LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaringen met Ikea keuken ?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16216
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door 16again »

Waar het om gaat is dat het niet moet kunnen om enerzijds te roepen 25 jaar garantie, terwijl die garantie niet wordt verleend.

Dat het deurtje (hardboard met polyesterverf) "maar" 50 euro kost doet niet terzake.

Quinto
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2010 19:26

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door Quinto »

Mijn ervaringen met Ikea is niet zo goed. De kwaliteit ben ik zeker wel tevreden over, maar de service is ver te zoeken. Na een maand heb ik pas voor het eerst een antwoord gekregen op mijn verkeerd geleverde werkbladen. Mooi sjit.

Tijdens het bouwen van de Ikea keuken heb ik mijn ervaringen op een website gezet. Wellicht kan je beter inschatten of je zelf wil plaatsen of een expert wil inhuren.
http://www.mijnikeakeuken.nl

Jeroen21
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2008 22:08

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door Jeroen21 »

Quinto schreef: Tijdens het bouwen van de Ikea keuken heb ik mijn ervaringen op een website gezet. Wellicht kan je beter inschatten of je zelf wil plaatsen of een expert wil inhuren.
http://www.mijnikeakeuken.nl
Hoi Quinto,

Mooie site. Zo te zien heb je je wel duidelijk laten inspireren door http://www.mijnkluskeuken.nl, maar dat staat je vrij. Jammer dat het zo'n negatief verhaal voor je is geworden. Wij zijn nog steeds erg tevreden met onze Ikea keuken.

Als ik je een tip mag geven zou ik je domeinnaam veranderen. Je profiteert nu van de merknaam ikea en dat mag volgens mij niet. Helemaal omdat je niet zo positief bent kan dat wel eens problemen geven.

Succes iig met je website en als je mogelijkheden ziet om onze krachten te bundelen dan hoor ik dat graag.

Groeten,
Jeroen
http://www.mijnkluskeuken.nl

16again
Berichten: 16216
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door 16again »

....domeinnaam veranderen. Je profiteert nu van de merknaam ikea
Er staat geen reclame op die site, dus ik zie niet waar dat profijt vandaan moet komen.
Zolang je van ikea niets hoort is er niks aan de hand, als ikea dit domein wil zullen ze er gewoon voor moeten betalen.

Quinto
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2010 19:26

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door Quinto »

Hoi Jeroen,

Je site kende ik nog niet. Goeie site! :) Blijkbaar hetzelfde idee.

Als Ikea me benadert ga ik er wel over in discussie. Ondertussen heb ik nog steeds geen nieuwe werkbladen. 2 maanden na dato.

Ze moeten ondertussen wel met een goed verhaal komen, wil ik reclame voor ze gaan maken.

Groeten!

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door legoleek »

'k zou niet voor een "goed" verhaal gaan in dit geval, maar meer voor een "rijk" verhaal gaan. :wink:

Quinto
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2010 19:26

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door Quinto »

Je hebt gelijk. Het is tijd te gaan claimen. Ik heb vandaag mijn nieuwe werkbladen gekregen, en wat blijkt. 1 is van de 2 is er zowaar goed!!!

Dat is een verbetering van 50% ten opzichte van de vorige keer.

Ow ja, het andere blad is gebroken afgeleverd..... IK WORD GEK!

Bleh!

Quinto
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2010 19:26

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door Quinto »

Ik ben bang dat de afdeling Legal Affairs me een brief heeft gestuurd :p

In rechtzaken heb ik niet zo'n zin. 16again. Ik ben bang dat je gelijk krijgt. Maar eens kijken wat er in de brief staat....

De case is in ieder geval in behandeling. De boodschap is in ieder geval doorgedrongen binnen de organisatie.

