LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Contacteer:

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door BBCS »

Als ik mijn computer 5 tot 6 weken kwijt zou zijn, is dat geen redelijke termijn en heb ik daar ernstige overlast van. Dát is in strijd met de wet. Maar zoals gezegd, de hele branche vindt het maar normaal dat je je net gekochte product wat defect is 5 tot 6 weken ter reparatie kwijt bent. Je leest hier zelfs wel eens verhalen van mensen die hun product langer dan drie maanden kwijt zijn. Onacceptabel.
Soms kan het zonder ernstige hinder helemaal niet.

Wat wel logisch is, is de hinder die vaak onvoorkombaar is tot het minimum te beperken.

En soms kun je de ernstige hinder niet voorkomen. Wat dacht je van een harde schijf die crashed en daar stonden hele belangrijke bestanden op en die computergebruiker heeft geen backups gemaakt??

En over die lange reparatietermijnen, is voornamelijk bij laptops.

De reden daarvan is dat er een groot tekort aan onderdelen op de wereldmarkt is.
De toeleveranciers van de laptopfabrikanten kunnen de vraag niet aan, waardoor het vaak dan eens gebeurd dat de consument langer op een reparatie moet wachten.
Of de winkelier of de fabrikant die reparatie uitvoert, maakt niet uit.

Dat het onacceptabel, mag duidelijk zijn, alleen het vervelende is dat je als winkelier daar totaal niks aan kunt doen.

Het enige wat we kunnen doen is als een klant zo lang op een reparatie moet wachten, door die klant dan een leencomputer te verstrekken, waardoor die klant toch door kan gaan met de werkzaamheden.
Je leest hier zelfs wel eens verhalen van mensen die hun product langer dan drie maanden kwijt zijn. Onacceptabel.
Klopt, zelf heb ik eens 5 maanden moeten wachten op een onderdeel.

BBCS
Contacteer:

Een topic waarin jij verschijnt, is net als een slecht t.v. programme in de zomer. Ellenlange herhalingen en niets nieuws!!!
Bedankt voor het compliment! :?

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 18 Sep 2008 12:14 door BBCS

Soms kan het zonder ernstige hinder helemaal niet.
Natuurlijk wel. Gewoon een vervangend apparaat meegeven. De autodealer geeft ook gratis (afgezien van de brandstof) een vervangende auto mee wanneer de reparatie onder garantie langer dan 24 uur gaat duren. En die vervangende auto is veel kwetsbaarder en goedkoper dan een PC.
En soms kun je de ernstige hinder niet voorkomen. Wat dacht je van een harde schijf die crashed en daar stonden hele belangrijke bestanden op en die computergebruiker heeft geen backups gemaakt??
Wat is dit nu weer voor flauwekul. Natuurlijk is de leverancier niet verantwoordelijk voor de data. Dat is de eigenaar van die data zelf. De leverancier heeft deze data niet aan de consument verkocht. Dat zal dan ook niet onder ernstige hinder worden begrepen.
Het enige wat we kunnen doen is als een klant zo lang op een reparatie moet wachten, door die klant dan een leencomputer te verstrekken, waardoor die klant toch door kan gaan met de werkzaamheden.
Oké, hier zeg je het zelf al. Die ernstige hinder en overlast valt dus eenvoudig te voorkomen door een vervangend apparaat mee te geven. Alleen weigeren de meeste detaillisten dit en overtreden daarmee al dan niet bewust de wet. Ik begrijp wel dat hier problemen voor de detaillist kunnen ontstaan omdat mensen het leen apparaat beschadigd terug brengen. Maar dat kan opgevangen worden door de consument een borg voor het leen apparaat te laten betalen die ze pas terug krijgen wanneer het apparaat onbeschadigd ingeleverd wordt. Hoe dan ook, de detaillist dient zich gewoon aan de wet te houden.

