van de rubriek "medianieuws" op hun site.

aaron
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:23

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door aaron »

we zijn mooi gebokt

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Impact,
Ook mijn complimenten aan Payback voor het up-to-date houden van de rubriek "medianieuws" op hun site.
Graag gedaan!

Groeten,
Piet

Truus2004
Berichten: 2377
Lid geworden op: 17 jun 2004 00:13

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door Truus2004 »

:lol: :lol:

CashDamageLeader
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 mar 2005 11:45

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door CashDamageLeader »

Nou Dexia kan dus niet rustig doorgaan, want er is nog steeds niets opgelost, zodat ook deze forums de komende jaren druk bezocht zal blijven :!:

Ik heb onlangs al mijn betalingen aan Dexia bank geblokkeerd.

Probeer het maar Dexia, ik lust je rauw :twisted:

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door aert0001 »

Ik denk absoluut niet aan leugens, veel, heel veel gedupeerden zullen blij zijn dat ze dit hoofdstuk kunnen afsluiten, natuurlijk als je jaar in jaar uit bezig bent op dit forum en jezelf (waarschijnlijk zeer verdienstelijk) inzet voor een aantal gedupeerdenen en dus ook contact hebt met deze mensen, zul je waarschijnlijk een vertekend beeld krijgen en de dingen niet helemaal realistisch meer ziet, dat zou mij ook overkomen denk ik.

Let wel, dit is geen sneer, meer een constatering.

Vrgr,
Idaho
Beste Idaho,

inderdaad mijn bril is niet vrij van enige vlekken, tuurlijk is mijn mening die van de procederende slachtoffers, en deze groep slachtoffers groeit nog steeds, toch klopt deze "stemming" niet, wacht nog even af,
( al is de leugen nog zo snel ...)
stichting leaseverlies/eegalease ontvangt hier dus eventjes 5 miljoen van Dexia, zou het echt eerlijk zijn?

Ton

Idaho
Berichten: 2090
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:36

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door Idaho »

Beste Ton,

Ik wacht rustig af en blijf alles uiteraard volgen, ik zelf heb niet het idee dat met deze stemming gesjoemeld is, mocht achteraf blijken dat dit wel het geval is, zal ik als eerste een knieval maken.

Verder wens ik je veel wijsheid toe in de begeleiding van de diverse gedupeerden, ik hoop oprecht dat jullie het onderste uit de kan weten te halen!

trudy
Berichten: 1568
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:44

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door trudy »

Gemakshalve wordt door sommigen die het aanbod geaccepteerd hebben vergeten, dat dit aanbod er absoluut niet geweest zou zijn wanneer er geen mensen waren geweest die op de barricade zijn gesprongen, volgehouden hebben, zaken hebben uitgezocht, gedemonstreerd en Dexia het vuur na aan de schenen hebben gelegd.

[quote] Geplaatst op 23 Jun 2005 09:16 door MOO


--------------------------------------------------------------------------------

YES.......Het verstand heeft gewonnen van de emoties. Voor vele duizenden gezinnen, inclusief de mijne, is het vandaag een feestdag.. Voor iedereen die vindt dat hij/ zij nog niet voldoende tegemoet gekomen wordt, Succes met procederen. Oproep aan Tros Radar om het onderwerp aandelenlease, poel van negativiteit, uit het forum te schrappen.[/quote]

Opmerkingen zoals een MOO bijvoorbeeld, die waarschijnlijk zelf nooit iets ondernomen heeft als zich alleen aangemeld bij de SLV, vind ik dan ook zeer ondankbaar jegens al diegenen die de strijd wel zijn aangegaan en voor anderen de kastanjes uit het vuur hebben gehaald. Bovendien zeer egocentrisch en bijzonder onnadenkend en zeer onsympathiek!

Al onze vechters worden dan ook hartelijk bedankt voor hun enorme inzet en laten we hopen dat voor hen het recht uiteindelijk zal zegevieren.
Laatst gewijzigd door trudy op 24 jun 2005 08:52, 2 keer totaal gewijzigd.

piano
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 mei 2005 15:46

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door piano »

Trudy

Dit is een waarheid zo groot als 1000.000.000 koeien :wink:

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door Elias »

Vele ja-stemmers, die in oktober ook nog willen gaan schikken, zullen er alsnog achter komen, dat ze bij de neus zijn genomen. Ook al gaat het in de meeste gevallen om relatief kleine bedragen.
Ieders vrije keus natuurlijk.
Dexia wint weer een hoop tijd en lacht zich rot.

