LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IJslandse Landsbanki

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door four-eyes »

Nou lees ik net dat Bos de garantieregeling verhoogd heeft van 20.000 naar 100.000. Zal IceSave dit gaan aanpassen? Nu - althans tot vanmiddag - staat IJsland garant voor de eerste 20.000 en Nederland voor 18.000 euro. Tjonge, jonge, jonge. Het wordt er niet eenvoudiger op.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door gravedigger »

IJsland koppelt kroon aan euro

***************************************
` IJsland heeft de nationale munt,de
kroon,gekoppeld aan de euro.Daarmee wil
Reykjavik voorkomen dat de koers van de
kroon verder omlaag gaat.

Gisteren verloor de kroon eenderde van
de waarde ten opzichte van de euro.De
kredietcrisis treft het land zwaar,
omdat de economie drijft op de bancaire
sector.Om te voorkomen dat het land
failliet gaat,heeft de regering de
controle over de sector overgenomen.

De Landsbanki-bank is genationaliseerd.
Nederlandse rekeninghouders van dochter
Icesave kunnen voorlopig gewoon
bankieren.IJsland garandeert het tegoed
op de rekeningen volledig.
Bron: Teletekst NOS

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Nou lees ik net dat Bos de garantieregeling verhoogd heeft van 20.000 naar 100.000. Zal IceSave dit gaan aanpassen? Nu - althans tot vanmiddag - staat IJsland garant voor de eerste 20.000 en Nederland voor 18.000 euro. Tjonge, jonge, jonge. Het wordt er niet eenvoudiger op.
Eerlijk gezegd lijkt het er op dat veel rekeninghouders van Icesave die overweging niet willen maken. Er lijkt inmiddels een soort van digitale 'run op de bank'. aan de hand te zijn.

http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_33564.z24

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door four-eyes »

Tuurlijk is er een digitale run aan de gang. Als je leest dat de spaarders in Engeland geen toegang meer hebben tot hun rekening, aarzel je niet lang en haal je je geld weg bij die club, want dat voorspelt niet veel goeds.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Gelukkig m'n geld bij diverse banken onder gebracht; kwestie van tijd dat je weer online bij je geld kan.
Tís een beetje lastig maar ik lijd er geen armoe van.

Vraag is wel, who's next!?

bartje64
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jun 2008 20:31

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door bartje64 »

digitale run of niet, ik kan mooi niet op de site. Wel hebben ze mijn maandelijkse storting van gisteren teruggestort. Reden onbekend (alleen maar omschrijving REFUND). Ik heb voorlopig maar even het automatisch sparen daar stopgezet... en nu maar afwachten wat er gaat gebeuren.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Persbericht De Nederlandsche Bank

Er zijn onduidelijkheden ontstaan rond Landsbanki hf. te Reykjavik en haar bijkantoor Icesave in Nederland. De Nederlandse autoriteiten zoeken contact met hun IJslandse collega's om opheldering te krijgen. Thans kan het volgende worden meegedeeld.

Op de rekeningtegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. DNB zal in overleg treden met de IJslandse autoriteiten over hoe, indien de instelling in déconfiture zou geraken, de afwikkeling zal worden vormgegeven. Vandaag is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot EUR 100.000 per persoon per bank. In het geval van Icesave komt een deel van die dekking voor rekening van het IJslandse en niet van het Nederlandse depositogarantiestelsel. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland.


Zodra nadere informatie beschikbaar is, zal deze worden verspreid via de website van DNB.

BeatleStone
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:07

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door BeatleStone »

Heb een paar uur geprobeerd op om de site te komen van ICesave.. maar niente.
Transparant... 24/7 etc... etc

Het feit dat ik niet meer bij mijn geld kan komen, bevordert mijn vertrouwen niet bepaald in de banken. En de fraaie volzinnen om ons geld maar in handen te krijgen evenmin. Krijtpakken blijken dus echt niet te vertrouwen. Nu begrijpm ik ook waarom de beurzen naar beneden kelderen. Fraaie woorden, maar de daden zijn anders. Dus enkel vertrouwen meer , en de beurzen kelderen.
Gelukkig had ik salod beneden de 20.000 eiro gebracht, dus als het goed is moet de Ijsland voor het volle pond garant staan.... hoop ik.... vermoed ik.... smeek ik.... Maar welke bank kan je nu nog vertrouwen ???

