Ik begrijp het vanuit het oogpunt van de ondernemer wel.
Maar ook zeker vanuit de ogen van de consument ik ben er immers zelf ook 1.
Er zullen dus op korte termijn enkele veranderingen moeten komen.
dat lijkt mij niet zo moeilijk .
Ben ik mee eens.
Ten eerste moeten de fabrikanten langere garantieperiodes gaan hanteren en betere services.
Ten tweede moet er betere voorlichting komen.
Ten derde moeten de consumentenorganisaties stoppen met valse informatie geven en stoppen met de consumenten tegen de winkeliers en fabrikanten ophitsen.
Dat doen ze tegenwoordig veel te veel.
In hun ogen zijn alle consumenten braverikken en alle winkeliers slechterikken.
Dat is niet waar.
Er zijn goede winkeliers en er zijn slechte consumenten.
Bij conflicten moet er geprobeerd worden om de partijen dichter bij elkaar te laten komen en de rotte appels tussen de winkeliers echt hard aanpakken.
Het beleid van die consumentenorganisaties deugt totaal niet meer.
Daarnaast moeten we afstappen van die verrekte uitzonderingsregels van de wetsboeken.
Door dat gezeik is het voor iedereen bijna niet meer duidelijk hoe het in elkaar zit.
Voorbeeld:
Ik heb al diverse keren aangegeven hoe de garantieregels in elkaar zitten.
De winkelier en de fabrikant geven heel duidelijk aan wat er met de garantie bedoeld wordt: fouten in het product waarvan de oorzaak fabricagefouten zijn.
Normale slijtage valt dus niet onder garantie.
Als bij aankoop een product volgens de winkelier bepaalde eigenschappen heeft en het product blijkt dus die eigenschap niet te hebben, dan valt dat ook onder garantie.
Verduidelijking:
3 verschillende situaties:
1. Als je een cardreader koopt en op de verpakking staat welke kaartjes die reader ondersteund en daar staat bijvoorbeeld de SD-kaartjes wel bij en de verkoper heeft aangegeven dat de SD-kaartjes wel ondersteund worden en bij het uitproberen blijkt dat de SD-kaartjes niet ondersteund worden, dan heb je recht op een nieuwe cardreader, omdat de cardreader defect is.
2. Als je een cardreader koopt en op de verpakking staat welke kaartjes die reader ondersteund en daar staat bijvoorbeeld de SD-kaartjes niet bij en de verkoper heeft aangegeven dat de SD-kaartjes wel ondersteund worden en bij het uitproberen blijkt dat de SD-kaartjes niet ondersteund worden, dan heb je recht op een nieuwe cardreader, omdat de verkoper verkeerde informatie gegeven heeft.
3. Als je een cardreader koopt en op de verpakking staat welke kaartjes die reader ondersteund en daar staat bijvoorbeeld de SD-kaartjes niet bij en de verkoper heeft aangegeven dat de SD-kaartjes niet ondersteund worden dan heb jij een probleem.
De consumentenorganisaties en sommige consumenten zijn het met de laatste stelling niet eens. Zij vinden dat jij een bepaalde verwachting van een product had en wat de winkelier of de fabrikant ook zeggen, jij hebt altijd gelijk. En ondanks wat de winkelier of de fabrikant ook zeggen, in dit geval voldoet het product niet aan jouw wensen en heb je recht op garantie en recht op een andere cardreader of je geld terug.
Immers voldoet het niet aan jouw verwachtingen.
Dat laatste kan dus niet en wordt door geen ene winkelier geaccepteerd.
De wet gaat ook van de uitspraken van de winkelier van uit en dat is bindend.
Dit geldt ook voor de levensduur van de producten.
Als de fabrikant en de winkelier zeggen dat een product 2 jaar meegaat en jij als consument vindt dat het product 5 jaar mee moet gaan, heb jij als consument altijd ongelijk.