Nu nog een nieuw werkblad. We zitten op een leveringsscore van 25% correct!

jbegood
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mei 2010 19:31

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door jbegood »

Voordat wij een Ikea keuken gingen kopen, ben ik op zoek gegaan naar ervaringen van anderen met een keuken van Ikea. Mijn voornemen was om mijn ervaringen ook op te schrijven als het klaar zou zijn, misschien dat er ook iemand zijn voordeel mee kan doen.
Om met de conclusie te beginnen, als er een Ikea keuken naar je smaak is, dan moet je het zeker doen! Wij hebben gekozen voor een Lindingo keuken wat wit gelakt MDF is. De kwaliteit is hetzelfde als andere keukens, laden met dempers en goede scharnieren, keukenleveranciers hebben er belang bij anders te beweren.
Eerst zelf via het Ikea 3D programma een keuken ontworpen, mijn tip is beperk je met de tekening tot je keukenruimte, in ons geval ong. 285cm bij 310cm, dus gewoon een rechthoek getekend, evt met een raam erin, maar dat kan je ook weglaten, vervolgens hier onze L-keuken in getekend. Het is verleidelijk om je hele verdieping te tekenen, maar aan het einde brengt het niet zoveel.
We zijn nog bij een aantal andere keukenzaken gaan kijken, omdat we twijfelden of we Ikea aandurfden. Tweede keus van ons was Kvik, hier werken ze ook met vaste prijzen en ook een 3D computerprogramma, wat door dezelfde sofwarebouwer gemaakt is als dat van Ikea, elkaars keuken importeren in het softwareprogramma gaat helaas niet. Kvik had voor ons ook de mooiste keuken, want ze hebben onder lade kasten van 50cm. Hier konden we links en recht van onze oven (60cm) ladekasten van 50cm plaatsen. Dit hebben we bij Ikea opgelost door voor 40cm en 60cm te kiezen, dat was voor onze de enige concessie die we hebben moeten doen ivm de prijs. Bij Kvik kwam onze keuken zonder apparatuur op 3300 euro uit en bij Ikea op 1800 euro. Dan heb je bij beide bouwpakketten, dus nog geen kasten, bij Kvik rekenen ze 350 euro voor het in elkaar zetten van de bouwpakketten, dit bedrag staat ook op de offerte.
Wat verder een nadeel is van Ikea is dat niet alle medewerkers hulpbereid zijn en ook niet ervaren zijn en ook dingen helemaal niet weten. Als grappig detail: als je afvalscheiding in die 3 bakjes (9,95 p/3) wil doen onder je gootsteen, dan moet je twee laden aan elkaar zetten. Als je vraagt of ze de koppelstukjes hebben dan werden we naar de bouwmarkt verwezen. Toen ik later de 3 bakjes kocht, bleken deze metalen koppelstukjes in de bakjes te zitten ;-). Soms hadden we het gevoel dat we blij mochten zijn dat we mochten kopen bij Ikea, dus was het even tanden op elkaar en doorzetten ;-).
Ik raad aan om niet het standaard Ikea keukenblad te nemen, maar het Ikea op maat gemaakte blad omdat de spoelbak dan ingevreest is, ook de twee bladen die de L-vormen passen dan goed in elkaar. Ons blad is Pragel (walnootpatroon). De standaard bladen moet je zelf zagen en wordt lang zo mooi niet.
We zagen op tegen het in elkaar zetten van de Ikea bouwpakketten, dus heb ik dat aanbesteed op Werkspot.nl, voor 175 euro zaten ze in elkaar. Toen ik hem bezig zag was ik erg blij dat ik hier niet zelf aan begonnen was, deze man heb ik later ook gevraagd om de apparatuur voor mij te plaatsen, omdat wij de man die ik eerst voor ogen had niet meer zo vertrouwde. Die heb ik nog wel de kasten laten plaatsen en uitlijnen. Achteraf had ik de man van werkspot de hele keuken moeten laten plaatsen, want hij was goed. Als je het dus niet zelf wilt plaatsen dan zou ik het aanbesteden op werkspot, deze zijn bijna altijd flexibel en niet onbelangrijk veel goedkoper, dan de installatie door Ikea. Voor een volledige Ikea keuken plaatsen, inclusief apparatuur en bouwpakketten, moet je onder de 1000 euro zeker klaar zijn.
De achterplaat van de kasten van Ikea komen ‘koud’ op de muur wat wil zeggen dat je een grotere kast hebt maar er geen leidingen achter kunnen. Ik raad daarom aan deze in te (laten) vrezen in de muur. Wij hebben ze onder de pootjes door gegoocheld, achteraf zouden we ze dus invrezen.
Wij hebben niet voor Ikea (Whirlpool) apparatuur gekozen maar voor een ander merk, wat we via aktieapparatuur.nl hebben gekocht, omdat we dit mooier (maar ook veel duurder) vinden. Als je op de ‘normale’ plek van de oven een combi wilt, dan kan dat in de designer van Ikea niet, maar in de winkel kan dit wel, gebruik je een eigen combi geef dit dan aan, dan krijg je een extra halve lade erbij zodat het past. Wij hebben de gaskraan achter de ladekast van 40, hier past dan ook geen hele maar een halve lade in. Koop zeker het oranje Ikea malletje met veel gaatjes, om de handvatten op de kastjes te zetten, die zitten nl niet voorgeboord. Het malletje kost 1 euro.
De kraan is van Ideal Standard (Celia) wat we via een Duitse website (megabad.com) hebben betrokken ivm de levertijd en prijs.

