LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] garantieperiode notebook
Re: garantieperiode notebook
Zo simpel mogelijk:
Als de fabrieks garantie period voorbij is, heb je als derde partij recht op nix. Dat er valt wat te twisten wat het betreft de winkel garantie kan wel. De lengte van de fabrieks garantie word bepaald door de fabriek.
-Vertegenwordiger van een hardware fabrikant.
Als de fabrieks garantie period voorbij is, heb je als derde partij recht op nix. Dat er valt wat te twisten wat het betreft de winkel garantie kan wel. De lengte van de fabrieks garantie word bepaald door de fabriek.
-Vertegenwordiger van een hardware fabrikant.
-
- Berichten: 3097
- Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47
Re: garantieperiode notebook
In de hoop dat hij zichzelf de nek omdraait en failliet gaat? Alsjeblieft niet. Dan heeft ie NOG meer tijd om hier te komen ze*kenGewoon doorgaan met je zaak.
-
- Berichten: 3097
- Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47
Re: garantieperiode notebook
Nog veel simpeler: Jij als vertegenwoordiger van een fabrikant, heb je niet te mengen in conflicten tussen winkeliers en consumenten.Zo simpel mogelijk:
Als de fabrieks garantie period voorbij is, heb je als derde partij recht op nix. Dat er valt wat te twisten wat het betreft de winkel garantie kan wel. De lengte van de fabrieks garantie word bepaald door de fabriek.
-Vertegenwordiger van een hardware fabrikant.
Re: garantieperiode notebook
Ik weet het niet meer.
Heel de wereld zegt dat men een normale periode moet garanderen dat een artikel mee gaat doch er zijn winkels die dit aan hun laars lappen.
Mijn zoon heeft momenteel een Acer net als zijn vader. Hij heeft hier voor drie (3) Toshibas gehad met alleen maar problemen. Harde schijf, twee maal display (diverse witte pixels), toetsenbord, netwerkkaart.
Das pas kwaliteit voor €1500,=.
Mijn Acer 7720G kost de helft + reizigers "geen gezeur garantie" van 45 euro per jaar voor drie jaar volledig verzekerd tegen schade, reparaties, diefstal enz.
Dit kan BBCS niet leveren.
Heel de wereld zegt dat men een normale periode moet garanderen dat een artikel mee gaat doch er zijn winkels die dit aan hun laars lappen.
Dat klopt, ik heb 6 jaar een PB-computer gehad en die gegeven aan mijn broer welke er ook al weer 4 jaar blij mee is. Nooit iets aan gehad.Van een Packard-Bell mag nu eenmaal niet hetzelfde verwacht worden als van een Toshiba.
De kwaliteit is zo verschillend en zeker de levensduur en de betrouwbaarheid.
Mijn zoon heeft momenteel een Acer net als zijn vader. Hij heeft hier voor drie (3) Toshibas gehad met alleen maar problemen. Harde schijf, twee maal display (diverse witte pixels), toetsenbord, netwerkkaart.
Das pas kwaliteit voor €1500,=.
Mijn Acer 7720G kost de helft + reizigers "geen gezeur garantie" van 45 euro per jaar voor drie jaar volledig verzekerd tegen schade, reparaties, diefstal enz.
Dit kan BBCS niet leveren.
Re: garantieperiode notebook
Think again Gravedigger. De "fabrieken" heeft er wel wat over te zeggen hier, als figuren zoals WillemV probeert wat te beweeren over wat een fabrikant moet wel en niet doen. Maar goed, het blijft een eindeloos discussie idd.
Re: garantieperiode notebook
ook de wetgever heeft het een en ander bepaalt in het consumentenrecht. en dat is precies om dit soort reacties van fabrikanten en andere te beperken en de consument te beschermen. laat dat maar eens doordringen.
Re: garantieperiode notebook
Kan niet.Heel de wereld zegt dat men een normale periode moet garanderen dat een artikel mee gaat doch er zijn winkels die dit aan hun laars lappen.
