LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zuivel en botgezondheid.

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
isdatzo

Re: Zuivel en botgezondheid.

Ongelezen bericht door isdatzo »

Sterreman schreef:Ook een rapport wat ik je al eens heb laten zien over botbreuken bij vrouwen
verwierp je eigenlijk ook al. Het onderzoek was niet goed.
Het was maar een onderzoek waar 121.000 verpleegsters tussen de 39 en de 54 jaar werden gevolgt. de vrouwen die meer dan 2 glazen melk gebruikte liepen maar liefst 45% meer kans op een gebroken heup, invergelijking met hen die maar 1 glas dronken of minder. Het onderzoekje duurde echter maar 12 jaar om dit aan te tonen.
http://ajph.aphapublications.org/cgi/re ... /6/992.pdf
Hoge consumptie van calcium uit niet-zuivel bronnen doet het niet veel beter in dit onderzoek: RR = 1.17 (0.60-2.31; P = 0.29).

Verder zitten er een paar nuances aan: Zowel het risico (RR = 1.45; 95% CI = 0.87-2.43), als de trend (P = 0.22) was niet significant voor melk consumptie. Wetenschappers spreken dan niet over een verhoogd risico. Verder kregen in verhouding zeer weinig vrouwen in dit onderzoek een heupfractuur (133 in totaal). Ook valt op dat vrouwen met een hoge melkconsumptie tijdens de jeugd een niet-significant verlaagd risico hadden op een heupfractuur (RR = 0.53; 95% CI = 0.25-1.16 voor > 3 glazen/dag). Het risico voor vrouwen met een hoge consumptie tijdens de jeugd + als volwassene lag dan ook wat lager (RR = 0.88; 95% CI = 0.58-1.36).

De anti-melk lobby misbruikt dit artikel vaak om "aan te tonen" dat melk de kans op botbreuken zou verhogen, maar de conclusie van de auteurs, luidt anders:
These data suggest that more frequent milk consumption and higher dietary calcium intakes in middle-aged and older women do not provide any substantial protection against hip or forearm fractures.

Robjee
Contacteer:

Ongelezen bericht door Robjee »

Hieronder wil ik een samenvatting geven van de argumenten die door sterreman zijn aangedragen om geen melkproducten te gebruiken.
Vervolgens zal ik mijn reactie daarop kort herhalen.

Sterreman:
1) Door het gebruik van melkproducten krijgen we teveel calcium binnen
2) Teveel calcium zorgt voor een verstoorde opname van magnesium, ijzer, fosfor en zink.
3) Melkconsumptie gaat gepaard met leerproblemen, zwakke spieraanhechtingen en nachtblindheid.
4) Kinderen krijgen meer calcium/melkproducten binnen dan de 'VCP jonge kinderen' aangeeft.
5) Door het gebruik van melkproducten wordt de AB van calcium snel overschreden.
6) Doordat de ouderen van nu vroeger veel melkproducten gebruikte hebben ze nu vaak osteoporse en 'kromgroei'. Daarom zijn er ook geen lange mensen in het bejaardenhuis te vinden (aanvulling van een uitspraak uit een ander forum).

Robjee:
1) De voedselconsumptiepeilingen van de verschillende leeftijdscategorieën laten dit niet zien. Ook bij het gebruik van melkproducten volgens de richtlijnen is de inname van calcium volgens de ADH en zit ruim onder de AB.

2) Er bestaat een interactie tussen calcium en andere mineralen, maar een klinisch significant effect van melkproducten op de opname van andere mineralen is niet waargenomen. Wat betreft ijzer en zink heb ik hiervoor onderzoeken aangehaald.
De hoeveelheid calcium die voor verstoring zou zorgen is geheel willekeurig en uit de lucht gegrepen. Is dit 250, 500, 1000, 1500 of 2500 mg? Dit dient dan onderbouwd te worden. Bovendien dien je gevaren voor verstoring dan uit te drukken in calciuminname en niet per definitie in melkproducten.

3) Het effect van melkconsumptie op de genoemde eindpunten baseer je waarschijnlijk op de rol die de mineralen hebben waarvan calcium de opname zou versoren. Ook dit is volkomen uit de lucht gegrepen.
Belangrijk hierbij is dat eerst aangetoond wordt dat het gebruik van melkproducten (waarbij de calcium-inname zeer uiteenlopend kan zijn en daardoor geen geschikte maat is) een klinisch significant effect heeft op de verstoring van de mineralen.
Verder zal ook aangetoond moeten worden dat het gebruik van melkproducten een causaal verband heeft met het optreden van de genoemde eindpunten.

