Vistaprint, ik kan er boeken over schrijven..
In het verleden heb ik diverse aanvaringen gehad met Vistaprint, en over het algemeen is alles wel goedgekomen, maar bijna elke keer moest ik om een bepaalde reden contact opnemen met de klantenservice.
Het drukwerk dat Vistaprint biedt, is in principe van vrij goede kwaliteit. Het zijn echter de aanbiedingen, en extra kosten waarmee je altijd goed op moet letten. Ik raad dan ook iedereen aan om goed na te denken als je ergens op klikt, voordat je er aan vast zit. Misschien is het wel goed om letterlijk een nachtje te slapen, voordat je je bestelling door middel van betaling definitief maakt.
Één van de eerste bestellingen die ik ooit plaatste bij Vistaprint was een collectie gratis visitekaartjes. Hierbij kreeg ik ook een gratis visitekaarthouder. Deze bestelling kwam meer dan een week later dan gepland, ik heb daar echter geen probleem van gemaakt, omdat het eigenlijk gewoon voor de lol was dat ik ze bestelde (om eens te kijken hoe de kwaliteit was).
Tip: 500 visitekaartjes is écht heel veel. Laat je niet verleiden om er meer te nemen tegen een kleine vergoeding, tegen de tijd dat je die 500 kaartjes opgebruikt hebt ben je wel een tijdje verder..
Een volgende bestelling die ik gedaan heb was een fotomok. Deze kon ik voor een kleine vergoeding (2.99 euro uploadkosten(!)) plus verzendkosten laten toezenden. Een maand later had ik echter nog steeds niets ontvangen. Ik heb toen contact opgenomen met Vistaprint, maar antwoord bleef uit. Enkele weken later heb ik wederom contact opgenomen, dit maal met een iets minder beleefd mailtje, omdat ik toch een beetje geïrriteerd was om het feit dat ze de eerste keer niets lieten horen. Hierop kreeg ik een aantal dagen wel antwoord. Ze betreurden de gang van zaken, en zonden me kosteloos een nieuwe mok. Deze had ik dan ook binnen een week binnen. Een maand later kwam mijn buurvrouw aan de deur, met de andere mok. Die had de postbode bij haar afgegeven, maar er was door de postbode geen briefje daarvan in de bus gedaan. Een gelukje bij een ongeluk zullen we maar zeggen.
Wat meer recent heb ik een partij premium visitekaartjes besteld, voor- en achterzijde in kleur bedrukt. Ik had een kleine hoeveelheid besteld, en de voor- en achterzijde als plaatje geupload, waardoor ik uiteindelijk slechts rond de 2 euro hoefde te betalen voor die 100 kaartjes (1euro en een beetje voor de kaartjes, en 2x 35 cent voor de uploads). Tel daar 4 euro verzendkosten bij en je hebt voor minder dan 7 euro 100 visitekaartjes. De opgegeven leverdatum werd ter nauwernood gehaald, maar de kaartjes waren compleet mislukt. Ze waren veel te donker gedrukt, en bovendien scheef gesneden. Witte randen zichtbaar aan de ene kant, en tekst die eraf gesneden was aan de andere kant.
Hier nam ik dus geen genoegen mee. Ik mailde weer naar de klantenservice, waardoor ik schandalig behandeld werd. Ik zal deze mailwisseling hieronder quoten, zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.
De door mij bestelde visitekaartjes zijn verkeerd gesneden. allemaal hebben ze een witte rand aan de bovenkant van het visitekaartje, waar nog snijmarges op te zien zijn, en aan de onderkant valt een deel van het ontwerp weg. Bovendien zijn de visitekaartjes ook te donker afgedrukt, waardoor details in de foto wegvallen, en de achterkant van het kaartje niet de kleur heeft die ik zou willen (veel te donker blauw). Ik hoop dat jullie deze mislukte partij visitekaartjes vervangen door kaartjes waarmee ik wel voor de dag kan komen, want op deze manier heb ik er niets aan. Als u wilt stuur ik mijn pakketje terug, zodat u het met eigen ogen kunt zien.
