LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vakantietours falliet en dus geen vakantie

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Mark&Astrid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2005 01:33

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door Mark&Astrid »

De reactie van een 'vertegenwoordiger' (? - nadeeltje van dit soort forumdiscussies) van Marco Polo vinden wij typerend voor het gebrek aan zelfreinigend vermogen van de reisbranche. Na wat googlen kwamen wij (via allerlei oude forumdiscussies) erachter dat er in 2004 al verontrustende klachten waren over Vakantietours.nl. Waarom heeft de reisbranche of de rijksoverheid toen niet ingegrepen maar e.e.a. overgelaten aan individuele burgerinitiatieven? Er blijven helaas teveel zaken die je niet kunt voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen omdat de commissie i.h.a. uitspraken doet over reizen en verblijven die niet volgens de brochures zijn verlopen. Het is toch ook voor de reisbranche zelf zeer nuttig om dit soort forumdiscussies op de voet te volgen? Zoals dat zo mooi heet: iedere klacht is een gratis advies!

Je verwacht als Nederlands staatsburger toch dat je adequaat wordt beschermd door de Nederlandse wet- en regelgeving nu de reisbranche zelf niet in staat blijkt te zijn dergelijke malafide reisondernemingen uit haar gelederen te weren.
14 artikelen over de reisovereenkomst in boek 7 (art. 500 t/m 513) van het Burgerlijk Wetboek zijn alles dat de Nederlandse wetgever te bieden heeft. Het lijkt in dit soort faillissementsgevallen helaas niet genoeg omdat harde sanctiemogelijkheden voor individueel gedupeerden ontbreken.
Een mooie reparatieklus dus voor de Nederlandse wetgever!

Mark & Astrid

loukes
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 sep 2005 00:09

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door loukes »

Hai Frank.
Tja,maar ik zou niet weten,waar ik dit zou moeten onderzoeken?
Heb ook nog een mailtje gestuurd naar de SGR en dit was het antwoord;




Geachte mevrouw .

Zonder iets af te doen aan het feit dat u bent gedupeerd door het handelen van Vakantietours wil ik kort toelichten dat SGR enkele maanden geleden Vakantietours heeft gesommeerd het gebruik van het SGR-logo te staken. Dat is toen ook gebeurd. Dit doet niets af aan het feit dat de soms onduidelijke teksten over SGR op de internetsite tot verwarring hebben geleid. Onduidelijk is echter niet hetzelfde als misleidend.



Met vriendelijke groet,







directiesecretaresse

------------------------

E-mail [email protected]

Website www.sgr.nl



-----Oorspronkelijk bericht-----

Verzonden: maandag 3 oktober 2005 2:34
Aan: Carin Beckers
Onderwerp: opgelicht



Geachte heer



Zoals u misschien wel bekend is,ben ik samen met vele anderen, gedupeerd geraakt.

Door een reis bureau,die beweerde aangesloten te zijn ,bij de SGR en ANVR.

Dit bleek ,na het uitspreken van hun faillissement,een leugen.

Daar sta ik dan,hard gespaard voor een reisje van 8 dagen a 1100,00 euro,alles weg.

Ik hoef u verder niet uit te leggen,hoe enorm de schade is.

Financieel en emotioneel.

Nu begrijp ik ,dat uw bureau niet aansprakelijk is.

Maar vraag mij toch af,hoe het mogelijk is,dat dit bureau er mee weg kwam uw naam te gebruiken?

Is er dan helemaal geen controle op dit soort zaken?

Het bedrijf heette vakantie-tours/zaga-tours en vele andere namen,heb ik inmiddels begrepen.

Hoop op antwoord

Hoogachtend


Ik heb de kleine letters nog eens een keer doorgenomen en lees het volgende;
Niet het reisbureau,maar wel de afgesloten reizen/producten vallen onder de voorwaarden van de SGR/ANVR.
Boeking is gedaan op 30-08-2005
en betaald op 02-09-2005!

Verder heb ik weer contact met de politie gehad,die laat het oordeel aan de curator over en tot die tijd,geen aangifte,wel uitgebreid verslag gemaakt.
Hoe ik ook aandring,bij de curator ligt de eerste stap tot vervolgen.
Hartelijke groet

FrankMeussen
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2005 10:38

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door FrankMeussen »

Hoi loukes,

Owkay op hun site hebben ze het mischien wel weggehaald, maar in hun algemene voorwaarden staat het nog steeds en is het dus wel degelijk misleidend.