Als winkelier kun je nooit garanderen dat een harde schijf in 6 jaar niet zal gaan crashen!!!!!
Je kunt nooit garanderen dat een computer in 3 jaar niet kapot zal gaan.
Dus stop met dat gedram dat de winkelier dit wel moet kunnen garanderen.
Hij kan dat niet en daarmee basta!
Re: garantieperiode notebook
De fabrikanten bepalen de kwaliteit van een product en niemand anders.
Wil je die goedkope kwaliteit niet hebben, koop het dan ook niet.
Wil je die goedkope kwaliteit niet hebben, koop het dan ook niet.
Re: garantieperiode notebook
Klopt, en één van die zaken is dat de verkopende partij gedurende de economische levensduur verplicht is om het probleem op te lossen.ook de wetgever heeft het een en ander bepaalt in het consumentenrecht.
Echter is hij niet verplicht om dit kosteloos uit te voeren.
Lees de Nederlandse wetsboeken en het Europese richtlijn er maar op na.
Oke, een Duitse rechter heeft besloten dat dit kosteloos moet gebeuren, maar het Europese Gerechtshof heeft de uitspraak gedaan:
Volgens het Europese Richtlijn is de aansprakelijkheid voor de verkopende partij 2 jaar (verjaringstermijn). Nederland heeft deze regel niet overgenomen, maar gekoppeld aan de economische levensduur.Het Hof van Justitie (Eerste kamer) verklaart voor recht:
Artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de verkoper, in geval van levering van een niet-conform consumptiegoed, van de consument een vergoeding mag eisen voor het gebruik van het niet-conforme goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed.
En die is voor computers en randapparatuur 3 jaar.
En al is de verkopende partij aansprakelijk, dat betekent dus niet automatisch dat de verkopende partij de reparaties in de economische levensduur kosteloos moet uitvoeren.
Moet ik nog duidelijker zijn?????
Re: garantieperiode notebook
Voor de degene die denken te weten hoe ik handel:
Ik ben net naar een klant geweest en die computer van de klant heb ik op 29-10-2005 geleverd.
De garantieperiode was 1 jaar.
De klacht was dat de cd die in de brander zat uit elkaar is geknald.
Aangezien er op die brander maar 1 jaar garantie zit en ook op de computer, heb ik die brander kosteloos vervangen.
Ik ben net naar een klant geweest en die computer van de klant heb ik op 29-10-2005 geleverd.
De garantieperiode was 1 jaar.
De klacht was dat de cd die in de brander zat uit elkaar is geknald.
Aangezien er op die brander maar 1 jaar garantie zit en ook op de computer, heb ik die brander kosteloos vervangen.
Re: garantieperiode notebook
hoe groot is die plaat?
ik wijs je nogmaals op het quelle arrest, dat door het europeese hof bindend is verklaart aan de europeese richtlijn consumentenrecht.
maar wat niet in jouw straatje te pas komt wil je niet horen (lezen)
jouw grammafoonplaat moet je afspelen bij je brancheorganisatie en je moet niet hier consumenten op het verkeerde been zetten.
ik wijs je nogmaals op het quelle arrest, dat door het europeese hof bindend is verklaart aan de europeese richtlijn consumentenrecht.
maar wat niet in jouw straatje te pas komt wil je niet horen (lezen)
jouw grammafoonplaat moet je afspelen bij je brancheorganisatie en je moet niet hier consumenten op het verkeerde been zetten.
Re: garantieperiode notebook
Mijn externe terrabyte harde schijf van Maxtor zit 10 jaar schriftelijk Western Digital garantie op.
Waarom moet ik dan genoegen nemen met jouw half jaar BBCS?
Waarom moet ik dan genoegen nemen met jouw half jaar BBCS?
Re: garantieperiode notebook
ik wijs je nogmaals op het quelle arrest, dat door het europeese hof bindend is verklaart aan de europeese richtlijn consumentenrecht.
