LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, in iedere wijk is het anders, iedere wbv kan ook haar eigen reglementen opstellen, en dan heb je nog de koopwoningen, en de V.V.E.´s.

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door witte angora »

seconds-out schreef:Sterker nog:
Als jouw hobby toevallig ook alleen maar het vergaren van nieuws is, krijg jij heus geen proces aan je broek van de woningbouwvereniging als je huis op de plek staat waar juist veel mensen een schotel hebben om andere redenen :D
In zo´n geval waarschijnlijk niet, tenzij, en dat blijkt ook uit die arresten, er plannen zijn om dat allemaal aan te pakken. De z.g. krachtwijken bijvoorbeeld.

Er moet een dwingende reden zijn dat je afhankelijk bent van actueel nieuws dat niet via internet of op andere manieren te verkrijgen is. In zo´n geval zul je een eventuele rechtszaak waarschijnlijk winnen. Eventueel met beperkingen, zoals de plicht een doorzichtige schotel te gebruiken.

Dina10
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2010 15:54

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door Dina10 »

Ik zou zeker in beroep gaan. Deze vonnis op zijn minst bizaar.

Europese Hof heeft duidelijk aangegeven dat informatievergaring boven onsierlijke gevels gaat. En daarbij maakt niet uit of het nou om de informatie of entertaiment. En alle clausules opgenomen in huurovereenkomsten of in statuten van VvE zijn daarmee niet geldig.

Truc zit wellicht in het feit dat je verhuurder schotels "niet verbiedt", maar stelt allerlei onmogelijke voorwaarden. Daar heb je toch een goede advocaat voor nodig. Maar op dit moment worden dat soort vonnissen in hoger beroep nietig verklaard.

Op het web is er genoeg jurisprudentie over het onderwerp vinden waar soortgelijke vonnissen nietig worden verklaard. Het is trouwens onvoldoende om alleen artikel 10 van mensen rechten als argument te gebruiken. Europese Hof heeft een aparte uitspaak over de schotels gedaan. Daarmee moet je in beroep gaan.

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=bl6547

http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/ ... 7113nl.pdf

Jerade
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jul 2010 21:06

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door Jerade »

Om eerlijk te zijn is de rechter compleet verkeerd bezig. Hoe iemand namelijk televisie wenst te kijken is de zaak van de bewoner zelf. Natuurlijk is een schotel van 4 meter wat van het goede teveel maar er is veel mogelijk om de Astra te pakken. Als de SVA in Arnhem van mening is dat een schotelinstallatie niet mag omdat de kabelaanbieder al programma's aanbiedt in het Turks,Arabisch of Duits dan riekt dat mijns inziens naar afspraken met de kabelaar en naar een bemoeienis die de rechter en de woningbouw niet toestaat.

Dit soort problemen kun je ook praktisch oplossen. Biedt als verhuurder een centrale satelliet ontvanger aan voor Astra,Türksat en Hotbird en de meeste kijkers kunnen zonder al te veel hinder naar hun favoriete zenders kijken.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door pbarendse »

Het kan nog veel praktischer opgelost worden. Plaats de schotel gewoon binnen, achter het raam. Daarmee wordt voldaan aan de eis van de woningbouwvereniging dat de schotel niet aan de gevel bevestigd mag worden. Okee, het kost wat ruimte en woongenot, maar je moet er toch iets voor over hebben om je favoriete zenders te zien? :lol:

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door witte angora »

pbarendse schreef:Het kan nog veel praktischer opgelost worden. Plaats de schotel gewoon binnen, achter het raam. Daarmee wordt voldaan aan de eis van de woningbouwvereniging dat de schotel niet aan de gevel bevestigd mag worden. Okee, het kost wat ruimte en woongenot, maar je moet er toch iets voor over hebben om je favoriete zenders te zien? :lol:
Je bedoelt: als je TV kijkt heb je geen raam nodig om naar buiten te kijken. Dus is het geen ramp als die schotel er voor staat. :lol:

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

het is inderdaad het recht van de bewoner om te beslissen hoe hij of zij televisie kijkt en waarom maar het is niet zijn recht om zaken in de publieke ruimte te plaatsen die tegen gemaakte afspraken met rechtspersonen ingaan. (de schotel aan je gevel is semi-publieke ruimte, je kunt de grond wel bezitten maar niet de lucht)

Daarnaast, het europees hof heeft alleen besloten betreffende informatie vergaring en heeft niet gespecificeerd of dit ten alle tijden geldt of alleen als andere mogelijkheden uitgeput zijn. De welstandscommissie of de equivalenten daarvan mogen dat per land beslissen.

