LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
whje-er
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 dec 2005 11:30

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door whje-er »

Het hele verhaal gaat kortgezegd over vetverbranding.
Omdat je geen/ weinig koolhydraten eet, worden je reserve vetten gebruikt. Dat werkt als een trein.. Maar je eet weinig koolhydraten, dus weinig fruit, groenten en granen. Dat MOET je aanvullen met de supplementen. Deze zijn goed, zeer effectief en tevens prijzig.
Maar wel belangrijk als je het goed wilt doen.

Proteinepoeder is een bron van eiwitten die je hard nodig hebt ivm bovenstaande tekorten..
Ingrid
http://weethoejeeet.blogspot.com

atos

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door atos »

Hoe kan een dieet/leefwijze nu gezond zijn als je dus blijkbaar tekorten opbouwt die je aan moet vullen met supplementen. Vreemde uitleg. Ik had van iedereen begrepen dat je proteinepoeder gebruikt om je lichaam te voeden met goede bouwstoffen. Ga nu toch wel erg twijfelen aan het geheel.

whje-er
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 dec 2005 11:30

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door whje-er »

ja zo kan je het ook bekijken..
vreselijk eigenlijk.. 't is een grote schande.. pff

Maar ja ik val zo lekker snel af, heb totaal geen honger, en voel me er heel prettig bij, dus ik ga toch nog maar even door.

Wist je niet dat er gezonde dingetjes zitten in groente en fruit?
Of wist je niet dat je die maar beperkt eet?
1 stuk fruit en 200 gram groenten..
Het is gezond in COMBINATIE met de supplementen.

Ingrid

atos

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door atos »

Ik weet heel goed wat het programma inhoud en wat er in groente en fruit zit, dus dat hoef je me niet te vertellen.
Juist die beperking van groente en fruit daar heb ik problemen mee, ik vind persoonlijk dit te weinig in een uitgebalanceerde voeding ook al slik je dan de supplementen ed.
Jij schrijft zelf dat je de proteine gebruikt voor de tekorten, ik herhaal alleen wat jij schrijft en geef daar mijn mening over.

PS Ik lees net op het margrietforum dat iemand gestopt is, puur omdat ze vind dat het toaalplaatje voor haar niet vol te houden is op termijn. Het weinige van alles, brood, fruit, groente breekt haar op. Daar kan ik me iets bij voorstellen.
Zoals ik al eerder schreef doe ik het niet om af te vallen maar voor gezondheidsklachten. Ik was zeer positief de eerste weken. Helaas afgelopen week weer krom gelegen van spierreuma.
Weet niet of ik wel door ga omdat ook mijn darmen steeds meer in opstand komen, vooral op de opruimdagen, ik ''loop dan leeg''. Volgens mij is dat ook geen gezond beeld.
Ik hoor hier verder niemand over.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door eeliane »

Eet met mate en je verstand (iedereen WEET gerust wel wat wel en niet gezond is!!!) dat lost alles op, dat gezeur altijd over dieten en light zooi, WEET wat je eet, herken t produkt en zorg dat t zo dicht mogelijk bij de natuur of een nog te herkennen grondstof ligt. (ik bedoel daarbij bijv. soep in een zakje ofzo, absoluut onherkenbaar wat je daar nou eet! ook te denken aan sausjes in een zakje etcetc, en van die gyummie-achtige snoepjes (waarom geven we dat in hemelsnaam aan onze kinderen??!!)
Dus kijk goed wat je eet en doe t met mate, als t maar hekenbaar en mooi gekleurd is (groente fruit)

atos

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door atos »

