LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door tienepien »

De staking duurde maar twee dagen buiten de spits, en geen kaartcontrole.
T'is al meer dan een week geleden...zit je wel (nog steeds) hoog he?
Anyway..de staking heeft zijn vruchten afgeworpen, at your service.
De volgende keer breng ik je overal heen met mijn eigen auto...zo, en nu niet meer huilen.
Je maaktmij niet wijs dat dit de laatste staking in het ov is. Nu vond ik deze vorm al beter dan het volledig platgooien, maar het was nog steeds k*t met peren wat betreft informatie.

Wanneer er zon ongeinrteresseerde buschauffeurzegt dat ik het maar uit moet zoeken omdat het is aangekondigd en dus iedereen alternatieven heeft, dan kan ikm ij daar idd erg over opwinden. Het is simpelweg niet waar namelijk.
In een week tijd heeft niemand mij nog kunnen vertellen hoe ik met gebroken arm naar het ziekenhuis kan komen. DAT is nl. het probleem: je pakt veel mensen zonder alternatief. En dat is dan nog niet eens waar ikmij het meest druk om maak: de hele ongeinteresseerde houding van degene die deze zooi veroorzaken, het bagateliseren, kijk bijvoorbeeld naar je eigen reactie, het hele niet bereid zijn om tijd en moeite te steken in het zo min mogelijk overlast en onduidelijkheid veroorzaken voor de reiziger...

Dus nu weer even nadenken en niet meer zo kinderachtig doen: er zijn mensen zonder alternatief.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Middelvinger opsteken naar chauffeurs die wel reden???
(of de neiging)
Tja ... stank voor dank zal ik maar zeggen :roll:

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door G7 »

Middelvinger opsteken naar chauffeurs die wel reden???
(of de neiging)
Ja, die neiging had ik onderweg ja. Als je staakt, rij je niet. Moet je niet toch gaan rijden, want hoe weet men dat die ene buschauffeur wel rijd? En nogmaals, BBA verzekerde mij telefonisch dat ze staakten, dus wat moet ik dan?

Jij weet niet, hoeveel het mij en ik denk ook wel anderen een moeite heeft gekost, om die 2 dagen wel op tijd op mijn werk te komen en wel op tijd in het ziekenhuis te zijn!

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Heel vervelend allemaal, maar waarom praat je zo in een "jij-vorm" :?:

<je weet niet eens of ik wel of niet gestaakt heb, of misschien wel vrij was.>


By the way: een beetje tegenstrijdig ook nog , terwijl een ander schrijfster nog opperde toch bepaalde lijnen (uitsluitend die zij gebruikt hoogst waarschijnlijk) vooral wel te laten rijden.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Middelvinger naar de chauffeur betekent officieel een administratieve sanctie vanwege belediging. Daarnaast mogen wij u als reiziger dan weigeren.

Tienepien je denkt nogmaals veel te makkelijk. Je kunt roepen dat de planner dan maar tijd moet vrij maken zodat het stadsvervoer wel rijd, maar dat is onmogelijk. Het is teveel werk om dat los te koppelen en er losse diensten van te maken. Daarnaast moet dit dan eerst weer goedgekeurd worden door de OndernemingRaad, VestigingsCommissie en in het laatste geval het IVW, inspectie Verkeer en Waterstaat, ivm met de ATB, ArbeidsTijdenBesluit. Zowiezo worden de diensten niet op de vestigingen door de planners gemaakt. Connexxion bijvoorbeeld maakt alle diensten in Hilversum. Het lukt nooit om dit erdoor te krijgen. Ook al zou het lukken dan moeten deze diensten weer in het computersysteem verwerkt worden om de salarisbetalingen goed te laten lopen. Verder ook al zou dit allemaal gelukt zijn, heb je nog een probleem, want wie van de stakende chauffeurs gaan rijden. Je hebt recht om te staken en dan mag je zonder tussenkomst van een rechter niet dwingen te werken. Een planner probeert ervoor te zorgen dat alle diensten zijn ingevuld en rijden. Daar heeft hij het al druk genoeg mee. Op het moment van staking vult de planning de diensten voor de andere dagen en heeft niets te maken met de gestaakte diensten.