Trudy

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door ronald g »

Dit bericht is verwijderd door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels. Gebruikers zullen zich in een discussie beperken tot het onderwerp.

Jerade
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jul 2010 21:06

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door Jerade »

ronald g schreef:Ga jullie gang TS ( topicstarter ) heeft er niets meer aan maar ja discussiëren over gedane zaken is altijd leuk voor diegene die aan de zijlijn staan. Kun je lekker muggenziften en je uitleven tot dat het topic gesloten wordt.
Dat klopt maar hier is een principekwestie. Namelijk mag een woningbouwvereniging en de overheid bepalen of iemand een schotel heeft ja dan wel nee. Mijn stelling is nee. Hoe iemand TV-signalen ontvangt is de zaak van de bezitter van die TV en zolang zo'n schotel niet voor overlast en zorgt is er mijns inziens geen probleem.

Al wil iemand de hele dag naar Spaanse soaps kijken dan heeft een woningbouwvereniging of overheid daar geen zaken mee.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door pbarendse »

Als iemand de hele dag spaanse soaps wil kijken is dat inderdaad geen probleem. Dat wordt echter wel een probleem als hij daarvoor de openbare ruimte moet gaan aantasten door het plaatsen van een schotel aan zijn muur of terras. Dat is ook de reden dat woningbouwverenigingen deze regels opstellen. Zoals reeds eerder gezegd: je kunt de schotel ook binnen achter het raam plaatsen daar werkt ie net zo goed...

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door ronald g »

Nu wordt ik definitief van Trosradar geband, weet ik zeker maar ik heb nogmaals alle pagina's doorgelezen en er is geen enkele wettelijke basis om schotelantennes toe te staan als er voldoende optie's zijn om VRIJE NIEUWSGARING te verkrijgen. Kun je over discussiëren maar het is bij wet geregeld. Europees recht gaat nog steeds niet op. Als je in een hutje op de hei woont kun je antenne's planten die je wilt maar in een woonwijk gaat dat niet op. Zit je met allerhande regels, verordeningen en afspraken, gemaakt door BenW WBV.S en ruimtelijke ordening. Wil toch iets constructiefs aan dit topic toevoegen doe het dan in oplossingen waardoor TS zijn hobby voort kan zetten zonder dat er problemen ontstaan.

gegroet, Ronald G.

Jerade
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jul 2010 21:06

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door Jerade »

Jammer Ronald G maar Europees recht gaat voor Nederlands recht dus TS mag gewoon zijn schotel laten hangen. Ten tweede hoeft men voor een schotel geen toestemming van de gemeente te hebben. Dat moest vroeger. Dan wat de WBV betreft. Technisch gezien mogen zij een schotelverbod opleggen maar het is moeilijk te handhaven en de meeste WBV's doen niet moeilijk. Die WBV's die moeilijk doen hebben vaak een deal met de plaatselijke kabelboer maar dan bepaalt iemand anders welke informatie jij krijgt dat is dus GEEN vrije nieuwsgaring.

Een voorbeeld een Libanees wil graag Libanese televisie ontvangen. De plaatselijke kabelboer geeft echter alleen Al-Jazeera en de Marokkaanse TV. Daar heeft die Libanees niets aan dus overtreedt de verhuurder Europees recht. Hetzelfde geldt voor een Oostenrijker die naar 3.sat wil kijken etc,etc.

Komt nog eens bij dat een verhuurder door collectieve schotelsystemen veel kan oplossen. Dan is een schotelverbod gerechtvaardigd.

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door tsja.. »

@ jerade

ik ben t niet met je eens. je hebt recht op vrije nieuwsgaring. dat belemmert een wbv ook niet, je mag tenslotte een schotel in je woonkamer, of op je (inpandige) balkon plaatsen, waardoor je al het nieuw wat je wilt kunt garen.

