LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paroxetine = zwaar verslavend!!!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
miekie22
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2008 19:05

Re: Paroxetine = zwaar verslavend!!!

Ongelezen bericht door miekie22 »

Tja en zo blijven de meningen verschillend. Ik wil nooit meer paroxetine gebruiken, zie mijn bijna MS-diagnose. En het St. Janskruid werkt bij mij tot nu toe prima. Terwijl ik eigenlijk helemaal niet achter homeopatische middelen sta. Ik zag wel op de wikipedia site dat het het gebruik van maagzuurremmers beinvloed. Tot nu toe heb ik dit nog niet ervaren. (ik heb reflux).

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Paroxetine = zwaar verslavend!!!

Ongelezen bericht door VioletPrue »

zonnetje202 schreef:Dankzij Paroxetine kan ik een prima leven leiden.
Ruim 10 jaar gebruik ik dit medicijn.

Vorige week kreeg ik Paroxetine van Sandoz, nadat ik deze nu enkele dagen gebruik, merk ik dat ik weer angstig en onrustig word, volgens de apotheker was dit medicijn precies hetzelfde.

Wie heeft hier ervaringen mee?
Ik heb dit niet met Paroxetine gehad, maar met Gabapentine.
Het echte, dure merk is Neurontin.
Ik gebruik dat als pijnstiller en werkt goed.
Toen kreeg ik een keer Gabapetine (de stofnaam) omdat dit goedkoper was.
Zou exact hetzelfde zijn.
Nu kan het al niet 100% hetzelfde zijn, omdat je dan het patent schend, maar dat daar gelaten.
Na enkele dagen werd ik me toch ziek!
Pijn, zo erg, dat ik mijn bed met moeite uit kon 's ochtends en de meest kleine persoonlijke verzorgingsacties waren een hel.
Blijkt dat de goedkope versies NIET hetzelfde zijn als de dure versie (nogmaals, patent) en er dus andere stofjes in kunnen zitten.
Andere bindmiddelen en/of andere middeltjes om de samenstelling te balanceren kunnen de werking wel degelijk beïnvloeden.
Dus als je merkt dat de werking minder is, ga dan terug naar de apotheek om te klagen, dit medicijn heb je nooit gehad en werkt niet voldoende.
Je hebt hier ook niet om gevraagd, dit is initiatief van de apotheker en dat hoef je niet te accepteren.
Willen zij niet meewerken, maak dan een afspraak bij je huisarts en vraag hem om een specialitérecept.
Dan krijg je weer de 'echte' Paroxetine.
Heel veel succes!!

Chrisbm
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:20

Re: Paroxetine = zwaar verslavend!!!

Ongelezen bericht door Chrisbm »

In wetenschappelijke zin is Paroxetine niet verslavend omdat men heeft afgesproken dat verslaving betekent dat je tolerantie moet ontwikkelen voor het medicijn waardoor je er steeds meer van nodig hebt voor het gewenste effect.
Op deze manier zijn doktoren en fabrikanten in staat om te roepen dat het niet verslavend is. En zo worden patiënten op het verkeerde been gezet want zij denken bij het horen dat het niet verslavend is direct dat ze er dus ook niet afhankelijk van kunnen worden.
Laat dat nou toevallig wel het geval zijn en niet zo'n beetje ook.
In de media is naar mijn weten tot op heden vooral aandacht geschonken aan de bijwerkingen die het gebruik van dit middel kan geven en dan met name de extreme verhalen over geweldsdelicten die ermee in verband werden gebracht. Later zijn er ook wel berichtgevingen geweest over mensen die problemen hadden met afbouwen maar in de realiteit is het probleem vele malen groter.
Problemen met afbouwen kunnen zo groot zijn dat het leven van de gebruiker totaal verwoest wordt. Men kan jaren bezig zijn met afbouwen waarin de gebruiker lange perioden van totale geestelijke en lichamelijke wanhoop ondervindt.
Er zijn ook vele aanwijzingen dat de werking van Paroxetine (en andere SSRI's) na een jaar of 10 uitgeblust is (de zgn. poop-out). De gebruiker moet dan meer gaan nemen (dus toch verslavend!) of overstappen op een ander middel. Dat houdt dan in dat de patiënt moet ontwennen van het ene middel en moet wennen aan het andere. Dit brengt vaak desastreuze psychische en lichamelijke problemen met zich mee.