eeliane ik ben het wel met je eens. Helaas heb ik een spastische darm en een teveel aan maagzuurproduktie, dus ik verdraag veel voeding niet. Ook al is het nog zo gezond.
Daarom ben ik ook met dit programma begonnen. Dan is het voor mij nog kiezen welk produkt wel en welke niet. Voor mij is het dus een extra puzzel omdat veel dingen niet mogen.
Voorheen at ik gezond, veel roerbakgroenten met bv vis, de andere keer vis/vlees weglaten en dan rijst enz.veel fruit.
Wilde dit ook gebruiken omdat gezegd wordt dat het veel gezondheidsklachten zou verhelpen, helaas is het bij mij maar van korte duur geweest (week of zeven). Alle klachten zijn in alle heftigheid weer terug, ook mijn eeuwige vermoeidheid is weer terug (heeft met mijn darmwerking te maken).
Ik was nog wel zo tevreden over het programma, daarom begin ik nu ook te twijfelen.

whje-er
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 dec 2005 11:30

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door whje-er »

Hoi Atos,
sorry ik had geen idee dat je zelf whje deed.. heb er waarschijnlijk overheen gelezen. Er wordt gewoon erg negatief overgedaan en daar wordt ik wel eens een beetje moe van..
Het kan heel goed zijn dat dit uiteindelijk niet het dieet is voor jou..
Er wordt door whje altijd gezegd dat je tekorten hebt aan groenten en fruit.. dus moet het aangevuld worden met goede supplementen. Fase 1 is ook niet je uiteindelijke leefwijze. Die leefwijze begint als je op streefgewicht bent met fase 2

1) Ben je niet allergisch voor soja? Of heb je niet een allergie opgebouwd voor bijvoorbeeld kaas? Zoetstoffen? Suikervrije kauwgom? Er is dus een verband tussen opruimdagen en jouw klachten..
Wat zegt je begeleidster ervan?
Is het een idee om over te stappen op fase 2?
Er moet toch een oplossing zijn als je in eerste instantie van je klachten af was?


Elianne denk je nou echt dat ik zo dik was geweest als "normaal" eten had geholpen? Ik heb 18 jaar lijnervaring en ook dat heb ik geprobeerd. Altijd en eeuwig trek in zoet. (en nee een appel helpt dan echt niet) Koolhydraatverslaving is niet zo makkelijk.. echt niet.

whje-er
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 dec 2005 11:30

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door whje-er »

Hoe kleurrijker hoe beter, dat schreef Dr Phil ook in zijn boek.

Helaas is het vaak, hoe kleurrijker hoe meer bestrijdingsmiddelen en rotzooi.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door eeliane »

Je moet ook niet lijnen!!! Dat is een uitgebreid misverstand vind ik nog steeds, Je moet je eetgewoonten aanpassen!!!Het komt neer op een duidelijke keuze: Je lijf of het eten!
Niet moeilijk hoor, dagelijks zie je enorm veel mensen die bewust kiezen voor het (lekkere vette, te veel) eten en dat zie je ook.
Als je kiest voor je lichaam en je gezondheid is het vette eten laten staan absoluut niet moeilijk, t kost niks alleen maar een goede keuze maken. Niet moeilijk hoor dat praat je jezelf alleen maar aan. Ik moet koolhydraten eten, lees ik daar, haha, nou je MOET helemaal niks. Niemand die een pistool op je hoofd zet en zegt dat je t op moet eten! Dat jij dat eet is helemaal jouw keuze! Niemand zijn schuld behalve de jouwe en je bent er nog bewust op uit gegeaan ook om t te gaan scoren. Dus kies voor je lichaam en prop t niet meer in je mond. Geen pistool dus geen dwang...t blijft een keuze...

whje-er
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 dec 2005 11:30

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door whje-er »

Eeliane..
maar OOK dat heb ik "natuurlijk" gedaan..
gezond eten.. sowieso was mijn basiseetschema erg gezond.
Als ik bij een dieetiste kwam zei ze: Ja je weet zelf wel wat gezond is.
Ik was kind aan huis bij de gimsel. biologisch onbespoten en de hele handel.. heus ik deed dat. Maar de drang naar zoet werd niet minder en ging niet weg na een maand of twee maanden..
Heel simpel omdat de bloedsuikerspiegel teveel schommelt.
Dit is iets waar ik 18 jaar lang enorm mee geworstelt heb. Die onbedwingbare trek naar zoet en eten..

