| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] garantie moederbord
-
ikbenik
Re: garantie moederbord
Ik adviseer ook altijd om de computer 1 keer per jaar schoon te laten maken.
Ook adviseer ik altijd om van de belangrijke gegevens op de harde schijf een backup te maken.
Want gaat de harde schijf een keer kapot, dan heb je al je gegevens nog.
Daarnaast is het zo dat ik geen garantie geef dat de harde schijf het 3 jaar doet zonder dat de kans bestaat dat die defect gaat.
Daarnaast is mijn ervaring met electronica dat het zonder redenen kapot kan gaan.
De regels zoals jij ze noemt zijn vaak theoretisch onderbouwd.
Daarmee bedoel ik dat de regels en wetten puur theoretisch zijn.
Aan de andere kant heb je de praktijk.
Wat de wettenmakers nu doen is de praktijk aanpassen aan hun theorie.
Daarbij is veel verzet van de mensen die met de regels in de praktijk moeten werken.
Wat er gebeuren moet is dat de wetbedenkers eerst goed kijken hoe het werkelijk in de praktijk gaat en daar de regels op baseren.
Hierbij geef ik 2 voorbeelden.
Voorbeeld 1:
De wetbedenkers in Europa zijn van mening dat alle winkeliers genoeg geld verdienen om de producten gratis te repareren of met fikse korting buiten de garantieperiode.
De praktijk is heel anders. De winkeliers verdienen helemaal niet zo veel geld.
Dus wat krijg je:
Dat de winkeliers de regels niet na kunnen komen, omdat ze de financiële middelen niet hebben. Veel grote winkelketens hebben er geen moeite mee, maar de kleine zelfstandige moet zijn deuren sluiten of niet aan de regels houden.
Dit is geen kwestie van willen, maar het domweg niet na kunnen leven, omdat hij dan niet kan overleven.
Voorbeeld 2:
De garantieperiode en de producteigenschappen worden bepaald door de fabrikant.
Dus de fabrikant geeft een garantieperiode van 1 tot 3 jaar en daarna moet de volle bedragen aan de fabrikant worden betaald voor reparatie.
Dus de fabrikant zegt dat binnen de garantieperiode van 1 tot 3 jaar als er schade ontstaan is door fabricagefouten of door materiaalfouten waarbij het product normaal gebruikt is volgens de voorschriften van de fabrikant, dat het product gratis gerepareerd wordt of gratis vervangen wordt.
Dus als de fabrikant zegt dat er op een harde schijf 3 jaar garantie zit, kan de consument dus niet zeggen dat hij recht heeft op 5 jaar garantie.
Immers de fabrikant en de winkelier bepalen de garantieperiode.
Daarnaast kan niemand garanderen dat de harde schijf een x tijd zonder problemen zal functioneren en dat je ook niet hoeft te rekenen dat de harde schijf defect zal gaan.
Nu moet ik dus van Europa aan de consument garanderen dat de harde schijf het 5 jaar zonder problemen zal doen.
Dat kan ik niet en dat doe ik dus ook niet.
Dus van Europa moet ik dus de zaken mooier maken dan het werkelijk is.
Dat verrek ik dus. Want dan moet ik de klant bedriegen en de klant dingen garanderen en vertellen die ik nooit na kan komen.
Ik ben eerlijk tegenover de klant. En de klant die wilt dat ik hem vertel wat hij graag wilt horen, die is bij mij aan het verkeerde adres.
Ik vertel gewoon de realiteit en de werkelijkheid.
En ik ga hem niet iets beloven wat ik dus nooit na kan komen en wat niet naar de realiteit is.
Daarvoor heb ik veel te veel ervaring met electronica.
Wat Europa doet is van alle extra diensten en services van de winkeliers en reparatiebedrijven een wet maken.
Want zeggen ze, dan is het overal gelijk en dan weet de consument waar hij aan toe is. Want iedere bedrijf hanteerd weer andere en eigen extra diensten.
Daarbij kan een groot winkelketen extra diensten doen die voor de kleine zelfstandige onmogelijk zijn.