Hoop dat je dat aan de SGR weer voorlegt.

loukes
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 sep 2005 00:09

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door loukes »

Bij deze,maar ook hierin weinig hoop.
Ben nu op zoek naar de uitspraak van het faillissement,maar kan me nog niet echt door die troep heen worstelen.
Bah, ben al weer een dagdeel kwijt en wordt steeds kwader.

loukes
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 sep 2005 00:09

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door loukes »

Ik heb via de rechtbank te breda een nummer gekregen van de zaak,maar kom er nog niet uit.
Ge er even tussen uit,heb inmiddels een mega koppijn opgebouwd.
Als iemand interesse heeft;
Het nummer van faillissement uitspraak
05/575F ( kan ook kleine letter zijn)
Succes.
Mariette

FrankMeussen
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2005 10:38

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door FrankMeussen »

Wil iemand me even artikel 7 van de ER 90/314 op t forum zetten svp? Kan deze niet vinden....bedankt.

rowanja
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2005 22:57

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door rowanja »

Vakantietours had hun verzekeringen onder gebracht bij de Europ
eesche, hier heb ik al heen gebeld en kun je geen schade op verhalen

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door eeliane »

Nee dat lijkt nogal logisch, ze hadden hun annuleringsverzekeringen en de reisverzekeringen daar onder gebracht neem ik aan.
Als je de schade van het failliet gaan bij iemand wilt claimen is dat dus het SGR! Tja en daar zijn ze niet bij aangsloten dus kan je geen schade verhalen...

FrankMeussen
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2005 10:38

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door FrankMeussen »

Jammer dat het tegenwoordig allemaal om geld moet draaien, lidmaatschap van de SGR is nota bene gratis voor reisbureaus, ze moeten alleen maar inzage geven in hun boekhouding.

Okay oplichters doen dat niet omdat die er dingetjes voor kopen die niet in de financiele administratie mogen.

Toch vind ik het stom dat het SGR niet solidair wil zijn met ons slachtoffers. Sterker nog ze willen niks met ons te maken hebben.

Natuurlijk zal ik vanaf nu altijd het reisbureau checken met hun site, maar ze kunnen zich heel goed indenken dat mensen , die nog nooit eerder een reis hebben geboekt niet weten dat er zoiets bestaat als het SGR en ANVR en wat het uberhaubt betekend.
Ik heb ze althans nog nooit eens in een reclame het zien uitleggen.

Daarom SGR mochten jullie dit lezen, wees eens solidair met mensen die soms jaren hebben gespaard voor deze vakantie of draait het jullie ook alleen maar om de centen?

osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door osseworst »

Frank,

Het lidmaatschap van de SGR is niet gratis voor reisbureau's. Van de SGR site:
De jaarlijkse deelnemersbijdrage is afhankelijk van de categorie waarin u wordt ingedeeld. Thans bedraagt die bijdrage voor touroperators EUR 1.250,00 en voor reisbureaus EUR 250,00 (gaande het kalenderjaar naar tijdsevenredigheid te berekenen), plus EUR 25,00 voor elk filiaal (voor beide categorieën).

En hoezeer ik ook met je mee leef, je kan natuurlijk niet verwachten dat de SGR gaat uitbetalen aan mensen waarvoor geen bijdrage is betaald (lidmaatschapgelden reisbureau).
Dat zou hetzelfde zijn als geen inboedelverzekering afsluiten, maar na een brand wel verwachten dat een verzekeringsmaatschappij de schade zal vergoeden.
Laatst gewijzigd door osseworst op 03 okt 2005 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

K.H.M. Visser-Oudeman
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2005 19:44

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door K.H.M. Visser-Oudeman »

Ik sluit mij aan bij de honderden gedupperden. 19 okt. geen vakantie weg 3500 euro. Gebleken is dat onze reis in het geheel niet was aangemeld bij Corendon terwijl de eerste betaling al 1 sept. was gedaan. Wel een advies ga aangifte doen van oplichting/flessentrekkerij. Dat is immers het geval omdat men valselijk heeft voorgewend aangesloten te zijn bij ANVR en SGR. Dat is misleiding dus strafbaar. Proces-verbaal laten opmaken en zenden naar politie in Etten-Leur.

hannes01
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2005 16:35

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door hannes01 »

ook wij hadden een vakantie bij vakantietours geboekt voor 12 oktober. Die reis gaat dus ook niet door. Wat ons echter wel verbaast is dat de eigenaar gewoon verder kan gaan met een ander reisbureau onder de naam "Sundial.nl" Dus mensen pas op voor deze oplichter!!!!!!!!!

