LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mac of een PC

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
michel93
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2006 18:53

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door michel93 »

Windows?...

Omdat een filmpje meer zegt dan een stukje tekst...

In 1984 was Windows nog niet geboren, dat was het DOS tijdperk. Maar kijk eens naar wat er op de Mac draait.. de voorlopers van Word, Excel, Photoshop en Paint Shop Pro en de Mac had 'echt' geluid ipv bliepjes.. zoals je kunt horen. Toen nog wel mono, maar ach.. stereo zou niet veel later volgen. Wink

De grafische interface hadden ze btw al zo rond 1980 op de Apple Lisa.

Qua innovatie liepen ze 16 jaar voor op de PC wereld zoals jullie in het filmpje kunnen zien en dat doen ze nog steeds. Alle nieuwe technieken die Apple nu toepast op z'n systemen worden pas veel later over genomen door fabrikanten uit de Windows-PC wereld en die voeren het vaak ook nog eens slecht uit.

Houd Apple in de gaten en je kunt de toekomst voorspellen

De grootste Windows gebruiker weet het in ieder geval wel

Dat klopt, mac was veel beter dan (toenmalig) DOS, en ook moderner.
Het enige verschil was:
de Mac was toen niet té betalen, en MS DOS was veel goedkoper.

By the way: wat maakt de geschiedenis van een besturingssysteem nou uit? belangrijker is dat hetr lekker loopt en gebruiksvriendelijk is enz.

Oh,, en kijk ook eens op deze site:
www.anti-apple.nl

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

de Mac was toen niet té betalen
Sorry hoor, maar dat klopt niet. De originele Macintosh uit 1984 werd verkocht voor destijds $ 2495. Als je kijkt wat een gemiddelde PC kost(te) was dat ding dus echt niet duur te noemen!
By the way: wat maakt de geschiedenis van een besturingssysteem nou uit? belangrijker is dat hetr lekker loopt en gebruiksvriendelijk is enz.
Daar heb je gelijk in, en hier speelt smaak ook een zeer grote rol. Ik ben (net als praktisch iedereen) opgegroeid met Windows maar sinds november 2004 full-time Mac gebruiker. Nou moet ik wel zeggen dat ik de oude MacOS-en (9 en lager) eigelijk ook een stuk minder prettig vind werken dan het nieuwe OSX. Die laatste is echt een prachtig stukje software. Daar kunnen ze in Redmond nog een puntje aan zuigen. Waar ze overigens al een tijdje mee bezig zijn (*hoest*Vista*hoest*)...

Die site is trouwens lachwekkend amateuristisch zeg! Hahaha! Die mensen daar hebben duidelijk nog nooit achter een Mac gezeten en zijn een tikkie gefrustreert dat hun o-zo-fantastische Windows constant afgetroeft wordt door Apple :P
Laatst gewijzigd door Bart86 op 23 feb 2006 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

michel93
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2006 18:53

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door michel93 »

En het blijft een feit dat kwantiteit nog geen kwaliteit met zich meebrengt. Sorry, ik ken alle vooroordelen die je nu opnoemt. Veel van m'n studiegenoten hadden deze ook over Apple maar een grote groep wil er nu zelf een gaan kopen dus die vooroordelen zijn als je er even achtergezeten hebt wel weggenomen.

Er zijn maar weinig professionele studio's die op Windows draaien, alle grafische en geluidsbewerkingsstudio's draaien op Apple's. Daar is stabiliteit, flexibliteit en snelheid erg belangrijk.
Oh nee?

De computers van alle middelbare scholen bij mij in de buurt draaien op: windows XP. En nee, niet op apple's emac. (emac heeft apple speciaal voor 't onderwijs ontwikkeld zie apple.nl/hardware)
De computers van het ziekenhuis: windows XP

enz. ik wil wel even zeggen dat ik zelf niet tégen mac/apple ben ofzo,, nee hoor ik wil zelf ook een mac gaan kopen (als 2e computer, ik wil eens weten hoe mac werkt).

