LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAAROM WINTERBANDEN?

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Nou ik heb het weer eens nagevraagd, maar je hebt toch gelijk. Het wordt aangeraden om de achterwielen telkens te voorzien van nieuwe. De reden dat ze het veelal niet doen is mij wat dan aangaat onduidelijk, maar daar kom ik ook nog wel achter.

Weer wat geleerd haha zo blijf je bezig :lol: 8)

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Veldt01, met 20-30 zet je geen stappen van een meter opzij, en dit doe ik zeker niet met allerhande verkeer om mij heen.

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

De reden waarom de meeste bedrijven de nieuwe banden voor leggen is vrij simpel. Men redeneert dat banden die er goed uitzien gewoon kunnen blijven zitten. Omdat de meeste auto's voorwielaandrijving hebben gaan deze het snelste en worden gemiddeld 2 x sneller verwisseld als achter.
Gevolg is wel dat half Nederland klaagt over cuppende achterbanden (een band die te lang op een niet aangedreven as zit zal op de duur een rommenlend geluid gaan maken, dit wordt nog versterkt door een slechte uitlijning). Eén van de oplossingen is banden afschaven maar hier ben ik niet echt enthousiast over.

Beste advies is overigens minimaal 1 x per jaar (of anderhalf jaar) je auto uit laten lijnen en regelmatig je wielen van voor naar achter wisselen. Zo gaan je banden het langs mee en zijn allen banden even snel versleten.
Tenslotte: kijk ook regelmatig of je banden gelijkmatig slijten, ik kom regelmatig auto's tegen met zo op het oog prima achterbanden. Kijk je even verder dan blijken de banden aan de binnenzijde totaal geen profiel meer te hebben (komt vaker voor bij verlaagde auto's).

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Laat bij het uitlijnen dan indien mogelijk de sporing op de achteras zover mogelijk naar nul zetten. En een beetje extra bandenspanning kan nooit kwaad.

Tuskar
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 jan 2007 21:00

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Tuskar »

@Maarten1234: Bennet weer een paar weken terug uit Noorwegen. Precies in de dikke sneeuw periode in Denemarken. Heb deze rit nu gedaan op de heel jaarsband. Van Hirtshals Noord Denemarken naar Nederland. Je moest de gang er inhouden, anders kwam je vast te zitten. Links en rechts stonden Luxe en vrachtwagens vast en werden achtermij grote delen van de weg afgezet en werden de militaire tanks ingezet om de vrachtwagens van de weg af te trekken. Ben er door gekomen dank zij mijn winter ervaring in het noorden van Noorwegen.
Had je graag willen zien op je zomerbanden.

Gesloten