LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Topic closed

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
resp00112469

Re: Topic closed

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Omdat de klant koning is. Jij moet eens commercieel leren denken.
Ja, dat doen wij ook. 50KM autokosten, 2 uur arbeidsverlies van een medewerker, daarna 4 uur arbeid waar geen vergoeding tegenover staat en een boze klant.
Lekker commercieel!

Vr. Gr. Hans.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 09 Jun 2008 19:00 door BBCS
Huh? Het grootste gedeelte waarvan moet aan wie weer afgegeven worden?
Dacht jij nu werkelijk dat als jij voor een laptop €1000,- betaald, dat die winkelier dat geld zo in zijn zak kan steken?

Als een laptop €1000,- kost, dan moet daar nog eerst de btw er vanaf en wat daar van over blijft moet die inkoopprijs nog aan de leverancier betaald worden. De winkelier houdt dan zo'n €109,- aan over, waarvan de overige kosten nog betaald moeten worden.
Dat begrijp ik ook wel. Maar uit de door jou geschreven opmerking (geen reactie op een quote) "Het grootste gedeelte moet weer afgegeven worden, en dat vergeet je." maak je dat echt niet op hoor.
Dus niet zo bijdehand doen hè. Gezien jouw reputatie m.b.t. tot (het verdraaien van) de waarheid moet je eerst maar eens onomstotelijk aantonen dat jouw marge echt zo laag is. Eerder geloof ik je gewoon niet.
Ik mag die garantie werkzaamheden zelf niet uitvoeren.
Op een product zit ook fabrieksgarantie.
En als ik die garantie werkzaamheden zelf uit zou voeren, dan kan ik deze kosten niet bij de fabrikant declareren.
Zo simpel is het.
Nou doe je het weer. Jij mag dat wel doen. Niemand die jou kan verbieden om door jou verkochte producten onder garantie zelf te repareren. Hier verschuil je je overduidelijk achter de fabrikant.
Gut, een kip is wel iets anders als een computer.

Bij de goedkope producten is het omruilen ook gemakkelijk. Doe ik zelf ook.
Bij de duurdere producten gaat het anders.
Ik zei het nog zo. Ga het eens een keer lezen. Dat maakt niets uit. De bruto marge van een kip is ongeveer gelijk aan die van een laptop. Dat stond al geschreven in een eerder bericht.

WillemV

Geplaatst op 09 Jun 2008 19:16 door resp00112469
Omdat de klant koning is. Jij moet eens commercieel leren denken.
Ja, dat doen wij ook. 50KM autokosten, 2 uur arbeidsverlies van een medewerker, daarna 4 uur arbeid waar geen vergoeding tegenover staat en een boze klant.
Lekker commercieel!
Die opmerking was niet aan jou gericht. In een ander bericht had ik al geschreven dat het op zich prima is dat je dit voor de klant doet.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat begrijp ik ook wel. Maar uit de door jou geschreven opmerking (geen reactie op een quote) "Het grootste gedeelte moet weer afgegeven worden, en dat vergeet je." maak je dat echt niet op hoor.
Dus niet zo bijdehand doen hè. Gezien jouw reputatie m.b.t. tot (het verdraaien van) de waarheid moet je eerst maar eens onomstotelijk aantonen dat jouw marge echt zo laag is. Eerder geloof ik je gewoon niet.
De winstmarges op laptops is 15%.

Als de winstmarges op 45% tot 60% lagen voor mij, dan hoorde je mij niet.

En het bewijs ervan kan ik je niet leveren, omdat ik dan de inlogcodes van de leverancier jouw moet gaan verstrekken, en dat doe ik dus niet.
De prijzen van die leveranciers zijn alleen met een inlogcode te bekijken.

resp00112469

Jij mag dat wel doen. Niemand die jou kan verbieden om door jou verkochte producten onder garantie zelf te repareren.
Dat is onjuist. Wij mochten reparaties onder garantie doen tegen redelijke kosten, daar waren duidelijke afspraken over met de fabrikant en daarvoor stond een vaste vergoeding.
Echter niet alles mocht, zo mocht er onder garantie geen beeldbuis worden vervangen, dit om misbruik te voorkomen.
Grundig had 100Hz TV apparaten en als daar de featurebox module van defekt was, dan mochten wij die niet repareren en moest deze worden opgestuurd.
Onderdelen hiervoor, processoren oa. werden niet los geleverd en op deze modulen zat een garantie sticker (zegel) en als dat was verbroken was geen garantie meer mogelijk.
Dus dat een detaillist alles in eigen beheer mag herstellen is beslist onjuist. Dit hangt mede van het soort product af.