Hiermee worden dus de kleine bedrijven door de regelgeving in de nauw gedreven en er zijn al heel veel kleine bedrijfjes failliet gegaan door die onzinnige regels van Europa.
Dit is geen verzinsel van mijn kant, maar de harde realiteit.
De praktijkwereld is heel anders dan de theoretische wereld waar die mannetjes achter het bureau in leven.
Ook adviseer ik altijd om van de belangrijke gegevens op de harde schijf een backup te maken.
Want gaat de harde schijf een keer kapot, dan heb je al je gegevens nog.
Daarnaast is het zo dat ik geen garantie geef dat de harde schijf het 3 jaar doet zonder dat de kans bestaat dat die defect gaat.
Daarnaast is mijn ervaring met electronica dat het zonder redenen kapot kan gaan.
De regels zoals jij ze noemt zijn vaak theoretisch onderbouwd.
Daarmee bedoel ik dat de regels en wetten puur theoretisch zijn.
Aan de andere kant heb je de praktijk.
Wat de wettenmakers nu doen is de praktijk aanpassen aan hun theorie.
Daarbij is veel verzet van de mensen die met de regels in de praktijk moeten werken.
Wat er gebeuren moet is dat de wetbedenkers eerst goed kijken hoe het werkelijk in de praktijk gaat en daar de regels op baseren.
Hierbij geef ik 2 voorbeelden.
Voorbeeld 1:
De wetbedenkers in Europa zijn van mening dat alle winkeliers genoeg geld verdienen om de producten gratis te repareren of met fikse korting buiten de garantieperiode.
De praktijk is heel anders. De winkeliers verdienen helemaal niet zo veel geld.
Dus wat krijg je:
Dat de winkeliers de regels niet na kunnen komen, omdat ze de financiële middelen niet hebben. Veel grote winkelketens hebben er geen moeite mee, maar de kleine zelfstandige moet zijn deuren sluiten of niet aan de regels houden.
Dit is geen kwestie van willen, maar het domweg niet na kunnen leven, omdat hij dan niet kan overleven.
Voorbeeld 2:
De garantieperiode en de producteigenschappen worden bepaald door de fabrikant.
Dus de fabrikant geeft een garantieperiode van 1 tot 3 jaar en daarna moet de volle bedragen aan de fabrikant worden betaald voor reparatie.
Dus de fabrikant zegt dat binnen de garantieperiode van 1 tot 3 jaar als er schade ontstaan is door fabricagefouten of door materiaalfouten waarbij het product normaal gebruikt is volgens de voorschriften van de fabrikant, dat het product gratis gerepareerd wordt of gratis vervangen wordt.
Dus als de fabrikant zegt dat er op een harde schijf 3 jaar garantie zit, kan de consument dus niet zeggen dat hij recht heeft op 5 jaar garantie.
Immers de fabrikant en de winkelier bepalen de garantieperiode.
Daarnaast kan niemand garanderen dat de harde schijf een x tijd zonder problemen zal functioneren en dat je ook niet hoeft te rekenen dat de harde schijf defect zal gaan.
Nu moet ik dus van Europa aan de consument garanderen dat de harde schijf het 5 jaar zonder problemen zal doen.
Dat kan ik niet en dat doe ik dus ook niet.
Dus van Europa moet ik dus de zaken mooier maken dan het werkelijk is.
Dat verrek ik dus. Want dan moet ik de klant bedriegen en de klant dingen garanderen en vertellen die ik nooit na kan komen.
Ik ben eerlijk tegenover de klant. En de klant die wilt dat ik hem vertel wat hij graag wilt horen, die is bij mij aan het verkeerde adres.
Ik vertel gewoon de realiteit en de werkelijkheid.
En ik ga hem niet iets beloven wat ik dus nooit na kan komen en wat niet naar de realiteit is.
Daarvoor heb ik veel te veel ervaring met electronica.
Wat Europa doet is van alle extra diensten en services van de winkeliers en reparatiebedrijven een wet maken.