De uitspraak was:
Precies volgens de Europese Richtlijn en de Nederlandse wetgeving.Het Hof van Justitie (Eerste kamer) verklaart voor recht:
Artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de verkoper, in geval van levering van een niet-conform consumptiegoed, van de consument een vergoeding mag eisen voor het gebruik van het niet-conforme goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed.
Volgens de Europese Richtlijn en de Nederlandse wetgeving is de verkopende partij buiten de garantieperiode en in de economische levensduur niet verplicht om de reparaties of vervanging kosteloos uit te voeren.
Dat die Duitse rechter anders besloten heeft, ligt aan het feit dat de Duitse grondwet anders in elkaar zit.
Dus het oordeel van de Duitse rechter is hier in Nederland niet van toepassing en mag daaromtrent ook geen rechten aan ontleend worden.
En dat doen sommige mensen wel.
Lees dat arrest eens goed door:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 04:NL:HTML
Re: garantieperiode notebook
Op de schijven van Maxtor en Western Digital zit maar 3 jaar garantie op.Mijn externe terrabyte harde schijf van Maxtor zit 10 jaar schriftelijk Western Digital garantie op.
Waarom moet ik dan genoegen nemen met jouw half jaar BBCS?
European Union, Switzerland, and Norway
Western Digital can extend the terms of your current warranty to 3 years. If your product has a warranty of 2 years or less, we can extend the warranty to a maximum of 3 years from the date of manufacture for $14.95. If you opt for the extended warranty plan, the total warranty period on your product will be 3 years from the date of manufacture.
You can pay by Visa, Mastercard, Discover, or American Express. Please enter your product serial number below to start the extended warranty process.
Only eligible retail-packaged products with limited warranty of 2 years or less are eligible for extended warranty.
bron: http://websupport.wdc.com/store/extwarr ... nd&lang=en
Daarnaast maak jij een hele grote fout.
Kan dus niet.Mijn externe terrabyte harde schijf van Maxtor zit 10 jaar schriftelijk Western Digital garantie op.
Maxtor is overgenomen door Seagate in mei 2006 en Maxtor en Seagate hebben niks met Western Digital te maken.
Daarnaast worden op de harde schijf geen 10 jaar garantie gegeven.
Je hebt gewoon recht op 3 jaar garantie.
Maar je krijgt niet de garantie dat de harde schijf niet defect zal gaan of kunnen gaan.
Je moet altijd rekening houden dat de schijf kan crashen.
Re: garantieperiode notebook
Waar beweer ik hier wat de fabrikanten wel al dan niet moeten doen? Precies, nergens.Geplaatst op 09 Okt 2008 11:54 door Bulldog14
De "fabrieken" heeft er wel wat over te zeggen hier, als figuren zoals WillemV probeert wat te beweeren over wat een fabrikant moet wel en niet doen.
Nogmaals. Nee natuurlijk niet. Alles kan kapot gaan. Er wordt van de verkoper alleen maar verwacht dat als er tijdens de levensduur buiten de schuld van de consument om toch iets kapot gaat, de winkelier het probleem adequaat, onder garantie oplost. Als producten tijdens de levensduur nooit kapot zouden gaan, zou het woord 'garantie' in deze zin van het woord niet eens bestaan.Geplaatst op 09 Okt 2008 12:16 door BBCS
Je kunt nooit garanderen dat een computer in 3 jaar niet kapot zal gaan.
Je bent trouwens weer lekker aan het spammen BBCS.
Re: garantieperiode notebook
Door Yoeri Lauwers, vrijdag 1 oktober 2004 15:10
Bron: X-Bit Labs, views: 10.063
In navolging van verschillende fabrikanten, waaronder Maxtor en Seagate, heeft nu ook Samsung aangekondigd vijf jaar garantie op zijn harde schijven te gaan bieden. Details over de nieuwe voorwaarden zullen binnenkort vrijgegeven worden, maar het zou gaan om alle schijven die na augustus 2004 geproduceerd werden. Defecte harde schijven zouden binnen de vierentwintig uur na het binnenbrengen bij een service center vervangen worden, hoewel dergelijke details kunnen variëren in verschillende regio's.
