LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie wehkamp Beamer

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.

sta ik in mijn recht over wat ik schreef

ja wehkamp moet betalen
5
45%
nee ik moet het betalen
6
55%

Totaal aantal stemmen: 11

Toolboy

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door Toolboy »

Dat lijkt mij de juiste conclussie.

Uw verkopende partij moet dit binnen redelijke termijn op lossen.

Ik wil eigenlijk best even een belletje naar sharp doen,en horen wat ze te melden hebben.

Tony036

Ongelezen bericht door Tony036 »

echt top hoor

Toolboy

Goeie dag ik ben in de wacht gezet . 22 min a 45ct en bedankt

Ze hebben daar een probleempje met wat ik ze voor de voeten gooi.

Pm mij maar even.

groet T

Tony036

ik weet niet of ik je nu een pm gestuurd heb weet niet goed hoe dat werkt maar kwam ineens een mail scherm hihi dus ik hoop het dan maar

mr Floppy

Ongelezen bericht door mr Floppy »

Nogmaals: de consument heeft niets met fabrieksgarantie te maken!

ikbenik schreef:
De waarheid is hard en vervelend dat ik gelijk heb!
Even verder geef je mij toch gelijk en schrijf je dat de garantie toch verder gaat. (economische levensduur)

Hoe bedoel je dan dat jij gelijk hebt :?: :lol:

Verder verwar jij garantie met gratis of kostenloze vervanging. Ook een claim waarbij afschrijving wordt toegepast is garantie.

Tony036

iedereen eens naar de site van consumentenautoriteit daar staat bij wet alles beschreven wehkamp heeft zelfs al aangeboden een gedeelte te betalen haha daar mee geven ze toe want het is namelijk bij wet geregeld en dat gaat boven garantiebepalingen.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Even verder geef je mij toch gelijk en schrijf je dat de garantie toch verder gaat. (economische levensduur)
Die bepalingen zijn wettelijke bepalingen, maar vallen niet onder de noemer garantie.

Tony036

aan de wetten houden de wet gaat dus boven garantie en ik heb die stukken nu voor mij liggen nogmaals kijk eens op consumentenautoriteit.nl staat er heel mooi allemaal

ikbenik

De garantieperiode wordt door de fabrikant/winkelier bepaald.
Deze moet minimaal 6 maanden zijn en voor de rest wordt deze door de fabrikant/winkelier bepaald. Zij zijn vrij in de lengte ervan.

Na het verstrijken van de garantieperiode maar wel in de economische periode zijn wettelijke bepalingen van kracht. Vaak worden deze onder de noemer garantie gezet, maar dat is niet juist.

Na het verstrijken van de garantieperiode (welke bepaald is door de fabrikant/winkelier) heb je géén recht op gratis reparatie of vervanging, maar je hebt wel recht op tegemoetkoming in de kosten. Dus je moet dan wel ook een deel zelf bepalen. De hoogte hangt van de economische levensduur af en hoe oud dat het product is. Dus de ouderdom van het product gedeeld door de economische levensduur, dat is het deel wat je als consument zelf moet bijdragen.

Tony036

consuwijzer heeft aangegeven dat het volledig door wehkamp vergoed moet worden ik ga hier verder niet over strijden hoor ik heb mijn antwoorden inmiddels ook na contact te hebben gehad die de uitvoering van hun garantie niet goed naleven nemen zei nu ook contact op met wehkamp

ikbenik

Dus weer het verhaal van het hondje in de magnetron.

Lampen en Accu's zijn verbruiksproducten.

Ik hoop dat Wehkamp nu dit wel op de site gaat zetten.

Ik heb als ondernemer hier wel wat van geleerd, altijd alles vermelden. Want je wordt keihard afgestraft als je eens een keer wat vergeten bent.

Als Wehkamp zegt dat je altijd 1 jaar garantie hebt, moeten ze dit ook nakomen, maar volgens de fabrikant zit er geen 1 jaar garantie op de accu's en lampen.

Tony036

ik wil niemand straffen maar ik vind ook van de sharp uit dat een lamp maar niet 274 uur het mag doen en dan stoppen sharp is mij nu aan het helpen omdat zei ook vinden dat wehkamp erg kort door de bocht gaat

ikbenik

De fabrikanten geven bij hun producteigenschappen overal aan dat er maar 90 dagen garantie zit op de lampen.

En over de prijzen van de lampen:

Voor Canon bedraagt die al € 409,20.

Dus de prijzen zijn echt wel hoog.

ikbenik

ik wil niemand straffen maar ik vind ook van de sharp uit dat een lamp maar niet 274 uur het mag doen en dan stoppen sharp is mij nu aan het helpen omdat zei ook vinden dat wehkamp erg kort door de bocht gaat
Officieël hoeven ze dat niet te doen, omdat de 90 dagen garantieperiode voorbij is.
Dus doen ze het puur uit coulance, zoals je zelf al aangegeven hebt.

