LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Moederboard
Re: Moederboard
@Bulldog14:
Its about (technical) life expectancy not about warranty. This is something also determined by the factory, as this is a product property. If they do not then the judge does. Dutch law says that the reseller has to repair a product free of charge if a construction error was likely present during the entaire life expectancy. See Burgerlijk Wetboek 7 artikel 17 and 21.
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/index.htm
Dutch juge rules on terms of Dell.
http://www.hcc.nl/dell/
See point 58. The judge says Dell may not limited the period it can be held accountable ("aansprakelijk") for selling a product that didn't reach its life expectancy to the warranty period.
Dutch lawyers about warranty with consumer sale.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279
Under warranty (Garantie) it says:
With a warranty a salesmen guarantees that the product does not show any failures during a certain period. The buyer usaly has the right of repair, replacement of restitution. Only when a salesmen gives the buyer more rights than the law requires can one speak of a true warranty.
Salesmen are not allowed to apply terms that are limited the right a consumer had by law. A buyer usaly thinks he has more gains rights with a warranty, but in fact warranties usaly form a limitation on the consumer rights. If a salesmen gives a warranty of one (1) year, then this doesn't mean that a buyer doesn't have rights after this year. Even after the warranty is expired a consumer also has right to repair of a malfunction if he could expect the product tot last longer.
Its about (technical) life expectancy not about warranty. This is something also determined by the factory, as this is a product property. If they do not then the judge does. Dutch law says that the reseller has to repair a product free of charge if a construction error was likely present during the entaire life expectancy. See Burgerlijk Wetboek 7 artikel 17 and 21.
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/index.htm
Dutch juge rules on terms of Dell.
http://www.hcc.nl/dell/
See point 58. The judge says Dell may not limited the period it can be held accountable ("aansprakelijk") for selling a product that didn't reach its life expectancy to the warranty period.
Dutch lawyers about warranty with consumer sale.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279
Under warranty (Garantie) it says:
With a warranty a salesmen guarantees that the product does not show any failures during a certain period. The buyer usaly has the right of repair, replacement of restitution. Only when a salesmen gives the buyer more rights than the law requires can one speak of a true warranty.
Salesmen are not allowed to apply terms that are limited the right a consumer had by law. A buyer usaly thinks he has more gains rights with a warranty, but in fact warranties usaly form a limitation on the consumer rights. If a salesmen gives a warranty of one (1) year, then this doesn't mean that a buyer doesn't have rights after this year. Even after the warranty is expired a consumer also has right to repair of a malfunction if he could expect the product tot last longer.
Sorry mensen ik ken wel wat Engels maar niet alles.
Vanmorgen de winkelier gebeld en ik had een ander aan de telefoon die mij vertelde dat het produkt [de videokaart] anderhalf jaar geleden misschien iets van 150 euro kostte maar dat deze nu in waarde is gedaald en dat de fabrikant de dagwaarde van produkten die al ouder dan bijvoorbeeld een jaar zijn aanhoudt.
Dit doet men omdat computers elk jaar vernieuwd worden,een computer die een jaar geleden nog zo'n 1200 euro kostte,is nu nog maar de helft van de prijs en op deze manier verrekend men ook de dagwaarde van de videokaart wat deze nu waarde geweest zou zijn.
De winkelier zegt dat dit overal in de computerbranche gebeurd.
Vanmorgen de winkelier gebeld en ik had een ander aan de telefoon die mij vertelde dat het produkt [de videokaart] anderhalf jaar geleden misschien iets van 150 euro kostte maar dat deze nu in waarde is gedaald en dat de fabrikant de dagwaarde van produkten die al ouder dan bijvoorbeeld een jaar zijn aanhoudt.
Dit doet men omdat computers elk jaar vernieuwd worden,een computer die een jaar geleden nog zo'n 1200 euro kostte,is nu nog maar de helft van de prijs en op deze manier verrekend men ook de dagwaarde van de videokaart wat deze nu waarde geweest zou zijn.
