yep omdat er weer een stel werkschuwe chauffeurs vrezen voor hun luizenbaantje en onmogelijke garanties gaan eisen.mocht er weer gestaakt gaan worden, dan weten jullie vast waarom.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Dilbert als je nou écht zo intelligent bent als je zelf doet vóórkomen, lees dan 'ns wat er wérkelijk aan de hand is...
en bedenk je overigens, dat als jij de éérste bus 's ochtens hebt, dat de chauffeur die deze rijdt per definitie éérder op z'n werk was dan jij. Wat nou luizenbaantje?
en bedenk je overigens, dat als jij de éérste bus 's ochtens hebt, dat de chauffeur die deze rijdt per definitie éérder op z'n werk was dan jij. Wat nou luizenbaantje?
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
De hele dag op je gat zitten en rondjes rijden, wat kan daar nou zo moeilijk aan zijn?Wat nou luizenbaantje?
En dat die chauffeur eerder aan het werk is dan ik, is een gevolg van zijn beroep en niet van mijn keuze om die bus te nemen.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
passagiers zoals jij vervoeren...wat kan daar nou zo moeilijk aan zijn?
Met de werkelijke inhoud van het beroep zal ik je niet vermoeien, tegen jou vooroordelen is niet op te redeneren.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Doe ook maar niet, mijn vooroordeel is te vaak bewezen om een vooroordeel te zijn.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Volgens verschillende artsen en fysiotherapeuten is het beroep buschauffeur lichamelijke niet zo beste baan.
Er zijn 6 punten die slijtage gaan vertonen in de loop der jaren constant rondjes rijden, zoals iemand dat noemde.
1. knieënen (vochtophoping)
2. rug (spit, hernia)
3. schouders (kalkafzetting)
4. nek (nekwervels die vastzitten en daardoor pezen en zenuwen inklemmen!)
5. pezen (irritatie en slijmbeursontstekingen van armen en schouders)
6. stress (het verkeer wordt steeds langzamer en agressiever, terwijl de werkddruk extra verhoogd wordt door allerlei externe faktoren). (onzekerheden op de werkvloer)
Het valt niet hard te maken gezien het feit dat werknemers nooit allemaal dezelfde klachten gaan vertonen, dus het bedrijf zegt dan...waarom heeft hij of hij er dan geen last van??
Vroeg of laat komen alle chauffeurs aan de beurt met bovenstaande (meerdere) ongemakken.
Tocht en temperatuurverschillen de gehele dag door versnellen uiteraad deze situatie.
Er zijn 6 punten die slijtage gaan vertonen in de loop der jaren constant rondjes rijden, zoals iemand dat noemde.
1. knieënen (vochtophoping)
2. rug (spit, hernia)
3. schouders (kalkafzetting)
4. nek (nekwervels die vastzitten en daardoor pezen en zenuwen inklemmen!)
5. pezen (irritatie en slijmbeursontstekingen van armen en schouders)
6. stress (het verkeer wordt steeds langzamer en agressiever, terwijl de werkddruk extra verhoogd wordt door allerlei externe faktoren). (onzekerheden op de werkvloer)
Het valt niet hard te maken gezien het feit dat werknemers nooit allemaal dezelfde klachten gaan vertonen, dus het bedrijf zegt dan...waarom heeft hij of hij er dan geen last van??
Vroeg of laat komen alle chauffeurs aan de beurt met bovenstaande (meerdere) ongemakken.
Tocht en temperatuurverschillen de gehele dag door versnellen uiteraad deze situatie.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Dilbert, jij ziet waarschijnlijk in alles wat je niet bevalt een bevestiging van je eigen vooroordeel. Dat bewijst verder niks, behalve dat jij bovenmatig last hebt van tunnelvisie.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst op 11 Okt 2006 14:57 door Dilbert29
Ik kan je vertellen dat het zeker geen luizenbaantje is, zeker niet als je in een stad rijdt. De armen. nek en schouders krijgen meer beweging dat bij een totale workout. Helaas zijn het geen goeie bewegingen. Mijn vriend zit nu 10 jaar op de bus, maar heeft behoorlijk last van zijn schouder. En dit komt er helaas steeds uit als hij vrij is. Door het inademen van veel uitlaatgassen hebben hij en zijn collega's ook vaak last van hoofdpijn en keelklachten.
