LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door gravedigger »

Als niemand jou als soreekbuis heeft aangesteld. wil je dan voortaan in de IK-vorm spreken en niet "de winkelier(en)" ?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Struisvogelgedrag. Blind zijn voor de problemen die er zijn.

Hmm, daarmee komen we een heel eind. (ahum)

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Zucht, daar gaan we weer.
Geplaatst op 07 Mei 2009 12:00 door BBCS

Die wetten betekenen voor de kleinere winkeliers gewoon de doodsteek.
Niet zo zielig doen. Ook de grote winkelketens houden zich vaak niet aan de wet. Onlangs stond ik bij de kassa van Bart Smit. Iemand kocht zo'n spelcomputertje, een Nintendo DS o.i.d. De verkoopster zei: De eerste 2 weken heeft u bij ons garantie, daarna moet u bij Nintendo zijn. :roll:
In een raport van de SER heeft de SER ook aan de minister gevraagd of de minister ook met de kleine ondernemer rekening wilt houden en ook te beschermen. Dat vond de minister niet nodig.
Een link graag. Ik denk dat jij het bovenstaande bewust verdraaid hebt. Als je iets beweerd moet je het ook aantonen. Dat is je al zó vaak gevraagd.
Levenslange garantie (dus garantie die gelijk is aan de economische of technische levensduur) kan de kleine ondernemer niet geven, dus zal die kleine ondernemer dat ook niet aan de klanten geven.
Natuurlijk wel. Als iedereen zich aan de wet houdt. Dat kan wellicht bereikt worden indien de rechtsgang voor iedereen, dus ook voor de winkelier minder kostbaar, makkelijker en eenvoudiger wordt en het e.e.a. minder lang duurt. Dit antwoord is al vaker gegeven en wordt door BBCS altijd volkomen genegeerd. De kleine winkelier zou hier juist voordeel bij hebben...
En veel mensen hier vertonen struisvogelgedrag en zeker: dat is niet mijn probleem.
Nou veel. Ik 'ken' er eentje. Dat ben jij BBCS. En dat is dus jouw probleem.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door moleman »

Het gedrag van BBCS leidt tot struisvogelgedrag.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door gravedigger »

Blind zijn voor de problemen die er zijn
Het enige probleem wat er bestaat, is de winkelier die zicch niet aan de wet houdt!!!! Dus wie is de struisvogel? Niet de consument die alleen dat vraagt waar hij wettelijk recht op heeft.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door moleman »

Discusseren met mensen met een plaat voor hun hoofd heeft geen enkele zin

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Wettelijke garantie
Een wettelijke garantie is dat u altijd recht heeft op een goed product. Bij een defect product heeft u recht op reparatie of een nieuw product. Als het product binnen zes maanden na aanschaf kapot gaat, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Na zes maanden moet u bewijzen dat het niet uw schuld is.

Tenzij de verkopende partij het anders aangeeft.

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat moet zijn: tenzij de verkopende partij van te voren aangeeft hiervan in het voordeel van de consument af te wijken.

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Neen alfatrion.

Dit staat niet in de wet :wink:

T

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Jawel hoor Toolboy:
1.
Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.

2.
In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/6a.html

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Geachte ik heb het over wettelijke garantie.

1.
Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.

Stel dat de verkopende partij gewoon de doos doorschuift met de fabrikant zijn garantie voorwaarden en bepalingen daar in.
Dan is de rest niet meer van toepassing :wink:

T

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 07 Mei 2009 16:25 door Toolboy

Geachte ik heb het over wettelijke garantie.
Ja en? Ik ook...
Stel dat de verkopende partij gewoon de doos doorschuift met de fabrikant zijn garantie voorwaarden en bepalingen daar in.
Dat heeft niets te maken met het door jou ontkennen van de wet:
Jij beweerde (in principe tot 2 x toe) dat de verkoper van de wettelijke rechten (wettelijke garantie) van de consument mag afwijken wanneer dat voor het sluiten van de overeenkomst de consument wordt meegedeeld; dus ook in het nadeel van die consument. En dat klopt dus niet.

Daar ging het over, niet het 'zwijgend' doorschuiven van de doos door de winkelier.
Dan is de rest niet meer van toepassing
En nu is het in één keer niet meer van toepassing... Waarom begon je er dan over? :wink:

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Geachte Willem V

Wat is dan volgens U wettelijke garantie.
Ik heb zojuist een poosje aan de telefoon gezeten met de overheid om duidelijkheid te vragen.
Het antwoord:

Wettelijke garantie
Een wettelijke garantie is dat u altijd recht heeft op een goed product. Bij een defect product heeft u recht op reparatie of een nieuw product. Als het product binnen zes maanden na aanschaf kapot gaat, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Na zes maanden moet u bewijzen dat het niet uw schuld is.

T

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Toolboy, Je mag mij best tutoyeren hoor. :wink:

Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan hè. Wat je nu quote klopt ook wel. Dat heb ik niet ontkent.