De winkelier zegt dat dit overal in de computerbranche gebeurd.
Een winkelier mag de dagwaarde hanteren. Dit is de werkelijke schade. Ik zou me wat betreft de video kaart er akkoord mee gaan.
Ik heb een klein gedeelte van de Nederlandse teksten hier in het Engels vertaald, voor Bulldog. Waarscheinlijk oogt dat voor hem best gebrekkig. De links verwijzen allemaal naar Nederlandse teksten.
De eerst is het wetboek. Voor u is eigenlijk alleen het zevende wetboek interessant en dan met name de eerste drie afdelen. ca. 25 wetsartikels.
De tweede is het oordeel van een rechtzaak. Als je wilt weten of iets in de algemene voorwaarden dan kun je hier tussen kijken of de rechter iets heeft verboden.
De derde link is voor de doorsnee consument het interessants. Dit geeft heel overzichtelijk de huidige rechten weer van consumenten.
Ik heb een klein gedeelte van de Nederlandse teksten hier in het Engels vertaald, voor Bulldog. Waarscheinlijk oogt dat voor hem best gebrekkig. De links verwijzen allemaal naar Nederlandse teksten.
De eerst is het wetboek. Voor u is eigenlijk alleen het zevende wetboek interessant en dan met name de eerste drie afdelen. ca. 25 wetsartikels.
De tweede is het oordeel van een rechtzaak. Als je wilt weten of iets in de algemene voorwaarden dan kun je hier tussen kijken of de rechter iets heeft verboden.
De derde link is voor de doorsnee consument het interessants. Dit geeft heel overzichtelijk de huidige rechten weer van consumenten.
Er zijn consumenten die beweren dat zij helemaal niets met de fabrieksgarantie te maken hebben.
Dat is onjuist.
De winkelier moet minimaal de garantieperiode aanhouden en mag dus geen kortere garantieperiode bepalen dan de fabrieksgarantie.
Langer mag altijd.
In het geval van de TS is het bovenstaande heel interessant.
De fabrieksgarantie is 3 jaar en de winkelier heeft 1 jaar gegeven.
Dus heeft ze recht op 3 jaar garantie.
Ten tweede de waarde van de videokaart.
Het is inderdaad zo dat de waarde heel snel daalt.
Daar is weinig aan te doen.
Je koopt nu een videokaart en kost bijvoorbeels €350,-.
Na 1½ jaar gaat die kapot en is niet meer te repareren.
Je krijgt dan een nieuwe kaart van een ander merk en andere type, maar wel met de dezelfde specificaties.
Echter deze kost dan €75,-!
Nu zijn er mensen geweest die dit niet eerlijk vonden. Want ze kochten een videokaart van €350,- en nu krijgen ze een vervangende videokaart van €75,-!
De vraag is: mag dit?
Als de specificaties hetzelfde zijn wel. Krijg je een kaart die minder is, dan weer niet, want je mag er niet op achteruit gaan.
De waardes van de videokaarten gaan heel snel naar beneden.
Dus als je nu een kaart koopt van €350,- en na 1½ jaar gaat de kaart kapot en je eist een kaart van €350,- dan zal de winkelier dit nooit accepteren en je eis dan ook afwijzen.
De reden is dat je dan een kaart krijgt niet met de zelfde specificaties, maar een kaart die veel verder ontwikkelt is.
Dus je gaat er dan behoorlijk veel op vooruit.
Dat is onjuist.
De winkelier moet minimaal de garantieperiode aanhouden en mag dus geen kortere garantieperiode bepalen dan de fabrieksgarantie.
Langer mag altijd.
In het geval van de TS is het bovenstaande heel interessant.
De fabrieksgarantie is 3 jaar en de winkelier heeft 1 jaar gegeven.
Dus heeft ze recht op 3 jaar garantie.
Ten tweede de waarde van de videokaart.