Luizenbaantje, kom nou zeg. Hoe bedoel je minderwaardig. Bah....ik kook helemaal van binnen van zo'n opmerking. Wees blij dat ze er zijn, anders zou jij geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Ik snap niet waarom sommige mensen minderwaardig moeten doen over bepaalde beroepen. Over vuilnismannen wordt ook zo minderwaardig gedaan. Zonder hun zou het een zooitje worden. Mensen op een postkamer worden vaak ook zo minderwaardig behandeld. Terwijl een bedrijf zonder postkamer niet zou draaien, want dan komt de post nergens.
Jeetje, ik hoop dat ik jou nooit als collega zal krijgen!!!
Wat ben jij toch eigenlijk een misselijk mannetje zeg!! Luizenbaantje? Omdat ze de hele dag zitten? Ik zit de hele dag achter een pc, dat is ook geen luizenbaantje. Jij zit de hele dag met je neus in de boeken (nou ja...hele dag) is toch ook geen luizenbaantje.Quote:
Wat nou luizenbaantje?
De hele dag op je gat zitten en rondjes rijden, wat kan daar nou zo moeilijk aan zijn?
En dat die chauffeur eerder aan het werk is dan ik, is een gevolg van zijn beroep en niet van mijn keuze om die bus te nemen.
Ik kan je vertellen dat het zeker geen luizenbaantje is, zeker niet als je in een stad rijdt. De armen. nek en schouders krijgen meer beweging dat bij een totale workout. Helaas zijn het geen goeie bewegingen. Mijn vriend zit nu 10 jaar op de bus, maar heeft behoorlijk last van zijn schouder. En dit komt er helaas steeds uit als hij vrij is. Door het inademen van veel uitlaatgassen hebben hij en zijn collega's ook vaak last van hoofdpijn en keelklachten.
Luizenbaantje, kom nou zeg. Hoe bedoel je minderwaardig. Bah....ik kook helemaal van binnen van zo'n opmerking. Wees blij dat ze er zijn, anders zou jij geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Ik snap niet waarom sommige mensen minderwaardig moeten doen over bepaalde beroepen. Over vuilnismannen wordt ook zo minderwaardig gedaan. Zonder hun zou het een zooitje worden. Mensen op een postkamer worden vaak ook zo minderwaardig behandeld. Terwijl een bedrijf zonder postkamer niet zou draaien, want dan komt de post nergens.
Jeetje, ik hoop dat ik jou nooit als collega zal krijgen!!!
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Weekje ruilen met mijn vriend? Kijken of je er dan nog zo over denkt! Je moet natuurlijk wel weten waarover je praat en dat kan alleen maar als je ook eens gaat rijden.De hele dag op je gat zitten en rondjes rijden, wat kan daar nou zo moeilijk aan zijn?
Is ook een gevolg van het feit dat mensen steeds eerder willen vertrekken. En om aan de wens van de reizigers te voldoen beginnen diensten vaak eerder en eindigen ook vaak later.En dat die chauffeur eerder aan het werk is dan ik, is een gevolg van zijn beroep en niet van mijn keuze om die bus te nemen.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
degenen die normaal het hardste piepen hadden er waarschijnlijk geen last van... bovendien zijn de passagiers -ter compensatie- in de avondspits gratis vervoerd.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Enne....de volgende staking is alweer onderweg hoor, bij het stadsvervoer in Dordrecht, overgenomen door Arriva. Voor wie wil weten waarom: op het forum van www.stadsvervoer.tk staat waarom.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
http://www.planet.nl/planet/show/id=629 ... /sc=d84b4cgedeputeerde Janse de Jonge noemde het goed dat het personeel in actie komt en niet met zich laat sollen. Hij kwam tot de constatering dat de marktwerking in het openbaar vervoer niet werkt en elke aanbesteding eindigt met een rechtszaak.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
En helaas houden ze zich in de Tweede Kamer wel bezig met Lingo dat dreigt te verdwijnen, maar er is daar niemand die eens gaat nadenken of het nu wel goed niet goed zit met het openbaar vervoer in Nederland. Jammer dat de regering iets andere prioriteiten heeft.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
En de ene na de andere wilde staking bij het Openbaar Vervoer. Dat ze het nog durven daar, je werkt in een sector die al heel slecht bekend staat en dan ga je het op deze manier nog erger maken ook. Niet zo slim lijkt mij.