Vr. Gr. Hans.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hans je wordt niet in de cel gegooid op het moment dat je zelf toch een beeldbuis vervangt.

resp00112469

Nee, dat niet, maar ik ga geen buis vervangen de over de 450 euro kost die ik nergens kan declareren. Overigens was de winstmarge van dien aard dat dit gewoon niet mogelijk was. In dat geval deed de fabrikant dat, evenals besturings printplaten van wasautomaten.

Vr. Gr. Hans.

BBCS
Contacteer:

Het is heel simpel:

Als winkelier zijnde krijg je tuurlijk garantie op de producten die je inkoopt, en wel de fabrieksgarantie.

Wil je dat die producten onder garantie gerepareerd worden, dan bepaald de fabrikant hoe, waar en door wie.

Tuurlijk kun je als winkelier zijnde op eigen houtje de garantieclaims zelf afwikkelen, maar dan kun je nooit die kosten ervan bij de fabrikant declareren.

Nu kun je wel zeggen dat je als consument zijnde daar niks mee te maken hebt en dat de winkelier het maar op eigen houtje moet gaan afwikkelen en dan maar zien hoe je die kosten gedeclareerd krijgt.
Als je deze mening hebt, dan ben je pas echt dwaas.

Je verlangt van de winkelier dat hij jouw situatie moet begrijpen, maar je hebt als consument totaal geen interesse in zijn situatie en je wilt het als consument ook niet weten.
Ik zie het dan dat je behoorlijk egoïstisch bezig bent.
En dat kan nooit de bedoeling zijn.

alfatrion

Er wordt wel beweerd dat winkelieren de situatie van de klant begrijpen, maar daar ben ik niet zo zeker van. Met mijn voorbeeld heb ik de schoenen van de consument de winkelier aangemeten. Hét moment om te laten zien dat je als winkelier de positie van de consument écht begreep. Helaas heeft iedere winkelier die mogelijkheid links laten liggen.

Aan de reactie van Pruim is af te lezen dat zo iets erg ongebruikelijk is. Dat komt om de winkelier zijn machtspositie gebruikt om er zeker van te zijn dat de klant zijn prestatie levert, maar op het moment dat de winkelier de tegenprestatie niet kan leveren krijgen we te horen dat de klant arrogant, hypocriet en egoïstisch als ie na maanden zijn geld terug wil.

Ik begrijp de positie van de winkelier heel goed. Alleen zie ik met de beste wil van de wereld niet in waarom we van het probleem van de winkelier het probleem van de consument zouden maken. Andersom gebeurt dat immers ook niet!

Wanneer de klant zijn prestatie niet levert wordt een incassobureau op kosten van de klant in de arm genomen of denk de winkelier er nog niet eens over om alvast aan zijn prestatie te leveren.

Het is niet de consument die een arrogante, hypocriete en egoïstische houding aanneemt :!:
Laatst gewijzigd door alfatrion op 09 jun 2008 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

WillemV

@BBCS en resp00112469

Jij verkoopt bijvoorbeeld een HP laptop aan een klant. De klant komt terug met die HP laptop. De Intel processor is kapot. HP verteld jou, Ik krijg van Intel geen toestemming om die processor te vervangen dus neem zelf maar contact op met Intel. Zouden jullie dat een normale gang van zaken vinden?

In de detailhandel is dit volgens veel winkeliers wel acceptabel. :roll: En komt vaak voor.

resp00112469

Ik krijg van Intel geen toestemming om die processor te vervangen dus neem zelf maar contact op met Intel.
Dat is dus onjuist. Wij zullen nooit een klant direct naar de fabrikant doorverwijzen, daarin ben je abuis.
Wat wij wel doen is, zelf contakt met de leverancier of de fabrikant opnemen en uitleggen wat het probleem is. In dat geval bepaalt de leverancier of fabrikant wat er gaat gebeuren.
Of deze stuurt zelf een technicus, of het apparaat wordt opgestuurd, maar altijd via de detaillist en nooit rechtstreeks via de klant.

Vr. Gr. Hans.