4) Waar je dit op baseert weet ik niet. Je hebt het ook op geen enkele manier aangetoond.
Het is ook volkomen irrelevant dat je van mening bent dat kinderen teveel melkproducten zouden gebruiken. Wanneer dit hypothetisch zo zou zijn is het de taak om het gebruik van melkproducten door kinderen te verminderen. Het is dan een argument voor de hoeveelheid melkproducten en niet dat het gebruik van melkproducten volgens de richtlijnen schadelijk zou zijn.

5) Ook dit is uit de lucht gegrepen en op geen enkele manier aangetoond. Melkproducten zijn rijk aan calcium, waarmee prima volgens de ADH van calcium kan worden voldaan.
Dat je bij ruim twee liter melk over de AB van calcium gaat doet niet ter zake en is niet volgens de opgestelde richtlijnen.

6) Enig causaal verband toon je op geen enkele manier aan. Wel zijn er verschillende andere verklaringen:
- Vroeger werden mensen niet zo lang. Hierdoor zullen er minder lange mensen in het bejaardenhuis te vinden zijn.
- Met stijgende leeftijd neemt de hoeveelheid vocht in het lichaam af. Het kraakbeen in de ruggegraad zakt ineen waardoor de lengte afneemt. Dit is een normaal fysiologisch proces van het ouder worden.
- Met stijgende leeftijd neemt de botafbraak toe, waaronder van de rugwervels. Dit zorgt er ook voor dat de lichaamslengte afneemt. Ook dit is een normaal fysiologisch proces van het ouder worden.
- Door toenemende botafbraak en 'uitdroging' kan ook de vorm van de wervelkolom veranderen. De wervelkolom krijgt een bolling en men gaat gebogen lopen. Hierdoor lijkt de lichaamslengte al snel korter.
- Enkele onderzoeken in mijn beginpost laten juist een hogere botdichtheid zien op latere leeftijd wanneer in de jeugd meer melk gedronken wordt.

Tot slot:
Het is mij onduidelijk wat je zelf nu adviseert. De ene keer zeg je helemaal geen melkproducten, de andere keer vind je twee glazen melk voor het kind aanvaardbaar en een schaaltje yoghurt erbij voor volwassenen en weer een andere keer vind je af en toe melk oke, maar niet iedere dag want dat is gewoon slecht.
Verder lijk je het gebruik van melkproducten gelijk te stellen aan een te hoge calcium-inname, hetgeen aantoonbaar onjuist is.

Sterreman

Ongelezen bericht door Sterreman »

zolang jij je bij deze stellingen wil houden vind ik het best.
Dan zijn we uitgepraat, maar dat merkte je al.

Laten we hopen dat niet te veel mesen met je mee gaan varen en de gedachten van de voedingsindustrie.

Succes allemaal

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Sterreman schreef:Laten we hopen dat niet te veel mesen met je mee gaan varen en de gedachten van de voedingsindustrie.
Want? We moeten allemaal gaan luisteren naar angstpredikers als jij die zonder ook maar iets wat op wetenschappelijk bewijs lijkt ons vooral wil bang maken?

Robjee
Contacteer:

Sterreman schreef:zolang jij je bij deze stellingen wil houden vind ik het best.
Dan zijn we uitgepraat, maar dat merkte je al.
Het zijn geen stellingen die ik neerzet.

Volgens mij blijkt uit mijn samenvatting dat je veel roept maar zeer weinig onderbouwd of aannemelijk maakt. Daartegenover zijn er argumenten en onderzoeken aangedragen die niet bevestigen wat jij roept.
Tja, wanneer je blijkbaar niet in staat bent om te onderbouwen wat je roept en kritische vragen die aan je gesteld worden te beantwoorden zijn we inderdaad snel uitgepraat.
Het is immers de taak van diegene die iets beweert (melk is schadelijk voor de gezondheid) om dit aan te tonen en niet aan anderen om het tegendeel ervan aan te tonen. Dat zou de wereld op zijn kop zijn.

