@gast: Ik sluit me volledig aan bij je betoog. Ik ben eveneens van mening dat het verschijnsel MLM wel zal blijven bestaan, ik heb waarschijnlijk ook nooit anders beweerd (wellicht ooit eens in een vlaag van (verstands-)verbijstering). Maar het concept als zodanig werkt niet of slecht. Daarmee bedoel ik in feite hetzelfde als jij: er zullen altijd mensen zijn die erin geloven, maar het zal zelden werken zoals het bedoeld was (namelijk verkoop aan ECHTE klanten).
@econometrist: Australie is zelfs het kleinst

Verder ben ik het met je eens, vandaar ook dat ik vroeg om branche e.d. Mij bekruipt net als jou het gevoel dat het hier waarschijnlijk geen grote branche betreft.
Ik heb zo ook nog eens zitten rekenen aan het "marktaandeel" van Direct Selling en MLM in de totale retailverkopen van de VS. Dan kom je voor MLM voor de jaren 1998-2002 op de reeks: 0,64% - 0,63% - 0,62% - 0.63% - 0,67%. Met recht de marketingmethode van de toekomst, want hier hebben ze al 50 jaar over gedaan, LOL
@MrTelecom: Zoals je kunt lezen op de aangehaalde site:
Men kan stellen dat Oceanië een afzonderlijk werelddeel is, hoewel heel duidelijk geen continent. Point made.
En het aanhalen van artikelen is leuk, maar zet er dan ook ff bij dat in dat artikel staat dat er beroep is aangetekend. Dat de uitslag van het beroep niet op het internet te vinden is (en ik dus ook niet op die manier kan aanhalen) is meer typerend van de manier hoe de meesten tegen alles wat MLM is aankijken, dan over wat er werkelijk gebeurt is.
Waarom moet ik erbij zetten dat er beroep is aangetekend? De mensen hier kunnen dat toch zelf lezen? Uit dat artikel heb ik namelijk helemaal niets gequote, dus is er ook geen verplichting om zaken uitdrukkelijk te vermelden.
Als de uitslag van het beroep niet te vinden is, is het wel een beetje vreemd dat JIJ wel weet wat de uitslag was, lijkt mij? Zeker aan jou verteld door je upline? En daar neem je alles klakkeloos van aan? Of heb je iets op schrift hierover? (scan het dan eens in bijvoorbeeld?)
Overigens breng je terloops nog een leuke eigenschap van MLM aan: de meesten kijken er negatief tegenaan. Ik neem aan dat de meesten betekent: meer dan 50% (kwestie van definitie, he...). Waarschijnlijk ligt het aantal zelfs ver boven de 50%. Hoe kun je dan ooit verwachten dat MLM "groot" zal worden? Als zoveel mensen er bij voorbaat al nix van moeten hebben? Verkleint je potentiele marktaandeel (alweer) aanzienlijk... Nog sneller (gepercipieerde) verzadiging...
Heel opvallend is, dat je GEEN antwoord geeft op mijn vraag hoe het dan komt dat Euphony nog steeds bezig is met die ILLEGALE manier van verkoop en daarmee tot grootste alternatieve telco in Belgie is uitgegroeid.
Daar heb ik wel op geantwoord, maar goed ik weet dat je een leesprobleem hebt. Van wat ik begrepen heb heeft Euphony de gang van zaken aangepast. Maar het zou ook kunnen dat ze gewoon de dwangsom betalen, weet ik veel, er is niets over te vinden...
Tja, en die andere gast: Als australie zo'n klein landje is qua inwoneraantal toont dat enkel aan dat de prestatie des te groter is die ik daar geleverd heb.
Whahaha over omgekeerd redeneren gesproken

In een klein land is het juist makkelijker een grotere speler te zijn want er zijn minder bedrijven. Daarbij spelen branche e.d. ook nogal een grote rol, zoals econometrist al aandroeg.
Als je ook maar iets van MLM snapt, begrijp je dat je NOOIT moet ronselen, want als je succes wilt hebben met een team, zul je ervoor moeten zorgen dat dat team succes heeft en dat lukt alleen als je team iets doet waar ze voor de volle 100% achter staan
Nee hoor, je hoeft ze er alleen maar van te overtuigen dat ze bakken met geld gaan verdienen. Sell the dream, not the product!
En over de rest van je klaagzang: Logisch dat je stopt. Als ik een discussie niet op argumentatie kan winnen stop ik er ook mee

MLM is een achterhaald concept, het staat iedereen vrij erin te stappen maar weet wel wat de risico's zijn.
Het heeft geen zier te maken met betweterigheid of "het is nix voor hen dus is het voor niemand iets", dat is de standaardreactie van iedere MLM'er. Nog zo een: "als het iemand niet lukt is het een loser", lekker optimistisch groepje mensen hoor, laten iedereen ook lekker in z'n waarde en zo...
Ben benieuwd of hij het toch niet kan laten

LOL