LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
kweenie

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wick01 schreef:Net gepind in Tuddern in Duitsland, 25 euries MOET 5 :twisted: euries PROVISIE!

Lang leven Europa! :evil:
Europa heeft niet bepaald dat jij 5 euro moet betalen. Europa heeft alleen bepaald dat bij het in rekening brengen van kosten geen onderscheid mag worden gemaakt tussen binnenlandse passen en passen uit een ander EU land.

Dat die Duitse bank 5 euro provisie aan jou doorberekent is een keuze van de bank. Europa heeft alleen bepaald dat jij evenveel moet betalen als Duitse gastgebruikers.

VENCO dropje

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Maar het zou Europa / Brussel wel sieren als ze een bedraggrens gaan stellen aan dit soort provisies. Kom op 5 euro...dat is wel erg veel om aan je geld te komen. Die 5 euro komt volgens mij niet overeen met de daadwerkelijke kosten die de Duitse banken moeten maken. Het is gewoon een cash cow geworden die geldautomaten voor de Duitse banken.

Duitse consumenten zijn natuurlijk niet dom en gaan gewoon extra cash vragen bij een aankoop (pinnen). Wie gaat dan de kosten betalen voor het cash verkeer...de winkelier. Kan die zijn prijzen gaan verhogen :?

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

stofzuigertje schreef:Pinnen in Winkels is wel gratis, maakt niet uit welke pas.
Dus vraag bij Pinnen dan gewoon €50,- of €100,- extra.
Dit doen ze meestal zonder kosten.

Vele Duitsers halen zo ook geld als hun gratis bank er niet is om te voorkomen dat ze €5,- gast gebruik moeten betalen.
De DSB bankrekeningen hadden dus ook te maken met kosten Gast gebruik.
Dus elke keer kreeg de bank waar je iets haalde een vergoeding.
DSB had slechts enkele moeilijk te vinden automaten en bij pinnen met andere bank krijgen zij dus geld.

Dus doe het voortaan in winkel zonder extra kosten!
Jou advies kan hier in Nederland wel, maar in Duitsland?
Heb je een voorbeeld, waar dit wel kan?

Heinrich.Hannover

Ongelezen bericht door Heinrich.Hannover »

Met een creditcard pinnen kost je trouwens wel 4.50, maar dat is ook zo als je in Nederland pint.

VENCO dropje

Geld opnemen met je credit card is wat de gemiddelde Nederlander niet zal doen. Daar heeft ie een bankpas voor en daar hoeft een buitenlandse bank nu ook weer niet zoveel provisie voor te vragen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

In Duitsland is nou eenmaal de 'betaalstructuur' bij banken anders dan in Nederland. In Nederland is geld opnemen gratis, maar betaal je wel weer voor het aanhouden van de rekening. In Duitsland kun je de rekening gratis hebben (en kun je zelfs geld krijgen), maar dan is bv. geld uit de muur halen weer duurder. Zo heeft elk land en elke bank zijn eigenschappen.

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

kweenie schreef:In Duitsland is nou eenmaal de 'betaalstructuur' bij banken anders dan in Nederland. In Nederland is geld opnemen gratis, maar betaal je wel weer voor het aanhouden van de rekening. In Duitsland kun je de rekening gratis hebben (en kun je zelfs geld krijgen), maar dan is bv. geld uit de muur halen weer duurder. Zo heeft elk land en elke bank zijn eigenschappen.
Precies, zo zit het in elkaar!
Helemaal mee eens!

Hoe is het dan, als een Duitser hier gaat pinnen aan de geldautomaat?
Is dit voor hem gratis?
Antwoord: neen
In Duitsland kan je overal gratis pinnen, maar als je contant geld nodig hebt, moet je naar de geldautomaat.
Als de kosten voor het pinnen te hoog zijn, dan neem van Nederland geld mee, een zeur niet zo!

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik heb in Duitsland bij meerdere winkels en pompen extra contant geld gevraagd en zie diverse Duitsers hetzelfde doen.

Pin betalingen zijn nog gratis en winkels willen geen biljetten van €50,- of €100,- met duur transport naar bank brengen als de klant die ook graag wil hebben.
Vele Duitsers gebruiken de winkel om contant geld op te nemen, en dat mag dus.
Zelfs de Aldi in Duitsland doet dit.

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

stofzuigertje schreef:Ik heb in Duitsland bij meerdere winkels en pompen extra contant geld gevraagd en zie diverse Duitsers hetzelfde doen.

Pin betalingen zijn nog gratis en winkels willen geen biljetten van €50,- of €100,- met duur transport naar bank brengen als de klant die ook graag wil hebben.
Vele Duitsers gebruiken de winkel om contant geld op te nemen, en dat mag dus.
Zelfs de Aldi in Duitsland doet dit.