Het is inderdaad zo dat de waarde heel snel daalt.
Daar is weinig aan te doen.
Je koopt nu een videokaart en kost bijvoorbeels €350,-.
Na 1½ jaar gaat die kapot en is niet meer te repareren.
Je krijgt dan een nieuwe kaart van een ander merk en andere type, maar wel met de dezelfde specificaties.
Echter deze kost dan €75,-!
Nu zijn er mensen geweest die dit niet eerlijk vonden. Want ze kochten een videokaart van €350,- en nu krijgen ze een vervangende videokaart van €75,-!
De vraag is: mag dit?
Als de specificaties hetzelfde zijn wel. Krijg je een kaart die minder is, dan weer niet, want je mag er niet op achteruit gaan.
De waardes van de videokaarten gaan heel snel naar beneden.
Dus als je nu een kaart koopt van €350,- en na 1½ jaar gaat de kaart kapot en je eist een kaart van €350,- dan zal de winkelier dit nooit accepteren en je eis dan ook afwijzen.
De reden is dat je dan een kaart krijgt niet met de zelfde specificaties, maar een kaart die veel verder ontwikkelt is.
Dus je gaat er dan behoorlijk veel op vooruit.
Bedankt voor al jullie antwoorden,het is nu al een stuk duidelijker geworden.
Ik heb nooit geweten dat men met dit soort produkten de dagwaarde aan houdt.
Nu kan ik het wel begrijpen dat men maar 50 euro wil teruggeven maar aan de andere kant heeft hij wel het driedubbele betaald voor een artikel wat eigenlijk veel langer mee had moeten gaan dus je bent hoe dan ook altijd de dupe met dit soort gevallen.
Ik heb nooit geweten dat men met dit soort produkten de dagwaarde aan houdt.
Nu kan ik het wel begrijpen dat men maar 50 euro wil teruggeven maar aan de andere kant heeft hij wel het driedubbele betaald voor een artikel wat eigenlijk veel langer mee had moeten gaan dus je bent hoe dan ook altijd de dupe met dit soort gevallen.
Hij had kunnen weten dat de waarde heel snel zakt.maar aan de andere kant heeft hij wel het driedubbele betaald
Wat ik begrepen heb is dat de ventilator defect was.aan de andere kant heeft hij wel het driedubbele betaald voor een artikel wat eigenlijk veel langer mee had moeten gaan
Ik kan alle ventilatoren in de computer vervangen, behalve die van de videokaarten. Deze zijn nl niet los leverbaar.
Dat die ventilatoren snel bezwijken is ook weer verklaarbaar.
De gemiddelde computer krijgt te maken met stof.
Ook de videokaart heeft last van stof.
Behalve dat de stof de goede werking van de koeling gaat belemmeren, heeft de stof ook de nare gewoonte om ook in de lagers van de ventilator te gaan zitten, waardoor de stof ervoor zorgt dat de lagers veel sneller slijten.
Dus vandaar dat die ventilatoren sneller slijten.
Bij computers die constant aan staan moeten de ventilatoren vaker vervangen moeten worden en ook moet de computer regelmatig schoongemaakt worden.
@ Alfarion
I agree that in the case of Dell vs HCC that the situation was bit more black and white. In essence Dell was trying to get out from under it's service requirements by giving a shorter warranty period than the factory:
Dell system = 1 year warranty
MB in Dell system has a factory warranty = 3 years
If the mother board breaks down after a year then they tried to send the users to the factory. This is incorrect as the system was sold as complete unit, for which Dell is responsible. Basically by the factory giving the board a 3 year factory warranty Dell was indirectly agreeing to a "Technisch Levensduur" of 3 years on the system. The factory says the board should last 3 years and Dell can't turn around and say that we "declare" it to be only 1.
The crux of this issue is who decides what the "technisch levenduur" of a product is. I think we all agree that it is the factory as only they have sufficient knowledge of the product to make such a decision. In other words factory warranty = technisch levenduur.