Wat niet klopt is jouw bewering in vorige berichten dat de verkoper in het nadeel van het recht op de wettelijke garantie van de consument af mag wijken wanneer de verkoper dat voor het sluiten van de overeenkomst meedeelt.

Je probeert je er een beetje uit te draaien.

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Geachte Willem V

Nope ik draai mezelf er niet uit. :wink:
Als de dozenschuiver :lol: een produkt verkoopt met een garantie bepaling daar in.(doet de fabrikant) en er is geen andere vermelding op de aankoopbon. :wink:
Dan valt het onder de wetelijke regelgeving 6 maanden.
Dan kan een ieder wel aannemen dat de richtlijn van 2 jaar van toepassing is ,maar dat gaat dus niet op.

Vind dit trouwens een leuke discussie zolang het niet op de man /vrouw gespeeld wordt

T

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat niet klopt is jouw bewering in vorige berichten dat de verkoper in het nadeel van het recht op de wettelijke garantie van de consument af mag wijken wanneer de verkoper dat voor het sluiten van de overeenkomst meedeelt.
In de wet staat niet dat de verkopende partij verplicht is om een garantieperiode te geven die gelijk is aan de economische levensduur.

Dus hoeft de winkelier ook geen garantie te geven die gelijk is aan de economische levensduur.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Daar ging het over, niet het 'zwijgend' doorschuiven van de doos door de winkelier.
Hoe had jij het gezien?
De winkelier is gewoon een doorverkoper, als een winkelier zelf de producten niet fabriceerd is hij geen fabrikant, dus kan hij niet gelijk worden gesteld aan de fabrikant.

Voor alle duidelijkheid: ik heb het hier niet over een dozenschuiver.
Jij beweerde (in principe tot 2 x toe) dat de verkoper van de wettelijke rechten (wettelijke garantie) van de consument mag afwijken wanneer dat voor het sluiten van de overeenkomst de consument wordt meegedeeld; dus ook in het nadeel van die consument. En dat klopt dus niet.
Europa kent de consument bepaalde rechten toe die de winkelier in grote problemen brengt.
Dus kan die wettelijke garantie van Europa in de praktijk bijna niet worden nageleeft.
Dat is de kern van het probleem.

En een wettelijke garantie bestaat in Nederland niet.
De winkelier en fabrikanten zijn verplicht om minimaal 6 maanden garantie te geven en daarna mogen zij gewoon zelf die periode bepalen.
Staat er in de wet dat de winkelier gedurende de economische levensduur garantie moet geven?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 07 Mei 2009 17:19 door Toolboy

Nope ik draai mezelf er niet uit.
Mhh. Nou ja, daar heb ik al drie keer op gereageerd geloof ik. :wink:
Als de dozenschuiver een produkt verkoopt met een garantie bepaling daar in.(doet de fabrikant) en er is geen andere vermelding op de aankoopbon.
Dan valt het onder de wetelijke regelgeving 6 maanden.
Dat sowieso. De bewijslast voor de fabrikant/winkelier bijvoorbeeld mag niet korter dan 6 maanden zijn. Dat is in het nadeel van de consument. Het mag wel langer dan drie maanden zijn. Dat is in het voordeel van de consument. Wanneer die bewijslast voor de winkelier/fabrikant langer is dan 6 maanden, dan mag de consument zich daar op beroepen. Ook ten opzichte van de winkelier! Die confirmeert zich aan die bepaling van de fabrikant door dat product te verkopen.
Dan kan een ieder wel aannemen dat de richtlijn van 2 jaar van toepassing is ,maar dat gaat dus niet op.
Het kan daardoor dus alleen beter, niet slechter voor de consument uitpakken.
Geplaatst op 07 Mei 2009 17:41 door BBCS

Dus hoeft de winkelier ook geen garantie te geven die gelijk is aan de economische levensduur.
Jazeker wel. Althans de gemiddelde levensduur. Is gewoon wettelijk geregeld. Dat weet jij best.

Op dat volgende bericht van je ga ik niet in. Dat is al uitentreuren besproken. Dat jij het steeds herhaald maakt die onzin niet waar BBCS.

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Geachte allen.
We zijn eruit :!: :?:
De wettelijke garantie termijn is 6 maanden tenzij anders aangegeven door de verkopende partij.
Niets met de richtlijn te maken. 6 maanden.


T

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Jazeker wel. Althans de gemiddelde levensduur. Is gewoon wettelijk geregeld. Dat weet jij best.

Op dat volgende bericht van je ga ik niet in. Dat is al uitentreuren besproken. Dat jij het steeds herhaald maakt die onzin niet waar BBCS.
Dat is dus niet wettelijk geregeld.

De fabrikant en de winkelier hoeven geen garantie te geven die gelijk is aan de economische levensduur.

Europa kent de consument het recht toe dat zij recht op kosteloos of vervanging heeft gedurende de economische levensduur als blijkt dat het product niet conform de overeenkomst is.

Als de fabrikant en winkelier aangeven dat van een product de economische levensduur 1 jaar is, dan komen naar dat jaar alle kosten voor rekening voor de koper.

Gesloten