Om het nog completer te maken je hebt een gebroken arm, ik vind dat erg rot voor je, maar dan nog kun je in het ziekenhuis komen. Immers je hebt je benen nog en anders de taxi. Wanneer je geen geld hebt voor de taxi ga je met de fiets of bijvoorbeeld lopen. Kun je dat dan nog niet allemaal dan had je tijdens de gereden tijden naar het ziekenhuis gemoeten. Goed je had dan een lange wachttijd, maar je was er wel. Wij als chauffeur moeten dit ook zelf oplossen. Dan gaan wij maar eerder naar ons werk toe. Komen wij alsnog te laat dan krijgen wij gewoon een verantwoording en een berisping. Dat er op dat moment geen OV rijdt is niet zijn probleem, maar die van ons.

Tienepien vat dit niet verkeerd op, maar jij bent altijd aan het zeuren. Wat jou betreft mogen wij niet staken en moeten wij maar onze pauzes opgeven en op tijd rijden. Dit brengt de veiligheid in gevaar. Daarom staken wij ook. Dit is zowel voor onze als voor jullie veiligheid. Wanneer wij publieksvriendelijke stakingen houden dan zijn jullie gebaat, maar niet wij. Wij bereiken niets, want de werkgever lacht zich krom. Hij krijgt toch wel betaald per rit die gereden wordt. De strippenkaarten die op dat moment niet worden gestempeld zullen hem een worst zijn. Hij ziet zijn geld toch wel. De strippenkaarten zijn maar een klein deel van die inkomsten. Misschien maar 10%. De kosten van de staking verhaalt hij vervolgens weer bij ons chauffeur en jullie reiziger door prijsverhogingen, bevriezing van salaris, langere diensten, minder onregelmatigheidstoeslag door een andere indeling van diensten, onderhoudstermijnen van voertuig en ander materiaal verlengen of achterwege laten, minder reserve chauffeurs, minder reserve materiaal en voertuigen etc etc etc. Dus zowel jullie en ons worden er dan niet beter van. Met zulke stakingen treffen wij de werkgever in zjin portemonee. Oke hij zal de verliezen via andere bovenstaande kanalen proberen terug te halen, maar daar is de schade te groot voor.

Ja er zitten in de toekomst meerdere stakingen in de lucht en dat geld voor ieder bedrijf. Het is jammer, maar waar en daar tonen wij geen medelijden voor. Zolang onze diensten langer worden, rijtijden worden ingekort, pauzes in het geding komen dan zullen wij stakingen houden. Nu is het zo dat wij zelf verantwoordelijk zijn voor onze pauzes dus dat betekend dat een rit uitgereden wordt wanneer de maximale rijtijd van 4,5 uur wordt overschreden waarna er vervolgens 45 minuten pauze wordt gehouden. De werkgever dient er dan voor te zorgen dat de vervallen rit wordt opgevangen. Daar is geen reserve cahuffeur en voertuig voor dus dat kun je vergeten. De rit is gewoon dan volledig vervallen en dienst valt stil. Helaas heeft dit soms met aflossen gevolg voor andere diensten. Niet ons probleem, maar een probleem van de werkgever. Dit komt allemaal door de marktwerking en bezuinigingen. We zitten bijna op het bot en de rek is uit het overgebleven vlees.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kiz »

kampvuur, Maarten,

Wat je ook doet, het is nooit genoeg. Je mag best staken, als de passagier er maar geen last van heeft. Capice? :wink:

(een van de respondenten hier suggereert zelfs dat je ten tijde van een staking maar "even" een alternatieve dienstregeling in elkaar moet draaien en een vrijwilliger aanwijzen die een lijntje rijdt)

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dat is helaas niet altijd mogelijk. Er zijn altijd mensen dupe van een staking. Ik schreef al eerder als wij niet op de harde manier staken, lachen de werkgevers en het Rijk zich krom en zal alles duurder worden en blijven.

Wij staken ook voor jullie.

Een alternatieve dienstregeling is ook niet haalbaar, want er is niet een alternatieve dienstregeling in elkaar te draaien en zeker niet even snel er moeten namelijk met enorm facetten en wetten rekening gehouden worden.

Dus om een compleet door alle controlerende instanties goedgekeurde dienstregeling te maken, ben je minimaal 2 tot 3 maanden bezig.