BBCS
Contacteer:

Quote:

Oké, hier zeg je het zelf al. Die ernstige hinder en overlast valt dus eenvoudig te voorkomen door een vervangend apparaat mee te geven. Alleen weigeren de meeste detaillisten dit en overtreden daarmee al dan niet bewust de wet.
Ik doelde met die ernstige hinder dat de klanten dan niet over hun eigen data beschikken, waardoor soms die klant zonder die data niet verder kan werken.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

WillemV schreef:
Alfatrion schreef:Ik hoor niets meer dan een veelvoud aan smoesjes waarmee getracht wordt om maar goed te praten dat de consument bedonderd wordt. Dat mag ik toch wel zo stellen, dacht ik zo.
Inderdaad. Maar ik heb de indruk dat veel detaillisten en met name winkelpersoneel zelf niet eens in de gaten hebben dat ze de consument bedonderen en in strijd met de wet handelen.
Ik doel meer op de voorlichtingen die Bulldog en BBCS geven over de rechten van consumenten.

Bulldog bedondert de consument door te beweren dat een computer die de consument defect in de handen geduwd krijgt desondanks toch deugdelijk is en aan de overeenkomst beantwoord. Volgens hem mag de consument dus niet verwachten dat hij voor duizend euro een werkend apparaat krijgt.

BBCS bedondert de consument door te beweerd dat de verkoper eerst drie keer mag PROBEREN om het product te herstellen voordat de koper recht heeft op vervanging of zijn geld terug. Daarbij vind hij blijkbaar dat consument GEEN recht heeft om de koop direct te ontbinden als er spraken is van ernstige overlast of een onredelijk lange reparatietermijn.
Het credo lijkt te zijn: "moet ik vijf maanden wachten, dan moet jij vijf maanden wachten".

BBCS
Contacteer:

BBCS bedondert de consument door te beweerd dat de verkoper eerst drie keer mag PROBEREN om het product te herstellen voordat de koper recht heeft op vervanging of zijn geld terug. Daarbij vind hij blijkbaar dat consument GEEN recht heeft om de koop direct te ontbinden als er spraken is van ernstige overlast of een onredelijk lange reparatietermijn.

De "onredelijke lange" reparatietermijnen gelden op dit moment voor bijna alle laptopmerken.
Dus om dan gelijk het geld terug te geven, betekent alleen maar verlies voor de winkeliers.

Ik heb ook aangegeven wat de reden van die lange reparatietermijnen is.

Als de overheid van mening is dat die reparatietermijnen omlaag moeten, zullen zij toch echt de fabrikanten aan moeten pakken en niet de winkelieren, omdat de consument alleen met de winkelier te maken heeft.

En die lange reparatietermijnen duren nu eenmaal zo lang, omdat de benodigde onderdelen slecht leverbaar zijn en dat er op die onderdelen vaak lange levertermijnen zitten.
Zonder die onderdelen is het niet mogelijk om het product te repareren.

alfatrion

De consument die hier komt vragen wat zijn rechten zijn moet te horen krijgen dat hij recht heeft op zijn geld terug als hij tevens meld dat zijn reparatie al langer dan twee maanden duurt of dit het vooruitzicht is. Dat is namelijk zijn recht.

BBCS
Contacteer:

Je weet van te voren nooit hoelang de reparatietermijn zal duren.

En vaak wordt er gezegd gelijk geld terug, maar dat is niet de oplossing.

WillemV

Geplaatst op 18 Sep 2008 11:30 door BBCS

Bij laptops hebben we er nog niet de keuze om zelf die laptops te bouwen, maar bij desktopcomputers wel.
De autodealers bouwen zelf geen auto's. Toch heeft die branche, in tegenstelling tot de computerbranche, haar problemen zelf opgelost.
Geplaatst op 18 Sep 2008 13:25 door BBCS

Ik doelde met die ernstige hinder dat de klanten dan niet over hun eigen data beschikken, waardoor soms die klant zonder die data niet verder kan werken.
In juridische zin is er dan geen sprake van ernstige hinder. Lid 3 van artikel 21 BW 7:
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
Lid 1:
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
Die data is niet door de verkoper geleverd en is geen onderdeel van de overeenkomst. Een vervangende PC lost dus het (juridische) probleem van de verkoper m.b.t 'ernstige hinder en overlast voor de klant' op. Ook als de klant geen back-up van de data heeft.