Terwijl de oplossing zo eenvoudig is. Staken of werkweigering? Ontslag op staande voet en de volgende dag vervangen door iemand die wel wil werken. Rondjes rijden in een bus kan iedereen.
Terwijl de oplossing zo eenvoudig is. Staken of werkweigering? Ontslag op staande voet en de volgende dag vervangen door iemand die wel wil werken. Rondjes rijden in een bus kan iedereen.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Je geeft er wel heel duidelijk blijk van dat je er werkelijk niets van begrijpt Dilbert. De enige die op dit moment werk weigert en daar zelfs in rechte toestemming voor zoekt, is Connexxion. Connexxion heeft concessies in Brabant aanbesteed en geeft nu ze de "buit" binnen hebben aan niet voor de ingeschreven prijs te kunnen werken. Wat er met 1150 chauffeurs moet gebeuren zal Connexxion worst zijn, door wie die bussen uiteindelijk gereden worden ook, en jij als passagier bent alleen spannend zo lang je een vervoersbewijs koopt Dilbertje.Staken of werkweigering?
Het hele aanbestedingscircus in het OV is in Den Haag bedacht omdat ze nog steeds geloven dat een vrije markt kostenbesparing en lagere tarieven oplevert. Dat die strategie niet werkt wordt keer op keer duidelijk, aangezien zo'n beetje élke aanbestedingsronde eindigt voor "het hekje". De kosten van het hele aanbestedingscircus en alle rechtszaken die er mee gemoeid zijn hadden beter besteed kunnen worden aan het laten rijden van bussen, dan had je er geen chauffeur over horen klagen ook.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Dilbert-29 ......
Hmmm, jouw streng beleid geldt dit alleen voor de OV sector, of ben je dan ook van mening dat op staande voet ontslaan voor ieder arbeider in Nederland moet gaan gelden.
Dus het stakingsrecht in de Nederlandse wetgeving strafbaar stellen voor ieder beroepsgroep??
Als je allleen selectief het O.V. sector ermee bedoeld, komt het erg sarcastich over.
Hmmm, jouw streng beleid geldt dit alleen voor de OV sector, of ben je dan ook van mening dat op staande voet ontslaan voor ieder arbeider in Nederland moet gaan gelden.
Dus het stakingsrecht in de Nederlandse wetgeving strafbaar stellen voor ieder beroepsgroep??
Als je allleen selectief het O.V. sector ermee bedoeld, komt het erg sarcastich over.
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
De reden dat de overheid zich niet bezighoudt met het OV is dat deze blind zijn hiervoor. Immers hun reizen er niet mee en daarnaast leverd de auto geld op en het OV kost geld.
De overheid heeft dat geld er niet voor over. Ook lopen wij zoals gewoonlijk weer voorop met de aanbestedingen. Er is helemaal nog geen openstelling van de Europese markt. Met andere woorden wij kunnen niet concureren op de buitenlandse markt, want deze is voor ons wettelijk gezien nog gesloten. Het buitenland behoeft hieraan dus geen gehoor te geven. Omdat Nederland nu vooruit probeert te lopen en zijn OV wel opensteldt, krijg je te maken met buitenlandse investeerders die alleen maar winst willen zien en het OV naar haar grootje helpen. Hierdoor bestaat er dalijk geen Nederlands OV bedrijf meer en kunnen wij niet meer concureren in het buitenland, maar ja Mevr. Peijs weet alles beter en zegt dat de Wet Personenvervoer 2000 haar vruchten afwerpt. Zelf ben ik werkzaam in het OV en ik kan je zeggen dat het volslagen onzin is wat zij beweert. Er zijn zelfs complete verslagen en onderzoeken geweest welke aan haar zijn verzonden, maar daar is zij doof en blind voor. Zij geeft minder uit aan het OV en dat is haar doelstelling en meer niet.
