Soms kan het zonder ernstige hinder helemaal niet.Als ik mijn computer 5 tot 6 weken kwijt zou zijn, is dat geen redelijke termijn en heb ik daar ernstige overlast van. Dát is in strijd met de wet. Maar zoals gezegd, de hele branche vindt het maar normaal dat je je net gekochte product wat defect is 5 tot 6 weken ter reparatie kwijt bent. Je leest hier zelfs wel eens verhalen van mensen die hun product langer dan drie maanden kwijt zijn. Onacceptabel.
Wat wel logisch is, is de hinder die vaak onvoorkombaar is tot het minimum te beperken.
En soms kun je de ernstige hinder niet voorkomen. Wat dacht je van een harde schijf die crashed en daar stonden hele belangrijke bestanden op en die computergebruiker heeft geen backups gemaakt??
En over die lange reparatietermijnen, is voornamelijk bij laptops.
De reden daarvan is dat er een groot tekort aan onderdelen op de wereldmarkt is.
De toeleveranciers van de laptopfabrikanten kunnen de vraag niet aan, waardoor het vaak dan eens gebeurd dat de consument langer op een reparatie moet wachten.
Of de winkelier of de fabrikant die reparatie uitvoert, maakt niet uit.
Dat het onacceptabel, mag duidelijk zijn, alleen het vervelende is dat je als winkelier daar totaal niks aan kunt doen.
Het enige wat we kunnen doen is als een klant zo lang op een reparatie moet wachten, door die klant dan een leencomputer te verstrekken, waardoor die klant toch door kan gaan met de werkzaamheden.
Klopt, zelf heb ik eens 5 maanden moeten wachten op een onderdeel.Je leest hier zelfs wel eens verhalen van mensen die hun product langer dan drie maanden kwijt zijn. Onacceptabel.