Want zeggen ze, dan is het overal gelijk en dan weet de consument waar hij aan toe is. Want iedere bedrijf hanteerd weer andere en eigen extra diensten.
Daarbij kan een groot winkelketen extra diensten doen die voor de kleine zelfstandige onmogelijk zijn.
Hiermee worden dus de kleine bedrijven door de regelgeving in de nauw gedreven en er zijn al heel veel kleine bedrijfjes failliet gegaan door die onzinnige regels van Europa.
Dit is geen verzinsel van mijn kant, maar de harde realiteit.
De praktijkwereld is heel anders dan de theoretische wereld waar die mannetjes achter het bureau in leven.
Ik neem aan dat ik daar toch niet serieus op hoef te reageren hé?100.000km op een DVD speler????????????
Jij krijgt ook je spullen of niet? Je reageert helaas slechts selectief op wat ik zeg. Als je niet op het hele stuk kan reageren dan houdt de discussie bij deze op.Nee, door de opkomst van de pc's en internet hebben jullie een mogelijkheid gekregen om geld te verdienen. Ditzelfde internet heeft ervoor gezorgd dat mensen prijzen en types kunnen vergelijken en daardoor meer gaan "shoppen". Dat jij daarmee een probleem hebt heeft denk ik niemand een boodschap aan. Je verdient aan de PC en internet accepteer dan ook de mindere kanten.
ps. ik zelf verdien helemaal niets aan pc's. Leuk verzonnen.
-
ikbenik
Tsjonge jonge ikbenik, Je wilt eigenlijk dat je klanten nederig zijn en ja en amen zeggen, alles accepteren wat je doet en zegt. En pas DAN wil je een stapje meer doen?
De klant wilt dus als een keizer behandeld worden?
Dan moet hij zich wel als een keizer gedragen!
Tsjonge jonge ikbenik, Je wilt eigenlijk dat je klanten nederig zijn en ja en amen zeggen, alles accepteren wat je doet en zegt. En pas DAN wil je een stapje meer doen?
Dat zeg ik helemaal niet!
Ik zeg alleen dat als een klant zich normaal gedraagd zonder chantage, zonder een grote bek op te zetten, zonder mij uit te maken voor oplichter terwijl er niets aan de hand is, dat ik voor die mensen wat meer doe, ja.
En consumenten die het normaal vinden om de winkelier als vuil te behandelen, die het normaal vinden bij producten die kapot gaan een grote bek op te zetten, die het normaal vinden om de winkelier te chanteren, die rotten maar op.
Ik behandel al mijn klanten met respect en ik ben de klanten ter goede trouw.
En ik verwacht van mijn klanten dat ze mij ook zo behandelen.
Is toch niet meer dan normaal dat je normaal en gewoon met elkaar overweg gaat?
En als er eens een keer problemen zijn, dan sta ik daar heus wel voor open en dan is het heus wel bespreekbaar.
En als ik een foutje gemaakt heb, dan hoeven de klanten daar heus niet de dupe van te zijn.
Goed gedrag wordt beloont!
En als jij vindt dat de consumenten die het normaal vinden om de winkelier als vuil te behandelen, die het normaal vinden bij producten die kapot gaan een grote bek op te zetten, die het normaal vinden om de winkelier te chanteren, dat die de dezelfde behandeling behoren te krijgen, dan is er iets goed mis met jouw.
-
ikbenik
Ik wel!ps. ik zelf verdien helemaal niets aan pc's.
Bij levering van een nieuwe systeem of bij reparatie. Het maakt niet uit.
Nou verdraai jij de zaak. Ik negeer geen kleine winkeliers. Ik heb alleen aangegeven dat jij gewoon de wet negeert. En het ergste is dat je het gewoon toegeeft. En voor mij geldt nog steeds als een ondernemer willens en wetens de wet negeert, de ECD zo'n zaak gewoon moet sluiten.Kijk! Het bewijs dat je de noodkreten van een kleine zelfstandige negeert
Misschien is het wel andersom? Wanneer wordt een klant vervelend? Als ie of niet goed behandelt wordt of als ie niet voldoende geholpen wordt.Dat zeg ik helemaal niet!