De reactie van Vistaprint:
Bedankt dat u contact heeft opgenomen met Vistaprint, waar u meer indruk maakt voor minder.
Omdat wij eerst de druk willen beoordelen, verzoeken we u om een paar exemplaren van uw ontvangen product in uw account op te slaan. Op deze manier kunnen we het resultaat bekijken en vergelijken met uw ontwerp. Hierbij is van belang dat duidelijk te zien is wat naar uw mening foutgelopen is.
deze reactie is waarschijnlijk met de computer gegenereerd. Ik heb de stappen gevolgd die door Vistaprint voorgesteld werden, en fotografisch bewijs gestuurd zodat ze dit konden beoordelen. Vervolgens kreeg ik deze reactie:
Bedankt dat u contact heeft opgenomen met Vistaprint, waar u meer indruk maakt voor minder.
Ik heb de foto's bekeken en het orgineel ook bestudeerd. U heeft niet genoeg rekening gehouden met de snijlijnen.
Hierdoor is het webadres aan de onderkant net buiten de snijlijnen gevallen en zo er vanaf gesneden.
Het kan voorkomen dat de kleuren afwijken in de uiteindelijke druk van hoe ze voor u zichtbaar waren op uw beeldscherm.
Dit is niet te voorkomen daar beeldschermen vele verschillende resoluties en helderheden kennen.
Wij werken, zoals de meeste andere print- en drukbedrijven, met CMYK, een bepaald kleurenprofiel.
Een beeldscherm geeft kleuren echter weer in RGB, een ander kleurenprofiel, een kleine afwijking zal dan ook altijd optreden.
Wees hiervan bewust en als u twijfelt of een kleur goed naar voren zal komen, is het te adviseren contact te zoeken met onze Klantenservice voordat u de bestelling plaatst. Wij kunnen dan met uw ontwerp meekijken.
Nu doe ik zelf een grafische opleiding, dus ik weet dondersgoed hoe drukken wel en niet werkt. De claim van de zijde van Vistaprint, dat ik geen rekening gehouden heb met snijmarges, is compleet uit de lucht gegrepen. Ik heb al hetgene dat afgedrukt moest worden binnen die snijmarge gezet, dus eventuele problemen hiermee zijn toch écht door Vistaprint veroorzaakt. Ik was dus vrij geïrriteerd over deze reactie, en was bovendien van mening dat de klant koning is, en dat Vistaprint dus moest zorgen voor het product dat ze me online beloofd hadden. Mijn antwoord:
Als u de foto´s bekijkt die ik geupload heb naar de site, ziet u aan de bovenkant een witte strook. Die strook is 3 tot 4 millimeter dik. Het lijkt mij geen normale gang van zaken dat de zogenaamde "snijlijnen" ervoor zorgen dat je op je visitekaartje kans hebt dat er een dikke witte rand op staat. Het gaat hier overigens ook nog eens om de zogenaamde PREMIUM visitekaartjes. Leveren jullie altijd zulke kaartjes af, als iemand premium visitekaartjes bestelt? Ironisch genoeg is jullie slogan "waar u meer indruk maakt voor minder". De enige indruk die ik met deze visitekaartjes maak, is die van een onprofessionele prutser.
Daarom stuur ik u nogmaals het verzoek om de foto's te bekijken, want u maakt mij niet wijs dat u serieus wilt beweren, dat u met deze visitekaartjes uw bedrijf zou willen vertegenwoordigen.
Blijkbaar was men nogal geschrokken van deze reactie, ik kreeg dezelfde dag nog reactie:
Graag bieden wij ons excuus aan voor de beneden verwachting zijnde drukkwaliteit.
Inmiddels hebben wij opdracht gegeven uw bestelling opnieuw te laten drukken en mag u deze binnen 7 dagen verwachten.
Uiteraard zijn hier geen kosten voor u aan verbonden.
De foutieve levering mag u, indien gewenst, vernietigen.
Binnen een week had ik inderdaad een nieuwe set kaarten binnen, prima gedrukt en gesneden. Jammer dat ik hiervoor toch een paar keer uit mijn slof moest schieten.