Voor de duidelijkheid is het roepen dat calcium de opname van andere mineralen verstoord is geen onderbouwing voor de uitspraak dat melkproducten zorgen voor een tekort aan andere mineralen met de bijbehorende deficientieverschijnselen. Die indruk krijg ik namelijk.

Dat je deze discussie wilt beëindigen is aan jou, hoewel de reden ervoor onduidelijk is voor mij. Wanneer iedereen stopt met discusiëren wanneer iemand van mening verschilt zou er op fora niet veel meer gepost worden.
Bovendien liggen er nog voldoende vragen open lijkt mij.

Sterreman

aangezien ik tegen proefdieren ben heb ik geen zin om telkens rapporten erbij te pakken om dingen uit te leggen. Ik pas er voor

Robjee
Contacteer:

Sterreman schreef:aangezien ik tegen proefdieren ben heb ik geen zin om telkens rapporten erbij te pakken om dingen uit te leggen. Ik pas er voor
Zijn jouw uitspraken dan alleen te onderbouwen met proefdieronderzoek?

We zijn het erover eens dat de resultaten daaruit niet zomaar geëxtrapoleerd kunnen worden naar de mens. Waarom haal je proefdieronderzoek er nu dan bij?

Het gaat om het effect van melkproducten op de gezondheid van mensen. Daar gaan ook jouw uitspraken over. Resultaten uit proefdieronderzoek is daarbij dan irrelevant.
Ook de onderzoeken die ik heb aangedragen zijn gewoon bij mensen gedaan.

Sterreman

Omdat een ieder maar denkt dat ik onzin loop te vertellen wil ik dan toch graag het volgende verhaal laten lezen.

Lees graag het gehel verhaal om duidelijkheid te krijgen dat calcium in melk eigenlijk amper tot geen functie heeft.
Daarnaast, de dingen die worden verzwegen over het product melk.

Het is netjes allemaal in het nederlands zodat een ieder het kan lezen.
Dat is ook weer net zo fijn.

http://www.freewebs.com/whitepoison/ingredienten.html

De geheimen achter het product melk, en de afbraak van uw botten

Sterreman

En voor wie het vergeten was

Interview Prof. Dr. T. Colin Campbell uit de uitzending van
TROS Radar van 25 april 2005, De Mythes rond Melk

Lees hier over de schade van melk
http://www.nvvm.org/Macroartikelen/Macr ... mpbell.htm

Dus, wat is uw advies ten aanzien van het drinken of eten van zuivel?

Ik zou zeggen: consumeer geen zuivelproducten. Ik weet dat het hard klinkt en het is hard voor mijn vrienden die nog in de zuivelindustrie werken en daar ben ik mij bewust van, maar ik voel toch meer mee met de mensen die getroffen worden. Er zijn twee groepen, aan de ene kant zitten de zuivelproducenten, hele fijne mensen. Ik kom uit die omgeving. Maar de andere kant staat een veel grotere groep van mensen die door de consumptie van deze producten negatief beïnvloed zijn. Hoewel het niet zo leuk is voor de producenten om dit verhaal te horen, is het zo dat het toch over een veel grotere groep gaat inclusief zijzelf en natuurlijk hun gezondheid. Ik neem geen beslissingen gebaseerd op voorkeuren voor de een of de ander, ik neem beslissingen gebaseerd op wat ik zie en op bewijzen. Dit gezegd hebbende moeten we erover nadenken welk gevolgen dit heeft voor de zuivelindustrie, maar op de mensen die de gevolgen van het gebruik van zuivelproducten ondervinden kan het een heel positief effect hebben.

Sterreman

Wetenschappers leggen dan ook wel het verband tussen het drinken van koemelk op jonge leeftijd en het ontstaan van ziekten aan het zenuwstelsel op latere leeftijd (zoals multiple sclerose).

http://www.chinesegeneeskunde.info/melk.php

Sterreman

kuklos schreef:
Sterreman schreef:Laten we hopen dat niet te veel mesen met je mee gaan varen en de gedachten van de voedingsindustrie.
Want? We moeten allemaal gaan luisteren naar angstpredikers als jij die zonder ook maar iets wat op wetenschappelijk bewijs lijkt ons vooral wil bang maken?

Sorry ik had je niet gezien.

NEEEEEEE jij vooral niet, ga jij maar door met het klagen bij je dokter.