Dan kan jij wel zeggen dat ik die keuze zelf gemaakt heb en dat is uiteindelijk ook zo maar ik vind dat wel erg kort door de bocht.. Er was altijd die onbedwingbare trek.. En dat moet je niet onderschatten.. Ik kon het weerstaan, nog een dag, nog een dag, misschien een week of een maand, met de wetenschap dat dit nog wel een jaar ging duren... totdat er iets gebeurt en je geen zin meer hebt in strijd.. Wie ben jij dan om dat te veroordelen? Ik ben gestopt met roken.. Ik heb een eetstoornis gehad en heb daarvoor therapie gehad.. Ook moeilijk en keuzes maken, maar in geen vergelijking met wat ik voelde mbt drang naar zoetigheid..

Nu ben ik met WHJE begonnen en heb ik er (op een uitzondering na) geen moment last van gehad. Ik ben zoveel rusterig.. Ik val als een speer af.. Ik zou dan toch wel gek zijn als ik dit ging veranderen, in iets wat in het verleden niet hielp?

Trouwens in fase 2 ga je langzaam toewerken naar alle voeding die jij beschrijft. Dat is ook je uiteindelijke levensstijl. Maar eerst koolhydraten bannen.. gezond worden, je lichaam laten herstellen.. afvallen en dan fase 2..

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door solleila »

Het is een soort ATkins,maar dan minder vet,dus south Beach. Ik vind wel dat fruit heel erg overschat word en groente onderschat.


voorbeeld in spruitjes zit 5x zoveel vitamine c dan sinasappel. Verder ben ik het met WHJ-ER eens. Er zou veel meer onderzoek moeten komen naar het WAAROM iemand teveel eet? Ik merk het ook als ik teveel koolhydraten eet,heb ik de hele dag honger. Eet ik meer vet en eiwit en minder koolhydraten,dan heb ik ook minder trek. Uberhaubt als je suiker uit je eetpatroon gooit. Zetmeel is ook suiker. Voor veel mensen kan dat betekenen dat ze dan ook minder trek krijgen. Ik zeg daarmee niet dat het VOOR iedereen noodzakelijk is om zo te eten. Maar dat een heleboel mensen een te wisselende bloedsuiker hebben die loopt te ping pongen. Door minder suiker te eten,blijft de bloedsuiker stabiel. Gevolg minder honger. En ook minder trek.

atos

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door atos »

Ik heb niet beweerd dat ik allergies was, mijn darmen verdragen veel dingen niet. Bv. gist, suiker, dat is niet zo moeilijk. Maar mijn darmen werken juist zeer goed op granen en fruit en die kom ik nu duidelijk tekort. Op de opruimdagen heb ik idee dat mijn darmen helemaal niets meer doen en alles gewoon langs laten gaan. Sorry voor de details. Ook kan ik veel vetten niet aan, dus de kaas (ook al is het 20+) komt mijn neus uit, was dit niet gewend zoveel te eten. Ik heb namelijk ook geen galblaas meer dus altijd voorzichtig met teveel vetten, die verteer ik slecht waardoor de darmen weer van streek raken.
Dat ik geen begeleidster heb was al eerder te lezen, ik doe de alternatieve route, begin nu niet dat ik het dus dan fout doe. Ik heb alle informatie via, een begeleider/collega/mede lotgenoot enz. dus daar ligt het zeker niet aan. Ik haal veel recepten van jou site, dus dat kan ook al niet fout zijn.
Ik heb natuurlijk een lichaam waar veel mis mee is (ik functioneer gelukkig zeer goed in het dagelijkse leven), geen galblaas, maag/darmproblemen, hartpatient, spierreuma, dus tel uit.
Ik ga vandaag weer zeer serieus beginnen maar dan op mijn eigen manier (als het niet lukt geef ik er niemand de schuld van hoor, ook niet het programma). Ga andere produkten gebruiken ipv steeds kaas en eieren. Meer kwark e.d. Hopelijk gaat het dan beter. Zo niet dan probeer ik andere dingen te vervangen.
Fijne zondag allemaal.

