LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oplichtingstruc via SMS

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: oplichtingstruc via SMS

Ongelezen bericht door agro »

Bron: De Telegraaf maaandag 3 dec. 2007
Nieuwslezer meldt spookservice-smsje
AMSTERDAM, maandag
Een flink aantal Nederlanders is slachtoffer geworden van spook-smsjes à 1,30 euro per ontvangen bericht.
De mensen kregen gistermorgen een ongevraagd smsbericht met de tekst: ’Bedankt voor het aanmelden voor onze sms-service EREDIVISIE! Alle goals direct op je mobiel’.
Ook nieuwslezer Arend Langenberg van Radio Veronica, SkyRadio en Classic FM ontving het bericht, terwijl hij zich nergens voor aangemeld had en zeker geen voetballiefhebber is: „Ook al gaat het niet om grote bedragen, als ik elke keer een smsje zou krijgen als er een doelpunt gescoord werd, zou me dat toch een lieve duit kosten.”
Langenberg probeerde na twee sms’jes de service op te zeggen. Dat kostte hem 80 eurocent per minuut, maar omdat hij in de wacht werd gezet, gaf hij het na anderhalve minuut op. „Daarna heb ik de politie gebeld, want ik voelde me opgelicht”, aldus Langenberg
Misschien hoog tijd dat Radar hier aandacht aan besteed.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: oplichtingstruc via SMS

Ongelezen bericht door gravedigger »

Idd een goed uitgedachte truc en ik heb ook wel een vermoeden hoe het in elkaar steekt. Men neme een pre-paid telefoon en waardeert die op met € 20,00. Daarvoor kan je 250 SMSjes verzenden á 8 cent. Vervolgens gooi je random 100 willekeurige 06 nmmers in een groep en stuurt die de eerste SMS en later de 2e SMS. ( let even op dat niemand meer dan 2 ontvangen heeft!!). Ie kunt een paar nummers missen, maar dan maak je een volgende groep aan op een 2e pre-paid. Ontvangers van die SMsjes schrikken zich een beroerte van die z.g. 130 p.o.b., realiseren zich niet dat een SMS via een 06 nummers NIETS kost en bellen in paniek naar dat 0909 nummer. En dat is nou precies wat de verzender wil. Als die 100 SMSsen raak zijn heeft dat 20 Euro gekost, maar als er b.v. 75 man dat 0909 nummer bellen, rinkelt de kassa!!!!!!
Als jr oberigens dat 0909 nummer invoert bij google, vind je een eerdere oplichtingstruc die ook al hier besproken is, n.l. het winnen van een reis met Sudtours, dat ook nergens van wist.

crimson
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2007 16:14

Re: oplichtingstruc via SMS

Ongelezen bericht door crimson »

Heb net ook gebeld met Debitel.
Omdat de sms-jes afkomstig zijn van een mobiele telefoon zijn er voor de ontvanger geen kosten aan verbonden. Alleen wanneer je het 0909 nummer gaat bellen dan loopt het in de papieren. Het werd dus ook ten strengste afgeraden om dat nummer te bellen.
Dus al met al loopt het af met een sisser! :o

nancytalma
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2007 21:19

Re: oplichtingstruc via SMS

Ongelezen bericht door nancytalma »

Hoi ook ik ben slachtoffer van dit ongevraagde smsje en ook ik ben er achter gekomen dat bellen en terug reageren geen enkele zin heeft ook mijn provider is debitel/ kpn dit valt mij heel veel op ook bij de andere op dit forum om er nog verder op door te denken mijn vorrige abbo was by T-mobile ook die zie ik steeds terug komen maar met name debitel/kpn Ook ik heb kpn gebeld en ze konden het niet blokkeren ze verwezen mij naar een site genaamd smsafzeggen.nl hier kan je je afmelden op alle mogelijke sms profiders Alleen werkt de site niet helemaal zoals het zou moeten ik zie steeds onderin een link en dan de melding dat ie door een storing niet werkt, helaas loop je zo weer tegen een muur. Ik hoop dat het bij dit bericht zal blijven en er geen geld wordt afgeschreven ook moet ik eerlijk bekennen dat ik van debitel nog kpn nooit een rekening zie van mijn mobiel. Hebben jullie dit ook ?