Succes kuklos :lol:

Robjee
Contacteer:

Sterreman schreef:Omdat een ieder maar denkt dat ik onzin loop te vertellen wil ik dan toch graag het volgende verhaal laten lezen.
Wetenschappelijk onderzoek keur je vooraf al af, terwijl je nu zelf een dergelijk artikel zonder referenties aanhaalt. Weet je wie de auteur is? Wat zijn methodologie is geweest?
Of je hiermee dan ook overtuigender overkomt vraag ik me af. Het blijft bij ongestructureerd 'roepen' over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Het artikel schrijft:

1. Er zit calciumcarbonaat in melk, dit wordt niet opgenomen.
2. Het calcium is heel moeilijk uit "caseïne" te halen. Hier wordt later op in gegaan.
3. Door de verzuring van het lichaam wordt calcium uit de botten getrokken! Wordt ook
later op ingegaan.

1. Waar wordt dit op gebaseerd?
Het rapport van de Gezondheidsraad dat in en jij zelf eerder aanhaalde laat wat anders zien:

Het gemiddelde absorptiepercentage — bij calciuminnemingen van ongeveer het in Nederland gebruikelijke niveau — is naar schatting 30% bij 1- tot 8-jarigen, 35% bij 9- tot 18-jarigen en 30% bij 19- tot 30-jarigen. In geval van een beperkte calciumvoorziening en een hoge calciumbehoefte, zoals bij kinderen en adolescenten, kan het absorptiepercentage van calcium echter 50% of meer bedragen. Ook bij volwassenen — met een lage inneming of lage testdosis van calcium — zijn absorpties gemeten tot gemiddeld 45%.
http://www.gezondheidsraad.nl/sites/def ... @12Nr2.pdf

Three sources of calcium, milk, calcium carbonate and calcium citromalate, have been extensively studied. They all ensure the efficient absorption of calcium and also ensure, over the long term, that calcium is retained and used for bone mineralization.
http://www.jacn.org/cgi/content/full/19/suppl_2/119S

We conclude that calcium absorption from carbonate, acetate, lactate, gluconate, and citrate salts of calcium, and from whole milk, is similar in fasting healthy young subjects. Further study will be required to determine whether the results would be different in older subjects, with a higher dose of calcium, or if the calcium was ingested with food.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3614304

En zelf schreef je eerder:
Sterreman schreef:Naar mijn weten word calcium volledig opgenomen en geregeld door de schildklier.
2. Welk onderzoek toont dit aan? Of geloof je alles wat er op internet geschreven staat? Een kritische blik is dan wel wenselijk. Je roept het weer, maar toont het niet aan.

3. De netto-zuurbelasting is afhankelijk van de totale voeding en niet van één enkel voedingsmiddel.
Melk heeft overigens geen zuurrest maar is basisch (+5).
http://www.kruidenvrouwtje.nl/voeding/zuren-basen.htm
Sterreman schreef:Ik neem geen beslissingen gebaseerd op voorkeuren voor de een of de ander, ik neem beslissingen gebaseerd op wat ik zie en op bewijzen
Welke bewijzen bedoel je? Nogmaals, dan bedoel ik niet het 'roepen' dat melk de opname van bepaalde mineralen verstoort waardoor ziekte en aandoeningen ontstaan. Dit dien je dan aan te tonen.
Sterreman schreef:Lees hier over de schade van melk
http://www.nvvm.org/Macroartikelen/Macr ... mpbell.htm
In de mate van bewijslast staat de mening van één enkel individu erg laag, ook al is hij/zij professor. Zijn of haar mening dient onderbouwd te worden. Colin Powell gebruikt hiervoor The China Study.
Ten eerste is dit een epidemiologisch onderzoek en kan daardoor geen causaal verband aantonen.
Verder zijn er diverse ander kanttekeningen te plaatsen bij de uitspraken die Colin Campbell doet (gebruik van verkeerde datasets, uitspraken niet of selectief onderbouwen).
http://rawfoodsos.files.wordpress.com/2 ... ponse2.pdf

Daarom wil ik je graag voorstellen om er één enkele uitspraak uit te lichten waarna we onze argumenten tegenover elkaar kunnen leggen.
Aan jou de keuze Sterreman.
Sterreman schreef:Wetenschappers leggen dan ook wel het verband tussen het drinken van koemelk op jonge leeftijd en het ontstaan van ziekten aan het zenuwstelsel op latere leeftijd (zoals multiple sclerose).
Dit is exact wat er in het artikel geschreven staat. Meer informatie is er niet over te vinden. Ook referenties zijn niet aanwezig.
Vragen die ik, maar blijkbaar jij niet, heb zijn: Welke wetenschappers zijn dat dan? Welke onderzoeken bevestigen dat? Wat zegt de gehele literatuur hierover? Wat is de bewijslast hiervan?