WillemV

Geplaatst op 09 Jun 2008 21:52 door resp00112469
Ik krijg van Intel geen toestemming om die processor te vervangen dus neem zelf maar contact op met Intel.
Dat is dus onjuist. Wij zullen nooit een klant direct naar de fabrikant doorverwijzen, daarin ben je abuis.
Nogmaals, wel eerlijk communiceren hè. Je quote de verkeerde tekst. Ik schreef:
In de detailhandel is dit volgens veel winkeliers wel acceptabel. En komt vaak voor.
Maar geef nou eens antwoord op de vraag die gesteld werd in dat bericht:

Zou jij het een normale gang van zaken vinden als HP een laptop, in het kader van de garantie van de detaillist niet repareert omdat de leverancier van HP, Intel de kosten niet vergoed?
Dáár gaat de door jou zo 'handig' geknipte en geplakte tekst over.

Is het een geëigende tactiek van detaillisten in de wit- en bruingoed branche om constant zaken te ontwijken en te pareren? Want zowel jij als BBCS doen dat continu in reacties op berichten die hier door anderen geplaatst zijn.

BBCS
Contacteer:

Zou jij het een normale gang van zaken vinden als HP een laptop, in het kader van de garantie van de detaillist niet repareert omdat de leverancier van HP, Intel de kosten niet vergoed?
Jij verdraaid de boel:

Waar het om gaat is dat op een product fabrieksgarantie zit.

Even over HP:

Om in aanmerking te komen om uit naam van HP als winkelier zijnde de garantieafwikkelingen zelf te mogen repareren, steld HP eisen. Voldoe je aan die eisen, dan mag je als winkelier zijnde uit naam van HP de garantieafwikkelingen zelf uitvoeren.

In de wit en bruingoed zijn dergelijke afspraken beter geregeld. In de grijsgoed (computers dus) is dat veel lastiger.

Waar het om gaat:

Om in aanmerking te komen voor de fabrieksgarantie, dien je gewoon die regels na te leven zoals die opgesteld zijn door de fabrikant. Simpel zat.
Dit is niet zonder reden.
Ik heb zelf ook bij een fabrikant gewerkt, namelijk Digital in Nijmegen.
En ik weet welke eisen de fabrikanten stellen om dergelijke reparaties zelf uit te mogen voeren.

En ik zal je zeggen waarom de meeste fabrikanten huiverig zijn om dergelijke reparaties door de winkeliers te laten uitvoeren:

De meeste computerzaken kunnen geen computers repareren. Ze hebben nog nooit van ESD gehoord en volgen ook diens regels ook niet op, met alle gevolgen van dien.
Dat is één van de reden waarom de fabrikanten de winkelieren niet de toestemmig geven om de garantieafwikkelingen uit te voeren.
Veel computerzaken en ook die grote winkelketens hebben helemaal niet de kennis om computers te repareren, laat staan als ze reparaties uitvoeren dat het ook goed gebeurd.
Iedere sukkel mag zich uitgeven voor computermonteur en zeker 50% van de mensen die zeggen dat ze verstand van computers af weten, kunnen er niks van.

Dat is dus de reden waarom de detaillisten in de computerbranche de garantieafwikkelingen niet zelf mogen uitvoeren.
Een processor kun je niet repareren.
Daarbij is het zo dat als HP die processor gewoon naar Intel zou sturen, dat die gewoon vergoedt wordt, mits dat de schade niet de schuld is van de eindgebruiker.

Waar het om gaat:
De verkopende partij mag niet uit naam van de fabrikant van een product de garantieclaim afwikkelen, zonder dat hij daarvoor door de fabrikant toestemming heeft.
Doet hij dat wel, dan kan hij die kosten niet bij de fabrikant claimen.
Is de verkopende partij door de fabrikant als een erkend reparatiebedrijf benoemd, dan alleen mag die verkopende partij uit naam van de fabrikant die garantieafwikkelingen uitvoeren.
De fabrikant van het product moet dus eerst aan de verkopende partij toestemming geven.

