LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verdubbeling afrekening gas electra Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
xnez

Re: Verdubbeling afrekening gas electra Essent

Ongelezen bericht door xnez »

Ik houdt nog maar sinds kort mijn verbruik bij.
Om precies te zijn vanaf 3 januari.

Is het dan ook al mogelijk of is ff wachten slimmer.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Op de site van www.kwa.nl staan al graaddagen van de eertste 8 weken over 2010. Omdat je vanaf 3 januari al standen hebt en dus ook de verbruiken per week bijvoorbeeld, kun je uitrekenen wat je per graaddag verbruikt. Als je dit meerdere malen doet over verschillende periodes kun je vergelijken of dit telkens per graaddag overeenkomt. Hierdoor zie je of je hezelfde aan 't verstoken bent.
Bijvoorbeeld ikzelf zit telkens, indien ik per week vergelijk, gemiddeld rond de 1.038 m3/per graaddag.

xnez

Ik ga die site eens even bekijken.
Alvast bedankt :wink:

xnez

Site gevonden...maar hoe reken ik dit nu uit?
Gewogen?ongewogen?x,+,:....zegt u het maar hahahah

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Normaliter moet je rekenen met de gewogen graaddagen. Het gaat mij nu te ver om hier dieper op in te gaan. Raadpleeg internet hierover. Maar in principe maakt het niets uit om te berekenen wat je per graaddag verbruikt als het gaat om te vergelijken, als je maar steeds met dezelfde soort graadagen rekent. Als je in een Exel spreadsheet 2 kolommen naast elkaar zet, en in een kolom de graaddagen van een week en in de ander het aantal verstookte m3 gas van dezelfde week zet, kun je in de derde kolom de deling maken van het aantal m3 met de graaddagen van die week. En zie je hebt het aantal m3 per graaddag. Zo kun je dan vergelijken of je meer of weiniger aan 't verstoken bent. Bijvoorbeeld bij mij waren in een week van het vorig stookseizoen 160,7 graadagen met 183,5 m3 gas, dus 183,5/160,7 = 1,14 m3/graaddag en in de vergelijkbare week van het huidige stookseizoen 163,8/157,2 = 1,04 m3/graaddag. Dus ben ik onlangs iets zuiniger geweest. Ik hoop dat het je enigszins duidelijk is :lol: .

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik kreeg vorig jaar een afrekening van Essent om bij te betalen, ik had maar 743 gebruikt en zij hebben dat omgerekend naar een normale winter en daar 857 erbij opgeteld!
De winter van 2008 en 2009/2010 was koud en natuurlijk stook je dan meer, alleen gaat Essent uit van opcenten als je in hun ogen te weinig verstookt hebt!

Ik heb aan Essent vermeld, ik heb nu een houtkachel, dus dat gas verbruik kan niet zo hoog zijn als dat jullie stellen, niets mee te maken mevrouw, gewoon betalen!

Ze centen zelf op, de meterstanden doet ze geen diedel, meter standen door geven, stuur er een foto bij mee!

Gesloten