Geplaatst op 18 Sep 2008 13:49 door alfatrion

Ik doel meer op de voorlichtingen die Bulldog en BBCS geven over de rechten van consumenten.
Oké.
Het credo lijkt te zijn: "moet ik vijf maanden wachten, dan moet jij vijf maanden wachten".
Het overgrote deel in de computer detailhandel denk hetzelfde, toch? De wet wordt daar met voeten getreden.

alfatrion

WillemV schreef:Het overgrote deel in de computer detailhandel denk hetzelfde, toch? De wet wordt daar met voeten getreden.
Zo'n beetje alle winkel handelen overtreden de wet met handen en voeten. Daarvoor hoef je alleen maar naar de algemene voorwaarden te kijken. De computer detail handel is daarin geen uitzondering. Het betekent niet dat het met opzet wordt gedaan. Het kan ook uit onwetendheid gebeuren.

http://www.consumentenautoriteit.nl/Act ... sberichten
http://www.consumentenautoriteit.nl/Act ... sberichten
WillemV schreef:Die data is niet door de verkoper geleverd en is geen onderdeel van de overeenkomst. Een vervangende PC lost dus het (juridische) probleem van de verkoper m.b.t 'ernstige hinder en overlast voor de klant' op. Ook als de klant geen back-up van de data heeft.
Stel je hebt pas geleden een grote vriezer gekocht en deze vol gestopt met vlees. Twee maanden later raakt de vriezer defect. Het herstel duurt vervolgens zo lang dat het vlees bedorven raakt. Hoewel het vlees niet door de verkoper is geleverd is er toch ernstige overlast.
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
Het vetgedrukte zinsdeel wijst niet naar 'het afgeleverde' maar naar het herstellen of vervangen daarvan. De tweede bijzin geeft aan dat de verkoper het product moet vervangen of herstellen zonder dat dit leid tot ernstige overlast voor de koper. En de eerste bijzin geeft aan dat hierbij oog moet worden gehouden op de aard van het product.

De aard van een vriezer is zodanig dat hierin voedsel waar in goed gehouden kan worden. En een computer kan voor de klant belangrijke gegevens bevatten. Daarom kan het niet kunnen beschikken over je gegevens m.i. ernstige overlast veroorzaken.

BBCS
Contacteer:

De aard van een vriezer is zodanig dat hierin voedsel waar in goed gehouden kan worden. En een computer kan voor de klant belangrijke gegevens bevatten. Daarom kan het niet kunnen beschikken over je gegevens m.i. ernstige overlast veroorzaken.
Dat bedoel ik dus.

Al zou ik die klant dan een leencomputer geven, voor hem is het dan een zeer grote ernstige overlast.
En dat kan ik dus niet voorkomen.
Ik kan het wel voorkomen als ik die gegevens veilig kan stellen en op de leencomputer te zetten.
Als die gegevens door een harde schijf crash beschadigd zijn en dus verloren zijn, kan ik die ernstige overlast niet voorkomen.

De klanten hebben garantie op de harde schijf zelf en als die harde schijf zelf kapot is gegaan ben ik aansprakelijk voor de schijf zelf, niet wat er op staat.

Zo is de verkoper van die vriezer verantwoordelijk voor de vriezer zelf, niet over de inhoud.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

begrijpend lezen is een vak bbcs. jij leest de lettertjes, niet de inhoud van de lettertjes.

BBCS
Contacteer:

In het geval van de TS:

Als blijkt dat de reparatie wat langer duurt en de verkopende partij de klant een leencomputer verstrekt, dan heeft hij in ieder geval voor gezorgd dat de klant toch verder kan werken.

En daar gaat het ook om, om de overlast tot het minimum te beperken.

