Wij staken ook voor jullie.
Dat geloof ik ook echt wel en ik ben het ook wel eens met een deel van de reden van de staking. Ik denk alleen dat dit veel slimmer aangepakt kan worden. Nu wist een groot deel van de reizigers niet eens dat het hier om ging. Is het dan niet veel slimmer om de reiziger (en kiezer!!) te mobiliseren? Hoe doe je dat door alleen niet te rijden en verder geen info te geven dan door het nieuws herhaalde punt van meer salaris. Dit maakt toch niet duidelijk waar het om gaat?
Je wil niet alleen de bedrijven pakken, je wil eigenlijk de privatiseringsbende op de p[olitieke agenda plaatsen. Hoe doe je dat? Door mensen te mobiliseren: maak ze duidelijk dat het ook om hun veiligheid gaat, milieu, etc en haal de nadruk weg van je salaris en doe niet zielig. Volgens mij bereik je daar veel meer mee.
Een alternatieve dienstregeling is ook niet haalbaar, want er is niet een alternatieve dienstregeling in elkaar te draaien en zeker niet even snel er moeten namelijk met enorm facetten en wetten rekening gehouden worden.
Dus om een compleet door alle controlerende instanties goedgekeurde dienstregeling te maken, ben je minimaal 2 tot 3 maanden bezig.
Een aantal jaar geleden ben ik tijdens een staking doorgegaan en uitgerukt. Na nog geen 2 uur rijden kreeg ik van hogerhand de verplichting om de rit uit te rijden en direct naar de vestiging te gaan. Er waren namelijk meerdere mondelinge en lichamelijke bedreigingen geuit naar collegaas waarvan er 1 naar het ziekenhuis mocht.
Er houden weer een hoop mensen elkaar aan het werk hoor k al
Maar goed dat wordt dus inderdaad vrij lastig...Dan lijkt het me voor de duidelijkheid het handigst wanneer het ov-bedrijf dan alle bussen stopzet op zo'n dag. Ook voor de veiligheid van de rijdende chauffeurs blijkbaar, wat natuurlijk te gek voor woorden is.
Het ging mij overigens niet om mijn eigen lijn, maar vooral om heel belangrijke lijnen voor mensen die afhankelijk zijn van het ov. In Twente hebben we bijvoorbeeld de servicelijn, die rijdt langs alle ziekenhuizen, verzorgingshuizen en revalidatiecentra e.d. in de stad. Dit is een heel belangrijke lijn voor de mensen die er gebruik van maken. Nu is uitval 1 dag niet zo erg, maar een hele week is echt een ramp voor hen.
Om het nog completer te maken je hebt een gebroken arm, ik vind dat erg rot voor je, maar dan nog kun je in het ziekenhuis komen. Immers je hebt je benen nog en anders de taxi. Wanneer je geen geld hebt voor de taxi ga je met de fiets of bijvoorbeeld lopen. Kun je dat dan nog niet allemaal dan had je tijdens de gereden tijden naar het ziekenhuis gemoeten. Goed je had dan een lange wachttijd, maar je was er wel. Wij als chauffeur moeten dit ook zelf oplossen. Dan gaan wij maar eerder naar ons werk toe. Komen wij alsnog te laat dan krijgen wij gewoon een verantwoording en een berisping. Dat er op dat moment geen OV rijdt is niet zijn probleem, maar die van ons.
Fietsen met een gebroken arm? Meer dan een uur lopen met een gebroken arm? Kijk, wanneer ik duidelijk had geweten dat ook de stadsbus niet reed, dan had ik mijn afspraak proberen te verplaatsen of desnoods in de ochtendspits gereisd. (Wel extreeem veel wachttijd wanneer je om 15 uur een afspraak hebt), maar dit was niet aangegeven. Daar sta je dan op het station. En nu heb ik mezself even als vooirbeeld genoemd,maar ik hoop dat je begrijpt dat ik hiermee maar wil laten zien dat waarschuwen alleen niet voldoende mogelijkheden biedt als alternatief.
Voordat ik nu de grote boze buschauffeurhater wordt genoemd: ik ben erg blij met het ov, vind de meeste chauffeurs prima mensen en heb begrip voor storingen en grote drukte op de weg en gun de chauffeur best zijn pauze.
Ik heb geen begrip voor chauffeurs die te vroeg bij een tijdhalte wegrijden.
Ik heb een hekel aan dingen die gedaan worden omdat "het niet anders kan" terwijl dit eigenlijk betekend dat het teveel moeite is om iets nieuws te bedenken. Ik heb een hekel aan het bagateliseren van de last die iemand van jouw daden heeft, wanneer zoiemand afhankelijk van jou is. DAAR kan ik mij erg druk om maken.
[/quote]