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

Oh nee?

De computers van alle middelbare scholen bij mij in de buurt draaien op: windows XP. En nee, niet op apple's emac. (emac heeft apple speciaal voor 't onderwijs ontwikkeld zie apple.nl/hardware)
De computers van het ziekenhuis: windows XP

enz. ik wil wel even zeggen dat ik zelf niet tégen mac/apple ben ofzo,, nee hoor ik wil zelf ook een mac gaan kopen (als 2e computer, ik wil eens weten hoe mac werkt).
Ok. Daar gaan we weer...
Middelbare scholen hebben een bepaald budget van de overheid wat ze mogen uitgeven aan de aanschaf van IT troep. En ja, in de aanschaf kan je vaker een deal slaan met Dell dan met Apple. Alleen het onderhoud van die dingen is een stuk hoger (systeembeheerder e.d.) en de economische leefduur is ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. Maar goed... Overigens loop je zwaar achter met je eMac, dat ding is al sinds oktober niet meer verkrijgbaar via de gewone weg, en sinds januari ook niet meer voor het onderwijs (in NL althans, in de VS zijn ze nog wel verkrijgbaar. Daar zijn ze ook onwijs populaire dingen in het onderwijs! In NL weet men gewoon niet beter...). Bovendien heeft Apple het imago duur te zijn. Wat het helemaal niet is. Helaas hebben onwijs veel mensen onwijs foute vooroordelen over de Mac, zonder er zelf onderzoek naar te hebben gedaan of er zelf ervaring mee te hebben. Het is 9 van de 10 keer 'van horen zeggen'...

Voor het ziekenhuis geldt eigelijk hetzelfde praatje. En ook is veel ziekenhuissoftware voor Windows ontwikkeld. Tja, kom dan maar eens met een Mac aanzetten he?

Zodra je een Mac hebt met OSX (vooral geen oud ding met Classic d'r op nemen...) zal je zien dat er een wereld voor je open gaat. Zoveel gebruiksgemak heb je nog nooit ervaren... Het is even wennen, maar als je het eenmaal door hebt (een minuut of 30 tot een uurtje later) dan is het ook zo duidelijk en simpel als het maar kan. Alles heeft een vaste plaats, alles wat bij elkaar hoort, staat ook bij elkaar, programma's bestaan uit 1 bestand ipv tientallen kleine dingetjes zodat alles overzichtelijk blijft, etc.! Ik denk dat je Winbak al snel de 2e computer wordt.

michel93
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2006 18:53

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door michel93 »

^^ jah maar even een vraag dan (of eigenlijk een paar).
Het is mij opgevallen (ook aan de macmini) dat mac geen floppydrive heeft. lijkt mij nogal wat onhandig want om nou alles op cd te branden en dan met een pc uit te wisselen is wat duur, want je kan cd-r's ten slotte maar één keer volbranden.

En dan: Met windows heb je het klembord (rechtermuis,kopieren: en dan rechtermuis plakken) je kent het wel. Maar met mac heb je geen rechtermuis (toch?) en ik zal die (met de bijbehorende functies als kopieren en plak functie) toch wel missen denk ik. Maar qua veiligheid is mac weer een betere keus, plus dat het wennen is natuurlijk, maar das altijd met nieuwe dingen.

