LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
wvdv
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 feb 2009 18:03

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door wvdv »

Ik heb ook de aandelen overgenomen.
De spaarplannen die ik nog heb lopen koop ik niet af, want er worden nog steeds aandelen ingekocht en nu die laag staan kon de waarde wel eens snel oplopen als de koersen weer flink gaan stijgen.

The Best Solution
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 apr 2009 16:56

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door The Best Solution »

hmm
Laatst gewijzigd door The Best Solution op 18 jul 2011 09:24, 2 keer totaal gewijzigd.

peter070
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2009 13:27

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door peter070 »

heeft iemand zijn winstuitkering al gehad?

aandeel stond toch wat hoger dan die 4,32

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Ikzelf nog niet, maar de winstuitkering zal ongeveer netto maar liefst 32 euro bedragen!!!! In 2007 was dit "nog" 331,- :cry:

peter070
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2009 13:27

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door peter070 »

zo weinig :(

dat zou betekenen dat wij € 4000,- teveel hebben betaald aan hun om uberhaupt "kiet" te spelen...

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Sorry, dit bedrag van 30 euro blijkt toch niet de winstuitkering te zijn volgens het Spaarfonds. In eerste instantie kreeg een familielid met dezelfde polis ongeveer 32 euro uitgekeerd (er was belasting van rond de 8 euro al af. Geen idee waarom er belasting over geheven werd????).
Hij was in de veronderstelling dat dit de winst was.

Bij navraag bleek dit niet te kloppen. Ze wisten zelf niet waar die 32 euro voor was!!!!!!

De winst van afgelopen 15 jaar is nog niet bekend. Maar met dit bedrag worden dan aandelen gekocht voor diegene die voor aandelen hebben gekozen. Mensen die voor harde euro's hebben gekozen krijgen dit bedrag op hun bankrekening gestort.

wvdv
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 feb 2009 18:03

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door wvdv »

Volgens mij bestaat de winstuitkering uit wat er over is uit de overlijdensverzekeringpremie pot.
Dit wordt verdeeld over alle nog in leven zijnde deelnemers.

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Winstuitkering

Vandaag de brief gehad van het Nationaal Spaarfonds waarin staat wat de slotuitkering zal zijn. Als ik bereken hoeveel aandelen ik had en hoeveel ik nu extra krijg kom ik tot de volgende conclusie: de winstuitkering is 74,57 euro of 16,14 aandelen. :( Zat ik er met die 30 euro niet ver naast helaas.

peter070
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2009 13:27

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door peter070 »

Ik had 916 euro. Echter nog steeds veel te weinig als ik kijk naar in de inleg.

Gaby74
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2008 20:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door Gaby74 »

Hallo allemaal,

Ook ik ben gedupeerd.
16 jaar lang iedere maand 26,09 ingelegd, wat dus een inleg is van 5009,28. Nu uitbetaald 3231,67. Dit betekend dus een verlies van 1777,61 op mijn inleg :!:

Beloofd was een rendament van 13% Er staat bij f 28.200,- !!

Het domme is dat ik niet eerst heb uitgerekend wat het zou worden, maar ik lees hier dat er toch ook niet zoveel aan te doen is.
Dit wordt in ieder geval niet vergoed door het woekerpolis verhaal toch?

Een goede leer in ieder geval. Nooit meer een spaarplan, of een hypotheek met ingebouwde spaarvorm!

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Inmiddels zijn we maanden verder. Ik neem aan dat niemand nog een reactie van Het Nationaal Spaarfonds heeft gehad inzake de schade"vergoeding"? Deze zou namelijk aan het eind van 2009 komen maar zoals ik begrepen heb heeft nog niemand iets van Delta Lloyd gehoord.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door wevera »

Sinterklaas is alweer enkele dagen het land uit.
Maar het kan nog in 2009. Wellicht komt de kerstman het riante kostencompensatie-voorstel van Delta-lloyd brengen.
Het blijft spannend.
Mert vriendelijke groet, A. Wever

peter070
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2009 13:27

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door peter070 »

Ik ben ook zeer benieuwd naar de compensatie.
Heb toevallig vorige week het Nationaal Spaarfonds een e-mail gestuurd met de vraag wanneer ik de brief ongeveer zou kunnen verwachten, daar het voor het eind van het jaar zou zijn. Echter kreeg ik als reactie dat het nog geen eind van het jaar is en dat ik tot het eind van het jaar moest wachten. Wellicht waren ze nogal chagareinig omdat ze onlangs te horen hebben gekregen dat het kantoor uit Waalwijk moet verdwijnen, maar had zelf wel zoiets van een wat duidelijker antwoord mag ook wel.

We wachten het nog even af.

Groeten,

Peter

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

KingBeezz schreef:Inmiddels zijn we maanden verder. Ik neem aan dat niemand nog een reactie van Het Nationaal Spaarfonds heeft gehad inzake de schade"vergoeding"? Deze zou namelijk aan het eind van 2009 komen maar zoals ik begrepen heb heeft nog niemand iets van Delta Lloyd gehoord.
Ikzelf val onder de ABN AMRO Meegroeihypotheek/-verzekering. Maar ook die valt onder het Delta Lloyd akkoord.
"Mededeling over tegemoetkoming" was inderdaad aangekondigd voor eind 2009, maar berichten zijn dat dit medio of tweede helft 2010 wordt.