Ik zeg alleen dat als een klant zich normaal gedraagd zonder chantage, zonder een grote bek op te zetten, zonder mij uit te maken voor oplichter terwijl er niets aan de hand is, dat ik voor die mensen wat meer doe, ja
Voorbeeld: Ik kom in een pc shop met naar mijn idee kapotte netwerk kaart. Aangezien ik zeker wil weten dat ik alles bij heb zodat ze kunnen checken of het inderdaad daar aan ligt heb ik twee pc's en de crosslink wire bij.
Het eerste wat die gast van de technische dienst zegt is: wij doen hier geen installaties van netwerkkaarten. En dat op een toon waarbij al mijn haren overeind gaan. Wanneer ik hem vertel dat ik daar niet voor kom maar denk dat de netwerk kaart kapot is (splinternieuw en in hun winkel gekocht) krijg ik als antwoord: Je zult hem wel verkeerd ingesteld hebben. Ga daar eerst maar eens naar kijken.
Dat vind ik dus een voorbeeld van net andersom. Ik als consument wordt op een onbehoorlijke manier behandeld. En na zo behandeld te zijn ga ik echt niet meer op een vriendelijke manier converseren met zo'n winkelier.
(Deze gast is, nadat ik met de eigenaar gesproken had, bij mij thuis sijn excuses aan moeten komen bieden)
-
ikbenik
Met het voorbeeld wat je aangeeft heb je groot gelijk.
Wat ik persoonlijk doe is de klant meenemen naar de werkplaats en die netwerkkaart in de testcomputer stoppen.
Waarna ik test om op internet te komen.
Wat ik persoonlijk doe is de klant meenemen naar de werkplaats en die netwerkkaart in de testcomputer stoppen.
Waarna ik test om op internet te komen.
Ik heb het idee dat u daar wat anders onder normaal verstaat dan de maatschappij. Een consument die op zijn rechten wijst (vast omdat die winkelier dit niet wil doen) of meld dat hij het product elders goedkoper kan krijgen is in uw ogen al abnormaal bezig.Is toch niet meer dan normaal dat je normaal en gewoon met elkaar overweg gaat?
Als je bij de klantenservice kijkt heeft 99,9% van de klanten geen benul van wat hun rechten zijn. Zij kennen de Radar en Kassa rechten en dat is toch iets anders dan de wettelijke rechten.
Er zijn legio klanten die een jaar na de garantie binnenkomen en een nieuw apparaat eisen. En met eisen bedoel ik: "ik HOOR een nieuwe te krijgen, en als ik dat niet krijg blijf ik net zo lang zitten totdat je een nieuwe geeft. Wat een KUTTENT HIER.". Van de 100 klanten zijn er zeker 10 tot 15 die zo doen. Tegen die klanten wordt je kortaf en help je ze zo min mogelijk. Iemand die binnenkomt en gewoon vertelt dat zijn stofzuiger kapot is gegaan en of je die kunt laten maken, daar doe je meestal het stapje harder voor. En als het van een fabrikant is die zonder moeite crediteert kun je in zo'n geval af en toe alsnog wel eens omruilen voor nieuw. De klanten die bij binnenkomst al staan te schreeuwen (en die zijn er genoeg) die kunnen netjes 6 tot 8 weken wachten op hun spul.
Zo werkt het in de praktijk nou eenmaal. Je laat jezelf niet zomaar afblaffen en uitschelden.
Er zijn legio klanten die een jaar na de garantie binnenkomen en een nieuw apparaat eisen. En met eisen bedoel ik: "ik HOOR een nieuwe te krijgen, en als ik dat niet krijg blijf ik net zo lang zitten totdat je een nieuwe geeft. Wat een KUTTENT HIER.". Van de 100 klanten zijn er zeker 10 tot 15 die zo doen. Tegen die klanten wordt je kortaf en help je ze zo min mogelijk. Iemand die binnenkomt en gewoon vertelt dat zijn stofzuiger kapot is gegaan en of je die kunt laten maken, daar doe je meestal het stapje harder voor. En als het van een fabrikant is die zonder moeite crediteert kun je in zo'n geval af en toe alsnog wel eens omruilen voor nieuw. De klanten die bij binnenkomst al staan te schreeuwen (en die zijn er genoeg) die kunnen netjes 6 tot 8 weken wachten op hun spul.