Verder als er wordt gestaakt dan moet er ook rekening gehouden worden met de veiligheid en een vrijwilliger is bijna niet, want er speelt over het algemeen saamhorigheid. Een aantal jaar geleden ben ik tijdens een staking doorgegaan en uitgerukt. Na nog geen 2 uur rijden kreeg ik van hogerhand de verplichting om de rit uit te rijden en direct naar de vestiging te gaan. Er waren namelijk meerdere mondelinge en lichamelijke bedreigingen geuit naar collegaas waarvan er 1 naar het ziekenhuis mocht. Dus een vrijwilliger aanwijzen heeft niet altijd effect en dan nog hoe kom je verder als je moet overstappen en daar is geen vrijwilliger___________
Laatst gewijzigd door Maarten1234 op 02 mei 2007 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kiz »

Maarten,
de knipoog gemist?
Mijn partner werkt inmiddels bijna 20 jaar in het OV (streek) als achtereenvolgens parttime chauffeur, fulltime chauffeur, tram/buschauffeur, traminstructeur, BOA/servicemedewerker, pp'er/chauffeur, inmiddels bij de 4e werkgever (als gevolg van fusies en concessiewisselingen) zonder ooit gesolliciteerd te hebben. Oja, in z'n vrije tijd heeft hij zich ook nog een hele tijd beziggehouden met Raco/Roco.
Je hoeft me weinig meer uit te leggen over het OV, rijtijden, rouleringen, dienstregelingen enz. enz... ik hoor er al bijna 20 jaar dagelijks alles over.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Tijdens jouw plaatsing heb ik mijn bericht uitgebreidt.

Nee ik heb het knipoogje niet gemist. Ik blijf bij mijn standpunt en als je al 20 jaar niets anders hoort dan weet je ook dat hetgeen dat geschreven is niet zomaar even gedaan kan worden, maar ik snap wel wat jij bedoelt met het knipoogje. Deze mensen blijven helaas altijd bestaan. Hun willen maar 1 ding en dat is overkomen en hebben verder schijt aan ons.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kiz »

@Maarten
dat was m'n feitelijke punt dan ook...
de knipoog verwees inderdaad naar "je mag alles, als niemand er maar last van heeft".

Ik vind het niet meer dan terecht dat de chauffeurs (overigens in de meeste gevallen ook het kantoorpersoneel op de vestigingen) af en toe de kont tegen de krib gooien, de rek is er écht wel uit. Bij elke aanbesteding moet er weer "meer voor minder" geleverd worden, de goedkoopste aanbieder gaat met het contract lopen en de chauffeurs (en onderhoud materieel) zijn, behalve sluitpost van de begroting, óók nogeens het eerste aanspreekpunt voor de passagier.
Over spagaat gesproken...

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door tienepien »

Wij staken ook voor jullie.
Dat geloof ik ook echt wel en ik ben het ook wel eens met een deel van de reden van de staking. Ik denk alleen dat dit veel slimmer aangepakt kan worden. Nu wist een groot deel van de reizigers niet eens dat het hier om ging. Is het dan niet veel slimmer om de reiziger (en kiezer!!) te mobiliseren? Hoe doe je dat door alleen niet te rijden en verder geen info te geven dan door het nieuws herhaalde punt van meer salaris. Dit maakt toch niet duidelijk waar het om gaat?

Je wil niet alleen de bedrijven pakken, je wil eigenlijk de privatiseringsbende op de p[olitieke agenda plaatsen. Hoe doe je dat? Door mensen te mobiliseren: maak ze duidelijk dat het ook om hun veiligheid gaat, milieu, etc en haal de nadruk weg van je salaris en doe niet zielig. Volgens mij bereik je daar veel meer mee.
Een alternatieve dienstregeling is ook niet haalbaar, want er is niet een alternatieve dienstregeling in elkaar te draaien en zeker niet even snel er moeten namelijk met enorm facetten en wetten rekening gehouden worden.
Dus om een compleet door alle controlerende instanties goedgekeurde dienstregeling te maken, ben je minimaal 2 tot 3 maanden bezig.

Een aantal jaar geleden ben ik tijdens een staking doorgegaan en uitgerukt. Na nog geen 2 uur rijden kreeg ik van hogerhand de verplichting om de rit uit te rijden en direct naar de vestiging te gaan. Er waren namelijk meerdere mondelinge en lichamelijke bedreigingen geuit naar collegaas waarvan er 1 naar het ziekenhuis mocht.
Er houden weer een hoop mensen elkaar aan het werk hoor k al :) Maar goed dat wordt dus inderdaad vrij lastig...Dan lijkt het me voor de duidelijkheid het handigst wanneer het ov-bedrijf dan alle bussen stopzet op zo'n dag. Ook voor de veiligheid van de rijdende chauffeurs blijkbaar, wat natuurlijk te gek voor woorden is.