Ik kan de lezers van dit subforum aanraden ook de vergelijkbare subfora te volgen, waarin
- een hoop juridische overwegingen bij indienen schadeclaim staan vermeld
- een hoop argumentatie voor onderbouwing schadeclaim staan vermeld.

In het algemeen is de procedure:
- indienen klacht (en stuitingsbrief) bij eigen bank/verzekeraar
- KiFiD procedure (bemiddeling, daar na klacht)
- aanmelden bij Consumentenclaim
- eigen advocaat inschakelen voor gang naar de rechter

Gronden voor schade zijn heel verschillend:
- te hoge kosten (maar in meeste gevallen geen tegemoetkoming, tenzij wordt ingezet op 0,5% ipv 2,45%)
- te hoge OVR-premie die ten koste is gegaan van spaardeel (uitspraak Ombudsman: verrekenen tegen goedkoopste variant losse OVR)
- misleiding bij aankoop

Dat laatste geldt vooral voor "oude gevallen", zeg van voor 2001, of beter nog van voor 1 september 1998, toen fiscale regels zijn veranderd.
Productinformatie (en onderzoeksplicht klant) is daarna veel "beter" geworden...

Lees verder:
Eigen onderzoeksplicht woekerpolishouders
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=75590

ABN AMRO MGV gedupeerden
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=61008 (recente bijdragen vanaf pagina 5)

Ik lees ergens dat "sparen" dus geen wijsheid is gebleken.

Dat is het echter wel, maar dan bij;
- spaarvariant MGV of spaarhypotheek met rente=hypotheekrente
- niet te hoog (of zelfs laag, zeg tweederde van hypotheekbedrag of lager) verzekerd kapitaal bij OVR
- losse OVR-premie tegen laagste markttarief

In dat geval was gegarandeerd het hypotheekbedrag na zeg 15 jaar beschikbaar gekomen.

Dat scenario werd in 1998 niet verteld.
Vandaar mijn stelling dat bij "oude gevallen" er aan oplichting grenzende misleiding heeft plaatsgevonden.

Mijn eigen schade is ca € 50.000.
In dat geval kan ik leven met no cure no pay advocatentarief van 25%
Suggesties?

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Toevallig druppelen nu de eerste brieven binnen. Voor polissen die niet van mij zijn, wordt een bedrag aan het einde van de looptijd betaald van 49 euro en een bedrag van 1300 euro.

Ik verwacht dat het voor mij ook ongeveer 49 euro zal zijn helaas.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

KingBeezz schreef:Toevallig druppelen nu de eerste brieven binnen. Voor polissen die niet van mij zijn, wordt een bedrag aan het einde van de looptijd betaald van 49 euro en een bedrag van 1300 euro.

Ik verwacht dat het voor mij ook ongeveer 49 euro zal zijn helaas.
Dus zul je het moeten hebben van een bredere benadering van schade:

"Gronden voor schade zijn heel verschillend:
- te hoge kosten (maar in meeste gevallen geen tegemoetkoming, tenzij wordt ingezet op 0,5% ipv 2,45%)
- te hoge OVR-premie die ten koste is gegaan van spaardeel (uitspraak Ombudsman: verrekenen tegen goedkoopste variant losse OVR)
- misleiding bij aankoop"

In het algemeen is de procedure:
- indienen klacht (en stuitingsbrief) bij eigen bank/verzekeraar
- KiFiD procedure (bemiddeling, daar na klacht)
- aanmelden bij Consumentenclaim
- eigen advocaat inschakelen voor gang naar de rechter

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Hallo allemaal,

Vandaag de brief ontvangen. Ik krijg 250 euro terug. Hoe zit het met de anderen hier?
Je moet een formulier ondertekenen en terugsturen. Hierin staat o.a.:
Door deze bijlage te ondertekenen verklaart u dat u zich er van bewust bent dat u hierna op basis van deze polis niets meer kan vorderen van Nationaal Spaarfonds. Dit houdt in dat nadat u de tegemoetkoming van ons hebt ontvangen Nationaal Spaarfonds finaal is gekweten. U verklaart hiermee ook dat als u voor deze polis uw tussenpersoon aansprakelijk zou stellen, dit alleen kan met aftrek van het bedrag dat uw tussenpersoon van nationaal Spaarfonds zou kunnen vorderen.
Een schamele troost. Van consumentenclaim heb ik niets meer gehoord. Het wrange is ook, dat je maar één maand de tijd hebt om de brief terug te sturen, en dus om te beslissen of je akkoord gaat of niet.

wvdv
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 feb 2009 18:03

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door wvdv »

Ik krijg bijna €650,= terug, niet verkeerd natuurlijk.
Maar goed je doet wel afstand van je rechten.
Niet dat ik van plan ben overigens om persoonlijk een process aan te spannen.
Heb me wel aangemeld bij stichting woekerpolis, maar daar hoor ik helemaal niets van terug.

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Hoe zit dit trouwens ook alweer met lopende polissen? Moet je, om in aanmerking te komen voor de vergoeding, de polis helemaal tot het eind aanhouden, of kun je ook voortijdig afkopen?

wvdv
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 feb 2009 18:03

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door wvdv »

Afkopen lijkt me niet verstandig.
Als de beursen weer aantrekken kan het allemaal nog meevallen.
Ik heb niet laten uitkeren, maar de aandelen op een Binck Bank rekening gezet.
Ze staan al 20% hoger, maar ik wacht rustof af tot er weer een jubelstemming is op de beurs en dan dus niet kopen maar verkopen!

Gesloten