Ik ben benieuwd hoeveel "nieuwe" gedupeerden zich op dit forum zullen melden als zij hun individueel bericht van Dexia/de stichtingen krijgen en alsnog gaan vragen hoe het nu precies zit en wat ze het beste kunnen doen.

Groet Elias.

mrkoetje
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 aug 2003 20:01

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door mrkoetje »

precies Elias, daar sla je de spijker op zijn kop.
Ik ben érg benieuwd naar de voorwaarden.
Sowiezo niet uit te leggen aan een leek vind ik, dat je eerst stemt, en dat dán pas de voorwaarden bekend worden gemaakt. ongelooflijk maar waar!!
Dat is het equivalent van stemmen op de grondwet, en pas na de stemming uitleg over de inhoud.

maar goed, ik heb ja gestemd, alle termijnen voldaan, maar nooit de restschuld, ik hoor 50% zeggen dat ik pech heb, een andere 50% denkt juist dat ik aan de goede kant zit.
en hoe zit het met de rentes? en de incassokosten? BKR? enz enz enz

macapo
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jun 2005 21:16

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door macapo »

Hoi allemaal.
Z0 het zo zijn dat de maandelijkse betaling ook maar 30% zijn
bij het aflopen van de eerste inleg tijd???

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door Piet »

Geef ook je mening over deze schikking op:
http://www.belegger.nl/achtergrond.php? ... kel&id=744

Groeten,
Piet

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door Piet »

Uiteraard was vanmorgen ook PAL aanwezig in Nieuwspoort om de persconferentie aan te horen.
Maar, net als in het Hilton hotel in Amsterdam, waren wij niet welkom bij al deze heren in hun deftige pakken die vonden dat zij over ons moesten en konden oordelen.
RTL merkte dit ook en maakte er nog een opmerking over in hun journaal van 1200 uur.

Kijk op http://www.rtl.nl/financien/rtlz/home/
bij: Video-items uit de uitzendingen van RTL Z
en klik op : Meeste klagers accepteren schikking aandelenlease (12.00)

Groeten,
Piet

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Ik denk dat veel ja-stemmers zich straks bij hun persoonlijke aanbod van Dexia zich zullen bedenken en alsnog gaan procederen.

De stemming ja/nee ging in wezen niet over de schikking van DExia maar over het opheffen van SLV met teruggave contributie.

Nu dat een feit is is individueel alles weer mogelijk.

Alleen zal dat de krant nooit bereiken en dat is precies wat Zalm en Duisenberg wilden.

Het ging niet om ons maar om de rust in de Nederlandse bankwereld.

OD.

Julika
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 nov 2003 18:50

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door Julika »

Je hebt gelijk Oom Dagobert

Het ging niet om ons maar om de rust in de Nederlandse bankwereld.

Als ik het Nieuws op de Telvisie hoorde draaide zich mijn maag um.
NOg bedankt aan Piet voor het plaatsen von dit bericht.
groetjes Julika

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door impact »

Duidelijk "wishful thinking" van Bruneel en consorten. Rechtzaken en anti-publiciteit voor Dexia voorbij? De echte strijd gaat nu pas beginnen met alle daaraan verbonden narigheid voor Dexia!

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: Flinke meerderheid voor schikkingsvoorstel Dexia

Ongelezen bericht door Willems »

Zo denk ik ook erover. Bruneel lachte veel, maar hij had wel koortsblaasjes op zijn lippen en wie weet wat hij meer heeft, maar verborgen!
DE stichtingen zijn uitgeteld ze hebben kleur bekend en staat Dexia tegenover de gedupeerden. Wat een wereld: er was een tijd dat Bruneel, zich zelf ijzersterk vond en iedereen voor het gerecht sleepte en velen vreesden de deurwaarders. En nu......zijn de rollen omgekeerd met het verschil dat gedupeerden de procedures niet zullen stopzetten, mits Bruneel over de brug zal komen met kwijtschelding restschulden en betalen van inleggelden met rente! En dichter Bredero zei:
"Het kan verkeren. Van ouderdom en dood is God alleen bevrijd,
Alle andere dingen veranderen mettertijd!

Gesloten