Het ging mij overigens niet om mijn eigen lijn, maar vooral om heel belangrijke lijnen voor mensen die afhankelijk zijn van het ov. In Twente hebben we bijvoorbeeld de servicelijn, die rijdt langs alle ziekenhuizen, verzorgingshuizen en revalidatiecentra e.d. in de stad. Dit is een heel belangrijke lijn voor de mensen die er gebruik van maken. Nu is uitval 1 dag niet zo erg, maar een hele week is echt een ramp voor hen.
Om het nog completer te maken je hebt een gebroken arm, ik vind dat erg rot voor je, maar dan nog kun je in het ziekenhuis komen. Immers je hebt je benen nog en anders de taxi. Wanneer je geen geld hebt voor de taxi ga je met de fiets of bijvoorbeeld lopen. Kun je dat dan nog niet allemaal dan had je tijdens de gereden tijden naar het ziekenhuis gemoeten. Goed je had dan een lange wachttijd, maar je was er wel. Wij als chauffeur moeten dit ook zelf oplossen. Dan gaan wij maar eerder naar ons werk toe. Komen wij alsnog te laat dan krijgen wij gewoon een verantwoording en een berisping. Dat er op dat moment geen OV rijdt is niet zijn probleem, maar die van ons.
Fietsen met een gebroken arm? Meer dan een uur lopen met een gebroken arm? Kijk, wanneer ik duidelijk had geweten dat ook de stadsbus niet reed, dan had ik mijn afspraak proberen te verplaatsen of desnoods in de ochtendspits gereisd. (Wel extreeem veel wachttijd wanneer je om 15 uur een afspraak hebt), maar dit was niet aangegeven. Daar sta je dan op het station. En nu heb ik mezself even als vooirbeeld genoemd,maar ik hoop dat je begrijpt dat ik hiermee maar wil laten zien dat waarschuwen alleen niet voldoende mogelijkheden biedt als alternatief.

Voordat ik nu de grote boze buschauffeurhater wordt genoemd: ik ben erg blij met het ov, vind de meeste chauffeurs prima mensen en heb begrip voor storingen en grote drukte op de weg en gun de chauffeur best zijn pauze.
Ik heb geen begrip voor chauffeurs die te vroeg bij een tijdhalte wegrijden.
Ik heb een hekel aan dingen die gedaan worden omdat "het niet anders kan" terwijl dit eigenlijk betekend dat het teveel moeite is om iets nieuws te bedenken. Ik heb een hekel aan het bagateliseren van de last die iemand van jouw daden heeft, wanneer zoiemand afhankelijk van jou is. DAAR kan ik mij erg druk om maken.

[/quote]

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Tienepien nogmaals, het was maar 2 dagen en dan ook nog buiten de spits om.
18 tot 20 uur per etmaal staan wij voor de reizigers klaar en dat doen we graag. We hebben begrip voor de ongemakken tijdens de staking, maar vragen een heel klein beetje begrip terug tijdens zulke momenten. (niet te veel gevraagd toch?)
Vervolgens maak je er een complete ramp van ongekende orde hierover, weet niet hoe oud je bent maar in je leven zal je wel erger dingen tegenkomen die je pad doorkruisen.

Indien je dan net zo reageert of nog vele male erger, wordt je niet oud hoor!!

Nee, dit is niet bagatelliserend bedoeld, maar een welgemeende opmerking.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door G7 »

Ik zou niet weten beste Kampvuur waarom ik niet in de "jij" vorm mag praten. Zo te lezen, ben ik daar niet de enige in. Laat ik dan zeggen, jij en je maatjes.

Enneh... zelf ook niet zo overdrijven. Ik zei dat ik de neiging had van dat middelvingertje. Ik had het nog net niet gedaan.

Nou, ik laat het hier maar bij. Ik maak weer met plezier gebruik van het OV vanmiddag. :wink: Hoop ook dat, dat nog lang zo mag zijn.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Tienepien ik zal niet durven je als een buschauffeurhater te zien, maar je moet ook begrijpen dat een hoop mogelijkheden en maatregelen genoemd en behandeld zijn. Gezien eerdere stakingen welke over het algemeen over hetzelfde gaat telkens niets heeft uitgehaald, moet je helaas drastischer reageren en het OV deels of volledig stil leggen.

Ook ik ben het wel met je eens dat er op het gebied van staking tussen streek-en of stadsvervoer beter geïnformeerd moet worden, maar helaas is dat niet aan ons als gewone medewerker OV, maar aan de werkgevers en bonden.