Psychiaters schrijven Paroxetine al 10 jaar niet meer voor omdat het zo veel problemen kan geven met afbouwen. Tijdens congressen zijn zelfs speciale lezingen over specifiek Paroxetine en de grootschalige gevolgen van de ontwenning. Vanwege de slechte communicatie is dit nog niet doorgedrongen bij huisartsen die het middel nog gewoon aan nieuwe patiënten voorschrijven.
In de bijsluiter van Paroxetine staat dat het afbouwen in een paar weken tijd kan plaatsvinden. In werkelijkheid zijn mensen geregeld niet eens in staat om af te bouwen vanwege de heftige ontwenning en zitten ze er levenslang aan vast. Dit geldt ook voor andere ssri's.
Mensen met depressieve klachten kunnen flink opknappen van een ssri maar bij langdurig gebruik verdwijnt het effect omdat de hersenen geneigd zijn de oude balans weer op te zoeken. Na langdurig gebruik van een ssri kunnen de problemen die het gebruik of de ontwenning geeft vele malen groter worden dan de oorspronkelijke klachten. Helaas wordt dit door de medici ontkent en dan uitgelegd als het terugkeren van de oorspronkelijke klachten van de patiënt. Patiënten weten wel beter maar de medici laten zich niet overtuigen en verschuilen zich achter hun vermeende expertise (dit is geen cynisme maar een objectieve constatering).

Ik zou een ieder die overweegt een ssri te gaan gebruiken of nog maar net gebruikt aanraden een bezoek te brengen aan http://www.paxilprogress.org en zich daar even in te lezen in de verhalen van gebruikers. En nee, dit is geen losbandig internetforum met onzin maar een serieus platform dat wereldwijd wordt geraadpleegd door vele gebruikers en wordt begeleid door experts.
Mocht het inlezen te veel zijn, bekijk dan eens een paar filmpjes op Youtube van mensen die in de ontwenningsfase zitten van een ssri.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Paroxetine = zwaar verslavend!!!

Ongelezen bericht door klaas1978 »

zonnetje202 schreef:Dankzij Paroxetine kan ik een prima leven leiden.
Ruim 10 jaar gebruik ik dit medicijn.

Vorige week kreeg ik Paroxetine van Sandoz, nadat ik deze nu enkele dagen gebruik, merk ik dat ik weer angstig en onrustig word, volgens de apotheker was dit medicijn precies hetzelfde.

Wie heeft hier ervaringen mee?
Dat is het risico dat je loopt met generieke geneesmiddelen, zie ook dit artikel.

Gelukkig heb ik er geen persoonlijke ervaring mee, maar op mijn werk heb ik er wel het een en ander over meegekregen.

Wat je kunt doen: bij je huisarts een nieuw recept halen en dan uitdrukkelijk laten vermelden dat je het merkgeneesmiddel moet hebben en niet een of andere generieke vervanger.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Paroxetine = zwaar verslavend!!!

Ongelezen bericht door klaas1978 »

VioletPrue schreef:Blijkt dat de goedkope versies NIET hetzelfde zijn als de dure versie (nogmaals, patent) en er dus andere stofjes in kunnen zitten.
Andere bindmiddelen en/of andere middeltjes om de samenstelling te balanceren kunnen de werking wel degelijk beïnvloeden.
Inderdaad, de werkzame stof is hetzelfde maar hulpstoffen kunnen anders zijn en dat is inderdaad een patentkwestie.

Een generiek geneesmiddel wordt geacht bio-equivalent te zijn als het afgifteprofiel tussen 80% en 125% van het origineel zit. Voor een simpel paracetamolletje is dat prima, maar bij psychoactieve geneesmiddelen zoals antidepressiva komt de dosis zo ontzettend nauw dat de range 80% -125% veel te breed is.

AlBundy
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2009 09:27

Re: Paroxetine = zwaar verslavend!!!

Ongelezen bericht door AlBundy »

zonnetje202 schreef:Dankzij Paroxetine kan ik een prima leven leiden.
Ruim 10 jaar gebruik ik dit medicijn.

Vorige week kreeg ik Paroxetine van Sandoz, nadat ik deze nu enkele dagen gebruik, merk ik dat ik weer angstig en onrustig word, volgens de apotheker was dit medicijn precies hetzelfde.

Wie heeft hier ervaringen mee?

Dit geintje hebben ze bij mij ook tot twee keer toe geflikt en zeiden daarbij dat de werking exact hetzelfde zou zijn. Niet dus...

Twee keer heb ik me enorm ellendig gevoeld toen ik paroxetine van een ander merk moest gaan gebruiken. Als ik ze van het merk PCH slik, voel ik me in ieder geval gemiddeld een stuk beter!

Volgens de nieuwe regels moet ik er wel een tientje per maand voor gaan betalen, maar dat heb ik er graag voor over.

Dus als ik jou was zal ik maar gauw naar de huisarts gaan en je eigen merk eisen! Apothekers en dokters (niet die *** van een dokter die ik tot laatst had) bevestigen dat de bijprodukten die worden gebruikt bij een pil, wel degelijk een andere werking kunnen hebben.

Succes!

Gesloten