Inmiddels ben ik een webwinkeltje begonnen, en het leek me leuk om deze wat te promoten met visitekaartjes etc. van Vistaprint, vanwege de geringe kosten. De bestelling die ik deed voor een euro of 30 bestond uit een set premium visitekaartjes, die vanwege een aanbieding ongeveer 10 euro kostte, maar hier kwamen ook 2x uploadkosten bij van
5,99 euro!! vreemd, gezien de door mij geüploade logo's en het complete visitekaartje in zwart wit was. Verder had ik ook nog een aantal leuke producten uitgekozen, die grotendeels gratis waren. Aan de totale bestelling was een bedrag voor verzendkosten verbonden van rond de 15 euro. Meteen na het bestellen kreeg ik de mogelijkheid om hetzelfde pakket nog eens te bestellen, hiervoor hoefde ik alleen de verzendkosten te betalen. Nogmaals 15 euro dus.
Binnen enkele dagen ontving ik een mailtje van Vistaprint, met daarin aanbiedingen, de ene nog mooier dan de andere. Ik besloot hier op in te gaan, omdat ik het promotiemateriaal wel kon gebruiken bij het opstarten van mijn webshop. Totale kosten ongeveer 20 euro, plus wederom 15 euro verzendkosten. De mogelijkheid om dubbel te bestellen heb ik ditmaal niet gebruikt.
Enkele dagen later wederom een mailtje. Een aantal producten die ik had aangemaakt, maar niet had besteld, waren ineens ook allemaal gratis. Alles om je te overtuigen om meer spullen te kopen. Ik besloot toch nog een laatste partij bij te bestellen, maar alleen de gratis producten te selecteren. Wederom kwam er een bedrag bij voor verzendkosten van 15 euro. Ik besloot het hierbij te houden.
Enkele dagen later kreeg ik binnen 3 dagen meerdere mailtjes, om me toch nog meer spullen te proberen aan te smeren. Toen ik hier echter niet op inging, was mijn bestelling ineens binnen een paar dagen klaar voor verzending, en binnen 2 dagen bezorgd bij het Kialapunt dat ik geselecteerd had. Daar aangekomen bleek de bestelling behandeld als vuilnis: de dozen waarin de producten geleverd werden waren compleet gescheurd, gedeukt, of zelfs zodanig beschadigd dat het niet eens een doos te noemen was. Gelukkig viel de schade aan de producten zodanig mee, dat ik het bij een mailtje ter informatie heb gehouden, in de hoop dat Vistaprint de Kiala-bezorgservice hierop zou aanspreken. Dit zouden ze doen, kreeg ik als antwoord.
De geleverde producten voldeden compleet aan mijn verwachtingen, en zagen er erg verzorgd uit. Wat echter wel frappant was:
De 4 bestellingen die ik gedaan had werden geleverd in 2 dozen. Blijkbaar betaalt Vistaprint dus 60 euro!!!!!!!! om 2 doosjes met spullen, vrijwel allemaal gewoon drukwerk, te laten bezorgen naar een adres binnen Nederland!
Volgens mij is Vistaprint dus ook gewoon aan het sjoemelen met de verzendkosten, want je maakt mij niet wijs dat je voor de verzending van twee dozen spullen 60 euro betaalt, zelfs niet als je de verpakkingskosten erbij rekent. Grote kans dus dat je zelfs op de verzendkosten door Vistaprint wordt afgezet.
Sorry voor deze enorme post, maar ik wil iedereen waarschuwen om goed op te letten met dit bedrijf. Ze rekenen dubieuze kosten, en hoe meer gratis producten je bestelt, hoe meer verzendkosten er steeds bijkomen.
Mijn advies is dan ook om dit bedrijf alleen te gebruiken, als het gaat om persoonlijke bestellingen, of als je een wat ruimer budget voor ogen hebt. Maar in dat laatste geval zou ik aanraden gewoon naar een drukker te gaan. De kosten die je uitspaart bij Vistaprint (ALS je die al uitspaart!) wegen niet op tegen de ellende die je jezelf op de hals haalt als je in contact komt met de klantenservice!
Ik hoop hiermee potentiële klanten een hoop ellende te besparen.