Echter is een flatgebouw nu eenmaal niet van jou, maar in eigendom bij de wbv. en deze mag dus (in overleg met de gemeente, welstand etc) verbieden om schotels of overige zaken aan de gevel te bevestigen.

Als je het daar niet mee eens bent staat het je natuurlijk vrij om te verhuizen.

Jerade
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jul 2010 21:06

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door Jerade »

tsja.. schreef:@ jerade

ik ben t niet met je eens. je hebt recht op vrije nieuwsgaring. dat belemmert een wbv ook niet, je mag tenslotte een schotel in je woonkamer, of op je (inpandige) balkon plaatsen, waardoor je al het nieuw wat je wilt kunt garen.

Echter is een flatgebouw nu eenmaal niet van jou, maar in eigendom bij de wbv. en deze mag dus (in overleg met de gemeente, welstand etc) verbieden om schotels of overige zaken aan de gevel te bevestigen.

Als je het daar niet mee eens bent staat het je natuurlijk vrij om te verhuizen.
De gemeente hoort daar niets over te zeggen te hebben. Welstandscommissies zijn in het leven geroepen om de burger te pesten anders dan dat kan ik het niet zeggen. Hoe ik bouw,bepaal ik en niet de overheid. Vrijheid van bezit is dat

Op zich mag een WBV een schotel verbieden als hij:
A: Absurd groot is
B: Als een WBV zelf voor een collectieve schotel zorgt op het dak.

Aangezien veel WBV het nalaten om dat te doen gaan mensen dus zelf schotels plaatsen al dan niet met toestemming van de WBV. Ik kan hen daar geen ongelijk in geven. Een verstandig WBV handelt zoiets het beste af met de huurder en maakt goede afspraken met de huurder over die schotels dat voorkomt een heleboel gezeik en het doet recht aan de vrijheden van de huurder en de WBV. Daar heb ik geen gemeente en welstandscommissies voor nodig. Die laatsten moeten trouwens dringend worden afgeschaft.

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door tsja.. »

Jerade schreef:
Hoe ik bouw,bepaal ik en niet de overheid. Vrijheid van bezit is dat

Op zich mag een WBV een schotel verbieden als hij:
A: Absurd groot is
B: Als een WBV zelf voor een collectieve schotel zorgt op het dak.
daar zit t m nu net in. Jij bouwt niet, dat doet de WBV. het is dan ook niet jouw bezit, het pand is in eigendom bij de WBV

Een WBV mag ten alle tijde een schotel verbieden, zo simpel ligt het nu eenmaal. En zolang jij je schotel niet buiten aan het gebouw hangt mag jij nieuwsgaren zoveel je wilt.

Ik zou er ook niet aan moeten denken dat ik als eigenaar van een appartementencomplex geconfronteerd zou worden met schotels aan mijn gevel. dat ziet er niet uit.

Jerade
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jul 2010 21:06

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door Jerade »

tsja.. schreef:
Een WBV mag ten alle tijde een schotel verbieden, zo simpel ligt het nu eenmaal. En zolang jij je schotel niet buiten aan het gebouw hangt mag jij nieuwsgaren zoveel je wilt.

Ik zou er ook niet aan moeten denken dat ik als eigenaar van een appartementencomplex geconfronteerd zou worden met schotels aan mijn gevel. dat ziet er niet uit.
Dat hangt er vanaf hoe groot die schotel is. Als het zo'n klein schoteltje is waarmee je de Astra-satelliet ontvangt dan zeg ik als verhuurder (Ik ben verhuurder dus ik weet waarover ik spreek) geen probleem. Zo'n Dwingeloo achtige schotel waarmee je Iran 1 en Verweggistan 2 mee ontvangt zou ik ook niet willen. Een WBV kan daar het beste redelijk in zijn. Wat zijn de wensen van de huurder?

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: Vonnis Schotelantenne binnen 2 weken verwijderen

Ongelezen bericht door tsja.. »

Noem me rechtlijnig, maar ik wil de discussie met mn huurders niet aan, dus ik verbied alles wat buiten het inpandige balkon uitkomt

anders kan ik er op wachten dat de discussie ontstaat 'wat is groot'? dus voor mijn huurders dikke pech..

Gesloten