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

^^ jah maar even een vraag dan (of eigenlijk een paar).
Het is mij opgevallen (ook aan de macmini) dat mac geen floppydrive heeft. lijkt mij nogal wat onhandig want om nou alles op cd te branden en dan met een pc uit te wisselen is wat duur, want je kan cd-r's ten slotte maar één keer volbranden.
Ooit gehoord van Rewritebles? En dan nog, d'r zijn externe USB floppydrives te koop. Maar floppy's zijn zo 1999... :wink:
En dan: Met windows heb je het klembord (rechtermuis,kopieren: en dan rechtermuis plakken) je kent het wel. Maar met mac heb je geen rechtermuis (toch?) en ik zal die (met de bijbehorende functies als kopieren en plak functie) toch wel missen denk ik. Maar qua veiligheid is mac weer een betere keus, plus dat het wennen is natuurlijk, maar das altijd met nieuwe dingen.
Koop een willekeurige USB muis bij de MediaMarkt en je hebt je rechtermuisknop... Maar je hebt ook nog altijd de good-old-toetsenbordcombinaties. Jij bent duidelijk van na MSDOS :wink:

michel93
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2006 18:53

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door michel93 »

Koop een willekeurige USB muis bij de MediaMarkt en je hebt je rechtermuisknop... Maar je hebt ook nog altijd de good-old-toetsenbordcombinaties. Jij bent duidelijk van na MSDOS Wink
Oh, bedoel je met toetsenbord combinaties;
CTRL + V
CTRL + A enz.??

en als je dan zo'n muis met rechtermuis hebt, krijg je dan wel als je op rechtermuis klikt zo'n menu met kopieren,plakken etc.?

DJD
Berichten: 222
Lid geworden op: 26 okt 2005 10:41

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door DJD »

Ja en nog veel meer :lol:

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

Oh, bedoel je met toetsenbord combinaties;
CTRL + V
CTRL + A enz.??

en als je dan zo'n muis met rechtermuis hebt, krijg je dan wel als je op rechtermuis klikt zo'n menu met kopieren,plakken etc.?
Ja, alleen is het Command V - Command C etc. (apple-logo toetsje)

en

Ja.

Je denk toch niet dat Windows zichzelf heeft ontwikkeld he? Da's grotendeels afkomstig door goed afkijken bij MacOS en het opkopen van allerlei andere bedrijfjes die MS in de weg stonden... :roll:

michel93
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2006 18:53

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door michel93 »

^^

Okee, bedankt voor de info :) 8)
En over DOS gesproken, MS wil het dos venster (of de opdrachtprompt zoals win.xp het noemt) niet in vista opnemen. (hadden ze al ja-ren eerder moeten doen maarja..) bron: computer totaal! kWeet het had even niks met dit onderwerp te maken, maar toch..

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

Okee, bedankt voor de info
En over DOS gesproken, MS wil het dos venster (of de opdrachtprompt zoals win.xp het noemt) niet in vista opnemen. (hadden ze al ja-ren eerder moeten doen maarja..) bron: computer totaal! kWeet het had even niks met dit onderwerp te maken, maar toch..
Domme zet. Je moest 's weten hoeveel DOS commando's er nog steeds worden gebruikt. In OSX zit ook nog steeds een Terminal venster / programma voor de UNIX commando's... Maarja, Vista wordt toch een flop 8) Het is XP in een nieuw jasje. Als je een beetje computerblad leest, weet je vast ook wel dat je met de nodige programmaatjes XP precies zo kan laten functioneren als Vista gaat doen. En afgezien daarvan, OSX heeft die functionaliteit al jaren! Neem nou die 'nieuwe' functie in Vista waarbij je de vensters kan verkleinen zodat je ze allemaal tegelijk kan zien. Goh, dat heb ik ook... Het Exposé...

michel93
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2006 18:53

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door michel93 »

Neem nou die 'nieuwe' functie in Vista waarbij je de vensters kan verkleinen zodat je ze allemaal tegelijk kan zien. Goh, dat heb ik ook... Het Exposé..
Kan ik ook met mijn XP-tje hoor,dus dat is niet nieuw in vista.
En er is inderdaad als gratis software te downloaden waarmee je xp een ''vista look'' geeft. Nee ik denk echt dat ik de volgende keer voor mac kies, i.p.v. windows, ik heb nu meer ellende van de computer dan dat ik er plezier aan heb.