Net op journaal van 22.00 gezien dat ook de telfoon niet meer wordt opgenomen bij ICESAVE..... Krijg het inderdaad ijskoud van...

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Krijg het inderdaad ijskoud van...
Paniek vogel :P

Risico nemen levert over het algemeen meer opbrengst op.

5,25% krijg je niet voor niets; maar betekend dus wel wat meer risico.

Even stofwolken laten neerdalen en kijken wat er nadien nog overeind staat. Je tegoed valt niet voor niets onder overheids garanties.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Gelukkig m'n geld bij diverse banken onder gebracht; kwestie van tijd dat je weer online bij je geld kan.
Als de kas niet leeg is. Niet ondenkbaar is, dat er weinig meer valt te halen.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Shi*t happens

Wordt weer een paar maanden overwerken ;-)

Ga niet lopen bleren voor ik geslagen wordt (zou ook voor het eerst zijn :lol: )

En op dit moment is IJsland nog niet failliet voor zover we weten dus we wachten af..........

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door four-eyes »

Ik ben zeer benieuwd of ik nog op tijd geweest ben gisterochtend. Toen heb ik alles overgeboekt naar de giro. Nog niks gezien op de giro. Balen zeg. Ik doe zoiets nooit meer, da's zeker!

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Maar welke bank kan je nu nog vertrouwen ???
De Postbank!

Voor een schamel procentje méér bij een IJslandse-; Belgische-; Turkse- of andere (DSB) exotische bank riskeer ik geen slapeloze nachten of m'n geld wel veilig is!
Laatst gewijzigd door Marco Polo op 08 okt 2008 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Maar welke bank kan je nu nog vertrouwen ???
Dé Staatsbank (ABN Amro en Fortis)
...ja, nu wel ja.

Aroby
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2008 16:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Aroby »

Ik hoop dat de bank wel weer verder kan. Anders kan je waarschijnlijk maanden op je geld wachten (zonder rente).

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door rvkeuken »

bij de abn/fortis heb je altijd over je eigen geld kunnen beschikken, ook toen er nog geen sprake was van een staatsovername.....

verschil is dat alle ijslandse banken in problemen zitten en dat het maar de vraag is of ijsland dit zelf kan oplossen.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door loesje 2 »

mijn collega durfde niet te beleggen dat vond zij te riskant!

Ik hoor nu net dat zij al haar spaargeld bij icesave heeft staan!

Volgens mij is sparen ook beleggen, je krijgt die 5% toch niet voor niks.

:shock:

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door rvkeuken »

sparen is geen kans op verlies voor de consument, beleggen wel (je geld kan omlaag). In principe en tot ongeveer 2 weken geleden was sparen heel veilig. Nu zou ik je rekeningen nog eens goed tegen het ligt houden, zeker als je bij de ietswat discutabelere (hogere rente) rekeningen zit en het iig spreiden over meerdere rekeningen.

Je collega krijgt haar geld wel terug, of iig een groot gedeelte, maar dit is wel sneu. Ik hoop dan ook dat de rekeningen snel weer toegankelijk zullen zijn.

Bard123
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:39

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Bard123 »

mijn overboeking van afgelopen maandag is nog steeds niet aangekomen

tonw2008
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jul 2008 17:25

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door tonw2008 »

Ook mijn overboeking die ik dinsdagochtend om 0700 uur deed is nog niet op mijn tegenrekening gekomen.

Ik kon wel zien op het scherm (ik heb daar een print screen van) dat het overboekingsbedrag van mijn rekening werd afgeboekt.

Loopt zoiets geautomatiseerd ? In dat geval zou je denken dat het dan automatisch het interbancaire verkeer ingaat.

Of kan toch een mensenhand op het laatst moment nog ingrijpen?

Ik ben er niet gerust op.

Wie weet meer van automatische overboekingen.

Graag ook informatie van lezers op dit forum die in het zelfde schuitje zitten. Wie heeft maandag of gisteren een overboeking gedaan en zijn geld al op zijn tegenrekening?

Gesloten