Zo werkt het in de praktijk nou eenmaal. Je laat jezelf niet zomaar afblaffen en uitschelden.
-
marian2812
Ook bij mij is het moederbord van mijn Fujitsu-Siemens computer stuk gegaan in juni van dit jaar.Computer was nog geen 2 jaar oud.
Allereerst Fujitsu gebeld die zei mij er is geen garantie meer maar we kunnen hem wel ophalen kosten € 35,= ex eventuele reparatie en onderdelen kosten.
Zij gaven aan dat ik hem beter naar een eventuele reparateur in mijn buurt kon brengen.
Daar bleek dat de voeding moederbord en videokaart stuk was dus vervangen ook een nieuwe videopoort want die zat op het moederbord aan de voorkant en moest nu naar de achterzijde.
De reperateur vermelde dat er een naamloos moederbord in de computer zat dus hun konden ook niets achterhalen, nog geen 2 jaar oud vonden hun ook veel te kort dus zij raden aan het via Fujitsu te proberen om eventueel kosten te verhalen.
Al met al koste dit mij € 320,= op een computer van € 1200,=.
Fujitsu een brief gestuurd met de begeleidende brieven van de reperateur maar ze doen niets aan de kosten de garantie is volgens hun allang verlopen en ik heb het niet via hun laten repareren.
Al met al vind ik dat Fujitsu computers verkoop met naamloze goedkope? produkten erin en hiervoor een hoop geld in rekening brengt maar verder zijn handen overal vanaf trekt.
Allereerst Fujitsu gebeld die zei mij er is geen garantie meer maar we kunnen hem wel ophalen kosten € 35,= ex eventuele reparatie en onderdelen kosten.
Zij gaven aan dat ik hem beter naar een eventuele reparateur in mijn buurt kon brengen.
Daar bleek dat de voeding moederbord en videokaart stuk was dus vervangen ook een nieuwe videopoort want die zat op het moederbord aan de voorkant en moest nu naar de achterzijde.
De reperateur vermelde dat er een naamloos moederbord in de computer zat dus hun konden ook niets achterhalen, nog geen 2 jaar oud vonden hun ook veel te kort dus zij raden aan het via Fujitsu te proberen om eventueel kosten te verhalen.
Al met al koste dit mij € 320,= op een computer van € 1200,=.
Fujitsu een brief gestuurd met de begeleidende brieven van de reperateur maar ze doen niets aan de kosten de garantie is volgens hun allang verlopen en ik heb het niet via hun laten repareren.
Al met al vind ik dat Fujitsu computers verkoop met naamloze goedkope? produkten erin en hiervoor een hoop geld in rekening brengt maar verder zijn handen overal vanaf trekt.
Zoals je zelf aangeeft is het na de garantie en is het niet vervangen bij Fujitsu Siemens zelf. Wat hun betreft kun je het dus wel door de buurjongen hebben laten maken en daarom geven ze niet thuis. Lijkt me allemaal vrij logisch.
Overigens zitten er geen naamloze goedkope produkten in. Dat er geen naam op staat wil niet zeggen dat het niet van een bekend merk is.
Als je twee jaar garantie had gewild kun je er extra garantie bij kopen of je had bijvoorbeeld een duurdere Asus kunnen kopen. Dan had je standaard al 2 jaar garantie gehad. Ik snap dat 1200 euro veel geld is, maar op notebook gebied begin het dan pas leuk te worden.
Overigens zitten er geen naamloze goedkope produkten in. Dat er geen naam op staat wil niet zeggen dat het niet van een bekend merk is.