Hoffie

PS
ik heb verder gezocht en heb nog meer bv tjes gevonden die van
Öner D zijn. www.sundial.nl . en www.zonzoekers.com vallen hier ook onder. Het spijt me voor de mensen die daar geboekt hebben maar deze hebben dus twee maal de reis betaald aan dezelfde persoon.
Verder heb ik Vrijdag 30-09 met de eigenaar telefonisch contact gehad en hij vertelde dat er beslag was gelegd,DIT IS EEN GROTE LEUGEN want hij heeft zichzelf failliet laten verklaren. Ook vertelde hij dat hij alles weer aan ons terug zou betalen al moest hij daar 50 jaar voor werken. Hij zou mij deze week terug bellen. :evil: :arrow:
Laatst gewijzigd door hannes01 op 03 okt 2005 22:19, 3 keer totaal gewijzigd.

osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door osseworst »

Edit: vergeet maar wat hier stond, haalde SGR en Calamiteitenfonds door elkaar.
Laatst gewijzigd door osseworst op 03 okt 2005 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark&Astrid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2005 01:33

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door Mark&Astrid »

Het artikel 7 luidt letterlijk:
“De organisator en/of de doorverkoper die partij zijn bij de overeenkomst, dienen aan te tonen over voldoende garanties te beschikken om in geval van insolvabiliteit of faillissement te zorgen voor terugbetaling van de reeds voldane bedragen en voor repatriëring van de consument.”

In de Nederlandse wetgeving moet met het oog op voornoemd artikel 7 van de richtlijn o.m. rekening zijn/worden gehouden met het volgende principe:
De overheid dient ervoor te zorgen dat geen enkele organisator / doorverkoper pakketten op de markt brengt zonder dat hij heeft aangetoond te beschikken over de garanties als bedoeld in artikel 7 van de richtlijn pakketreizen. Ongeacht of er een vergunningensysteem bestaat of niet, impliceert dit een voortdurende inspanning om toezicht te houden op de markt en de verwijdering van bedrijven die niet aan de garantie-eis voldoen.
Er rust dus overduidelijk een inspanningsverplichting bij de rijksoverheid. En die gaat veel verder dan wat tot nu toe in de wet (Burgerlijk Wetboek) is vastgelegd.

V.w.b. de rechtbank in Breda
Wij hebben vandaag telefonisch contact gehad met de Griffie Faillissementen (tel. 076-531283/1284 fax 076-5311773) met de vraag wanneer het openbaar verslag van het over Vak.Tours.nl uitgesproken faillissement beschikbaar zou zijn. Volgens de griffier zou dit op z'n vroegst 25 oktober a.s. beschikbaar kunnen zijn. Dit zou ook afhangen van curator Hofland zelf. Je kan het opvragen maar dan zijn er wel geringe kosten aan verbonden (ongeveer 3 a 4 euro - te betalen per acceptgiro). Je zou het ook via www.curatorennet.nl kunnen proberen. Kijk onder 'index' onder 'opvragen verslag'.

Mark & Astrid

gedupeerdenontime
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 okt 2005 10:22

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door gedupeerdenontime »

[email protected]

Bundeling van alle individuele kennis om eventueel in een later stadium (in verenigingsvorm??) collectief de vermoedelijk malafide praktijken van vakantietours en zagatours via een civiele procedure op de eigenaar of eigenaren te verhalen.
Al krijg ik maar 1 euro terug van de 2700 die me door de neus geboort is. Ze zullen in hun aircowagentje moeten zweten :-)

An

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door An »

Als je die € 3.40 betaalt hebt, is dat voor het calamiteitenfonds en geen SGR.

osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door osseworst »

Als je die € 3.40 betaalt hebt, is dat voor het calamiteitenfonds en geen SGR.
:oops: Oops, foutje, sorry :oops:

FrankMeussen
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2005 10:38

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door FrankMeussen »

Ik zou adviseren bel de politie om dit aan te geven, hij is namelijk strafbaar als je het forum hebt doorgelezen. We moeten zorgen dat hij achter slot en grendel komt.

sharon1
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2005 11:08

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door sharon1 »

Vakantietours geeft geen geld terug!!!! Ik heb gelukkig nog een reis kunnen boeken bij fastminute.nl daar hebben ze nog plek voor de 13e en 16e. We willen onze vakantie toch niet laten verpesten en in de tweede week van de herfstvakantie rekenen ze niet eens vakantietoeslag.........en ze zijn sgr aangesloten!! Nu weet ik dat alles goed komt.......

FrankMeussen
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2005 10:38

Re: vakantietours falliet en dus geen vakantie

Ongelezen bericht door FrankMeussen »

hahahahahah das mooi Sharon,

maar mensen die slim zijn boeken niet meer online, maar gewoon netjes naar het reisbureau.
Bovendien hoe haal je het in je hoofd om te spreken over dat alles goed komt?? Je bent je geld kwijt en sommige mensen hebben jaren gespaard voor deze vakantie en kunnen dus niet zomaar eventjes een nieuwe vakantie boeken.
Het zou mij niks verbazen als jij ook bij een oplichtersbende hoort en mensen nog meer geld uit de zak wil kloppen.
MENSEN OPGEPAST!!!!!!!

Voor mij is allles pas goed als de oplichter(s) achter slot en grendel zitten en dat gaat ook zeker gebeuren!!!

De oplichters hebben namelijk een grote fout gemaakt en dat is om valsheid in geschriften te plegen, hierdoor zijn ze persoonlijk strafbaar voor de wet en kan de staat ze tot het bot kaal plukken.

Gesloten