whje-er
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 dec 2005 11:30

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door whje-er »

Nee dat weet ik wel dat je dat niet beweerde, maar als je eten niet verdraagt is dat toch ook een soort allergische reactie?

Je doet de alternatieve manier..
En hoewel ik niet roep dat je het niet goed doet en ik je echt niet zal veroordelen, vraag ik me wel af hoe het zou zijn als je de juiste supplementen neemt.. maar ja dat is uit nieuwsgierigheid.

Persoonlijk zou ik gewoon meer groente, fruit en granen eten als jij je daar goed bij voelt?
Niet teveel natuurlijk, maar langzaam maar zeker iets meer..
Je luistert dan goed naar je lichaam en blijkbaar werken opruimdagen niet meer. Ik zou dan niet te moeilijk doen, echt niet.. goede kans dat je alsnog enorm opknapt.

Het is toch opvallend dat je je in eerste instantie beter voelde?! Blijkbaar zit je wel op de goede weg maar is het nu tijd dat je lichaam iets meer nodig heeft.. Neem je wel alternatieve supplementen? Sommigen gebruiken helemaal niks.. Heb je daar misschien iets veranderd? Merk, hoeveelheid? Misschien vezeltabletten die je beter niet kunt nemen? Heb je wel eetlijsten ingevuld? Kan er een verband zijn tussen de eiwitporties? Hoeveel eiwitporties eet je per dag? Hoeveel koolhydraten? Ik noem maar wat hoor, weet er ook niet het fijne van.. Als ik 100 dingen opschrijf zijn er waarschijnlijk 99 die je zelf ook al wel weet..maar misschien is het net die ene tip..

Als je wilt wil ik ook wel eens naar je eetpatroon kijken..
Uiteraard zonder bijbedoelingen.. Puur uit interesse.. Daar leer ik ook weer van..

Je kan ook afrondingsweken gaan doen.. dus dat je elke dag een portie van iets toevoegt... En eens kijken hoe je daar op reageert..

Ben je er uiteindelijk mee afgevallen? Of deed je het "alleen" voor je gezondheid?
Succes in iedergeval..
Ingrid

susan12
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:14

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door susan12 »

hallo,
ik ben nieuw hier, ik heb vanaf het begin gelezen tot aan nu.
ik dacht kom meid schrijf jij je verhaal eens misschien hebben jullie er iets aan.
ik ben 3 jaar geleden begonnen met whje programma, in ongeveer 9 maanden ben ik 54 kilo kwijt geraakt en door de goede suplementen geen vel overschot. en inderdaad een ander mens geworden.
ben nu ondertussen alweer 2 jaar stabiel en begeleid ook alweer met heel veel plezier 2 jaar mensen.
bij mij staat het whje programma voorop en inderdaad heb ook ik in het begin goedkopere merken geprobeerd maar al heel snel werd mij duidelijk goedkoop, duurkoop.
waarom niet het beste.
vele mensen heb ik nu geholpen van mensen met diabetes 2 tot aan mensen met darmklachten enz....
het is nogmaals en dat word heel snel vergeten een gezondheids progamma!!!!
dat,als jij je lichaam in balans brengt en schoommaakt dus overtollige afvalstoffen kwijt raakt en daar door afvalt, wat dan als een kadootje gezien moet worden.
de resultaten die ik tot nu toe gezien heb zijn fenomenaal bv een mevr die al 50 jaar 3 keer per dag voor haar diabetes moest spuiten nu hoeft ze nog maar 1 keer per dag een minimum hoeveelheid spuiten en het fijnste voor haar ze heeft geen pijn meer in haar handen en voeten.
verder een meisje die de ziekte van crohn heeft en daar nu minimum aan klachten heeft.
ik zeg niet dat alles verdwijnt maar het wordt draagelijk
en ik heb nu een jongen bij mij in de begeleiding, hij doet het voor het overgewicht, is sinds afgelopen april bezig en is nu net iets meer dan 100 kilo kwijt.
en een minimum aan vel overschot ik zeg niet niets maar bijna niets.
dat zijn toch prachtige resultaten, ik kan ze nu niet allemaal opnoemen.
past niet denk ik.
ik vind als je aan een programma of dieet of kuur begint moet je ook de spelregels volgen anders kun je geen eerlijk oordeel vellen over het behaalde resultaat.
wat er bij komt als je wel een begeleidster hebt krijg je ook (wel in mijn geval) begeleiding en word het voedings patroon voor ieder anders aan gepast. het is maar net hoe de behoefde is want nogmaals niemand is het zelfde en dus iedereen is uniek!!!
groetjes susan