Als winkelier zijnde heb je ook de taak om de klanten zo goed mogelijk voor te lichten en vooral ook omtrent de garantiebepalingen. Wat valt nu wel en wat nu niet onder garantie.

Zoals ik al aangaf, gelden voor lampen en accu's aparte garantiebepalingen met eigen garantieperiodes.

Wehkamp heeft daar veel te weinig aandacht aan besteed. Dat is 1 ding wat heel zeker is.

Tony036

nogmaals volgens de wet heb ik recht op reparatie heeft niets met coulance te maken coulance betekent dat je eigenlijk nergens recht op heb en vanweg de economische levensduur van de lamp die 2000 uur zou moeten hebben en wij hem maar 274 uur hebben zien spelen hebben wij recht op kosteloze vervanging van de lamp dan wel het apparaat dus heeft niets met coulance te maken maar zoals de consuwijzer overheidsinstelling het zegt klopt het dus dus mensen ik wil een ieder aanraden laat je niet afschepen door zo gezegde garantie bepalingen want daar schort nog heel veel elke ondernemer die iets moet betalen probeert zich er onderuit te wurmen ik heb geleerd keer op keer de aanhouder wint. consuwijzer is er voor de consument te beschermen.

veel succes allemaal

ikbenik

economische levensduur van de lamp die 2000 uur zou moeten hebben en wij hem maar 274 uur hebben zien spelen

Dat is de maximale levensduur en niet de minimale levensduur.

Dat die 274 uur weinig is, ben ik met je eens.

Maar als Wehkamp op hun site had staan dat op de lamp maar 90 dagen garantie zat, dan had je nu geen poot om op te staan.
Je hebt op dit moment puur geluk dat ze dat verzuimd hebben.

Toolboy

Op de site van sharp staat duidelijk dat die 90 dagen voor de verenigde staten geld.
Sharp is zelf nalatig om dit te laten staan :wink:

ikbenik

economische levensduur van de lamp die 2000 uur zou moeten hebben en wij hem maar 274 uur hebben zien spelen.

De term economische levensduur heeft helemaal niets te maken hoe lang een product mee moet gaan!

De term economische levensduur betekent dat de lamp in die 2000 uur fiscaal is afgeschreven en dan vervangen dient te worden. Dit ook omdat dan de lamp 5% minder licht geeft en dan ook vervangen moet worden.

Ik geeft dit aan omdat er veel misverstanden over zijn.

Dat die lamp ongeveer 2000 uur mee zou moeten gaan, zou je verwachten. Maar waarom geven de fabrikanten dan een garantietermijn van 90 dagen?
Waarom geven ze dan niet de garantie van 1400 uur? Of 1800 uur?

Als consument heb je misschien wel niets met de fabrikant te maken, maar als winkelier zijnde wel degelijk.

Tony036

omdat er mensen zijn die er dus minder netjes mee omgaan dan wij en waarom 90 dagen kijk naar wat een lamp kost dan weet je waarom maar 90 dagen want een gewone fitting lamp die je koopt bij een gamma die word omgeruild zonder koeien of moeien omdat zo een lampje maar 0.89 eurocent kost en zo een beamer lamp gelijk 500 euro zou jij dan volledige garantie geven denk ff na snap ook wel waarom sharp het doet en sharp geeft aan dat je dan kan zien of de lamp werkt die zegt verder niets over de levensdur en daar mag je van verwachten dat als men verteld dat hij 2000 uur moet kunnen dat je niet genoegen mag en kan nemen met 10% daarvan dus wederom hoe het beestje ook genoemd word men heeft als koper wel degelijk rechten wat een verkoper of ikbenik ook zegt die zelf ook ondernemer is en waarschijnlijk ook wel weet hoe het zit maar toch net steeds weer draait net als de wehkamp om het te doen lijken of je geen rechten hebt beetje jammer

ikbenik

Ik ben toch wel benieuwd geworden wat de type van de beamer is.

Want ik moet wel zeggen dat die lampen totaal niet goedkoop zijn.

Zelf kan ik ze niet leveren, maar bij de concullega's zijn ze voor de type XR-20S toch zo'n € 533,48 incl. BTW!

Hierbij krijg ik een Deja-vu gevoel. Laserprinters hebben dat ook.
Een nieuwe laserprinter kost €90,- en de tonercartridge kost €80,-!

Een persoonlijke mening:
Als de fabrikanten van mening zijn dat die lampen zo'n 2000 uur mee moeten gaan, en de lampen gaan veel eerder kapot (net als bij Tony036) dan ben ik van mening dat de fabrikanten dan volledig voor de kosten moeten opdraaien en zich dan niet schuilhouden achter die 90 dagen garantie!

De fabrikanten hebben vaak een hele grote b e k als het over de prestaties gaat, maar ze hebben dan wel idiote lage garantieperiodes en de winkelieren mogen dan voor de kosten opdraaien! (kots)!!
Lekker geregeld in Europa!!!!

Gesloten