Vertel eens in welke stadt dit is, waar je zo makkelijk kan pinnen en extra geld kanopnemen?

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Is al geweest!
Ook de rest van het topic lezen!

Bob Schurkjens schreef:Deze geld stelende Duitse banken moet je als Nederlandse pashouder mijden bij het pinnen in Duitsland:

- Volksbank
- DKB
- Berliner Bank
- KreisSparkasse = Sparkasse

Bron: Artikel uit dagblad De Limburger: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 301652cac4

Kennelijk vinden deze banken dat ze zich niet aan Europese wetten hoeven te houden. Ook een woordvoerder van De Nederlandsche Bank vindt het allemaal doodnormaal: "Als het goed is, wordt het via stickers op de geldautomaat aangegeven." Maar als het niet goed is, is het kennelijk ook goed! Bewijs als individu maar eens dat die sticker er wél zat in plaats van niet! En dat nog helemaal los van het feit dat zo'n sticker uit juridisch oogpunt geen enkele betekenis heeft, want in dit geval - bewijs zie onder - onrechtmatig is voor Nederlandse pashouders. Maar goed, na de DSB- en Icesave debakels verbaast dit soort onzin van De Nederlandsche Bank mij ook niet meer. Nog ter verduidelijking: Duitse banken mogen in sommige gevallen wél kosten aan Duitse klanten in rekening brengen. Maar dat heeft verder met deze kwestie niets van doen en is dus irrelevant.

De Duitse banken die de wet overtreden doen dat willens en wetens, zonder zich te storen aan wet- en regelgeving. Zie als individuele buitenlandse consument je recht maar te halen! Daarnaast is het natuurlijk erg vreemd dat deze banken Nederlandse pashouders niet domweg blokkeren als ze niet willen dat er conform EU Verordening 2560/2001 "gratis" wordt gepind bij hun geldautomaten. Maar kennelijk is de argeloze buitenlander een ideale melkkoe. Je zal maar een tientje pinnen en daar tot tien euro provisie voor moeten betalen. De gemiddelde burger weet in de ingewikkelde wet- en regelgeving zijn of haar weg toch niet te vinden, laat staan zijn/haar recht te halen. Dat is dus 99 van de 100 keer kassa! En dat is dus de dagelijkse praktijk. Allemaal heel gewoon volgens De Nederlandsche Bank bij monde van woordvoerder Tobias Oudejans.

Dat deze man onzin uitkraamt is op te maken uit alle stukken die de Europese Unie over deze wet- en regelgeving op internet heeft gezet. Hieronder een bloemlezing. Je hoeft geen jurist te zijn om te begrijpen wat er staat. Nota bene: de betreffende EU-wetgeving is per 31 december 2001 van kracht gegaan. De Duitse banken kennen deze wetgeving inmiddels dus echt wel. Bewijs te meer dat ze te kwader trouw handelen.

Verordening 2560/2001:

"Verordening (EG) nr. 2560/2001 van het Europees Parlement en de Raad betreffende grensoverschrijdende betalingen in euro is op 31 december 2001 in werking getreden. Deze verordening is momenteel van toepassing op overmakingen, opnemingen van contanten bij geldautomaten en elektronische betalingen (met inbegrip van kaartbetalingen) in euro tot een bedrag van 50 000 EUR. De verordening garandeert dat wanneer een consument een grensoverschrijdende betaling in euro verricht, de kosten dezelfde zijn als die van een overeenkomstige betaling in euro in zijn eigen lidstaat*. De verordening heeft de kosten van grensoverschrijdende betalingstransacties in euro daadwerkelijk teruggebracht tot het binnenlandse kostenpeil en de Europese betalingssector ertoe aangespoord de EU-brede betalingsinfrastructuur uit te bouwen die noodzakelijk is voor de totstandkoming van de gemeenschappelijke eurobetalingsruimte (Single Euro Payments Area - SEPA)."

*) Voor Nederlandse pashouders dus altijd kosteloos, zonder enig voorbehoud en zonder enige uitzondering.

Bron:
http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh ... dj0b?tab=2

=====

Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad
over de toepassing van Verordening (EG) nr. 2560/2001
betreffende grensoverschrijdende betalingen in euro
11/2/2008:

"3.3. Opnemingen van contanten bij geldautomaten
Bij de inwerkingtreding van de verordening heerste enige verwarring omtrent de kosten van
grensoverschrijdende opnemingen van eurobankbiljetten bij geldautomaten. De kosten die
voor een grensoverschrijdende afhaling bij een geldautomaat worden aangerekend, mogen
niet hoger zijn dan de kosten die voor binnenlandse afhalingen van eurocontanten via een
ander geldautomatennetwerk in rekening worden gebracht (of de kosten van een zogeheten
'off-us'-opneming).

Voorts zij erop gewezen dat een afhaling van eurocontanten bij een geldautomaat in een niet
tot het eurogebied behorend land overeenkomstig artikel 3 van de verordening moet worden
aangemerkt als eenzelfde betaling als een afhaling van eurobankbiljetten bij een geldautomaat
in het eurogebied. Beheerders van geldautomaten en banken uit landen die geen deel uitmaken van het eurogebied, moeten er derhalve op toezien dat zij zowel voor opnemingen
van eurocontanten bij geldautomaten in eigen land als voor afhalingen van eurocontanten bij
geldautomaten in de lidstaten van het eurogebied dezelfde kosten aanrekenen. Dit houdt
evenwel geenszins in dat kosten moeten worden aangerekend voor opnemingen van eurocontanten."

Bron: http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nvg ... 7jgt7wo8yb

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Consumentenbond roept mensen op om bewijs te verzamelen van pinautomaten in Duitsland waar kosten in rekening worden gebracht maar waar men hiervoor niet vantevoren wordt gewaarschuwd met het woord "surcharge".

De Consumentenbond stelt in het artikel in de Consumentengids van juni 2010 dat banken in Duitsland deze "truuk" sinds november 2009 mogen uithalen en noemt daarbij het bedrag van 5 euro. De Consumentenbond noemt in dit verband met name de bank Sparkasse. Het is niet toegestaan deze surcharge te berekenen indien klanten niet nadrukkelijk vantevoren voor deze surcharge worden gewaarschuwd.

De bond vraagt mensen bewijs te verzamelen tegen banken die klanten niet waarschuwen tegen deze surcharge en hiervan indien mogelijk ter plekke foto's te maken van de pinautomaat. Je wordt verzocht je klacht te sturen naar [email protected]

Als je niet meer precies weet waar zich de pinautomaat bevond (adres), dan kun je wellicht deze ATM locator gebruiken: http://www.maestrocard.com/de/ueber/ueb ... suche.html

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Als ik bij de FAQ info van mijn bank kijk staat er:

Wat kost een pintransactie in het buitenland?
In de Eurolanden zijn zowel betaal- als pintransacties gratis. In de andere landen betaalt u voor een geldopname € 2,25 per transactie en voor een betaaltransactie € 0,16.

Als ik de reacties hier lees klopt dit verhaal mbt Duitsland dus niet helemaal/overal. Verschillende Duitse banken berekenen voor mij wel degelijk opnamekosten die ook nog eens de pan uitrijzen.

Bij wie moet ik zijn als deze kosten aan mij worden berekend die, als ik Schurkens verstrekte info en mijn bank verstrekte info lees, toch -onterecht- in rekening worden gebracht?

VENCO dropje

Kijk niet alleen naar FAQ. De meeste banken hebben ook een tarieven overzicht. Daar staat veelal wel iets over de surcharge fee.

marietje1

Ongelezen bericht door marietje1 »

Wij hebben inderdaad ontdekt, dat je bij de Sparkasse geld moet betalen voor het opnemen van geld dit geld voornamelijk voor niet EC passen ( dus ing), de kosten varieren van 1,60 euro tot 5,00 euro. Bij een aantal banken staat het inderdaad aangegeven zeker als een hoog bedrag is. Wij halen tegenwoordig ons geld bij de Volksbank daar geen problemen met het opnemen van geld.

Shine

N.a.v dit verhaal heb ik de info inzake pinnen in het buitenland eens opgezocht.

In de Eurolanden zijn zowel betaal- als pintransacties gratis. In de andere landen betaalt u voor een geldopname € 2,25 per transactie en voor een betaaltransactie € 0,16.

Goed met de wetenschap dat er dus Duitse banken zijn die toch pinkosten in rekening brengen heb ik maar eens even contact gezocht met mijn bank en de vragen voorgelegd:
- U stelt dat banken in eurolanden geen extra kosten in rekening brengt voor pinnentransacties. Verschillende Duitse banken rekenen echter wél kosten hiervoor. Kunt u mij vertellen welke banken deze extra kosten in rekening brengt en welke niet. En, bij wie moet ik zijn als een Duitse (euroland!) bank mij extra kosten in rekening brengt voor mijn pintransactie. Op en bij wie kan ik deze kosten verhalen?

Antwoord van mijn bank:
Geachte XXXX,

Naar aanleiding van uw mail op 21-06-2010 antwoorden wij u het volgende:

Goed dat u hierover contact opneemt met ons.

Wij berekenen geen kosten voor het gebruik van uw Wereldpas in het buitenland (eurolanden). De meeste banken berekenen in het buitenland (eurolanden) ook geen kosten voor pintransacties. Het is mogelijk dat er toch bepaalde banken zijn die hier wel kosten voor in rekening brengen. Het is voor ons niet duidelijk welke banken wel en welke banken hiervoor geen kosten in rekening brengen.

Heeft u nog vragen dan kunt u ons ook bellen. Onze Service Desk is iedere werkdag bereikbaar van 08.30 tot 21.00 uur via het onderstaande telefoonnummer.

Met vriendelijke groet,
Friesland Bank NV

Zoals te lezen valt, is dit een weinig zeggend antwoord. Het komt er op neer: Klant, zoek het zelf maar uit. Het kan vriezen of dooien.
Verder is het opmerkelijk dat de uitspraak "In de Eurolanden zijn zowel betaal- als pintransacties gratis" dus gewoon geen harde uitspraak is, laat staan daadwerkelijk zo is. Getuige het antwoord! Vreemd, erg vreemd als je het mij vraagt. Waar sta je dan als consument? Dit is dan toch foute info geven op de website van de bank zelf bij wie je klant bent!
Een antwoord bij wie ik de onterechte extra kosten dan kon verhalen,bleef volledig uit.

Het Europees Parlement mag dan wel een mooie verordening in elkaar hebben geprutst, maar klaarblijkelijk zijn er totaal geen sancties of weet ik wat als je als consument tóch extra kosten krijgt bij een pintransactie wanneer het een euroland betreft.

Overigens hebben we bij wijze van test 1x bij een tankstation pinnend betaald. (rekening liep niet bij mijn bank maar Rabo in dit geval). Er zijn hiervoor geen extra kosten berekend.
De test met een pinbankopname hebben we veiligheidshalve maar achterwege gelaten.

VENCO dropje

@ Shine,

Je kan het beste alles nog eens grondig doorlezen:
- de kwestie (surcharge fee) gaat momenteel alleen op voor gebruik van Geldautomaten van een andere/buitenlandse..bank. De zgn. ATM en niet betaalautomaat transacties
- Er is een Bolkestein verordening (Regulation 2560) maar voor surcharge fee is een speciale uitzonderingsregel gemaakt in de implementatie van de Regulation....dat maakt het nu zo onbegrijpelijk voor iedereen.
------------
SURCHARGING
Should surcharges be introduced after the adoption of the Regulation, they should be, in a given country, the same for foreign EU cardholders as for national cardholders in a given scheme for withdrawals made in euro.
------------
- De meeste Nederlandse banken hebben hun tarieven overzicht al aangepast en dit fenomeen van surcharge fee aan aangegeven
- Je knn van Nederlandse banken niet echt verwachten dat zij een compleet overzicht gaan maken van al die buitenlandse banken....misschien moet MasterCard maar eens een mooi lijstje maken van al die banken op haar internet site. Bovendien moeten de buitenlandse ATM banken ook ergens een bordje hebben staan/geplaatst waarop staat dat kosten in rekening woren gebracht. Dus voortaan goed in de gaten houden bij een buitenlandse bank geldautomaatof kosten in rekening worden gebracht.

Shine

@ Venco (lekker dropje trouwens :wink: )

U bent toch met mij eens dat banken dan misleidende info op hun website plaatsen mbt info inzake pintransacties in Europa.

In plaats van dit dan zo stellig neer te zetten (wat de consument dus leest, aanneemt en later alsnog voor ongewenste verrassingen komt te staan !) zou het verstandiger en eerlijker zijn door gewoon te zeggen dat er banken in europa zijn die wel kosten rekenen voor pintransacties.
Achten we dat misleidende of incomplete info in tal van sectoren strafbaar is (denk daarbij aan de energiewereld) is het wonderlijk dat deze informatie er dan zo maar mag staan. Hoe incompleet ze ook moge zijn.

MGS!

Ongelezen bericht door MGS! »

Ik ga volgende week naar Wacken, en gezien alles wat ik hier lees, denk ik dat ik maar in Nederland ga pinnen voordat we vertrekken.

Een provisie van hoogstens een euro, ok, maar dan ook niet meer dan dat

macabre

Ongelezen bericht door macabre »

Bij de meeste pinautomaten in Duitsland moet je voortaan extra provisie betalen als je geld pint.
Bij de supermarktketen Kaufland kun je nog gratis pinnen. Omdat ik regelmatig in Duitsland verblijf heb ik nu een rekening geopend bij de Kreissparkasse. Bij alle filialen van de Kreissparkasse door heel Duitsland heen kan ik nu gratis pinnen met het pasje van de Kreissparkasse) Via internetbankieren zorg ik steeds voor voldoende saldo, door nadat ik gepind heb dat het saldo dan weer aangevuld wordt.
Overigens ik vind het van de zotte dat de Duitse banken dit zo op eigen houtje kunnen doen!
Bij andere landen in Europa komt dit zover ik weet niet voor! Ik vind dat men dit in Brussel eens aan de kaak moet stellen. Wellicht is dit ook een leuk onderwerp voor Tros Radar om hiermee aan de slag te gaan. Want dit is toch Europese rechtsongelijkheid!

Gesloten