Als je twee jaar garantie had gewild kun je er extra garantie bij kopen of je had bijvoorbeeld een duurdere Asus kunnen kopen. Dan had je standaard al 2 jaar garantie gehad. Ik snap dat 1200 euro veel geld is, maar op notebook gebied begin het dan pas leuk te worden.
Ik geloof best wel dat er a-sociale klanten zijn. Maar dat is nog geen reden om zoals ikbenik zich dan maar niet aan de wet te houden.
En ik weet ook dat er ook genoeg winkeliers zijn die er zich met een smoesje vanaf proberen te maken. Of hun personeel die onzin verkopen en als je daar dan mee oneens bent worden ze later nog gesteund door hun baas ook nog. Geweldig dat ze geruggesteund worden, maar vergeet niet dat er dan klanten zijn die dit niet accepteren.
En ik weet ook dat er ook genoeg winkeliers zijn die er zich met een smoesje vanaf proberen te maken. Of hun personeel die onzin verkopen en als je daar dan mee oneens bent worden ze later nog gesteund door hun baas ook nog. Geweldig dat ze geruggesteund worden, maar vergeet niet dat er dan klanten zijn die dit niet accepteren.
Nou? Als Marian aangeeft dat Fujitsu zelf zegt het maar naar een locale reperateur te brengen, kan Fujitsu daar al niet meer op terug komen.Wat hun betreft kun je het dus wel door de buurjongen hebben laten maken en daarom geven ze niet thuis. Lijkt me allemaal vrij logisch.
Tuurlijk, maar dan gaat het ook om onfatsoenlijk gedrag. Je kunt natuurlijk best fatsoenlijk op je rechten wijzen. Ik heb bij ikbenik de indruk dat niet slechts om de vorm gaat. Hij noemde de verkoper er bekent mee maken dat het product elders goedkoper te kijgen is, al chantage. in 'Zwarte lijst'Zo werkt het in de praktijk nou eenmaal. Je laat jezelf niet zomaar afblaffen en uitschelden.
Is Fujitsu de verkoper of slechts de fabrikant? In het laatste geval moet u bij de verkoper zijn. Wat stond er overgens in de brief van de reperateur?Fujitsu een brief gestuurd met de begeleidende brieven van de reperateur maar ze doen niets aan de kosten de garantie is volgens hun allang verlopen en ik heb het niet via hun laten repareren.
Een computer hoort langer mee te gaan dan twee jaar. De levensverwachting die fabrikanten aangeven liggen meestal op 5 a 6 jaar. Voor een laptop zou dit lager kunnen liggen. Buiten de garantie is de verkopende partij slechts aansprakelijk wanneer u kunt aantonen dat het appraat ondeugelijk was.
-
ikbenik
Ik geef alleen een signaal af dat ik het niet pik dat klanten mij als vuil behandelen.Ik geloof best wel dat er a-sociale klanten zijn. Maar dat is nog geen reden om zoals ikbenik zich dan maar niet aan de wet te houden.
Jij zegt zelf dat de maatschappij dit normaal vindt.
Ik heb een klant meegemaakt die het wel heel bond maakte.
Die heeft mij uit het huis gegooit nadat ik eerst te horen kreeg wat zijn rechten en mijn plichten waren.
En ja, het was een consumentenbond-aanhanger. Een fanatieke.
Hij gaf mij de schuld van iets waar hij zelf schuld aan was.
Hij volgde mijn adviezen niet op, luisterde niet naar mijn adviezen en hij kon niet met de printer overweg.
En omdat ik niet deed waar hij om vroeg, ben ik het huis uit geflikkerd.
Hij eiste een nieuwe printer, terwijl hij daar geen recht op had.
De boodschap van hem was dat hij geen vertrouwen meer had in de printer en dat hij volgens de consumentenbond recht had op een andere of het geld terug.
En ik heb het nagekeken en de consumentenbond eiste dat inderdaad.
En wat was er mis met de printer?
Helemaal niets! De problemen die hij had waren te wijten aan gebruikers en bedieningsfouten!