De overheid heeft dat geld er niet voor over. Ook lopen wij zoals gewoonlijk weer voorop met de aanbestedingen. Er is helemaal nog geen openstelling van de Europese markt. Met andere woorden wij kunnen niet concureren op de buitenlandse markt, want deze is voor ons wettelijk gezien nog gesloten. Het buitenland behoeft hieraan dus geen gehoor te geven. Omdat Nederland nu vooruit probeert te lopen en zijn OV wel opensteldt, krijg je te maken met buitenlandse investeerders die alleen maar winst willen zien en het OV naar haar grootje helpen. Hierdoor bestaat er dalijk geen Nederlands OV bedrijf meer en kunnen wij niet meer concureren in het buitenland, maar ja Mevr. Peijs weet alles beter en zegt dat de Wet Personenvervoer 2000 haar vruchten afwerpt. Zelf ben ik werkzaam in het OV en ik kan je zeggen dat het volslagen onzin is wat zij beweert. Er zijn zelfs complete verslagen en onderzoeken geweest welke aan haar zijn verzonden, maar daar is zij doof en blind voor. Zij geeft minder uit aan het OV en dat is haar doelstelling en meer niet.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Ja absoluut zonder enige uitzondering. Als je niet tevreden bent over je baan dan ga je een andere baan zoeken en hou je de eer aan jezelf.Dus het stakingsrecht in de Nederlandse wetgeving strafbaar stellen voor ieder beroepsgroep??
Staken is een kinderachtige manier om te laten merken dat je het niet eens bent met je baan, maar het toch niet aandurft om wat anders te zoeken.
Ligt het dan aan jou of aan je baas?
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Deze mensen staken, omdat hun opgebouwde rechten worden aangedaan. Daarbij hebben zij circa een week van te voren via media en consorten laten weten dat zij gaan staken. Dus ja als reiziger ben je even gedupeerd, maar ik kan zien dat jullie reiziger zijn, want de vermoeidheid straalt ervan af.
Het is een kleine moeite om een andere oplossing te vinden zoals een taxi, een fiets, de benenwagen, een kennis, een collega of een ander soort iets om alsnog op je werk of school te komen. Jullie wisten als reiziger zijnde ruim van te voren dat het OV van de RET plat ging voor 24 uur. Je hebt dus tijdgenoeg gehad om een oplossing te vinden. Heb ik vroeger ook moeten doen en ik ben altijd op school of ander werk aangekomen. Staken is een maatschappelijk recht en deze jongens hebben dat gebruikt en ik geef mijn Rotterdamse collegaas groot gelijk. Wanneer dit niet wordt gedaan dan lopen de managers, de plaatselijke en landelijke politiek over ons heen en kunnen wij straks naar onze baan fluiten, omdat Nederland zonodig voorop moet lopen. Staken vinden wij ook niet leuk, maar wat moet je dan. Bij publieksvriendelijke acties worden jullie als reiziger volgend jaar de dupe omdat het verloren geld weer terug moet vloeien in de gemeentekas en de dienstregeling nog meer wordt uitgedund en lijnen worden geschrapt. Dit gebeurd middels belastingverhoging. Je zou ook een beetje kunnen sympatiseren met de RET en je eens proberen voor te stellen hoe het is om in hun en ander openbaar vervoersbedrijven schoenen te staan. Dat kun je als buitenstaander niet, omdat je niet weet wat er aan de hand is en wat er gaande is, want het heeft de intresse als reiziger niet. Het enige wat voor jullie telt is of de tijd op de haltetijdentabel en EIGEN horloge overeenkomt met de daadwerkelijke komst van het vervoersmiddel dan horen wij jullie niet klagen, maar owee als wij 3 minuten te laat zijn, uitvallen door pech, te vroeg doorkomen bij NIET tijdhaltes of wat dan ook waar je als reiziger geen benul van hebt, dan staan jullie meteen in de startblokken en lopen op ons te foeteren terwijl je inweze veelal bij de opdrachtgever moet zijn.