Nogmaals, sorry dat ik heb jou thread een beetje misbruikt Caitlyn.
MB Support Tech
I agree that in the case of Dell vs HCC that the situation was bit more black and white. In essence Dell was trying to get out from under it's service requirements by giving a shorter warranty period than the factory:
Dell system = 1 year warranty
MB in Dell system has a factory warranty = 3 years
If the mother board breaks down after a year then they tried to send the users to the factory. This is incorrect as the system was sold as complete unit, for which Dell is responsible. Basically by the factory giving the board a 3 year factory warranty Dell was indirectly agreeing to a "Technisch Levensduur" of 3 years on the system. The factory says the board should last 3 years and Dell can't turn around and say that we "declare" it to be only 1.
The crux of this issue is who decides what the "technisch levenduur" of a product is. I think we all agree that it is the factory as only they have sufficient knowledge of the product to make such a decision. In other words factory warranty = technisch levenduur.
Nogmaals, sorry dat ik heb jou thread een beetje misbruikt Caitlyn.
MB Support Tech
Actually now that I think back on the issue of Dell vs HCC, I remember that Dell was using lowgrade components (cheap motherboards from factory X amongst other things). This resulted in higher failure rate on the systems. Internally Dell was "at war" with these suppliers over this, and in an attempt to save costs tried to adopt a policy of sending users to the factory for the remainder of the factory warranty period on part X if it failed. Basically the consumers were being used as pawns. It is a good thing that courts put an end to such nonsense.
The thing to keep in mind is that matters of service and RMA were still highly unregulated at the time and there were many loopholes for companies to exploit. I've had to deal with my fair share of companies abusing such loopholes. The good thing is that in the last few years I have noticed that the market has settled down somewhat. The IT hardware business has matured alot.
The thing to keep in mind is that matters of service and RMA were still highly unregulated at the time and there were many loopholes for companies to exploit. I've had to deal with my fair share of companies abusing such loopholes. The good thing is that in the last few years I have noticed that the market has settled down somewhat. The IT hardware business has matured alot.
The case between HCC and Dell was about the legal status of terms in a very general way. One of the out come was that Dell could not force consumers to go to the factory directly, but the case was about a lot more.
To make the difference between the first and the latter more clear a little bit about EU law on this topic. The source can be read in Englisch or Dutch (Nederlands).
In EU a seller had to give a absolute warranty of 6 months (Artikel 5 lid 3) and can be held liable for non-conformity for a period of 2 years (Artikel 5 lid 1). The Dutch law extended this period to the life expectancy, since this was also the case before 2001.
@ikbenik: De levensverwachting van deze fan van coolermaster is 50 000 jaar (bijna 6 jaar). Natuurlijk top kwaliteit, maar toch.
For one specific product yes.The crux of this issue is who decides what the "technisch levenduur" of a product is. I think we all agree that it is the factory as only they have sufficient knowledge of the product to make such a decision.
No. Life expectancy = technische levensduur. Warranty (guarantee) = garantie.In other words factory warranty = technisch levenduur.
To make the difference between the first and the latter more clear a little bit about EU law on this topic. The source can be read in Englisch or Dutch (Nederlands).
In EU a seller had to give a absolute warranty of 6 months (Artikel 5 lid 3) and can be held liable for non-conformity for a period of 2 years (Artikel 5 lid 1). The Dutch law extended this period to the life expectancy, since this was also the case before 2001.
@ikbenik: De levensverwachting van deze fan van coolermaster is 50 000 jaar (bijna 6 jaar). Natuurlijk top kwaliteit, maar toch.
Die fans heb ik ook op voorraad liggen.@ikbenik: De levensverwachting van deze fan van coolermaster is 50 000 jaar (bijna 6 jaar). Natuurlijk top kwaliteit, maar toch.
Alleen die kleine fans die op de videokaarten zitten niet. Voor zover ik het weet zijn die krengen niet los te bestellen.