Ik heb een jurist geraadpleegd en zijn mening was dat ik van mijn verantwoordelijkheden kon afzien.
Dus mijn boodschap is het volgende:
Als de maatschappij het normaal vindt om een winkelier als vuil te behandelen, een grote bek op te zetten, te chanteren, enz. enz.
Dan heeft de maatschappij een probleem.
Wat ook opvalt is dat als een winkelier eerlijk is dat hij door de maatschappij wordt afgestraft.
Ik geloof best wel dat er a-sociale klanten zijn. Maar dat is nog geen reden om zoals ikbenik zich dan maar niet aan de wet te houden.
Ik hou me niet aan de consumentenorganisaties wetten, aan de geschillencommissieswetten.
Ik hou me aan de Nederlandse wetboeken.
En de consumentenorganisaties wetten en de geschillencommissieswetten komen niet overeen met de Nederlandse wetboeken.
En als Europa iets anders zegt, kan wezen, maar ik hou me aan de Nederlandse wetboeken.
Europa heeft een aanbeveling om de minimale wettelijke garantie te stellen op 2 jaar.
In Nederland is deze minimaal een half jaar.
Dus mag ik een garantieperiode hanteren van een half jaar of een jaar.
Daarnaast zeggen veel consumentenorganisaties dat de garantieperiode en de technische levensduur door de consument worden bepaald.
Volgens de Nederlandse wetboeken worden deze door de fabrikant/winkelier bepaald.
Het is echt niet zo dat wat de consument wilt dat dat de wet is.
Datzelfde geldt ook niet voor de winkelier.
De Nederlandse wetgeving is heel duidelijk.
De reden waarom dat de regels zo onduidelijk zijn is dat de consument iedere keer uitzonderingen wilt hebben.
Dit bedoel ik dus nu!Er zijn legio klanten die een jaar na de garantie binnenkomen en een nieuw apparaat eisen. En met eisen bedoel ik: "ik HOOR een nieuwe te krijgen, en als ik dat niet krijg blijf ik net zo lang zitten totdat je een nieuwe geeft. Wat een KUTTENT HIER.". Van de 100 klanten zijn er zeker 10 tot 15 die zo doen. Tegen die klanten wordt je kortaf en help je ze zo min mogelijk. Iemand die binnenkomt en gewoon vertelt dat zijn stofzuiger kapot is gegaan en of je die kunt laten maken, daar doe je meestal het stapje harder voor. En als het van een fabrikant is die zonder moeite crediteert kun je in zo'n geval af en toe alsnog wel eens omruilen voor nieuw. De klanten die bij binnenkomst al staan te schreeuwen (en die zijn er genoeg) die kunnen netjes 6 tot 8 weken wachten op hun spul.
-
ikbenik
A-sociale klanten krijgen een dito behandeling.
Sociale klanten krijgen een sociale behandeling.
Dus als de a-sociale klanten denken dat ze recht hebben op een sociale behandeling, dan heb je het mis.
Ik ben sociaal tegenover mijn klanten en ik verwacht ook dat ze mij ook zo behandelen.
De degene die hier een probleem mee hebben, hebben zelf een probleem.
Als ik een fout maak, dan vertel ik dat gewoon aan de klant.
En daarbij hoeven ze voor de reparatie niets te betalen.
De klanten mogen altijd bij de reparatie aanwezig zijn. Totaal geen probleem.
Wat dat betreft ben ik altijd heel open naar de klanten toe. De klanten mogen zien wat ik doe, ik heb niets te verbergen.
Sociale klanten krijgen een sociale behandeling.
Dus als de a-sociale klanten denken dat ze recht hebben op een sociale behandeling, dan heb je het mis.
Ik ben sociaal tegenover mijn klanten en ik verwacht ook dat ze mij ook zo behandelen.
De degene die hier een probleem mee hebben, hebben zelf een probleem.
Als ik een fout maak, dan vertel ik dat gewoon aan de klant.
En daarbij hoeven ze voor de reparatie niets te betalen.
