Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik ooit bij rentoklil init. heb gewerkt.
Ik ben daar weggegaan omdat ik het niet eens was met het volgende:
(tevens een van mijn bezwaren tegen sommige vormen van traditionele marketing.)
Als ongedierte bestrijder werkzaam. toen der tijd voor een bruto aanvangssalaris van maarliefst.........schrik niet FL 3000,- bruto.
Wat het beleid is van rentokil is dat iedereen binnen rentokil zgn tips mag uitschrijven.
Om een beetje te kunnen leven MOET je wel.
Dat hield in dat ik per klant maar een x aantal minuten had voor een behandeling van wat dan ook.
Het eerste wat je dan ging doen (in de door client betaalde tijd notabene, Dit werd je ook geleerd)
was controleren van het toilet, kon client nog handdoekautomaten gebruiken, zeep dispencers, was de schoonmaak goed geregeld, kon client nog een electrische vliegenvanger hebben etc etc. waarom deed je dit? Omdat je standaard salaris zo verdomd laag was en de kosten van je bedrijfsauto daar ook nog vanaf moesten.
Nu ben ik een redelijk eigenwijze vogel, endeed alleen maar tippen als ik dacht dat mijn client daar ook beter mee af was. En dit dan ook voornamelijk op mijn vakgebied het bestrijden van ongedierte.
Ik ben mijn ontslag gaan indienen omdat ik de volgende brief kreeg met in de envelop toegevoegd een mooie lederen portomonee met daar in gestanst het woord "TIPPER".
De omzet van Rentokil moet omhoog daarom willen wij dat er op de werkplek meer tips geschreven gaan worden etc etc.
Hierbij vergat rentokil even wat de positie van de klant was.
Met als gevolg dat collega's in jouw vakantie o.i.d bij jou in je rayon de grote verkopers gingen uithangen, men daarbij ook niet schroomde om te vertellen dat de dienstdoende collega in het betreffende rayon er de ballen van snapte alleen maar om hun eigen salaris omhoog te krikken.
Wat inhield dat ik een relatie die ik opgebouwd had met client weer kon gaan herstellen en alle onzinnige produkten moest gaan onderhouden of terugsturen, Voor het onderhoud was ook geen extra tijd beschikbaar.
HMMMMM das toch een redelijk sociaal geaccepteerd bedrijf en toch dit soort praktijken.
Nu zou je je kunnen afvragen of ik dan wel geschikt was voor deze baan, Ik denk het wel tijdens mijn gesprek met vestegingsmanager kreeg ik het aanbod om te blijven met een salarisverhoging van zo'n 1100 gulden.
Helaas kan ik me niet vereenzelvigen met dit soort praktijken en ben ik opgestapt.
Ik kan me daardoor heel goed voorstellen dat sommigen heel wat moeite hebben met een vorm van mlm, daar er absoluut zeer opdringerige typjes tussen zitten met slechts een doel namelijk verkoop.
Met zeep en waspoeder heb ik niets, ook niet met steakmessen van amway die nooit bot worden waar ik nu nog geen deeg mee kan snijden(sorrie jan)en dus met veel plezier over welke plek van mijn lichaam durf te halen.
Ik werk daarom bewust met herbalife. Omdat ik er een heel goed resultaat mee heb bereikt, omdat binnen mijn gezin er waanzinnige resultaten mee zijn bereikt, Omdat ik als mensen bij mij komen ik een advies geef waar die mensen wel of niet iets mee kunnen dat is de beslissing van de prospect, Omdat als zij starten ik een relatie met die mensen opbouw dmv de begeleiding en hun mag coachen naar een resultaat.Daaruit ook herhalingsverkopen volgen en je daar een leuk salaris mee kan verdienen.
Wat verdien ik?
Nu ik heb gemiddeld tussen de 30 en 50 klanten, laten we voor het gemak middelen zeg 40.
Zeg dat een gemiddeld pakket zo'n 130 euro per maand kost(eet de klant 30 dagen 2 x per dag van)Dat is een omzet van zo'n 5200 euries.
Ik zit op de hoogste inkoopskorting van 50%, dus zo ongeveer 2600 euro bruto.Laten we veilig gaan zitten en zeggen dat ik van die bruto winst 50% apart zet om belastingen etc te betalen. dan heb ik zo'n 1300 euro netto.(voor de volledigheid ik heb het nu slechts over voeding, ook hebbenb wij nog een huidverzorgingslijn die mijns inziens lucratievere percentage's levert daar het minder tijd kost aan begeleiding en je door middel van workshops een groter aantal klanten kan bereiken in een zelfde tijd, alleen ligt mijn prioriteit hier niet daar ik zo enthousiast wordt van voedingstestamonials)
Qua tijd kost mij dit..........zeg een uur per klant per maand in de begeleiding. Daar wij veel werken met mond op mond reclame is het verkrijgen van nieuwe klanten niet echt een tijdrovende bezigheid.
Ieder mens doet namelijk aan netwerken, als men in een werkelijk fantastisch restaurant heeft gegeten vertel je dat ook op een aanbevelende manier aan je kennissen, het verschil tussen de rest en mlmers is dat de laatste groep er ook voor betaald krijgt.