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

Alles wat eerst in Longhorn / Vista was gepland dat wellicht upgraden waard zou zijn (zoals een Spotlight-achtig zoeksysteem en een ander bestandsysteem) is eruit gehaald en dorogeschoven naar de volgende versie. Het enige wat ze hebben gedaan is zo'n danig systeem ingebouwd dat het idioot veel van je systeem vraagt en een nieuw likje verf gegeven en een anderen naam...
Ik bedoel, ik kan in OSX dezelfde grafische kunstjes laten zien op een 700 Mhz G3 met een Radeon 7500 met slecht 16 MB videogeheugen! In Vista ga ik ongeveer een Pentium 4 @ 2,5 Ghz nodig hebben met een Radeon X800 icm 256 MB video, wil het soepel lopen. Snap jij het, snap ik het? Zal wel wat met het alomtegenwoordige DirectNiX te maken hebben, dat is een vreselijk traag software-rendered systeem. Apple heeft iets dat Quartz heet, en daarnaast ook nog de open standaard OpenGL. Draait veel soepeler...

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door queenfan »

michel93


Geplaatst op 23 Feb 2006 20:49 door michel93


--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
En het blijft een feit dat kwantiteit nog geen kwaliteit met zich meebrengt. Sorry, ik ken alle vooroordelen die je nu opnoemt. Veel van m'n studiegenoten hadden deze ook over Apple maar een grote groep wil er nu zelf een gaan kopen dus die vooroordelen zijn als je er even achtergezeten hebt wel weggenomen.

Er zijn maar weinig professionele studio's die op Windows draaien, alle grafische en geluidsbewerkingsstudio's draaien op Apple's. Daar is stabiliteit, flexibliteit en snelheid erg belangrijk.




Oh nee?

De computers van alle middelbare scholen bij mij in de buurt draaien op: windows XP. En nee, niet op apple's emac. (emac heeft apple speciaal voor 't onderwijs ontwikkeld zie apple.nl/hardware)
De computers van het ziekenhuis: windows XP

enz. ik wil wel even zeggen dat ik zelf niet tégen mac/apple ben ofzo,, nee hoor ik wil zelf ook een mac gaan kopen (als 2e computer, ik wil eens weten hoe mac werkt).


Ik ben voor mijn werk bij enorm veel grafische bedrijven geweest nergens vond je een Windows pc die grafische deel van het werk deed alleem maar Apple's.

Pixar en Walt Disney is ook een mooi voorbeeld, zag een docu over de tekenfilm Madargascar en wat denk je geen Windows aan te pas alleen Macintosh. Dit zegt toch al genoeg Windows is een zwakke PC die je voor het internet en met programma's als Words, Excell en de rest van de Officefam. perfect te gebruiken is.

Ik ben voor mijn werke een Windows gebruiker maar thuis Apple dus een eerlijke vergelijking kan ik wel geven.

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

Ik wil toch nog wel even een kleine kanttekening plaatsen bij bovenstaand bericht. Voor internet kan je ook beter een Mac gebruiken, met het oog op spyware, virussen, en meer van die troep. Als je daar op Windows veilig voor wilt zijn, moet je je systeem zo dichttimmeren dat de snelheid van het systeem drastisch omlaag gaat. Een Mac heeft dat probleem niet.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door queenfan »

@ Bart heb je ook weer gelijk in.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Bart86 Schreef:
Als je daar op Windows veilig voor wilt zijn, moet je je systeem zo dichttimmeren dat de snelheid van het systeem drastisch omlaag gaat.
Dan doe je toch echt iets fout.
Of je gebruikt de verkeerde programma's, of je PC zat al vol met spyware en andere troep :P

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

Op de meeste huidige systemen valt het in eerste instantie wel mee, maar op de oudere bakken ging het echt als dikke stront door een trechter nadat er een virusscanner was geinstalleerd (uit eigen ervaring!)...
Overigens is het nog steeds zo dat Windows na verloop van tijd trager gaat lopen door joost-mag-weten-wat. Opnieuw installeren is dan de enige goeie oplossing (NEE defragmenteren helpt niet!). Een Mac heeft hier geen last van... :?