Het is vaak zelfs zo dat wanneer er met koeieletters: DE GORZEN op de voorzijde van de bus staat, jullie nog aan de chauffeur vragen of de bus ook naar DE GORZEN gaat. Hoe lui ben je als reiziger geworden.........
Ik heb het prima naar mijn zin op mijn werk en doe het dagelijks met veel liefde voor mijn werk. Ook zal ik mijn passagiers vriendelijk benaderen en er met een grapje proberen omheen te draaien om een discussie te mijden of hun ergens op te wijzen, maar er zijn gevallen dat de maat op is en wij als chauffeur onze mening mogen uitvoeren om het op die manier hard te laten aankomen, want er is niemand op het stadhuis of waar dan ook dat als al het OV gewoon volgens de dienstregeling rijdt, zich bekommerd over het OV dat een publieksvriendelijke actie aan het houden is. Het verkeer en alles beweegt zich netjes voort er worden alleen geen inkomsten behaald, maar uitgaven. Deze zijn vergeleken met het stilleggen van het OV vele malen lager dan het verkeer in chaos te brengen. Lees voor 24 uur ruim 1000.000 euro. Dus waarom maken zij zich daar op het stadhuis zich druk...nergens over...ja over hoe het voor die dag misgelopen geld terug te verdienen voor de rest intresseert het hun niet; totdat hun het OV stil leggen, want dan gaan ze rennen en vliegen, want ook hun ondervinden dan erg veel last.
Wanneer een gebied over gaat naar een nieuwe of andere vervoerder dan is bij wet (wet persoonsvervoer 2000) bepaald dat iedere vaste chauffeur mee over moet naar de nieuwe vervoerder volgens de voorwaarden contractuele voorwaarden welke waren afgesloten bij de vorige werkgever. Dit is gedurende 1 jaar. Hierna mag de nieuwe vervoerder zijn contractuele voorwaarden voorleggen. Gaan wij daar niet meer akkoord dan is het einde dienstverband. Dit is het stukje beschermrecht waar wij destijds eerder voor hebben gestaakt, want in het begin was het zo dat dit artikel kon vervallen in 2010, maar dat is nu verlengt naar 2017. Wij hopen dat deze volledig komt te vervallen en zullen ook dan in actie komen om dit voor elkaar te krijgen.
Voor de rest vind ik dat dit topic de essentie ruim heeft verloren.
Het is een kleine moeite om een andere oplossing te vinden zoals een taxi, een fiets, de benenwagen, een kennis, een collega of een ander soort iets om alsnog op je werk of school te komen. Jullie wisten als reiziger zijnde ruim van te voren dat het OV van de RET plat ging voor 24 uur. Je hebt dus tijdgenoeg gehad om een oplossing te vinden. Heb ik vroeger ook moeten doen en ik ben altijd op school of ander werk aangekomen. Staken is een maatschappelijk recht en deze jongens hebben dat gebruikt en ik geef mijn Rotterdamse collegaas groot gelijk. Wanneer dit niet wordt gedaan dan lopen de managers, de plaatselijke en landelijke politiek over ons heen en kunnen wij straks naar onze baan fluiten, omdat Nederland zonodig voorop moet lopen. Staken vinden wij ook niet leuk, maar wat moet je dan. Bij publieksvriendelijke acties worden jullie als reiziger volgend jaar de dupe omdat het verloren geld weer terug moet vloeien in de gemeentekas en de dienstregeling nog meer wordt uitgedund en lijnen worden geschrapt. Dit gebeurd middels belastingverhoging. Je zou ook een beetje kunnen sympatiseren met de RET en je eens proberen voor te stellen hoe het is om in hun en ander openbaar vervoersbedrijven schoenen te staan. Dat kun je als buitenstaander niet, omdat je niet weet wat er aan de hand is en wat er gaande is, want het heeft de intresse als reiziger niet. Het enige wat voor jullie telt is of de tijd op de haltetijdentabel en EIGEN horloge overeenkomt met de daadwerkelijke komst van het vervoersmiddel dan horen wij jullie niet klagen, maar owee als wij 3 minuten te laat zijn, uitvallen door pech, te vroeg doorkomen bij NIET tijdhaltes of wat dan ook waar je als reiziger geen benul van hebt, dan staan jullie meteen in de startblokken en lopen op ons te foeteren terwijl je inweze veelal bij de opdrachtgever moet zijn.