Verder wil ik hier neit op in gaan.
Bron: X-Bit Labs, views: 10.063
In navolging van verschillende fabrikanten, waaronder Maxtor en Seagate, heeft nu ook Samsung aangekondigd vijf jaar garantie op zijn harde schijven te gaan bieden. Details over de nieuwe voorwaarden zullen binnenkort vrijgegeven worden, maar het zou gaan om alle schijven die na augustus 2004 geproduceerd werden. Defecte harde schijven zouden binnen de vierentwintig uur na het binnenbrengen bij een service center vervangen worden, hoewel dergelijke details kunnen variëren in verschillende regio's.
Verder wil ik hier neit op in gaan.
Re: garantieperiode notebook
Dus op de meeste OEM schijven zit gewoon 3 jaar garantie.Desktop Drives:
WD Caviar Black AALS, FALS 5-year 5-year
WD Caviar Blue (WD Caviar, WD Caviar SE, WD Caviar SE16) BB, LB, JB, PB, JD, JS, KS, KD, KS, ABKS, AABS, AAJS, AAKS, AABB, AAJB, AAKB 3-year 3-year4
WD Raptor X AHFD 5-year 5-year
WD Caviar Green (WD Caviar GP) EACS, EADS, AACS 3-year 3-year
Value Line Desktop Drives: AB, EB EOL EOL
External Drives:
WD ShareSpace™ WDA4NC N/A 3-year
My Book Studio, My Book Studio II, My Passport Elite, My Passport Studio WDH1Q, WDH2Q, WDML, WDMS N/A 5-year
My Book Mirror, My Book Pro, My Book Pro II, My Book World, My Book World II, My Book Home, My Book Office WDH2U, WDG1T, WDG2TP, WDG1NC, WDG2NC, WDH1CS, WDH1B N/A 3-year
WD Elements, WD Elements Portable, My Book Essential , My Book Premium, My Book Premium ES, My Book Premium II, Dual-Option Media Center, Dual-Option Combo, Dual-Option USB, NetCenter, Lighted Combo, Extreme Lighted Combo, USB, Combo, FireWire WDE1U, WDE1MS, WDG1U, WDH1U, WDG1C, WDG1SU, WDG2T, WDXUL, WDXF, WDXUB, WDXB, WDXE, WDXC N/A 2-year
WD Passport Pocket Drive WDXMM N/A 2-year
WD Passport (all colors) WDXML, WDXMS, WDXMC, WDXMSA, WDXSMB, WDXSMC, WDXMSE N/A 2
My Passport Essential WDME N/A 3
bron: http://support.wdc.com/warranty/policy. ... es&lang=en
Re: garantieperiode notebook
Hecht ik geen waarde aan.Door Yoeri Lauwers, vrijdag 1 oktober 2004 15:10
Bron: X-Bit Labs, views: 10.063
Wel aan de uitspraken van Western Digital zelf.
Re: garantieperiode notebook
Maxtor, Seagate wie dan ook interesseert mij niks. Ik heb het gewoon op papier en gekocht bij Media-Markt.
Maar dat bedrijf zal ook wel niet goed zijn.
Maar dat bedrijf zal ook wel niet goed zijn.
Re: garantieperiode notebook
Kun je dat zelf niet?BBCS schreef:Klopt, en één van die zaken is dat de verkopende partij gedurende de economische levensduur verplicht is om het probleem op te lossen.
Echter is hij niet verplicht om dit kosteloos uit te voeren.
Lees de Nederlandse wetsboeken en het Europese richtlijn er maar op na.
Als het product niet aan de overeenkomst beantwoord, dan kunnen de kosten voor herstel of vervanging niet in rekening worden gebracht. (7:17 jo 7:21 lid 2 jo 7:6 BW) In welk wetsartikel staat dat de winkelier verplicht is om een probleem op te lossen wanneer het gaat een product dat wel aan de overeenkomst beantwoord maar waarmee toch een probleem is opgetreden?