De klanten mogen altijd bij de reparatie aanwezig zijn. Totaal geen probleem.
Wat dat betreft ben ik altijd heel open naar de klanten toe. De klanten mogen zien wat ik doe, ik heb niets te verbergen.
Dan kunt u nog een keer versteld staan als u voor een Nederlandse rechter komt te staan. Dat u lak heeft aan de Europese wetten, neemt niet weg dat u op grond daar van wel veroodeeld zult worden.En als Europa iets anders zegt, kan wezen, maar ik hou me aan de Nederlandse wetboeken.
-
ikbenik
Een computer hoort langer mee te gaan dan twee jaar. De levensverwachting die fabrikanten aangeven liggen meestal op 5 a 6 jaar. Voor een laptop zou dit lager kunnen liggen. Buiten de garantie is de verkopende partij slechts aansprakelijk wanneer u kunt aantonen dat het appraat ondeugelijk was.
De garantieperiode bedraagt meestal tussen de 1 tot 3 jaar.
De economische levensduur bedraagt 3 jaar.
De technische levensduur bedraagt tussen de 6 tot 8 jaar.
Daarbij wordt vaak de schijn gewekt dat je in de economische levenduur geen problemen mag verwachten.
Dat is onjuist. Dat kan niemand garanderen.
Daarbij is onderhoudt ook heel belangrijk.
De computers van tegenwoordig zijn zeer gevoelig voor stof.
Vanmorgen had ik een reparatie van een computer.
De computer was net 2 jaar oud en deed niets meer.
De voeding was defect.
Deze zat ook helemaal vol stof en de electronica kon de warmte niet meer kwijt, waardoor deze doorbrandde.
Dus de schade was te wijten aan de grote hoeveelheid stof.
Ik adviseer ook altijd om de computer 1 keer per jaar schoon te laten maken.
Nu zijn er consumenten die beweren dat de computer zonder schoonmaken 3 jaar moet volhouden. Dit is hun mening.
Kan zijn, maar de werkelijkheid is anders.
Voor dit soort schade moet je gewoon betalen.
Op software zit totaal géén garantie.
Ik moet het systeem goed werkend afleveren, maar als de computer vervuild is door spyware en virussen, dan moet de klant gewoon betalen. Of op de computer nog garantie ziet of niet, doet er niet toe.
-
ikbenik
Ik geef alleen aan dat ik me aan de artikelen in de Nederlandse wetboeken houdt.Dan kunt u nog een keer versteld staan als u voor een Nederlandse rechter komt te staan. Dat u lak heeft aan de Europese wetten, neemt niet weg dat u op grond daar van wel veroodeeld zult worden.
Er is geen ene rechter die mij kan verplichten om een minimale garantieperiode van 2 jaar te geven.
In de wetboeken staat dat ik een minimale garantieperiode moet geven van een half jaar.
Dus volgens de Europese richtlijnen ben ik in overtreding als ik 1 jaar garantie geef, maar volgens de Nederlandse wetboeken ben ik niet in overtreding.
Dus ik hou me aan de Nederlandse wetboeken en ik mag dus een garantieperiode van 1 jaar geven.
Hiervoor kan en mag ik niet veroordeeld worden.
Voor de vermeende garantie van twee jaar wordt u niet veroordeeld omdat deze niet bestaat. Voor een garantie hanteren waarbij de klant toch met de bewijslast zit wel. Er zijn al diverse veroordelingen geweest waarbij de wederpartij de nationale wetten naleefde maar niet de Europese. "Van gent en loos" hebben op die manier nog een rechtzaak gewonnen. (Ik kan me vergissen in de naam van het transportbedrijf.)
-
ikbenik
Dus omdat de politiek er niet uitkomt, moet het bedrijfsleven er dan maar voor boeten?Er zijn al diverse veroordelingen geweest waarbij de wederpartij de nationale wetten naleefde maar niet de Europese.
Als de 1 zegt ja, de ander nee, de derde heeft geen mening.
Tja, dan wat je dan ook doet, je bent dan altijd de pineut!