Ik kon het stukje in deze link waar het om gaat niet kopiëren, helaas. Maar waar het om gaat is of het gebrek al dan niet makkelijk waarneembaar is. Doorgerotte kokerbalken zijn volgens de rechter in deze case moeilijk waarneembaar, en dus voldeed de auto niet aan datgene wat de koper mocht verwachten, ook al was de verkoper te goeder trouw.Bron: Bijzondere overeenkomsten - Prof. mr. B. Wessels & Mr. A. J. Verheij (link: http://books.google.nl/books?id=70Bv0rL ... ht&f=false )
Een kapot wiellagertje hoor je duidelijk, dus dat is wél makkelijk waarneembaar. Klant had kunnen weten dat de auto niet goed was, dus...
Toch brengt dit topic me wel op een idee. Volgende keer koop ik ongezien een barrel zonder apk bij een of andere handelaar voor een honderdje of 6 en eis ná de koop vervolgens dat het ding compleet gerestaureerd wordt omdat hij anders niet voldoet aan de verwachting die ik heb.
Mag ik hem dan ook zilvergrijs metallic laten spuiten op kosten van de handelaar? Onderzoeken tonen namelijk aan dat met auto's van die kleur de minste ongelukken gebeuren. En de auto moet veilig zijn natuurlijk. (Het is puur toeval dat ik het een mooie kleur vindt, maar dat is wat anders natuurlijk)