Quote:
In other words factory warranty = technisch levenduur.
No. Life expectancy = technische levensduur. Warranty (guarantee) = garantie.
That's the big problem for resellers.
Their profit is very low.
The factory warranty is 3 year (motherboards) and the economic life is 3 year too.
The technical life is 6 to 8 years.
The manufacurer is responsible for what he makes.
But in the dutch law is the reseller responsible for the actions and misstaken of the manufacturer.
For the big shopconcerns is this not a problem.
But for the small shopowners it is a big problem.
Ikbenik claims that under Dutch law the seller is only liable for the period of the so called economic life and not the technical life expectancy. However he doesn't have any grounds for his claim.
A practical problem:Ikbenik claims that under Dutch law the seller is only liable for the period of the so called economic life and not the technical life expectancy. However he doesn't have any grounds for his claim.
The computer has a economic lifetime of 3 years.
The most processors are made for 2½ or 3 years.
The technical lifetime of the computer is 6 years.
So, if the processor is damaged after 38 months, the reseller must pay 3/6 of the price.
The problem is that the damaged processor is imposible to order.
Then I must order an another processor.
The problem is than that de processor has a different socket.
So the customer needs an another motherboard.
On that time the memory has changed too.
So, the customer needs a new processor, motherboard and a new memory.
And the reseller must pay the most of the costs!
And I say as a reseller:
No Thanks!
The problem with this, where get I the %$#%# needed money?
Het wordt zo te zien een Engelse topic.
Maar goed het moederbord is binnen en erin gezet en wordt straks opgehaald.
Toch nog even voor de zekerheid gevraagd of er nog kosten aan verbonden waren waar ik niet vanuit ging.
Men zei dat het moederbord niets kost maar dat men uit coulance ook geen € 50,- onderzoekskosten rekenden,ik ben er maar verder niet op ingegaan want er was eerst tegen mij gezegd dat ik alleen de verzendkosten van het moederbord zou moeten betalen.
Maar goed het moederbord is binnen en erin gezet en wordt straks opgehaald.
Toch nog even voor de zekerheid gevraagd of er nog kosten aan verbonden waren waar ik niet vanuit ging.
Men zei dat het moederbord niets kost maar dat men uit coulance ook geen € 50,- onderzoekskosten rekenden,ik ben er maar verder niet op ingegaan want er was eerst tegen mij gezegd dat ik alleen de verzendkosten van het moederbord zou moeten betalen.
Winkeliers doen wettelijke verplichtingen wel vaker af als coulance. Zeker als ze er eerst niet aan wilde voldoen.
De p.c is opgehaald en hij moest ineens 15 euro verzendkosten van het moederbord betalen.
Dat is onfatsoenlijk en het mag wettelijk niet. U kun aangeven dat u onder protest betaal en heeft dan later recht op dat geld. Ik weet niet hoe u er tegen aankijkt, maar uit princiepe zou u een kort geding kunnen aan gaan met deze winkelier. Ik zou nooit meer met deze winkelier zaken doen. Ik kan de computer winkel paradigit (utrecht) erg aanbevelen.
Ik vond het ook belachelijk maar als het goed is wordt ik a.s. dinsdag of woensdag gebeld hoe het zit met de afrekening van de videokaart want men moest nog even kijken of de fabrikant al die 50 euro heeft gestort.
Heeft de fabrikant het overgemaakt dan krijgt mijn zoon van de winkelier de 50 euro en dan zal ik het gelijk even hebben over de verzendkosten van het moederbord.
Heeft de fabrikant het overgemaakt dan krijgt mijn zoon van de winkelier de 50 euro en dan zal ik het gelijk even hebben over de verzendkosten van het moederbord.
Het onderwerp mag uit der raard in Nederlandse blijven. Ik schrijf alleen in Engels omdat mijn schriftelijk Nederlandse is wat beperkt.
Nou ik kan het goed lezen hoor,beter als Engels.