Kunnen ze gelijk hun excuses maken voor hun schandalige praktijken.
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Gepubliceerd | maandag 1 mei 2006. Gewijzigd | maandag 1 mei 02:48 uur.
Interview
‘Fortis zit fout, maar geeft de klanten de schuld’
Merijn Rengers
AMSTERDAM - Na jaren wachten krijgt Jan Meijer 9500 euro terug van Fortis. Volgens klachteninstituut DSI waren de Fortis-folders en verkooptactieken niet in orde.
Systeembeheerder Jan Meijer krijgt zijn geld terug van bank, en vindt dat alle klanten recht hebben op schadevergoeding
Van onze verslaggever
Net terug van de Fortis-bank?
‘Inderdaad, om de 9500 euro die ze gestort hebben daar zo snel mogelijk weg te halen. Ik wil nooit meer iets met die bank te maken hebben.’
Waarom kreeg u dat geld terug?
‘Mijn vrouw en ik hebben in 1998 en in 1999 bij Fortis een Vermogensversneller en een Beursversneller afgesloten. Dat waren prachtige en veilige spaarproducten, werd ons verteld. In het ergste geval zouden we onze inleg terugkrijgen.’
Waarom bent u dan toch gaan klagen?
‘Omdat we in 2003 hoorden dat we onze inleg helemaal niet terug zouden krijgen. Er zou in de kleine lettertjes van het contract staan dat wij geld leenden en daarmee belegden. Maar wij hebben nooit de brochure van Fortis gekregen.’
Is het moeilijk van de bank te winnen?
‘Wij zijn eerst bij Fortis geweest, maar de mensen daar zeiden dat wij fout zaten. Te gek voor woorden. Ik was daar al veertig jaar klant, vanaf het moment dat mijn vader voor mij een rekening opende. Stap maar naar DSI, zeiden ze. Dat hebben we gedaan.
Tegenover zes man van de klachtencommissie en drie dure Fortis-advocaten hebben wij precies verteld hoe het is gegaan. Over hoe we ‘s avonds opeens werden opgebeld, over de jonkies die zich financieel adviseur noemden, en over het verkooppraatje waarin met geen woord over de risico’s is gerept.’
En toen was het snel bekeken?
‘Integendeel. Het duurde eindeloos voordat we hoorden dat DSI ons gelijk gaf. Daarna zei Fortis op de allerlaatste dag dat dat mogelijk was, dat zij in hoger beroep gingen. Dat werd op de valreep weer ingetrokken. Toen hebben ze tot vlak voor de deadline gewacht met het overmaken van die 9500 euro. Dat is al het geld dat ik heb ingelegd bij Fortis, plus rente.’
Dus het is feest nu?
‘Ja en nee. Ik ben reuze blij dat ik mijn geld terug heb. Maar ik ken zoveel Fortis-klanten die nog in de penarie zitten, dat ik niet lang blij kan blijven. Oude vrouwtjes, allochtonen, mensen die geen goede brief kunnen schrijven. Die durven of kunnen niet in de slag met het grote Fortis, en zien dus geen stuiver terug. Terwijl de experts van DSI duidelijk zijn: de producten die Fortis via dochterbedrijf Groeivermogen heeft verkocht, deugen niet.’
Zo zit de wereld toch in elkaar. Wie niet klaagt, krijgt niets?
‘Ik draai het liever om. Dit is toch geen manier voor een grote bank om met zijn klanten om te gaan? Als Chevrolet een constructiefout maakt in een nieuw model auto, dan worden de wagens teruggehaald op kosten van het bedrijf. Dito wanneer er glas in een potje babyvoeding blijkt te zitten. Hier heeft een grote bank fouten gemaakt. Fortis zou die ongedaan moeten maken. In plaats van de klanten de schuld te geven.’
Wat kunnen zij nog doen?
‘Klanten kunnen naar de rechter stappen, of zich aansluiten bij de collectieve procedure die tegen Fortis loopt. De kansen bij de rechtbank zijn enorm toegenomen, want die neemt de uitspraken van DSI doorgaans over. Bij DSI zelf kan niemand meer terecht. De klaagtermijn is verlopen.
Verder kunnen mensen hun boosheid laten zien door niet meer met Fortis of een andere bank die hieraan heeft meegedaan zaken te doen. Ik heb alles dat ik weg kon halen bij Fortis, zoals spaarrekeningen en hypotheek, weggehaald. Ik bankier nu via de ASN-bank. Daarover heb ik op internet tot nu toe geen rottigheid gevonden.’
© de Volkskrant
Wat een bluf toch weer van het Fortis advocaatje.De advocaat heeft bij het begin van de rechtsprocedure al aangegeven dat ze de zaak zo lang mogelijk zullen rekken. Dit betekent dat ze zeker in hoger beroep en daarna in cassatie bij de Hoge Raad zullen gaan.
Jammer ziet dit niet iedereen...WE ZIJN SAMEN STERK TEGEN EEN PAAR ROTBANKEN!!!!!
Deze "betrouwbare" bank met zijn "integere" adviseurs blijft zijn klanten naaien tot aan de Hoge Raad toe, om vervolgens op alle fronten te verliezen.De advocaat heeft bij het begin van de rechtsprocedure al aangegeven dat ze de zaak zo lang mogelijk zullen rekken. Dit betekent dat ze zeker in hoger beroep en daarna in cassatie bij de Hoge Raad zullen gaan. Het eindvonnis kan zo nog een paar jaar op zich wachten. Fortis hoopt dat een aantal gedupeerden tussentijds de moed zal opgeven en zal afhaken".
Ja, met het schrijven van lachwekkende sprookjes heeft het dikke duimen advocaatje van Fortis al heel veel bekendheid gekregen.Geplaatst op 06 Jul 2006 10:28 door peewee
----------------------------------------------------------------------------------
....las ik enkele maanden terug dat de advocaat van Fortis in die rechtszaak met een verweerschrift was gekomen van bijna DRIEHONDERD PAGINA's (dat was nog zonder de bijlagen !) Kun je nagaan.
Geplaatst op 06 Jul 2006 12:03 door Janny
--------------------------------------------------------------------------------
als ze hun fouten erkennen, mogen ze wat mij betreft wel verder.
Ik vind iemand die de moed heeft om te erkennen fouten te hebben gemaakt van klasse getuigen.
Geplaatst op 06 Jul 2006 12:03 door Janny
als ze hun fouten erkennen, mogen ze wat mij betreft wel verder.
Ik vind iemand die de moed heeft om te erkennen fouten te hebben gemaakt van klasse getuigen.
Hoe kan dat1.Janny, je denkt toch niet echt dat de mensen van deze laffe aso-bank, die hun eigen klanten hebben opgelicht, fouten zullen erkennen