Nailwood
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2006 14:14

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door Nailwood »

Mooi omschreven Susan ik zou het niet beter kunnen.

Een begeleidster uit het oosten des lands

atos

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door atos »

Ingrid.
Ik snap al je goede bedoelingen.
Laat ik eerst even vertellen dat ik al jaren met eten aan het hannessen ben. Puur voor mijn darmprobleem. Eerst via internisten, toen die niets meer konden vinden was het aju paraplu en red je maar.
Toen via alternatieve wegen gekomen bij een therapeute (orthomoleculair aanhangster, volgens haar team had/heb ik candida) waardoor ik het candida-dieet gedaan heb. Eerst zeer streng later wat soepeler, wat ik eigenlijk tot november steeds heb gedaan. Ondertussen dus een jaar of zes. Het is niet zo dat ik allergies ben, maar de candida voedt zich met suiker en gist (je wilt niet weten waar ze allemaal gist en suiker instoppen) en om de candida niet te laten groeien dus suiker en gist laten staan. Genoeg over candida, daar is een boek mee te vullen. Volgens eigen artsen heb ik een spartische darm, die reageert dus ook sterk op voedingsmiddelen, niet als allergische reaktie maar met krampen en wisselende stoelgang (geen details).
Eigenlijk verschilde dat dieet niet zoveel met het whje. Bv. geen suiker en gist, dat zijn de hoofdzaken, verder eerst geen aardappelen, gisten, gewone zuivel, witmeelprodukten, gewone rijst/macaroni. Veel roerbakgroenten, zilvervlies rijst, volkoren macaroni, olijfolie, fruit alleen op nuchtere maag, zuurdesembrood, vis, zuivel alleen van de geit, biogarde yoghurt en zo nog meer. Dus allemaal gezond.
Al na een week was ik lichamelijk een ander mens. Daarom ben ik ook nooit helemaal van dit voedingspatroon afgestapt.
In de loop der jaren meer lichamelijk ongemak (spierreuma) erbij gekregen en omdat ik las over het programma (klachtenvermindering) en dit eigenlijk niet zo heel veel verschilde van mijn eigen leefwijze ben ik het gaan volgen.
Ik denk dat mijn darmen zo sterk reageren omdat ik eigenlijk zeer weinig kaas en eieren at en nu dus beduidend meer. Vandaag dus maar anders inrichten zoals ik al schreef.
Je zult snappen dat ik het niet doe voor mijn gewicht, er gaat dus ook eigenlijk niets af. Ik schommel namelijk ook al die jaren wel vijf kilo (als mijn darmen opgezet zijn) in gewicht. Blijf nu ook schommelen. Ik heb geen overgewicht, alleen bij opgeblazen darmen scheelt het vijf kilo ( normaal weeg ik 60 kg bij een lengte van 1.60m).
Wat je schrijft over meer granen, daar was ik al aan begonnen, drie crackers en niet een maar twee stuks fruit.
Ik gebruik wel vezeltabletten, omega 3 en proteinepoeder en dat bevalt goed.
Ik ga dus stoppen met de heerlijke omeletten, blokjes kaas. Gelukkig kan de pizza nog wel, alhoewel zonder paprika (darmen).
Gisteren de kwarktaart geprobeerd. De eiwitten kreeg ik niet stijfgeklopt en heb ze dus weggelaten. Prima gelukt verder, dus dat geklooi met de eiwitten probeer ik niet eens meer. De smaak was geweldig, gewoon als eiwitportie gegeten, valt goed.
Wat een verhaal is het geworden. Voel me nu prima, doe een dagje alleen zuivel en vanavond een biefstukje met champignons.