WillemV

Geplaatst op 19 Sep 2008 13:03 door alfatrion

In het voorbeeld van BBCS waar ik op voortgeborduurd heb, ging het over een een harde schijf die ge-crashed was waarop belangrijke data van de klant stond (staat). Is de verkoper, volgend uit art. 21 BW dan aansprakelijk voor de verloren gegane data? Is hier eigenlijk wel jurisprudentie over?

Bulldog14

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

De probleem met "ernstig verhinder voorkomen" is dat in dit tijdperk mensen hebben een computer 24/7 nodig. Denk aan een kleine zakenman die regeld zijn hele bedrijf van zijn PC. Ik regel de eind-gebruiker RMAs voor de fabrikant ik vertegenwoordig. Omgeveer 1 op de 4 aanvraagen heeft een zeilig verhaal erbij over hoe het moet "allemaal spoed" en de persoon kan zijn computer niet een dag missen. Ik geloof het beste maar op zijn hardste uitgedrukt jou haast is niet mijn probleem. Als ik begin aan uitzondering te maken voor al de "spoed klussen" dan is de heel systeem snel van de rails. De punt is dat het is altijd lastig om een computer te missen, dus het verhaal van "ernstig verhinder voorkomen" valt op doof oren bij de meeste fabrikanten. Het is ommogelijk om te vermijden.

puma73

bulldog,

jouw verhaal is niet interessant voor de consument. immers heeft die een contract met de verkoper. wat er in de bovenliggende schakels gebeurt is alleen interessant voor de verkoper.

die heeft alleen een verplichting naar de koper namelijk Lid 3 van artikel 21 BW 7.

Bulldog14

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Het is wel interessant voor de consument schoonheid. Waarom denk je dat er komt zo veel vetragingen in reparaties en RMAs? De winkelier/distri moet er ook mee wachten. Kijk dat jij steekt je kop in de zand is jou eigen zaken, maar er zijn wel ander mensen die zal waard aan dit sort info hechten.

puma73

nogmaals absoluut oninteressant voor de consument. lezen wat iemand schrijft, maar dat is voor jou en bbcs blijkbaar moeilijk.

jij valt buiten de keten in het consumentenrecht.

trainer

Ongelezen bericht door trainer »

Aan de wijze van schrijven te zien valt dit persoon onder het Indianenrecht 8)

BBCS
Contacteer:

In het voorbeeld van BBCS waar ik op voortgeborduurd heb, ging het over een een harde schijf die ge-crashed was waarop belangrijke data van de klant stond (staat). Is de verkoper, volgend uit art. 21 BW dan aansprakelijk voor de verloren gegane data? Is hier eigenlijk wel jurisprudentie over?
Die jurisprudentie is er wel over.
De ene rechter is van mening dat de computereigenaar zelf backups moet maken (is ook mijn mening) en dat de verkopende partij geen verantwoordelijkheid draagt over de gegevens zelf.

Een andere rechter is van mening dat de verkopende partij ook aansprakelijk is voor verlies van de gegevens. Hier ging het om dat een verkopende partij geen moeite had gedaan om de gegevens van een harde schijf veilig te stellen en de harde schijf naar de fabrikant had gestuurd. De fabrikant had toen die schijf gecrediteerd en die schijf vernietigd, wat een normale procedure is.

Vergeet niet dat een harde schijf altijd kan crashen.

Een ander gevolg zijn spyware en virussen die de boel in de war kunnen schoppen.
Ook een fout in Windows kan dat veroorzaken.

In het bedrijfsleven worden bijna iedere dag een backup gemaakt van de gegevens, om te voorkomen dat als een schijf of een computer crashed, dat die gegevens verloren kunnen raken.

In de consumentenwereld zie je dat veel consumenten dat dus niet doen, omdat zij van mening zijn dat een harde schijf zeker een x tijd zonder het risico van crashen mee zou moeten kunnen gaan.
Iets wat je dus in het bedrijfsleven niet zal tegenkomen.

Tuurlijk is de betrouwbaarheid van de harde schijven enorm verbeterd, maar het risico dat ze kunnen crashen blijft aanwezig, zoals ik van het weekend zelf heb ervaren.

Gesloten