Het lijkt erop dat je iedere uitspraak die jouw mening bevestigt wilt gebruiken om jouw gelijk mee aan te tonen. Hierbij kijk je niet naar de bewijslast van die uitspraken en negeer je voor het gemak uitspraken die jouw gelijk niet aantonen of zelfs weerleggen. Dat is geen waarheidsvinding Sterreman.

Sterreman, zijn jouw uitspraken alleen te onderbouwen met dierexperimenteel onderzoek?

Sterreman

Robjee moet ik teksten uit andere fora's plaatsen van je.

Het beroep dat je doet op bepaalde dingen, kom op pik denk even naar.

Het maakt mij niet uit wat jij gelooft, wat je denkt en hoever je mee gaat in de wetenschap.
Dat heb je al vaker gemerkt in mijn verhaal.

Voor als nog word de mensheid ziek. Ziek voornamelijk door voeding.
Mensen als jij die alles maar blijven ontkennen doen me niets.

Voor hen die slim is, kan een overweging maken in jouw verhaal, en mijn verhaal.
De keuze is niet aan mij en niet aan jouw, maar aan de lezer wat deze er mee wilt doen.

Vooralsnog heb ik nog nooit 1 duidelijke voedings advies van je gezien.
Kom niet met je standaard rijtje aan wat je al tal van keren heb laten zien.
OOk niet met de site's wat je ongeveer volgt in voeding/ dieet vorm.
Want ook daarin zitten tal van fouten, dat weet je maar al te goed, maar wil je geen stap toeggeven.

En oh ja het meisje heeft nog steeds last van haar darmen.
Dus alleen maar veel drinken volgens jouw helpt geen zak.
Mogelijk dat ze slim is en nu eens gaat luisteren naar iemand die er al jaren mee te kampen heeft gehad. Dan zal ze zien dat het vruchten afwerpt.

Jouw voeding blijft problemen vragen en geven.

Robjee
Contacteer:

Sterreman schreef:Robjee moet ik teksten uit andere fora's plaatsen van je.
Van mij mag je dat. Wat wil je daarmee dan aantonen?
Sterreman schreef:Voor als nog word de mensheid ziek. Ziek voornamelijk door voeding.
Voeding heeft inderdaad invloed op ziekte en gezondheid. Maar nu gaat het specifiek over melkproducten en het effect op de gezondheid. Probeer je daar dan op te richten.
Wat dat betreft staan er nog voldoende vragen voor je open die je onbeantwoord laat.
Sterreman schreef:En oh ja het meisje heeft nog steeds last van haar darmen.
Dus alleen maar veel drinken volgens jouw helpt geen zak.
Sterreman, je moet mijn woorden wel goed vertalen en niet je eigen interpretatie ervan weergeven.
1. Het heeft niets met het onderwerp melk te maken.
2. Het zou mooi zijn wanneer ik mensen op deze manier zou kunnen helpen. Die illusie heb ik niet.
3. Het is aantoonbaar onjuist dat ik alleen maar veel drinken heb aanbevolen. Wanneer je goed leest zie je ook dat ik voldoende groente, fruit, noten, volkoren producten, beweging en regelmatig eten zou adviseren. Maar dat om een gericht advies te kunnen geven een uitgebreide anamnese noodzakelijk is.
Sterreman schreef:Vooralsnog heb ik nog nooit 1 duidelijke voedings advies van je gezien.
Wat dacht je van een ruime hoeveelheid (200+ gram) groente?

Maar probeer je te richten op het gebruik van melkproducten en de gezondheid. Bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden die aan je zijn gesteld. Daar gaat het topic immers over. Of is dat moeilijk omdat je ze telkens ontwijkt en weinig overtuigende argumenten aandraagt?

sjoupje

Ongelezen bericht door sjoupje »

Koop uw maaltijden bij apetito da's gezond en lekker.

http://www.apetito.nl/index.php

Sterreman

OOk hier mag je bewijs leveren dat calcium uit zuivel wetenschappelijk bewezen is dat dit zorg draagt voor de botgezondheid.