groeten

susan12
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:14

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door susan12 »

dacht ik ook. maar het is ook zo.
groetjes susan(ook oosten van het land)

susan12
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:14

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door susan12 »

hallo atos,
maar nu is het toch nog steeds niet duidelijk of je voedingssuplementen die er bij horen gebruikt want ik ben daar door eigen schade en schande wijs geworden heilig van overtuigd dat alleen deze suplementen het beloofde resultaat geeft.
en je krijgt gewoon niet de begeleiding die je nodig hebt omdat je via de alternatieve route je progamma volgt.
eigenlijk zou je zo reeel moeten zijn en denken oke ik ga er voor zoek een goede begeleidster op en doe het zo als het hoort bij mij krijg je de garantie geen resultaat krijg jij je geld terug en dat zal elke goede begeleidster doen.
en dus kun je er geen buil aan vallen.
ik ben er van overtuigd dat ook jij een gezonder lichaam en dus een draagelijker leven kunt hebben moet je het wel willen.
maar ik weet ook dat er altijd mensen zijn die liever in de klaagbank zitten.
daar hoor jij toch niet bij.
groetjes susan

atos

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door atos »

Zoals ik al schreef gebruik ik alternatieve produkten van het reformhuis. Ken meer mensen die dit doen (collega heeft eerst ''echte programma'' gedaan en nu met alternatieve supplementen, ze merkt geen verschil). Dit heeft ook voor een groot deel te maken dat ik het te duur vind. Ik ben nu nog niet een kwart van de prijs kwijt. Ik ga mijn kinderen geen dingen ontzeggen om het te kunnen betalen, heb geen kleine kinderen meer, dus die van mij zijn door studie e.d. erg duur.
Helaas hebben al zo veel mensen zich met mijn gezondheid bemoeit dat ik geen zin meer in begeleiding heb. Lief aangeboden van iedereen, daar gaat het niet om.
Ik probeer er mijn eigen weg in te vinden, zoals ik al zoveel jaren doe, dit is me tot nu toe altijd nog gelukt dus hier kom ik ook wel uit.
Heb er helaas wat klachten bij gekregen die ik nu wil proberen te verbeteren.
Papieren en ervaringen heb ik genoeg gekregen zoals ik ook al schreef.
Ter informatie susan12, een klager ben ik zeker niet, hoewel ik soms stijf sta van de pijn, mensen om me heen zullen dat echt niet merken. Uiteraard merkt mijn eigen gezin dit in een oogopslag.
Ik sta gelukkig zeer positief in het leven en ga dit zeker redden.

susan12
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:14

Re: Weet Hoe Je Eet (WHJE)

Ongelezen bericht door susan12 »

oke atos,
maak dan vooral duidelijk aan iedereen dat je geen whje programma volgt zelfs niet iets wat er op lijkt.
om verwarring en evt onbedoelde negatieve reacties te voorkomen.
heel, heel veel geluk en succes met je verdere leven hopelijk wordt het toch beter voor je.
groeten susan

Gesloten