dia
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 dec 2007 10:06

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door dia »

En wat kost je keuken nu geplaats en met alle aperatuur?

sb1974
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2010 16:16

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door sb1974 »

Die van ons moet nog geplaatst worden, maar we zijn al zo'n 4 maand aan het "onderhandelen" (tjaah) over de prijs van de montage. De keuken zelf is idd aanzienlijk goedkoper als bij een ander (Brugman, Bruynzeel etc.)en van goede kwaliteit (duurzaamheid moet altijd nog blijken achteraf, maar dat is bij een ander ook), maar de prijs van het plaatsen is volgens ons het addertje onder het gras hoor. Vinden zo'n € 1750 voor het plaatsen van een keuken een extreem hoog bedrag! (hij is wel behoorlijk groot, dat wel). Dit wijkt ook nog eens behoorlijk af van de offerte die Ikea ons had gedaan voor de aanschaf van de keuken. Paar dingetjes "vergeten" etc..... Nu kunnen we er helaas niets meer aan veranderen, de keuken is reeds geruime tijd besteld en al binnen (ook direkt aanbetaling gedaan uiteraard). Al met al zie ik er toch wel een beetje tegenop en hoop dat het achteraf allemaal goed te noemen is.
Ook verlangt het montagebedrijf dat we direkt na montage van de keuken (excl.werkblad, komt nadien nog) het gehele bedrag van de montage betalen. Hiermee gaan wij uiteraard niet akkoord, gaan niet vooraf betalen voor een klus (montage werkblad) wat nog moet worden uitgevoerd (dan is er weinig belang om die keuken af te maken voor hun, ha ha, geld is toch al binnen). Zien hoe dit verder loopt.......

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door roko72 »

Wij hebben ook een ikea keuken, maar hebben alles zelf gedaan.
Het was een hele klus, maar op zich goed te doen.
Het belangrijkste is/was de balken tegen de muur, omdat de de ikea keuken "koud" tegen de muur komt.

Zo staat ie altijd "recht", en heb je toch nog ruimte om eea er achter te kunnen verwerken.
Het blad is wat lastiger, maar nogmaals...............als de "boel" goed recht staat, valt ook dat zéker mee.

Succes

hyama
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2007 20:48

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door hyama »

1750 euro voor het plaatsen is niet duur hoor vind ik ,je bent er veel langer mee bezig een gewone keuken plaatsen ben je ook tussen de 1000 en 1500 euro kwijt en dan zitten de kasten al in elkaar,een beetje monteur heeft in een ochtend al de onderkant staan en kan het blad er al op

jbegood
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mei 2010 19:31

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door jbegood »

dia schreef:En wat kost je keuken nu geplaatst en met alle aperatuur?
De apparatuur kun je zo duur maken als je zelf wilt, lijkt me eerlijk gezegd ook niet zo relevant. Ik wilde foto plaatsen maar foto quota is vol was de melding.

dia
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 dec 2007 10:06

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door dia »

Nou,ik was niet alleen nieuwsgierig hoor maar denk er zelf ook aan om een keuken te kopen bij ikea maar ken niemand die hem voor mij kan plaatsen.Kan het natuurlijk ook door ikea zelf laten doen.

stofzuigertje

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Op de site van Ikea kun je naast kasten en apparaten ook de prijs laten berekenen voor aankoop..