Kom niet weer aan met een hoop wetenschappelijke verklaringen die NIET kloppen.

Mijn vraag was duidelijk, ik wil bewijs zien van je dat calcium uit zuivel daadwerkelijk zorgt voor de botgezondheid.

Onderzoeken zonder dat er jaren een andere vorm van calcium is ingenomen graag.
Ik kan het niet vinden dat bewijs.
Het bewijs van je op de NVB, is natuurlijk geen bewijs robjee dat weet jij toch ook wel. Gewoon verwerpen die onzin.
Er is tal van calcium binnen gekomen door oa groentes etc.
Dan is er soms kort onderzocht.
Daar heb ik niets aan, ik wil harde bewijzen zien.

Jij zegt dat calcium uit melk goed is voor de botgezondheid.

Dus bewijs het maar, maar niet met steeds onzin verhalen, waar andere calcium bij betrokken was uit groente. Dat is geen bewijs, dat is meelopen op andere goede voedingsstoffen. Daar ben ik klaar mee, je hoopt zo steeds de wedstrijd te winnen, en ik ben maar een angstzaaier volgens de lezer, maar ondertussen word de mens zieker wegens VALSE bewijslast.

Robjee
Contacteer:

Sterreman schreef:Mijn vraag was duidelijk, ik wil bewijs zien van je dat calcium uit zuivel daadwerkelijk zorgt voor de botgezondheid.
Three sources of calcium, milk, calcium carbonate and calcium citromalate, have been extensively studied. They all ensure the efficient absorption of calcium and also ensure, over the long term, that calcium is retained and used for bone mineralization.
http://www.jacn.org/cgi/content/full/19/suppl_2/119S

Verder is calcium alleen, en dus ook melk alleen, niet voldoende voor een goede botkwaliteit. Voldoende vitamine D, eiwitten, beweging en groente zijn ook onderdeel daarvan. Het zou mooi zijn dat even alleen melk drinken zou zorgen voor een goede botgezondheid en osteoporose zou voorkomen.

Maar kijken we naar de invloed van het gehele product melk op de botgezondheid/dichtheid zien we voornamelijk voordelen:

The results strongly indicated that dietary calcium, especially from dairy sources, increased bone mass in middle-aged and elderly women by facilitating optimal peak bone mass earlier in life.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstrac ... f_ipsecsha

In conclusion it can be stated that the data support the hypothesis that adequate calcium intake through milk and milk products in childhood and adolescence is a decisive marker for obtaining a maximum bone mass (peak adult bone mass) and for the prevention of osteoporosis
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8243 ... t=Abstract

Frequent milk consumption before age 25 favourably influences hip bone mass in middle aged and older women.
http://www.bmj.com/content/308/6934/939 ... f_ipsecsha

The data support the hypothesis that adequate calcium intake through milk and milk products in childhood and adolescence is a decisive marker for attaining maximum bone mass (peak adult bone mass) and for the prevention of osteoporosis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7699 ... t=Abstract

We conclude that milk and milk products can be recommended as sources of calcium, that data on the effects of increasing calcium intake from other sources can be applied to milk and that milk may offer an advantage because it does not suppress bone remodeling as severely as calcium carbonate.

Young girls whose dietary calcium intake was provided primarily by dairy products at or above the recommended dietary allowances had an increased rate of bone mineralization. Increased intake of dairy foods did not increase overall total or saturated fat intake and was not associated with excessive weight gain or increased body fat.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7699 ... t=Abstract

Regular milk consumption in youth and adulthood is associated with better bone mineral density at cortical and trabecular sites in elderly women.
http://ajph.aphapublications.org/cgi/co ... f_ipsecsha

This study indicates that the effects of milk consumption in childhood and adolescence on bone density may manifest as higher bone density decades later in menopause.
Sterreman schreef:Onderzoeken zonder dat er jaren een andere vorm van calcium is ingenomen graag.
Het is ethisch niet verantwoord en zelfs praktisch irrelevant om een groep mensen geen calcium uit andere voedingsmiddelen te laten gebruiken. Naast de calcium die sommige groente levert draagt het ook bij aan vitamines en mineralen en een meer basische voeding, noodzakelijk voor een goede botgezondheid.
Straks wil je nog bewijzen zien dat melk goed is voor de botten zonder vitamine D, daglicht en beweging.