Helaas zal ook dan nogmaals een alternatieve dienstregeling niet haalbaar zijn daar niet ver genoeg van te voren bekend is wat er gaat staken en of de staking doorgaat. Ook is er nooit bekend hoeveel vrijwilligers je hebt en hoe de veiligheid gewaarborgd kan worden. Hierdoor kan dit niet opgevangen worden.

M&M-etje
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2007 23:19

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door M&M-etje »

Als die staking morgen (2 juli) van de buschauffeurs in Noord-Brabant daadwerkelijk doorgaat, hebben de buschauffeurs nu wel het allerlaatste kleine beetje begrip, dat er misschien nog over was na hun vorige stakingen en hun uiterst botte en klantonvriendelijke gedrag, verspeeld en dat zullen ze gaan voelen ook de komende tijd! Het wordt eens tijd voor acties van reizigers tegen het OV-personeel!!!

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Voor de reizigers is het wederom triest, maar vergeet één ding niet.
Het is geen tweestrijd tussen passagiers en buschauffeurs, het is ONS allen probleem.
Het toverwoord die alle ellende veroorzaakt is de aanbesteding.

Goed de chauffeurs vangen de klappen wel weer op..doet misschien minder zeer dan een uitgeholde CAO.
Er bestaat ooit de kans dat er een enorme leegloop ontstaat, en bijna geen nieuwe aanwas meer.
(waarschijnlijk ontstaat er dan veel meer ergenissen bij de reizigers?)

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ach Kampvuur wij zijn machines, onderdeel van de bus, wij hebben geen pauze nodig, wij hoeven niet te eten en te drinken, benen strekken of wat dan ook. Wij kunnen toch continue doorrijden zonder enig probleem. Op deze manier heeft de klant geen last van ons.

onzin!!

De pauzes worden dan legaal uit de diensten weggehaald. De pauzetijden zijn niet meer te halen door de vele vertragingen. Gevolg is dat wij als chauffeur de passagier gaan treiteren. Wat gebeurd er.... He ik sta in de file, ik ben 15 minuten vertraagd en over 10 minuten heb ik mijn pauze van een half uur. Die krijg ik niet uitbetaald!!! Is er een parkeerveld, ja, mooi zo dan ga ik daar naar toe en ga ik pauze houden. Passagiers die wachten maar.

Deze praktijken ga je krijgen. Komt de chauffeur terug.... Pauze is om chauffeur gaat verder. Mensen in en uit, komt bij de eindhalte en wat valt op... he ik moet al aan de andere kant zijn van de stad. Hup buiten dienst die wagen en op mijn gemakkie mijn tijd opzoeken. Ofwel gewoon naar een punt rijden vanwaar je weer volgens boekje rijdt. Dienstregeling loopt nog verder in de soep. Mensen gaan, ook op dit forum, meer klagen, want tja hun komen niet op tijd op hun werk, missen de trein etc etc etc. Goh toch wel van een chauffeur afhankelijk he meneer de passagier. Tja ik heb ook recht op mijn pauzes en die neem ik dan ook.

Wat een hoop passagiers denken is dat zij het allemaal wel weten, maar de reden dat wij onze rit uitrijden is dat wij de pauzes krijgen doorbetaald. Daarnaast hebben zij ons ook nog naar eigen verantwoordelijkheid te houden aan de ATB (Arbeids Tijden Besluit). Hierin staan onze rij en rusttijden beschreven. Hier zijn wij zelf verantwoordelijk voor. Nemen wij een voorgeschreven pauze niet en er gebeurd iets, maakt niet uit wat, dan wordt er gekeken hoe lang wij al rijden. Rijden wij te lang krijgen wij een tijdelijke ontzegging om een bus of vrachtwagen te besturen plus een boete van ettelijke duizenden euroos die wij zelf mogen betalen. Nou niet dus he meneer de passagier.

Verder op het moment dat wij op de garage aankomen, hebben wij nog 1 en ander te doen als voorbereiding. Hier is je opstaptijd voor. Plus minus 7 minuten. In deze tijd melden wij ons in, pakken de spullen, zien omleiding na, lopen naar de bus of ander voertuig, lopen deze na op schade en andere eventuele onveiligheden, stellen de stoel en spiegels, starten de motor, zetten onze spullen op de betaaltafel, stellen de stempel in en vervolgens rijden wij uit. Bij binnenkomst plaatsten we de bus weer terug en zetten onze spullen weer weg. Dat zijn 5 minuten. Deze handelingen mogen zij daar ook in eigen tijd doen. Dat betekent voor de werkgever een besparing bij 5 dagen: 5 x 7 = 35 minuten en 5 x 5 = 25 minuten. 35 + 25 minuten is 1 uur per week per werknemer. Een garage heeft zeg maar 100 man in dienst dus uitgaande dat deze mannen de hele week werken, dat er geen ziek personeel is en er ook geen verlof is dat er dan een besparing voor 5 dagen is van 100 uur per 5 dagen = 500 manuren per 5 dagen. Dat is simpel gerekend een besparing van zeg maar 13 euro per uur x 500 = 6500 euro per 5 dagen. Levert lekker geld op voor hem en wij bloeden daar weer voor. Het gaat over onze rug. En tja dat jullie als passagier daar weer even last van hebben is niet ons pakkie an. Wij willen wel hoor maar dan is het dus wel zo dat je als passagier helemaal niet meer weet hoe laat en waar er een bus komt, want de pauzes worden genomen en ritten worden gesneden om ergens je tijd weer op te pakken. Dus uiteindelijk doen wij het ook weer voor jullie.

Jullie werken toch ook niet als passagier voor een werkgever die bepaald werk niet uitbetaald. Dat geld voor ons onder andere voor de op-en afstap tijden. Wanneer deze eraf gaan dan pakken wij de tijden dat wij moeten beginnen en rijden wij standaart 7 minuten later de garage uit en vangen onze eerste rit al meteen met 7 minuten vertraging aan. Terug naar de garage, we breken de rit 5 mnuten voor tij af, zetten de mensen eruit en gaan naar de garage.

Willen jullie dat als passagier??

Denk daar maar eens over na. Ik word langzamerhand kotsmisselijk van die misselijkmakende-nietsbegrijpende-egocentrische-hier klagende reiziger. Want o o o als ik maar op tijd ben. Die pauze van die chauffeur intresseert mij niet die neemt hij maar als ik er ben. Leuke is dat bijna elke passagier zo denkt en zodoende nemen wij veiligheid en heft zelf maar in handen, want uiteindelijk zijn WIJ als bestuurder daar VERANTWOORDELIJK voor.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

Hier staken ze nog voor betere veiligheid, betere rij- en rusttijden, betere enz. In Duitsland (waar toch al niet slecht verdiend wordt) staken ze omdat ze 7% salarisverhoging willen ipv de aangeboden 4%. Nou ik zal blij zijn met 4% hoor.

Dus passagiers: het kan altijd nog erger!

Veolia is helaas net zo erg als Arriva, er wordt alleen maar gedacht aan geld verdienen wat dan weer naar de aandeelhouders gaat. Het enige verschil is dat Veolia Frans is en Arriva komt uit Engeland. Maar het zijn allebei oplichters.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kiz »

Hier staken ze nog voor betere veiligheid, betere rij- en rusttijden, betere enz.
Men staakt vooral tégen verslechtering van deze zaken... Welke werknemer in Nederland accepteert dat hij een deel van zijn werkzaamheden (zoals door Maarten opgesomd) in zijn eigen tijd moet gaan verrichten?
En voor de slimmeriken onder ons die nu gaan voorstellen dit dan gewoon niet te doen: de chauffeur blijft wél verantwoordelijk en zal door het bedrijf ook worden aangesproken als de zaakjes niet op orde zijn.
Bovendien stel ik me vraagtekens bij de overeenkomst zoals die met de OR is gesloten, aangezien een deel van de OR bewust buiten de overleggen en de totstandgekomen overeenkomst is gehouden... het lijkt meer op een achterkamertjesdeal tussen meneer Kienhorst en een deel van de OR, ben dus héél benieuwd wat de rechter hier morgen in kort geding over te melden heeft!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Heel die verkoop van 75% aan Veolia is een grote corrupte zaak. Er worden geen stakingen verwacht bij Connexxion, maar dat zegt de directie. Wij als bestuurder weten wel beter. Wi mogen nog meer gaan werken voor nog minder geld. Dat laat de Nederlandse regering zoals gewoonlijk weer eens toe. Zo kunnen zij meer bezuiningen. Net op het nieuws geweest dat de kamer zelf best wel een beetje meer kan bezuiningen op oa. catering, stroom, drank, eten etc etc etc. De reactie van de kamer is: Geen denken aan!!

Gesloten