Dit is slechts mijn verkoop, hiernaast heb ik ook nog een gestaag groeiende organisatie met wie ik werk. door middel van coaching en inspireren en motiveren is mijn voornaamste taak er voor te zorgen dat de mensen in de org. dit ook voor elkaar krijgen. Het belangrijkste binnen een mlm structuur is namelijk zorg voor money in the pocket, dat is namelijk waar het uiteindelijk ook om draait.
Als dat niet zou gebeuren zou een mlm concept namelijk binnen no-time uitgestorven zijn. In de i-ditie Kamerkrant Friesland, nr.10 2005
http://www.kvk.nl/
Staat de volgende tekst te lezen:
Netwerkmarketing is booming
Vaak onterecht geassocieerd met verboden pyramideconstructies: netwerkmarketing. Eén ding is zeker: netwerkmarketing is booming als manier om producten te verkopen.
De manier waarop netwerkmarketing is gebaseerd, zit in de benaming verborgen. Het is een marketingmethode die gevormd wordt door een netwerk, een team. Het in de markt zetten van een product wordt gedaan via een organisatie waarin iedereen aan elkaar gekoppeld is, een gevolg van de mond tot mond reclame door de distributeurs binnen het netwerk. Deze onafhankelijke mensen, de distributeurs die hun zaken eenvoudig kunnen regelen vanuit huis, gebruiken de producten zelf, laten de producten aan anderen zien en ontvangen een ruime winstmarge welke groeit naarmate het klantenbestand groter wordt.
Invasie Met de komst van internet verandert de handelswereld. De gevolgen zijn onder andere te zien aan de opkomst van ‘nieuwe’ handelsvormen. Eén van die handelsvormen is netwerkmarketing, ook wel team marketing of franchise marketing genoemd. In de jaren ‘70 en ‘80 was er al sprake van een regelrechte invasie van dit soort bedrijven, in bijna alle branches. Honderden van deze firma’s kwamen, beloofden het grote geld, en gingen weer. Uit deze tijd stamt ook de gereserveerde houding tegenover deze bedrijfstak.
Maar tegenwoordig ligt de situatie anders. Alleen de meer solide opererende bedrijven zijn overgebleven. De cijfers liegen er niet om. Wereldwijd wordt er jaarlijks meer dan 100 miljard dollar via deze handelsweg omgezet. In de Benelux alleen al zijn op dit moment naar schatting 150.000 tot 250.000 mensen met netwerkmarketing bezig. En daarbij komt, dat volgens experts de grote doorbraak van deze handelsvorm nog moet aanbreken, mede door de toename van het internetgebruik.
Switch Bedrijven ervaren dat de consument minder goed bereikbaar is. De switch naar het netwerkmarketing model is dan soms een oplossing. Zo stapte bijvoorbeeld het cosmetica bedrijf Avon over op netwerkmarketing, maar ook grote bedrijven maken er gebruik van. Zo gebruiken Mercedes en BMW netwerkmarketing om de Smart auto en de C1 motor in Italië te verkopen. Netwerkmarketing is niet een tovermiddel om snel rijk te worden. Het grootste nadeel van netwerkmarketing blijft, dat het systeem alleen werkt als er nieuwe partners bijkomen. Stopt de aanwas van collega’s, dan stopt de groei, en dus de geldkraan.
Vooral die laatste zin is een belanrijke.
Stopt de aanwas van collega’s, dan stopt de groei, en dus de geldkraan.
Dus met andere woorden als de aanwas niets verdienen kon zou er geen toekomst meer zijn en zou een bedrijf niet groeien.
Nu bestaat hbl sinds 1980, in het eerste jaar was er 2 millioen dollar omzet, inmiddels 25 jaar later 2,01 milliard dollar.
Met dat in je achterhoofd mag je toch wel gaan kijken of de meningen van tegenstanders intuitieve meningen zijn want de cijfers zeggen anders als zij zeggen.
En ja als we dit zouden delen door het exact ingeschreven aantal distributeurs dan kom je op een flut bedrag uit.
Wat niet vergeten mag worden is dat op 1 produkt net als in traditionele marketing op meerdere plaatsen verdiend wordt.
1 direct sales door distr met korting tussen 25-en42%
2 daarboven een supervisor met een indirecte winst van tussen de 8 en 25 %
3 daarboven tot 5 % royalties wat op 3 lijnen diep wordt uitbetaald
4 daarboven op nog bonussen 2-4-6 % oneindig diep tot de eerste persoon in de lijn die de bonus ook ophaalt.
Dus mn beste maarschalk, de omzetten delen door het aantal distributeurs klopt gewoonweg niet.
Ook vergeet je dat ik alleen al een stapel kopieen van licenties heb liggen van mensen die helemaal niets meer doen./
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is geworden.
Als je wil kan ik onze maniren van verdienen ook nog wel gelijktrekken en uitleggen naar normale marketing hoor.
Met vriendelijke groet Bo
[/quote]