Beste lezers,
Er wordt in dit forum gesproken over art. 47 lid 2 onder b van het Besluit personenvervoer 2000. En dan doel ik op de gewijzigde tekst. Ik vraag me af of de gewijzigde tekst van dit artikel, zoals aangekondigd in het Besluit van 31 oktober 2006 tot wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 in verband met het gebruik van een elektronisch vervoerbewijs in het openbaar vervoer, al wel geldend is op dit moment.
In de nota van toelichting van dit besluit is bij het artikelsgewijs commentaar het volgende aangegeven:
(...) Zolang naast het elektronisch vervoerbewijs nog (geldig) gebruik mag worden gemaakt van de nationaal of decentraal afgegeven papieren vervoerbewijzen, blijven de artikelen 44 en 47 zoals die luidden vóór deze wijziging van kracht.(...)
Zoals ik dit interpreteer is de gewijzigde tekst dus nog steeds niet van toepassing zolang er nog geldende papieren vervoersbewijzen worden afgegeven door de NS. Zolang er dus nog papieren kaartjes uit de automaten komen, geldt de nieuwe tekst dus nog niet en moeten we het met de oude tekst van voor 31 oktober 2006 doen. In deze oude (nu nog steeds geldende) tekst staat, voor zover ik heb kunnen achterhalen, niets over een incheckverplichting.
Voor een link naar het aangehaald besluit en de nota van toelichting.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 6-612.html
Ps Ik heb me vandaag voor het eerst een beetje verdiept in deze materie, dus ik zou best eens iets over het hoofd kunnen zien. Mocht dit zo zijn, hoor ik het graag.
Ik verneem graag,
Erik
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart
Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart
[b]ZWART REIZEN MET EEN ABONNEMENT[/b]
Volgens artikel 47 van het Besluit Personenvervoer 2000 moet het vertrekpunt door de reiziger zijn geregistreerd. Het markeren van de reis (door in- en uitchecken) is noodzakelijk voor het kunnen ontwaarden (het van waarde doen minderen) van de OV-chipkaart met het bedrag dat gelijk staat aan de gemaakte rit. Tevens beschikt de reiziger vanaf het incheckmoment over een geldig vervoersbewijs. Bij het reizen op abonnement ligt dit geheel anders.
Het kaartsaldo van mijn abonnement staat op nihil en dat is in orde zolang ik mij maar bevind binnen het vervoersgebied van mijn abonnement. Een abonnementhouder heeft niets te zoeken bij de ontwaardingsapparaten die zijn neergezet voor reizigers die op saldo reizen.
Het niet-inchecken betekent volgens de Haagsche Tramweg Maatschappij (HTM) dat ik over een ongeldig vervoersbewijs beschik. Ik ontving een verhoogd tarief rekening van € 38,50 wegens het niet- inchecken, het niet ontwaarden van mijn OV-chipkaart, wat bij een nihil-saldo een onmogelijkheid is. Het pertinent eisen dat een abonnementhouder zijn chipkaart voor een kaartlezer moet houden wordt door niemand begrepen als de rit reeds vooraf is betaald.
De HTM rechtvaardigt haar verhoogd tarief rekening door te verwijzen naar artikel 47 van het Besluit Personenvervoer 2000 waarmee bedoeld worden de reizigers die op saldo reizen. Ik betaalde als abonnementhouder de reis overeenkomstig het daarvoor geldende tarief en daar moet het bij blijven. Meer dan dat is echt niet nodig.
Volgens artikel 47 van het Besluit Personenvervoer 2000 moet het vertrekpunt door de reiziger zijn geregistreerd. Het markeren van de reis (door in- en uitchecken) is noodzakelijk voor het kunnen ontwaarden (het van waarde doen minderen) van de OV-chipkaart met het bedrag dat gelijk staat aan de gemaakte rit. Tevens beschikt de reiziger vanaf het incheckmoment over een geldig vervoersbewijs. Bij het reizen op abonnement ligt dit geheel anders.
Het kaartsaldo van mijn abonnement staat op nihil en dat is in orde zolang ik mij maar bevind binnen het vervoersgebied van mijn abonnement. Een abonnementhouder heeft niets te zoeken bij de ontwaardingsapparaten die zijn neergezet voor reizigers die op saldo reizen.
Het niet-inchecken betekent volgens de Haagsche Tramweg Maatschappij (HTM) dat ik over een ongeldig vervoersbewijs beschik. Ik ontving een verhoogd tarief rekening van € 38,50 wegens het niet- inchecken, het niet ontwaarden van mijn OV-chipkaart, wat bij een nihil-saldo een onmogelijkheid is. Het pertinent eisen dat een abonnementhouder zijn chipkaart voor een kaartlezer moet houden wordt door niemand begrepen als de rit reeds vooraf is betaald.
De HTM rechtvaardigt haar verhoogd tarief rekening door te verwijzen naar artikel 47 van het Besluit Personenvervoer 2000 waarmee bedoeld worden de reizigers die op saldo reizen. Ik betaalde als abonnementhouder de reis overeenkomstig het daarvoor geldende tarief en daar moet het bij blijven. Meer dan dat is echt niet nodig.
Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart
Het is nu bijna 3 jaar geleden (6 maart 2010) dat ik een proces verbaal kreeg in Rotterdam. Na een melding bij het OV loket (die het eerst verprutsten, daarna toch nog geprobeerd hebben te bemiddelen) en bij het ministerie waar ov tegenwoordig onder valt, bood de RTM aan de boete, uit coulance, terug te betalen. Echter had ik de boete nooit betaald. Het zou naar het openbaar ministerie gaan en daar zou ik van horen. Tot op de dag van vandaag is het daarna stil gebleven. Ik denk haast dat het een stille dood is gestorven of heeft iemand ervaring met zo'n lange termijn? Mijn advies dus, niet het verhoogde tarief betalen!
Fijn weekend!
Martin
Fijn weekend!
Martin