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

En dan: Met windows heb je het klembord (rechtermuis,kopieren: en dan rechtermuis plakken) je kent het wel. Maar met mac heb je geen rechtermuis (toch?) en ik zal die (met de bijbehorende functies als kopieren en plak functie) toch wel missen denk ik. Maar qua veiligheid is mac weer een betere keus, plus dat het wennen is natuurlijk, maar das altijd met nieuwe dingen.
rechtermuisknop op een bestand en je kiest o.a. 'copy' of 'add to archive' (zippen), is niks anders dan in Windows.
Pixar en Walt Disney is ook een mooi voorbeeld, zag een docu over de tekenfilm Madargascar en wat denk je geen Windows aan te pas alleen Macintosh. Dit zegt toch al genoeg Windows is een zwakke PC die je voor het internet en met programma's als Words, Excell en de rest van de Officefam. perfect te gebruiken is.
Ik vind Windows XP niet zo slecht, maar ik vind het puur als besturingssysteem (architectuur, constructie, bijgeleverde software) niet iets wat past bij deze tijd. Windows XP had er al lang in de jaren '90 moeten zijn en Vista zo rond 2001 dan was Microsoft echt bij de tijd geweest. Op http://www.xvsxp.com/ wordt puur op basis van wat het OS te bieden heeft een objectieve test tussen XP en OS X uitgevoerd en de conclusie laat ik aan jullie over.

Windows is om een paar reden ingeburgert:

- Het was de eerste grafische schil voor DOS
- Het draaide / draait op alle bijelkaar verzamelde (vooral goedkope hardware)
- Spelletjes waren en zijn er in overvloed
- illegale kopieeen

Iemand die vroeger iets van een PC wist was meteen systeembeheerder en deze bepaalde vaak wat er op een PC kwam te draaien. Zodoende is Windows ook in gebruik geraakt bij het MKB. Was dit linux dan draaide heel Nederland nu op Linux, maar Linux was toen nog niet klaar voor de gewone gebruiker. Dus er was simpelweg niks wat voldeed aan bovenstaande punten en was de keuze.. Windows.. of DOS (=achterblijven).
Laatst gewijzigd door Beathoven op 26 feb 2006 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Off Topic:

@ Bart86

Misschien dat dit helpt... Ga naar Start > Programma's > Bureau Accesoires > Systeem Werkset, hier staan Schijfopruiming & Schijfdefragmentatie. Draai deze beide programma's in de hierbovenstaande volgorde.

Bij schijfopruiming C: kiezen alles aanvinken dat meer dan 0KB is, dan op OK klikken.

Bij schijfdefragmentatie C: kiezen en onderaan op defragmenteren klikken, dit kan even duren.

Verder weet ik niet hoe goed je met computers bent, maar dit kan je ook proberen. Ga naar de volgende mappen en maak ze zo leeg mogelijk, niet alles is te verwijderen.

C:\WINDOWS\Temp
C:\WINDOWS\Downloaded Installations
C:\Documents and Settings\je gebruikersnaam\cookies


Wat ingewikkelder zijn de volgende, hier moet je in explorer eerst naar Extra > Mapopties > Weergave en dan onderaan Verborgen bestanden en mappen weergeven aanzetten, dan op OK klikken. Nu kun je ook naar:

C:\Documents and Settings\je gebruikersnaam\Local Settings\

In deze map kom je weer een map Temp tegen, maar ook Temporary Internet Files. Maak deze ook allebei zo leeg mogelijk.

C:\WINDOWS\PREFETCH kun je ook 1x in de drie maanden leeg maken zodat je PC sneller opstart.

Hoop gedoe maar, na al dit zou je PC weer een stukkie sneller moeten zijn.

Gesloten