WillemV

Geplaatst op 10 Jun 2008 00:12 door BBCS

Jij verdraaid de boel:
Ik verdraai helemaal niks. Jij begrijpt, of wil het weer eens niet begrijpen. Want:
Waar het om gaat is dat op een product fabrieksgarantie zit.
Ik heb het dan ook over de fabrieksgarantie die Intel aan haar afnemers geeft. In het onderhavige voorbeeld dus HP.
In de wit en bruingoed zijn dergelijke afspraken beter geregeld. In de grijsgoed (computers dus) is dat veel lastiger.
In de bruingoed handel versta ik ook de grijsgoed handel. Dat heb ik in een eerder bericht al eens gemeld. Lees toch eens een keer goed. Wikipedia is het met mij eens:
ICT apparatuur valt bij sommige definities of bedrijven onder het bruingoed en bij andere wordt de term grijs- en groengoed gebruikt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruingoed
Zoals je inmiddels wel (niet :wink:) begrepen zult hebben ben ik van mening dat dit in de witgoed detail handel net zo erbarmelijk is geregeld als in de computer detail handel.
Om in aanmerking te komen voor de fabrieksgarantie, dien je gewoon die regels na te leven zoals die opgesteld zijn door de fabrikant. Simpel zat.
HP heeft ook met regels te maken van haar leveranciers waaronder Intel. Intel heeft echt wel eens HP een nieuwe processor geweigerd omdat Intel onterecht van mening was dat het geen garantie betrof. Denk jij nu echt dat HP vervolgens haar klant, de winkelier deze garantie toen niet heeft vergoedt met als argument dat HP haar geld weer niet van Intel krijgt?

Ik sla maar even een stukje over van dat slappe verhaal wat je hier al tig keer verteld hebt. Die continue herhalingen van jou gaat niet alleen mij, maar ik denk de meeste lezers hier echt vervelen zo ondertussen. En dat is nog een understatement! Maar ga nou niet denken dat je met jouw onzin verhalen weg zal komen. Al is het alleen maar omdat jij consumenten bewust op het verkeerde been wil zetten zodat jij onder je wettelijke garantie verplichtingen uit kan blijven komen.

Net als dit stukje van pagina 1 van dit topic:
BBCS schreef:
Wat mijn advies is, is zelf contact opnemen met HP en vragen of ze de laptop terug willen sturen.
Als de laptop dan terug is, ga dan naar een andere computerzaak die ook nog officiële servicepunt is van HP, en laat hun dan eerst naar de laptop kijken en eventueel op laten sturen. Er zijn ook computerzaken die een officiële servicepunt van HP zijn en ook zelf proberen om achter de oorzaak van de klacht proberen te komen en zodoende goed kunnen communiceren met HP.
WillemV schreef:
Jij roept altijd dat als je met een garantie geval niet naar de winkelier gaat waar je het product gekocht hebt, je je garantie rechten bij die winkelier verspeelt. Overigens is deze stelling van jou onjuist als de consument rechtstreeks naar de fabrikant gaat. Maar waarom geef je dan dit advies? Hiermee probeer je dan iemand weer op het verkeerde been te zetten zodat hij zijn (wettelijke) garantie rechten verspeelt. Dat is niet zo netjes van jou.
Vervolgens reageer je hier helemaal niet op. Wat aantoont dat dit geen 'vergissing' van je was maar dat het echt je bedoeling was TS op het verkeerde been te zetten. En nee, als je je nu hierover gaat verdedigen ben je echt te laat en volstrekt ongeloofwaardig.
De verkopende partij mag niet uit naam van de fabrikant van een product de garantieclaim afwikkelen, zonder dat hij daarvoor door de fabrikant toestemming heeft.
Is de verkopende partij door de fabrikant als een erkend reparatiebedrijf benoemd, dan alleen mag die verkopende partij uit naam van de fabrikant die garantieafwikkelingen uitvoeren.
De fabrikant van het product moet dus eerst aan de verkopende partij toestemming geven.
Toch nog maar een keer. Het interesseert de consument geen moer of jij dat wel of niet bij jouw leverancier kan claimen. Een dergelijk opstelling zou jij als winkelier ook niet van jouw leverancier accepteren.

alfatrion

Jij verdraaid de boel:
Nee hij stelt een vraag en jij geeft er geen antwoord op. "Daar vroeg ik niet naar" zou Pauw Witteman zeggen. De vraag was of jij het normale gang van zaken zou vinden dat je zelf maar contact op moet nemen met de leverancier (Intel) van jouw leverancier (HP) omdat jouw leverancier (HP) er niet met zijn leverancier (Intel) uitkomt.

Bulldog14

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Leuk discussie alweer. Ik mis alleen de commentaar van Puma om het compleet te maken. Willem ga eens werken in de IT handel voor een paar maanden en dan mag je pas wat zeggen. Je heb dus 0 begrip van waar je het over hebt. Zonder, om dat je kan het wel mooi schrijven.

BBCS
Contacteer:

Quote:
Jij verdraaid de boel:

Nee hij stelt een vraag en jij geeft er geen antwoord op. "Daar vroeg ik niet naar" zou Pauw Witteman zeggen. De vraag was of jij het normale gang van zaken zou vinden dat je zelf maar contact op moet nemen met de leverancier (Intel) van jouw leverancier (HP) omdat jouw leverancier (HP) er niet met zijn leverancier (Intel) uitkomt.
Kort antwoord:

Nee!

