Zou het niet een legatiem standpunt van winkeliers kunnen zijn dat de wet zo zou moeten worden aangepast dat de consument direct de fabrikant kan aanspreken voor schade die het gevolg is van het bezitten van eigenschappen die de fabrikant beweerde dat deze wel hadden. De winkelier zou dan als service dit voor de consument kunnen afhandelen. Zo is het nu geregeld voor een gebrek waar de veiligheid mee is gemoed.
Kijk! Met dit voorstel komt wel de schadeclaim waar het hoort!
Op dit moment worden de winkelieren met een dermate grote kostenpost geconfronteerd, terwijl deze schadeclaims op het bordje van de fabrikant hoort te liggen.
Dit heeft ook te maken met de hogere eis van de economische levensduur en de wetsvoorstellen.
De afwikkelingen na de garantieperiodes, de coulanceregelingen enz, enz.
Als ik dat als winkelier zou gaan toepassen, zoals de consument dat graag ziet gebeuren, is dat voor mij domweg niet te betalen.
Ik ben een kleine zelfstandige ondernemer. Dus voor mij zijn zulke zaken een echte ramp.
Ik ben geen afschuiver.
Maar als de consument een gratis reparatie eist na 4 jaar en ik kan bij de fabrikanten maar 1 jaar terugvorderen. Dan mag ik de overige 3 jaar uit eigen zak betalen.
De enige die behoorlijk gedupeerd is, is niet de consument, ook niet de fabrikant, maar de winkelier.
Die zit tussen twee grootmachten in en de winkelier heeft geen middelen om dit probleem op te lossen.
Ja, de enige is de rechtbank. Terwijl de consument wettelijk veel beter beschermd is. Ik zou dit ook graag terugzien bij de winkelier.
Dan komt inderdaad de kosten waar het thuishoort:
Bij de fabrikant.
Dat de winkelier een bemiddelende rol en ook een dienstverlenende rol heeft, heb ik geen moeite mee.
Wat ook meespeelt is dat de consument nu ook onrealistische zaken gaat eisen.
Bijvoorbeeld de computer.
Ik geef standaard 2 jaar garantie op de computer en een computer heeft een economische levensduur van 3 jaar.
De consument eist nu een economische levensduur van 5 jaar.
En dat kan niet. Ik kan dat als winkelier niet nakomen.
Er is ook nog een ander probleem.
Je hebt 3 verschillende periodes.
- De garantie
- De economische levenduur
- En de technische levensduur.
Die drie periodes verschillen.
Nu willen de consumenten dat er 1 standaar periode is.
En dat is ook weer onmogelijk.
Dus om aan de wensen van de consument te voldoen, moet ik dus onwaarheden vertellen.(liegen) Dus ik moet dingen zeggen die ik niet na kan komen.
En dat vertik ik.
Ik ben eerlijk, dus ik zeg gewoon de waarheid.
Dus omdat ik dus niet lieg, lig ik onder vuur.