Maar wat is het probleem wanneer je lijkt te suggereren dat de botkwaliteit niet meetbaar achteruit zou gaan door gelijktijdig gebruik van andere calciumbronnen naast melkproducten? Iedereen gebruikt in de praktijk, in meer of mindere mate, andere bronnen voor calcium dan melkproducten. Wanneer het nodig is om deze bronnen niet binnen te krijgen om het nadelige resultaat van het gebruik van melkproducten te zien vraag ik me af waarom het gebruik van melkproducten voor problemen zou zorgen.

Onderzoek moet zich juist de vraag stellen of het gebruik van melkproducten in de praktijk voor problemen zorgt. Dat is in combinatie met andere calciumbronnen.
Sterreman schreef:Het bewijs van je op de NVB, is natuurlijk geen bewijs robjee dat weet jij toch ook wel. Gewoon verwerpen die onzin.
Dat je het geen bewijs vindt zegt volgens mij meer over jou dan over de bruikbaarheid van de gepresenteerde onderzoeken.
De onderzoeken bestaan uit zowel epidemiologische onderzoeken als gecontoleerde interventie-onderzoeken.

De vraag is echter of mensen die melkproducten gebruiken nadelen ondervinden op de botkwaliteit, vergeleken mensen die geen of minder melkproducten gebruiken. De resultaten daaruit lijken mij duidelijk. Hoe verklaar je anders de resultaten als het gebruik van melkproducten de botten zou aantasten?

Melk bevat overigens meer voedingsstoffen dan calcium alleen die voordelig werken op de botkwaliteit. Dat dien je ook mee te nemen bij je beoordeling Sterreman en je niet richten op één enkele voedingsstof bij het beoordelen van één voedingsmiddel.

En waar blijven jouw bewijzen Sterreman? Ze blijven schitteren door afwezigheid. Of wil je voortdurend de bewijslast bij een ander neerleggen?

Sterreman

Robjee ik ben er klaar mee.

Je stelling zijn onjuist, en je lift mee.

Ik stop met plaatsen, omdat gegevens niet kloppen die nu worden getoond.
Dat doe ik hier en elders.

Robjee
Contacteer:

Sterreman schreef:Ik stop met plaatsen, omdat gegevens niet kloppen die nu worden getoond.
Toon ons de juiste gegevens dan maar Sterreman en hoe je eraan gekomen bent.

Nadat ik het topic gestart ben kwam jij met verschillende uitspraken over de nadelige gevolgen van het het gebruik van melkproducten. Is het dan zo vreemd om aan je te vragen of je jouw uitspraken kunt onderbouwen?
Dit staat nog los of je het wel of niet eens bent met wat ik zeg. Wees dan zo volwassen en onderbouw je eigen uitspraken, en zet me te kijk, zoals je ook van mij verwacht.

Maar wanneer je de discussie wilt verlaten:

- zonder zelf enige onderbouwing van je uitspraken te geven;
- zonder kritische vragen die aan je getseld worden te beantwoorden;
- waarbij je aangedragen onderzoeken blindelings, zonder inhoudelijke reactie, naast je neerlegt;
- waarbij je referentieloze, selectieve en onjuist geïnterpreteerde artikelen betrouwbaar acht;
- waarbij je de bewijslast door blijft schuiven naar een ander,

vind ik dat prima Sterreman.

Sterreman

Omdat er diverse popies zijn waaronder de here Robjee
zal ik hier alles over melk laten lezen.
Daarin staan duidelijk de gevaren van melk etc

Dit verslag is van iemand die verbonden is aan de universiteit te leiden. Alles is wetenschappelijk onderbouwt.
Het is geen wetenschappelijk verhaal, maar duidelijk leesvoer maar wel 70 pagina's
Het is gaan bla bla verhaal meer van sterreman
En het is geen betaalde baan meer door de industrie van de heer Robjee

Een ieder het is een lang verhaal, maar lees het goed
http://www.macrobiotics.nl/assets/2009/ ... Zuivel.pdf

Aan het eind pagina 68 en 69 kunt u ook gelijk zien waar onderander calcium inzit en hoeveel per 100 gram droge stof

Succes alle met lezen, u zult dan ook zien dat ik totaal geen onzin verhaal schreef
http://www.macrobiotics.nl/assets/2009/ ... Zuivel.pdf

Robjee succes met je onzin verhaal

Gesloten