dasse005
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2007 16:03

Re: oplichtingstruc via SMS

Ongelezen bericht door dasse005 »

deze mail heb ik vandaag ontvangen van de site magik.nu
ik hoop dat het nu afgelopen is met die grapjas en zijn praktijken

Wegens onduidelijkheid en klachten hebben we de doorkiesnummers 0033 en 0035 afgesloten.
Wij verstrekken alleen het telefoonnummer en hebben niets te maken met wat de afnemer daar mee doet en sms doen wij helemaal niet.
Het is hier ook niet helemaal duidelijk wat er gaande is maar als zekerheid zijn we tot dit besluit overgegaan.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd
Gr Magik

mano1991
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2007 09:07

Re: oplichtingstruc via SMS

Ongelezen bericht door mano1991 »

Geachte mevrouw Pops,

Dank voor uw antwoord.
Ik begrijp dat het bij "een standje" blijft? Begrijp ik ook wel want KPN wil een goed betalende (0900) klant immers niet kwijt!
Maar ja omwille van de commercie is alles geoorloofd. Ik hoop dat de consumentenorganisaties er net zo over denken. Ik zal uw reactie en mijn antwoord dan ook doorspelen.
Nogmaals bedankt en een prettige dag!

F. Moerland
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: KPN Klantenservice [mailto:[email protected]]
Verzonden: dinsdag 4 december 2007 15:25
Onderwerp: verzoek nadere informatie [Incident: 071202-000393]


U heeft recentelijk een verzoek ingediend voor persoonlijke ondersteuning van onze klantenservice. Hieronder staat een samenvatting van uw vraag en ons antwoord.

Bedankt dat u van onze service gebruikt hebt gemaakt.

Heeft u nog aanvullingen op de vraag of wilt u de vraag verduidelijken? Voor een goede afhandeling van de vraag doet u dat tussen onderstaande lijnen.

<========= Antwoord onder deze lijn ===============>

<========= Antwoord boven deze lijn ===============>


Onderwerp
verzoek nadere informatie

Samenvatting discussie
Reactie (Inge Pops) 12/04/2007 03:24 PM
Geachte heer Moerland,

Dit probleem is bij ons bekend.
Het bedrijf wat deze berichten heeft verzonden is hier op aangesproken en het mag dus ook niet meer voorkomen.
Excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice KPN
Reactie (Medewerker Arend Jan Wonink) 12/03/2007 01:32 PM
Geachte heer Moerland,

Bedankt voor uw e-mail.

Om uw vraag te kunnen beantwoorden heb ik deze doorgestuurd naar een collega. Wij streven ernaar uw vraag binnen 14 werkdagen af te handelen.

Met vriendelijke groet,

Arend Jan Wonink
Klantenservice KPN
Klant 12/02/2007 07:48 PM
Dames, heren, vanmiddag kreeg ik ongevraagd een SMS waar uit bleek dat ik mij geabonneerd zou hebben op een (betaalde) SMS srvice (qoud non!) Aangezien ik het idee heb dat hier sprake is van fraude en/of oplichting zou ik gaarne tbv van het doen van aangifte bij justitie willen beschikken over de adresgegevens behorende bij de nummers zoals vermeld in de bijlage. Tevens verneem ik graag waar ik een klacht kan indienen over dit soort oplichtingspraktijken. Tot slot verzoek ik u mij nader te willen informeren of u op basis van de doo mij verstrekte gegevens de verzender(s) van deze sms berichten alsmede de eigenaren van het 0900 nummerkunt/wilt aanpakken. Mag ik spoedig van u vernemen?

Gesloten