BBCS
Contacteer:

Quote:
Toch nog maar een keer. Het interesseert de consument geen moer of jij dat wel of niet bij jouw leverancier kan claimen. Een dergelijk opstelling zou jij als winkelier ook niet van jouw leverancier accepteren.
Dat die consument het geen moer interesseerd, is nog niet de reden om van de winkelier te eisen dat hij die garantieclaim zelf afhandelt en dat hij later maar moet zien hoe hij het vergoedt krijgt. Lukt dat niet, dan heeft hij pech.

Zo werkt het dus niet.

Nogmaals:

Een winkelier mag zonder toestemming van de fabrikant nooit uit naam van de fabrikant die garantieclaim zelf afwikkelen.

Dus nog maar een keer (zucht):

Als een winkelier een product terug krijgt, moet hij dat product als er nog fabrieksgarantie op zit opsturen naar de fabrikant. Anders worden die kosten niet door de fabrikant vergoedt.

Dat zijn de feiten.

Dat jij er als consument zijnde het geen moer interesseert, veranderd de situatie echt niet.
De wereld is groter dan alleen de schakel consument winkelier.

BBCS
Contacteer:

Jij verkoopt bijvoorbeeld een HP laptop aan een klant. De klant komt terug met die HP laptop. De Intel processor is kapot. HP verteld jou, Ik krijg van Intel geen toestemming om die processor te vervangen dus neem zelf maar contact op met Intel. Zouden jullie dat een normale gang van zaken vinden?

HP is de fabrikant van de laptop, Intel is een toeleverancier van HP.
Dus de enige die kan beslissen of die processor onder de fabrieksgarantie vervangen mag worden is HP.
Dus de degene die de eindmontage van een product verzorgd, dus de fabrikant. En dat is in dit geval HP.

Als ikzelf een computer samenstel en assembleer, dan ben ik ook een computerfabrikant en dan liggen deze beslissingen bij mij en niet bij de toeleveranciers.

WillemV

Geplaatst op 10 Jun 2008 08:46 door Bulldog14

Willem ga eens werken in de IT handel voor een paar maanden en dan mag je pas wat zeggen.
Je mag ook niks van die fabrikanten hè. :)
Je heb dus 0 begrip van waar je het over hebt.
Om overtredingen van de wet of andere (consumenten) problemen in een bepaalde branche te herkennen heb je echt geen (diepgaande) kennis van de producten uit die branche nodig. Het is (mij) volkomen duidelijk dat niet alleen in de IT detail handel maar ook in wit- en (overige) bruingoed detail handel het één en ander goed fout zit. En hoe weet jij zo zeker dat ik niet in de IT zit? :wink:
Geplaatst op 10 Jun 2008 10:02 door BBCS

HP is de fabrikant van de laptop, Intel is een toeleverancier van HP.
Dus de enige die kan beslissen of die processor onder de fabrieksgarantie vervangen mag worden is HP.
Hè hè. Eindelijk een antwoord. Als je dit nu vertaald naar de detailhandel dan zeg ik als consument: HP is de fabrikant van de laptop, HP is een toeleverancier van de winkelier. Dus de enige die kan beslissen of die processor onder de garantie vervangen mag worden is de winkelier. Da's precies hetzelfde.

Jij zegt hier zelf dat je niks met Intel te maken hebt omdat hij niet jouw leverancier is. De consument heeft weer niks met HP te maken omdat hij niet de leverancier van die consument is. Begrijp je het nu eindelijk?
Dus de degene die de eindmontage van een product verzorgd, dus de fabrikant. En dat is in dit geval HP.
Dat is flauwekul en weer echt 'verschuilgedrag' achter de fabrikant. Zo is het wettelijk niet geregeld.
Als ikzelf een computer samenstel en assembleer, dan ben ik ook een computerfabrikant en dan liggen deze beslissingen bij mij en niet bij de toeleveranciers.
Als jij een kapotte videokaart in dat systeem onder garantie vervangt moet jij die dan vooraf claimen bij de videokaart fabrikant of kun je dat ook achteraf doen? Wat het antwoord ook is, het maakt niets uit. Een koper heeft gewoon niets met een toeleverancier van de verkoper te maken. Dat vind jij eigenlijk ook alleen probeer je weer een uitzondering te verzinnen omdat dat jou toevallig beter uitkomt. Erg schijnheilig en om met je eigen woorden te spreken, uiterst hypocriet.

Gesloten