De prijs is afhankelijk aantal kasten en opstelling.
Verder vind ik leidingen onder kasten beter bereikbaar dan achter, en naast diepere kasten tenminste nog te herstellen als er iets gebeurde.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door maxx »

Toch weer uniek, 1 dag zon en jij hebt al een zonnesteek. Als je nou niets weet te vertellen......hou dan je klep.

Er is ook nog leven buiten Ikea......echt waar.

MVG

stofzuigertje

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Maxx,

Ze vragen ervaring en die geef ik.
Dat jij liever iets betere verkoop, maar deze vragenstellers hier boven mag ik toch adviseren.
Gezien de prijzen is Ikea best redelijk, en bouwmarkten zijn meestal nog slechter.
Deze mensen zoeken de onderkant van de markt en voor €8000,- of minder kun je als vakman weinig leveren dus liever geen offerte dan voor niets werken.

Daarom ontbreekt de link naar jou zaak en gelijkwaardige leveranciers.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door maxx »

En weer sla je plank volledig mis......


Wij verkopen aan klanten met een kleiner budget Nobilia of Sachsen keukens. Anderen zullen dit doen met Wellmann, Thys, Pino en zo zijn er nog een aantal. Keuze genoeg dus, als je weet wat er te koop is. Hoe kun jij adviseren als je hiervan niet op de hoogte bent?

Dat je voorstander bent van onze Zweedse vrienden is al heeeeel lang bekend. Ontbijtje voor €1,= en gratis in de ballenbak....... we snappen het wel hoor.

Zoals we al vaak hebben aangegeven is jouw advies soms echt zo tenenkrommend dat ik, na het lezen ervan, een week lang niet in mijn schoenen pas. Volgens mij "adviseerde" je gisteren nog om niet bij Karwei te kopen omdat die Optifit-kasten van spaanplaat waren......... en wat is die Rational kast dan? Juist...

Dat sommige keukenzaken hun neus optrekken voor het kleine budget is bekend. Er zijn er daarnaast genoeg die wel blij zijn met een dergelijke klant. Voordeel voor deze klant tov kopen bij IKEA is:

1. Keukenmontage vaak veel voordeliger dan Ikea.
2. Kasten zijn al gemonteerd en maatvaster (Ikea marge is groter).
3. Werkbladen van steen/composiet worden direct meegeleverd ipv 3/4 weken later.
4. De klant heeft 1 aanspreekpunt op het gebied van levering, inmeten, montage en service.
5. Advies is vaker van hoger nivo.

Kijk, ik heb niets tegen het feit dat Ikea zich opwerpt als keukenleverancier terwijl ze de risico's die wij lopen ver uit de weg gaan: inmeten van keuken en werkblad is volgens mij altijd de taak van de leverancier van de keuken! Ik heb er ook niets tegen dat mensen een voorkeur hebben voor een bepaald product.

Waar ik helemaal NIET tegen kan is het feit dat er, ok laat ik het maar zeggen, door jou dingen worden geventileerd die kant nog wal raken. Geef nou eens toe, dat is geen advies, dat is hobby-vorming of meters maken voor het aankomende typediploma.

Ik hoop je hiermee niet teveel te hebben gekrenkd. Gelukkig is jouw favoriet vandaag geopend. Een portie gehaktballetjes of een uurtje ballenbak zal het leed snel verzachten.

O ja, berichten zijn dat Rational een deel van de fabrieken heeft stilgelegd. Toch raar......

MVG

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 26 sep 2011 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten