Pagina 4 van 8
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 27 sep 2010 21:30
door Daantje89
Hierbij nog een verhaal.
Afgelopen zaterdag mijn ov kwijt geraakt. Ik had er wel rekening mee gehouden dat ik misschien 2 tientjes kwijt was voor het aanvragen van een nieuwe pas. Maar aan de telefoon kreeg ik dus te horen dat het maarliefst 4! weken duurt voordat ik een nieuwe pas krijg. Wat voor mij minimaal 250 euro kost!
Het is toch belachelijk dat je zoveel moet betalen voor het kwijt raken van een pasje?!
Zelfs als je je paspoort kwijt raakt ben je amper een kwart van dit bedrag kwijt. En dan lijkt mij een OV chipkaart een stuk onschuldiger.
Ik heb in ieder geval ook een klacht ingediend bij de nationale ombudsman!
Groetjes
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 28 sep 2010 09:23
door ThijsT
Veel herkenbare verhalen op dit forum, toch hier ook mijn verhaal:
Het begint met een vriendin in Rotterdam. Zelf woon ik den haag. In Rotterdam hebben ze namelijk wat eerder dan in veel andere steden de studenten OV-chipkaart ingevoerd. Ik heb meteen zodra dat kon een studenten OV-chipkaart aangevraagd, lang voordat dat voor iedereen verplicht was dus. En dat duurde erg lang. Meer dan twee maanden. Ondertussen moest ik dan dus reizen met een eigen kaart, gekocht bij de RET, ik reisde op eigen kosten. Toen eindelijk een kaartje waar ik mijn studenten reisrecht op kon zetten. Oh pardon, ik moet zeggen; 'in theorie op zou moeten kunnen zetten na dat er speciale oplaad/omzet/afhaal stations geplaastwaren, is het dan eindelijk gelukt. En het werkte! Toen een nieuwe kaart, gelijk met de andere studenten. De kaarten blijken allebei te blijven werken. Ik bellen; wat te doen? Één kaart doorknippen. Ok, gedaan. Nu is mijn kaart dus stuk, niet alleen de doorgeknipte dus, maar ook de andere, een scheurtje, in mijn nieuwe kaart, binnen drie maanden. Mijn bankpassen houden het, op de zelfde plek in mijn portemonnee, toch minstens een jaar of vier uit. Toeval? Ok, dat is dan misschien paranoia, maar toch ga je zo denken, je denkt dingen als; 'ze doen het gewoon expres'! Dit wordt versterkt door het feit dat ik geen formulier van het net kan halen, nee, dat moet (met een week) thuisgestuurd worden. vervolgens moet ik drie weken wachten op een nieuwe. Ik woon in Den Haag, zoals ik al melde, en kan hier binnen een week (5 werkdagen) een nieuw paspoort krijgen. Tegen bijbetaling ( van 41 euro) kan het mits voor 14:00 besteld, nog sneller, minimaal 24 uur, zo meld de website, maar wel veel sneller. Zet dat even naast de verhalen hierboven; studenten die een paar honderd euro uit moeten geven omdat ze 3-4 weken moeten wachten op een nieuwe studenten OV-Chipkaart! Ik vind het persoonlijk heel redelijk als ze wat extra vragen al je zo stom bent geweest je kaartje stuk te maken, of 'm kwijt geraakt bent, het maken van een kaartje is ook niet gratis, en als je dan wat extra moet betalen (100€? Mij best!) om het allemaal lekker snel te laten gaan, dan vind ik dat ook niet echt een probleem. Eigen schuld dikke bult. Maar drie tot vier weken wachten? Waarom?
(Wie 'ze' zijn, daar ben ik nog niet helemaal achter. Ik moet een (afsluiten OV-chipkaart) formulier versturen aan de OV-chipkaart klantenservice, dit formulier kan ik meteen downloaden van OV-chipkaart.nl, het andere (aanvragen OV-chipkaart) kan ik alleen bestellen via OV-chipkaart.nl, duurt een week, en moet ik 'retour' sturen, maar naar wie, en waarom dit formulier niet online beschikbaar is wordt bij het aanvragen niet vermeld.)
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 19 okt 2010 10:19
door TAmsterdam
Het is mij een raadsel waarom de aanvraag voor een vervangende kaart per post moet gebeuren en niet gewoon online kan worden gedaan. Als daaraan een DigiD gekoppeld is, is dat nog betrouwbaarder en veiliger ook. Per post verzenden brengt allerlei onnodige kosten en gedoe met zich mee: printen, frankeren (waarom geen antwoordnummer), een envelop, een paar dagen wachttijd etc. We leven niet meer in het jaar 1850
.
Daarbij vind ik het belachelijk dat het telefoonnummer van de klantenservice van de OV-Chipkaart kosten in rekening brengt als ik om hulp vraag. Dit zou voor publieke instanties echt verboden moeten worden.
Met simpele aanpassingen kan een instantie als OV-Chipkaart zoveel frustratie wegnemen bij haar klanten.
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 24 okt 2010 10:34
door Savanne
Om iedereen toch een beetje goede moede te geven; ik heb na 7 afwijzingen eindelijk mijn studenten OV chipkaart gekregen, en hij doet het weer
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 06 nov 2010 20:59
door Karlijn1992
Naar aanleiding van dit topic heb ik besloten om twee ministeries te benaderen met een persoonlijk getinte e-mail. Ik ben ontzettend teleurgesteld en gefrustreerd in de gang van zaken omtrent het OV-wezen. Waarschijnlijk ontvang ik geen antwoord op de e-mail, maar als ook maar één kamerlid dit bericht leest ben ik tevreden.
Ik zou graag een website o.i.d. oprichten om klachten over de OV-chipkaart (studentenreisproduct) te verzamelen, te bundelen en vooral: er iets aan te doen! RADAR, hebben jullie misschien een idee hoe een concreet verzamelpunt van klachten vorm gegeven kan worden? Ik wil me er in ieder geval graag voor inzetten.
Overigens, voor de geïnteresseerden de mail:
Beste kamerleden,
Ik ben een 18-jarige studente uit Nijmegen en ik wil graag met u mijn ervaringen delen over de problematische praktijk van de OV-chipkaart en dan met name het gratis studentenreisproduct.
In theorie zou de OV-chipkaart perfect moeten werken; even inchecken, een gratis reis maken en weer uitchecken. Je wordt van A naar B vervoerd zonder kosten te maken. Maar niets blijkt minder waar. Afgelopen oktober ontving ik een maand nadat het studiejaar van start was gegaan mijn OV-chipkaart. Ik heb volgens de instructie het reisproduct opgehaald bij een oplaadpunt en besloot het abbonement eens uit te proberen. Maar wat schertst mijn verbazing: Ik kan niet inchecken en ik word door de buschauffeur niet toegelaten. Ik verwachtte dat er iets mis was gegaan bij het opladen en ik ben voor de zekerheid terug gegaan naar het ophaalpunt om de gegevens van mijn kaart te checken. Alles bleek toch echt te kloppen: mijn week-ov stond op de kaart en zou dus moeten werken. Tijd voor een tweede poging; weer lukt het niet om in te checken. Gelukkig tref ik een zeer vriendelijke buschauffeur en mag ik toch plaatsnemen in de bus, zij het op eigen risico. Wanneer ik gecontroleerd zou worden, was de boete voor mij. Het verbaasde me dat ik wél kon uitchecken. Deze situatie heeft zich meerdere malen voorgedaan waarbij ik soms werd geweigerd en zeker niet altijd even vriendelijk te woord ben gestaan door buschauffeurs. Sommigen waren zeer coulant en behulpzaam, anderen ronduit bot en vol van verwijten. Nu, ik begrijp dat zij de laatsten zijn die iets aan de problemen van de OV-chipkaart kunnen doen maar enig begrip was op zijn plaats geweest. Ik bezoek een NS station en laat mijn kaart uitlezen door een medewerker die concludeert dat alles werkt. Ik verzeker hem dat ik echt niet kan inchecken en dat mij de toegang meerdere malen geweigerd is. Maar ook hier word ik bot weg gestuurd.
Aangezien mijn OV-chipkaart nog steeds niet werkt, besluit ik contact op te nemen met de klantenservice à €0,10 cent per minuut. Na een aardige wachttijd krijg ik iemand aan de lijn die ik nauwelijks kan verstaan vanwege het gebrekkige Nederlands. De medewerkster verzekert me dat de kaart moet werken, want zij ''ziet dat hier in de computer staan''. Het is lastig om door de telefoon te bewijzen dat ik toch écht niet kan inchecken in de bus, dus ik besluit op te hangen en hetzelfde nummer nogmaals te bellen. Weer krijg ik een medewerker aan de telefoon die ik slecht kan begrijpen en die weinig begrip toont voor mijn probleem. Hij raadt me aan naar de DUO te bellen omdat zij verantwoordelijk zijn voor de uitgifte van het reisproduct. Zodoende neem ik contact op met de servicelijn van DUO (eveneens een 0900 nummer). Na een lange wachttijd en een aantal kiesnummers krijg ik een medewerker aan de telefoon die er niks vanaf weet en binnen 30 seconden word ik doorverbonden naar iemand ''die het echt weet! Oh ja, de wachttijd is wel 16 minuten, maar dan word je ook meteen geholpen!''. Maar helaas, het lange wachten wordt niet beloond. De betreffende medewerker heb ik zeer kort aan de telefoon gehad omdat ''dit probleem bij de OV-chipkaart service ligt''. En ik word prompt doorverbonden met de OV-chipkaartlijn, die ik juist niet hoef te spreken. Dit begint erg op het verhaal van het kastje en de muur te lijken. Vol goede moed vertel ik het hele verhaal aan de medewerkster en na stevig volhouden van mijn kant reageert zij geïrriteerd dat ze niets voor me kan betekenen en dat als ik wil reizen maar een kaartje moet kopen. Ik kan volgens haar nog proberen om mijn kaart uit te laten lezen bij een RET, GVB of GVU kantoor. Ze verzekert me dat die op íéder station in Nederland te vinden zijn waarop ik me hardop vraag of dat niet alleen geldt voor de Randstad. Ik benadruk dat ik in Gelderland woon en dat daar andere vervoerders werkzaam zijn. Maar volgens deze dame zijn alle kantoren op station Nijmegen aanwezig.
Vol goede moed begeef ik me naar Nijmegen CS. Ik spreek een medewerker achter een servicebalie aan en vraag hem waar ik één van de genoemde kantoren kan vinden waarop hij in de lach schiet. ''Die zitten hier al lang niet meer''. Hij vertelt me zijn eigen ervaringen over de OV-chipkaart en die zijn bepaald niet om over naar huis te schrijven. Het is inmiddels eind oktober en ik heb de eerste maand dus geen gebruik kunnen maken van de diensten die het reisproduct de student zou moeten verschaffen.
Als klapper op de vuurpijl is mijn OV vorige week gestolen. Nu moet ik eerst een aanvraagformulier aanvragen via de website, die wordt me toegezonden en vanaf het moment dat dit formulier terug gestuurd is, duurt het nog 3 weken voordat het OV geleverd wordt. Ik vraag me af waarom er geen anoniem, tijdelijk reisproduct verschaft kan worden om de periode zonder persoonlijk reisproduct te overbruggen.
Met deze mail wil ik niet versneld een reisproduct ontvangen. Evenmin eis ik restitutie of een andere vorm van compensatie. Ik wil niemand beledigen of aanvallen. Ik vraag echter wél om aandacht voor een enorm probleem dat ik met vele andere studenten en abonnementhoudende reizigers ervaar. Ik hoop van harte dat er zeer kritisch gekeken gaat worden naar dit concept wat in mijn ogen nog lang niet naar behorens werkt.
Ik hoop een reactie te mogen ontvangen,
Met vriendelijke groet,
************
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 12 nov 2010 00:52
door Raphaelo
hallo mensen,
ik heb nu ook een probleem met de ov-chipkaart gekregen. ik zit nu met een doormidden gebroken chipkaart kwam ik achter toen ik bij de bushalte stond wachtend op de bus en toen de bus er uiteindelijk was liep ik naar binnen om in te klokken nam die opeens mijn chipkaart niet aan. ik keek er goed na om te kijken waarom niet toen bleek die achteraf doormidden zijn te gebroken. De busschauffeur deed er moeilijk om hij wou me niet binnen laten zonder te betalen of gebruik van strippenkaart of te wel chipkaart. Ik begon heel pissig te worden, omdat ik een student ben en ik heb namelijk niet zo veel geld dus ik kon me vervoer niet meer betalen moest ik uit de bus van de chauffeur. En dit is al de 3e keer dat ik me chipkaart laat vervangen. Ik heb ze gebeld en om eerlijk te zijn zoveel doen ze ook niet eraan. De enige onzin wat ik van hun krijg te horen is dat ik hem moet deactiveren en dat ik de oude chipkaart moet opsturen en mijn eigen formulier moet uitprinten opsturen met mijn oude chipkaart. Nou om eerlijk gezegt ben ik het een beetje zat van deze nieuwe systeem wat ze hebben verzonnen, omdat ik niet op mijn school kan komen en of andere bestemming iedere keer moet ik een smoes klaar hebben om mijn te laat zijn uit te leggen bij een leraar of te wel contactpersoon... ik wil niet veel zeggen ik doe goed mijn best enal, maar laten we zeggen mijn school accepteert het niet meer dat ik of te wel afwezig ben of te laat, ze willen me eraf kicken door deze hele situatie en dat is alleen nog maar 1 situatie laat staan de rest....... EN DAT KOMT ALLEMAAL DOORDAT DE NIEUWE REGERING VOOR EEN NIEUWE SYSTEEM HEEFT BEDACHT DE OV-CHIPKAART. Ik vind het maar niks ze zouden de oude systeem weer aan moeten passen, want wij worden er alleen maar armer van en de dupe van of om hard te zeggen gewoon GENAAITTTTTTTT terwijl hun zakjes worden gevult en dan ook nog een zeggen bezuinigen eerder gezegt ze schroeien mensen leeg en kaal.
Mvg,
Raphaelo
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 15 nov 2010 11:26
door _Veronique_
Ik had een OV Chipkaart in mijn bezit welke gebroken was, wat overigens niet door verkeerd gebruik is gebeurd. Nu heb ik na 2,5 eindelijk een bericht ontvangen met de mededeling dat ik goedkeuring heb gekregen voor het ontvangen van een nieuwe kaart en dat ik binnen 3 weken de kaart zou moeten ontvangen. Nu vind ik het absurd dat ik ondertussen reiskosten maak van ongeveer 40 euro per dag welke dus voor eigen rekening vallen. Ik pak nu dus maar de auto om 300 km per dag te reizen, want dat is net even iets goedkoper dan retour treinkaartjes a 40 euro want dat kan ik gewoon niet iedere dag kwijt. Ik vind het belachelijk dat deze kosten niet gedeclareerd kunnen worden!
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 15 nov 2010 14:32
door lili1988
Jahoor, hier nog iemand. 2 zondagen geleden ben ik beroofd van mij portemonnee met daarin mijn studentenov-chipkaart. Eerst moest ik op de website van de ov kaart een aanvraag formulier invullen om een aanvraag formulier aan te vragen (ook zoiets..) Nu duurt het inderdaad nog zo'n 2 weken voor ik de kaart krijg, maar ook dat is nog maar af te wachten.
Ik ben student, ik kan elke dag op en neer naar school VOL TARIEF!! echt niet betalen... Ik vind het echt schandalig dat het zo geregeld is.
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 19 nov 2010 23:28
door Paulan
Ik ben mijn OV-chipkaart ook kwijt geraakt, heb van de week een formulier aangevraagd en zal de bekende route moeten doorlopen en zo'n 4 weken moeten wachten zoals de rest...
Ik reis maar 2 keer in de week, maar ik ga geen kaartjes kopen. In plaats daarvan log ik in op Digid en ga ik naar de pagina waar staat welk studenten reisproduct ik recht op heb. Daar staat duidelijk dat het product geldig is t/m 31 december 2010, mijn naam staat er boven en de datum staat erbij. Dus ik print die pagina uit met PrtSc en dan naar Paint en een beetje afsnijden. Bij gewoon afdrukken staat de naam er niet bij en kan het dus van iedereen zijn.. Ik neem mijn paspoort zoals altijd gewoon mee. Het is wel elke dag dat ik reis zo'n uitdraai maken (voor de datum), maar ik vermoed dat de meeste conducteurs hier niet moeilijk over zullen doen. Het is al 1 keer goed gevonden, ik laat nog wel weten hoe vaak het wel/niet goed gevonden is bij mij zodat je zelf kunt kijken of het zinvol is om deze moeite te nemen.
Maar er moet zeker wat aan gedaan worden, dit slaat gewoon nergens op, je zou inderdaad na het inloggen via DigiD direct een vervangende kaart moeten kunnen aanvragen en die in een paar dagen moeten ontvangen.
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 19 nov 2010 23:43
door lili1988
Paulan, ik vind dit een zeer bruikbare tip! Ik ga het zeker ook uitproberen en zal ook mijn bevindingen posten.
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 20 nov 2010 13:57
door rjperk
hier onze ervaringen
onze zoon studeert in leiden, heeft week ov kaart bij beurs.
hij verliest hem in de trein, we laten de kaart direct blokkeren.
hij vraagt vervangende kaart aan, hoort niks
eindelijk krijgt onze zoon bericht thuis dat zijn kaart niet geblokkeerd is en dat daarom aanvraag niet gehonoreerd kan worden
hij belt naar hulplijn , om dit te melden dat zijn1e kaart geblokkeerd moet worden krijgt het advies een nieuwe kaart aan te vragen.
vult opnieuw formulier in. krijgt opnieuw bericht dat zijn kaart aanvraag niet in behandeld kan worden wat zijn kaart is niet geblokkeerd
we bellen vandaag opnieuw,. de hulplijn meldt dat er nu twee kaarten in het systeem staan en dat die be-eindigt zijn. we krijgen het advies een nieuwe kaart aan te vragen. we zijn benieuwd of we nu een brief krijgen dat we twee kaarten hebben die allebei niet geblokkeerd zijn. Wie heeft een goed advies wat ons nu te doen staan? graag met spoed, want we zijn nu vier weken verder zonder uitzicht op een goed reisproduct.
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 20 nov 2010 19:50
door November
lili1988 schreef:Paulan, ik vind dit een zeer bruikbare tip! Ik ga het zeker ook uitproberen en zal ook mijn bevindingen posten.
Ga je het maandag uitproberen? Ik moet morgen naar Amsterdam, en maandag is mijn chipkaart in Engeland gestolen. Vanuit Engeland KUN je niet eens bellen naar de OV Chipkaart hulplijn!! Mijn moeder mocht het ook niet doorgeven omdat ik meerderjarig ben. De website deed het niet, na stap 3 stuurt hij je door naar de homepage. Om van te huilen.
Donderdag moet ik ook naar Antwerpen, slechte timing. Ik hoop dat Paulan's theorie werkt.
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 23 nov 2010 14:11
door wwopereis
Ik heb precies hetzelfde probleem, mijn kaart werkt nu ongeveer een week niet. Er is echter geen krasje of scheurtje te zien dus mijn schuld is het zeker niet.
Als ik mail wordt er gezegd dat ik naderhand een declaratieverzoek kan indienen. Natuurlijk kan dit, maar op ov-chipkaart.nl staat dat bij een defecte studentenov-chipkaart tijdelijk op eigen kosten gereist moet worden dus het antwoord uit de mail is misleidend.
Ik heb mijn kaart nog niet opgestuurd, heb hem elke dag nodig, en nu zien de meeste tramcontroleurs en conducteurs het wel door de vingers, van één conducteur moest ik de trein uit bij het volgende station. Een andere conducteur belde met ik denk de DUO om zo te checken of ik reisrecht had, vervolgens mocht ik blijven zitten. Als ik mijn kaart ga opsturen heb ik helemaal niks meer, een kopietje van de kaart en de website waarop te zien is dat je reisrecht hebt zijn wellicht voor sommige conducteurs genoeg, goede tip. Ik ben benieuwd hoe dat bij de eerste testers afgaat (Paulan ben benieuwd naar je ervaring!), tot die tijd houd ik me even onwetend.
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 23 nov 2010 21:56
door Paulan
Afgelopen weekend ben ik maar 1 conducteur tegengekomen, deze keek naar het papier en ik liet mijn paspoort zien en hij vond het meteen goed, geen waarschuwing of iets dergelijks. De normale ritprijs is 13,80 (enkeltje zonder korting).
Het weekend er voor had ik de digid pagina afgedrukt via de browser, het zag er uit alsof het makkelijk te faken was en mijn naam stond er niet op, waar ik pas in de trein achter kwam. De conducteur zei toen dat ze er geen boete voor zou uitschrijven maar dat het geen geldig vervoersbewijs was ('dit kan van iedereen zijn') en dat ik de volgende keer een kaartje moest kopen. Maar ik vermoed dat ze minder moeilijk had gedaan als ik het hele plaatje m.b.v. PrtSc had uitgeprint met mijn naam er boven.
edit 29 november: afgelopen weekend beide keren weer niet gecontroleerd, weinig te melden dus
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 25 nov 2010 13:41
door AGGB
Raphaelo schreef:hallo mensen,
........... Ik begon heel pissig te worden, omdat ik een student ben en ik heb namelijk niet zo veel geld dus ik kon me vervoer niet meer betalen moest ik uit de bus van de chauffeur. En dit is al de 3e keer dat ik me chipkaart laat vervangen. Ik heb ze gebeld en om eerlijk te zijn zoveel doen ze ook niet eraan. De enige onzin wat ik van hun krijg te horen is dat ik hem moet deactiveren en dat ik de oude chipkaart moet opsturen en mijn eigen formulier moet uitprinten opsturen met mijn oude chipkaart. Nou om eerlijk gezegt ben ik het een beetje zat van deze nieuwe systeem wat ze hebben verzonnen, omdat ik niet op mijn school kan komen en of andere bestemming iedere keer moet ik een smoes klaar hebben om mijn te laat zijn uit te leggen bij een leraar of te wel contactpersoon... ik wil niet veel zeggen ik doe goed mijn best enal, maar laten we zeggen mijn school accepteert het niet meer dat ik of te wel afwezig ben of te laat, ze willen me eraf kicken door deze hele situatie en dat is alleen nog maar 1 situatie laat staan de rest....... EN DAT KOMT ALLEMAAL DOORDAT DE NIEUWE REGERING VOOR EEN NIEUWE SYSTEEM HEEFT BEDACHT DE OV-CHIPKAART. Ik vind het maar niks ze zouden de oude systeem weer aan moeten passen, want wij worden er alleen maar armer van en de dupe van of om hard te zeggen gewoon GENAAITTTTTTTT terwijl hun zakjes worden gevult en dan ook nog een zeggen bezuinigen eerder gezegt ze schroeien mensen leeg en kaal.
Mvg,
Raphaelo
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 25 nov 2010 13:46
door AGGB
Ik wilde aan quote toevoegen:
Nou nou nou Raphaelo, met alleen schelden kom je er niet. Er is je een oplossing aangereikt, ga daar mee aan de slag. Dat hoeft geen begeleider voor je te doen.
Overigens vind ik het ook een wanprodukt. Om echter de nieuwe regering van de invoering te beschuldigen, is van de gekke. Het systeem is al jaren eerder bedacht en aangenomen en de nieuwe regering zit er nog niet zo lang, dat behoor je als scholier te weten.
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 27 nov 2010 13:14
door wwopereis
De wanhopige privatisering van diverse overheidsorganen is het probleem. DUO kan de schuld nu op een andere partij afschuiven, een partij die winst moet maken en deze op slinkse wijze probeert te verhogen. Meer concurrentie zou voordelig zijn voor de klant, ov-chipkaart is een bedrijf dat door verschillende openbaar vervoersbedrijven samen is opgezet, het heeft nu een monopolie, erg paradoxaal dus.
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 28 nov 2010 13:50
door vishalmahabiersing
Ik heb het hele topic doorgelezen. Ik heb begrip voor iedereen die verplicht is gesteld 4 weken te wachten voordat ze een simpel ov-chipkaartje gestuurd krijgen, en vind het uitermate belachelijk dat het zoveel geld moet kosten. Ik zit echter ook met een probleem met de OV-instantie, maar dit is echter al wel iets langer dan 4 weken. 11 Maanden om precies te zijn.
In December 2009 kreeg ik mijn aanvraagformulier per post binnen. Na deze opgestuurd te hebben en in half januari nog steeds niks te hebben gekregen, heb ik telefonisch (0,10 euro per minuut) contact met ze opgenomen om te vragen hoe het zit zat. Ze zeiden dat ze m'n aanvraag niet hadden binnengekregen. Ik ging ervan uit ik gewoon pech had met het versturen, dus vroeg om een nieuw formuliertje die ik uiteindelijk helemaal in had gevuld en met pasfoto's opstuurde. Het kost uiteraard ook geld om elke keer pasfoto's te maken, maar goed. So be it.
Eind-februari nog steeds niks gehoord. Geen OV in handen. Alleen een paar honderd euro aan kosten die ik erdoor had gemaakt. Tweede keer fout kán echter nog gebeuren. Post is niet super-hightech en het wordt met de hand bezorgd, dus het kán twee keer fout zijn. Dat dacht ik toen nog tenminste. Ik had vele malen telefonisch contact met ze om uit te leggen dat het een lastige situatie wordt voor me als ik alles zélf moet betalen. Maar het professionalisme van hun telefonische supportteam, staat, in mijn mening, gelijk aan die van een stel kinderen. Het lijkt dat, wat voor probleem je dan ook hebt, je altijd hetzelfde antwoord voorgeschoteld krijgt; "Vraag een nieuw formulier op, vul alles in, verspil wat meer geld voor pasfoto's en stuur het dan terug." Grappig is ook dat ik niet eens meer in het systeem voor kwam. Ik moest opnieuw al mijn gegevens geven, aan de lijn wachtend tot ik opnieuw in het systeem stond.
In Maart mijn derde aanvraag ingediend. Zelfs deze zeggen ze niet ontvangen te hebben. Ik stond ook weer niet in het systeem, ook al belde ik laatst nog om te horen te krijgen dat ik in het systeem geplaatst zou worden. Maar goed, in plaats van elke keer formuliertjes op te sturen begon ik het nu echter zat te worden. Ik moest weten wat er aan de hand was. Ik begon vaker te bellen, in de hoop ik iets te weten zou kunnen komen. Op een gegeven moment was er zelfs een persoon aan de lijn die mij doorverbond met een "teamleader" van hun afdeling. Deze persoon verzocht mij nogmaals een formulier in te vullen en op te sturen. Deze persoon zou het dan vervolgens persoonlijk afhandelen en zo spoedig mogelijk (volgens haar in maxmimaal een week) contact met me opnemen om uit te leggen wat er ook precies verkeerd was gegaan. Ik had met vol vertouwen uiteindelijk dit formuliertje ingevuld en opnieuw met alle toebehoren opgestuurd.
Dus ik maar wachten en wachten... Na twee weken weer telefonisch contact opgenomen. Gevraagd hoe het in godsnaam kan zijn dat ze het nog STEEDS niet goed kunnen doen. Blijkbaar hebben ze mijn aanvraag weer niet binnen gekregen. En blijkbaar kennen ze de teamleader niet die ik twee weken terug sprak. Ik krijg nu ineens te horen dat het niet eens is toegestaan volgens hun beleid dat ik niet een teamleader kan spreken. Ik begon mijn verstand ervan te verliezen. Al duizenden euro aan kosten die ik inmiddels had gemaakt door dit. Oh, en ik stond weer niet in het systeem. Dus ik had mijn naam weer letter voor letter moeten uitspellen om het in orde te krijgen.
Eind Maart had ik tevens een gesprek met mijn werkgever. Ik werkte bij een Chinees Restaurant, en werkte ik al een half jaar. Om daar te komen moet ik echter reizen met tram & trein. Omdat ik al zo lang geen OV-studentenkaart had, betekende dit dat ik al 3 maanden lang de kosten uit mijn eigen zak moest betalen. Uitgerekend, dus met kosten eraf getrokken die ik elke keer maakte om er uberhaubt heen te gaan, verdiende ik uiteindelijk €0,80 per uur. Reden dus om helaas te stoppen.
In April had ik, en dat zie ik uiteindelijk op mijn facturen terug, -32- keer contact opgenomen met de OV-instantie. Telefonisch contact uiteraard, want dat is het enige wat ze doen. Ik ben er achter het volgende gekomen:
Deze instantie heeft GEEN adres waar je persoonlijk langs kunt komen. Werkelijk alles gaat via de post. In het beleid van hun staat dat er geen enkele andere manier is om iets te versturen, anders dan via de post. Wil je iets persoonlijk afbrengen om zeker te weten dat het aan is gekomen? Jammer. Wil je een medewerker van hun persoonlijk spreken? Jammer.
Ik vind dat als je als instantie die zulk belangrijk werk verricht, je op z'n minst wel een adres hebt waar mensen eventueel langs zouden kunnen komen. Op afspraak misschien zelfs, maar wel dat het er in ieder geval is. En als je toch, om wat voor redenen dan ook, weigert zo'n adres te verkrijgen, dan moet je op z'n minst wel verantwoordelijk gesteld zijn als het via de post mis gaat.
Mei was ongeveer hetzelfde verhaal. Ook dat ik weer (zucht) niet het in systeem stond. Alleen deze keer kreeg ik een medewerker aan de lijn die me vertelde ik mijn OV-studentenkaart binnen 2 weken zou ontvangen. Yippi. Eindelijk. Dacht ik tenminste. Wat blijkt is dat deze medewerker helemaal geen benul had van de gehele zaak. Dat wist ik erachteraf pas, maar in ieder geval had ik in Mei mooi uit valse hoop zitten wachten tot ik een afhaalbericht zou krijgen voor mijn kaart. Voor niks.
In Juni weer contact met ze opgenomen. Weer niet in het systeem. Uiteindelijk weer een teamleader kunnen spreken. Dit maal echter had ik mijn telefoon op luidspreker gezet en het gesprek d.m.v. mijn laptop opgenomen. In dit gesprek vertelt teamleader mij dat ze een onderzoek zou starten en contact met me op zou nemen. Dit zou echter 6 weken kunnen duren. Voor de zekerheid had ik nog een aanvraag ingediend. Met alle toebehoren uiteraard.
De gehele zomervakantie had ik dus zonder OV-studentenkaart moeten doorbrengen. Alle kosten die ik maakte kwamen weer voor mijn eigen rekening. Aan het einde van de zomervakantie waren deze kosten al tegen de €4000,-.
Het erge hier was het feit dat ik weer eens niks meer kon vernemen van de OV-instantie. Ik belde in Augustus na de zomervakantie op om te vragen hoe het zat. En ze wisten nergens van. Helemaal nergens van. Maar deze keer had ik het opgenomen. Ik had het eerste bewijsmateriaal waarmee ik kan aantonen dat ze puur nalatig zijn.
In de volgende maanden was het niets anders. Bellen, het standaard verhaal opgeschoteld krijgen, en daarmee genoegen moeten doen. Ik had opgenomen dat ik -weer- niet in het systeem sta, mijzelf samen met ene medewerker in het systeem zet, en dan de volgende keer dat ik bel WEER niet in het systeem sta. Tweede bewijsmateriaal dat ze nalatig zijn.
Tevens toen ik belde om te vragen hoe het zat met de situatie, hing een medewerker abrupt op. Derde bewijsmateriaal dat ze nalatig zijn.
Om mijn verhaal te verstevigen heb ik ook nog getuigen (minimaal 2) die al door middel van een getuigenverklaring hebben gezegd te getuigen dat ik tot 4 keer toe een aanvraag op de correcte manier, naar het correctie adres heb verstuurd. In mijn mening het vierde bewijsmateriaal dat ze nalatig zijn. Het is gewoon simpelweg onmogelijk dat ze het elke keer in de post kwijt raken.
Nu, eind-November, heb ik nog steeds geen OV chipkaart in handen. De kosten zijn opgelopen tot over de €5000,-. Ik sta rood bij meerdere banken. Ik heb incassobureau's en deurwaarders die ik door alle kosten niet kon betalen, en nu dus alles aan het vorderen zijn.
Aan het begin van het schooljaar 2010, had ik een cursus die me zou moeten voorbereiden op een examen voor Particulier Onderzoeker. Hier had ik keihard voor betaald. Ik was echter in staat om maar 2 keer aanwezig te zijn in de -4- weken aan cursus waarvoor ik had betaald.
Uiteindelijk op examendag moest ik ook nog eens leuk in de regen naar school toe lopen (bijna 2 uur lang héén), om het examen te maken. Uiteraard, ongeacht het feit dat ik alle lesstof had bestudeerd en voor proefexamens nooit lager dan een 9,5 scoorde, had ik dit examen niet gehaald. Met brandende & tranende ogen, constant niesend en weet ik veel wat, is het natuurlijk gewoon niet mogelijk om je te kunnen focusen.
Maar goed, korte samenvatting:
1. Ik heb al het hele jaar recht op een OV-studentenkaart, maar heb die nog STEEDS niet vanwege nalatigheid bij de instantie.
2. Ik heb 4 stukken bewijsmateriaal waarmee ik kan bewijzen dat het bedrijf nalatig is.
3. Ik heb er schulden van gekregen waar elke student eng van wordt.
4. Mijn school staat op het punt compleet in de water te vallen.
---
Ik ben inmiddels ook bezig met een rechtzaak. Hoe dat gaat moet ik nog bezien, want na ongeveer 4 weken ben ik nog geen stap verder. Maar goed.
Hopelijk dat het wat uit maakt dat ik mijn verhaal op dit forum post.
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 01 dec 2010 21:04
door peetjee90
Het is inderdaad een vreselijk ding. Er zat bij mij al een klein scheurtje in mijn ov-chipkaart, maar is van de week dus flink doorgescheurd. Hij werkte niet meer, dus moet ook een nieuwe aanvragen. Wat mij dan met name irriteert is het feit dat je twee formulieren moet invullen en opsturen: een om te beëindigen en een om opnieuw aan te vragen. Je moet het formulier om opnieuw aan te vragen inderdaad eerst aanvragen via de website. Gelukkig had ik dat formulier binnen een dag thuis, maar ik kan me voorstellen dat het bij sommigen langer duurt. Ik ben benieuwd hoe lang het nu gaat duren, voordat ik mijn nieuwe ov-chipkaart binnenkrijg.
Waar ik erg kwaad over ben, is dat er geen reserve of vervangende kaart te krijgen is voor studenten. Over het algemeen zijn studenten niet de rijkste en vrijwel niemand kan zoveel reiskosten betalen en ook nog eens geld overhouden om van te leven. Ik hoop dat radar hier nog eens wat mee gaat doen, want ik vind het schandalig. Voor mijn part gaan ze terug op die papieren kaart of zorgen ze voor een beter systeem om een nieuwe kaart aan te vragen!!
Succes ermee allemaal!!
Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!
Geplaatst: 02 dec 2010 20:05
door patrickhwpolak
Ook ik ben de dupe van de slechte kwaliteit van de studenten ov-chipkaart en de lange wachttijden voor het aanvragen van een nieuwe kaart.
Ook mijn ov-chipkaart heeft een scheurtje erin, waardoor ik hem niet meer kan gebruiken. Hiervoor moet ik een formulier invullen en mijn defecte ov-chipkaart, samen met dit formulier opsturen.
Vervolgens ben ik gewoon verplicht de volle pond te betalen voor mijn reizen naar school en/of stage! Ergste is ook dat je dit niet kan declareren bij een instantie!
Dit is toch gewoonweg belachelijk? De mensen verantwoordelijk voor de invoer van de ov-chipkaart verdienen bakken geld eraan, terwijl wij alsmaar meer moeten betalen voor het OV.
Ik hoop echt dat TROS RADAR hier iets mee doet, want dit kan zo langer niet verder!