Het is vaak zelfs zo dat wanneer er met koeieletters: DE GORZEN op de voorzijde van de bus staat, jullie nog aan de chauffeur vragen of de bus ook naar DE GORZEN gaat. Hoe lui ben je als reiziger geworden.........
Ik heb het prima naar mijn zin op mijn werk en doe het dagelijks met veel liefde voor mijn werk. Ook zal ik mijn passagiers vriendelijk benaderen en er met een grapje proberen omheen te draaien om een discussie te mijden of hun ergens op te wijzen, maar er zijn gevallen dat de maat op is en wij als chauffeur onze mening mogen uitvoeren om het op die manier hard te laten aankomen, want er is niemand op het stadhuis of waar dan ook dat als al het OV gewoon volgens de dienstregeling rijdt, zich bekommerd over het OV dat een publieksvriendelijke actie aan het houden is. Het verkeer en alles beweegt zich netjes voort er worden alleen geen inkomsten behaald, maar uitgaven. Deze zijn vergeleken met het stilleggen van het OV vele malen lager dan het verkeer in chaos te brengen. Lees voor 24 uur ruim 1000.000 euro. Dus waarom maken zij zich daar op het stadhuis zich druk...nergens over...ja over hoe het voor die dag misgelopen geld terug te verdienen voor de rest intresseert het hun niet; totdat hun het OV stil leggen, want dan gaan ze rennen en vliegen, want ook hun ondervinden dan erg veel last.
Wanneer een gebied over gaat naar een nieuwe of andere vervoerder dan is bij wet (wet persoonsvervoer 2000) bepaald dat iedere vaste chauffeur mee over moet naar de nieuwe vervoerder volgens de voorwaarden contractuele voorwaarden welke waren afgesloten bij de vorige werkgever. Dit is gedurende 1 jaar. Hierna mag de nieuwe vervoerder zijn contractuele voorwaarden voorleggen. Gaan wij daar niet meer akkoord dan is het einde dienstverband. Dit is het stukje beschermrecht waar wij destijds eerder voor hebben gestaakt, want in het begin was het zo dat dit artikel kon vervallen in 2010, maar dat is nu verlengt naar 2017. Wij hopen dat deze volledig komt te vervallen en zullen ook dan in actie komen om dit voor elkaar te krijgen.
Voor de rest vind ik dat dit topic de essentie ruim heeft verloren.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Gepubliceerd op donderdag 19 oktober 2006
DEN BOSCH (ANP) - Het provinciebestuur en busmaatschappijen Connexxion, BBA en Arriva hebben geen akkoord bereikt over wie er de komende acht jaar het busvervoer in Noord-Brabant verzorgt. Verkeersgedeputeerde Eric Janse de Jonge heeft dat donderdagavond bekendgemaakt.
,,Een uitspraak van de rechter is nu nog de enige methode om duidelijkheid te krijgen'', verklaarde Janse de Jonge donderdag na spoedvergaderingen van Gedeputeerde en Provinciale Staten. De gedeputeerde sprak van een ,,zeer teleurstellende ontwikkeling''. Buschauffeurs van de BBA in Noord-Brabant houden vrijdag prikacties tegen de provincie. De vakbonden FNV en CNV hebben dat donderdagavond aangekondigd nadat duidelijkheid over de toekomst van het personeel uitbleef. Vakbondsbestuurder Leen van der List (FNV) sluit niet uit dat net als maandag wilde stakingen uitbreken.
De chauffeurs zijn volgens de vakbonden het slachtoffer van de marktwerking in het openbaar vervoer. Door rekenfouten in twee achtereenvolgende aanbestedingen is voor de werknemers de BBA al twee jaar lang onzeker wie hun toekomstige werkgever is. Op 25 oktober staat een rechtszaak gepland tussen Connexxion en de provincie over de concessieverlening.