LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso systeem moet anders!!!!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
renegade66

Re: Incasso systeem moet anders!!!!

Ongelezen bericht door renegade66 »

Temeer omdat het stukje schrijven van mij, uit zijn verband gerukt wordt. Ik reageerde op iemand die in de eerste instantie zegt 30.000 schuld in één jaar tijd te hebben opgebouwd, omdat het UVW er 3 maanden over deed een uitkering te verstrekken, en 1.5 maand om deze op het juiste peil te brengen.
dan heb je niet goed gelezen mmichel, ik ben ruim een jaar bezig geweest met het uwv die er 1 grote teringzooi van heeft gemaakt. de schuld is in bijna 2 jaar opgebouwd. als je door al die achterstanden deurwaarders, incassobureau's, en rechtszaken krijgt met de nodige kosten dan zit je al op enkele duizenden euro's, komt daarbij dat ik bankzaken niet heb kunnen voldoen waardoor alles ineens opeisbaar werd.

dan zit je dus met alle rentes erbij binnen 2 jaar op bijna 30.000 euro schuld ja.
ik kan absoluut wel met geld omgaan daar heeft het niets mee te maken.
dan zal ik de lening van onze auto maar ff niet meerekenen (overigens genomen in de goede tijden dat ik een goede baan had) dan kom ik op iets meer dan 20.000 euro.

het irriteert me dat mensen zoals jij steeds weer zo kortzichtig zijn en hun oordeel al klaar hebben zonder de feiten te kennen.

ik hoop voor je dat het jou niet gaat overkomen, want dan heb je geen zak aan je 2 maanden buffer.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Renegade wat heeft veel mensen vergeten is dat dit velen mensen kan
overkomen.
3 mnd geen hypotheek betaald......wordt je huis verkocht.
3 mnd geen huur betaald.....sta je op straat
(denk dat het ongeveer zo'n 3 mnd zal zijn)

Mensen die door problemen van een eventuele uitkeringsinstanties in de
problemen komen hebben een heel groot probleem, schulden lopen maar op door die achterlijk hoge rente's, incassokosten, deurwaarderskosten en en en.

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Ach, mensen kunnen wel een peeelletje aanvragen voor een flatscreen, een automobiel, creditcardschulden laten oplopen om de shopzucht te stillen en ga zo maar door.

Maar als het bij het uwv eventjes wat later betaald dan hebben we geen geld om te overbruggen en komen we diep in de schulden...

Jaja...

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Josephien12 schreef:Ach, mensen kunnen wel een peeelletje aanvragen voor een flatscreen, een automobiel, creditcardschulden laten oplopen om de shopzucht te stillen en ga zo maar door.

Maar als het bij het uwv eventjes wat later betaald dan hebben we geen geld om te overbruggen en komen we diep in de schulden...

Jaja...
Eventjes.......eventjes wat later betaald !?
Niet goed gelezen wat er allemaal geschreven wordt hier en op het internet over hoe mensen in de problemen komen, en nee dat is niet omdat ze eventjes wat later betaald hebben.

mmichel

Ongelezen bericht door mmichel »

renegade66 schreef: eindelijk na 3 maanden mijn uitkering, wat? maar €700 per maand?
dat klopt niet hoor, moet herberekend worden.
ohja, 2 maanden later €1062. is nog te weinig.
toeslag aanvragen. weer anderhalve maand later.

kortom ben bijna jaar bezig geweest en heb een schuld van bijna €30,000.

en vele incassobureau's en deurwaarders aan de deur.

maar het is allemaal mijn eigen schuld want ik wilde niet betalen!!!!

wat een gelul zeg.
renegade66 schreef:
Temeer omdat het stukje schrijven van mij, uit zijn verband gerukt wordt. Ik reageerde op iemand die in de eerste instantie zegt 30.000 schuld in één jaar tijd te hebben opgebouwd, omdat het UVW er 3 maanden over deed een uitkering te verstrekken, en 1.5 maand om deze op het juiste peil te brengen.
dan heb je niet goed gelezen mmichel, ik ben ruim een jaar bezig geweest met het uwv die er 1 grote teringzooi van heeft gemaakt. de schuld is in bijna 2 jaar opgebouwd. als je door al die achterstanden deurwaarders, incassobureau's, en rechtszaken krijgt met de nodige kosten dan zit je al op enkele duizenden euro's, komt daarbij dat ik bankzaken niet heb kunnen voldoen waardoor alles ineens opeisbaar werd.

dan zit je dus met alle rentes erbij binnen 2 jaar op bijna 30.000 euro schuld ja.
ik kan absoluut wel met geld omgaan daar heeft het niets mee te maken.
dan zal ik de lening van onze auto maar ff niet meerekenen (overigens genomen in de goede tijden dat ik een goede baan had) dan kom ik op iets meer dan 20.000 euro.

het irriteert me dat mensen zoals jij steeds weer zo kortzichtig zijn en hun oordeel al klaar hebben zonder de feiten te kennen.

ik hoop voor je dat het jou niet gaat overkomen, want dan heb je geen zak aan je 2 maanden buffer.
Lees jij je eigen bijdragen hierboven vermeld, dan nog maar eens door!

En nee, inderdaad mij overkomt het ook niet. En niet omdat ik meer kan of verdien maar omdat ik wél in staat ben goede informatie aan te leveren, niet de feiten constant aanpas ten gunste van mezelf en de hand ook in eigen boezem kan steken!
Iets wat jou jammer genoeg nog niet gelukt is.

Nou het is goed met je.... je irriteert je maar een eind weg. Kan me bij jou wel voorstellen dat je problemen hebt met het UVW en meer instanties.

Veel plezier maar weer

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Josephien12 schreef:Ach, mensen kunnen wel een peeelletje aanvragen voor een flatscreen, een automobiel, creditcardschulden laten oplopen om de shopzucht te stillen en ga zo maar door.

Jaja...
Ik neem aan dat je ook kan aantonen dat Renegade dit ook heeft?

Zo niet is dit een bijzonder kortzichtige reactie - en waarschijnlijk van iemand die nooit met een instantie heeft moeten vechten.

Guardian72
Contacteer:

mmichel schreef: Kan me bij jou wel voorstellen dat je problemen hebt met het UVW en meer instanties.
Even los van wie het is - maar je gunt niemand het gevecht met bijvoorbeeld het UWV.
Een logge organisatie die totaal niet bereid is, of zelfs in staat is, eigen fouten te onderkennen en recht te zetten - en probeert schuld van eigen falen, onkunde of onwil bij hun slachtoffers neer te leggen.

En zelfs werkgevers hebben hier last van .. bij mijn vorige werkgever had P&O een klein conflictje met het UWV. UWV had een tikfout gemaakt bij een uitkering ziektewet - waarin stond dat een zieke werknemer voor X periode (tijdvak) voor 2 dagen een totaal ziektegeld uitgekeerd had gekregen van 17.045 euro.
Maar probeer dat maar eens recht te zetten om problemen met belasting e.d. te voorkomen..

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

Ik heb zelf nooit met een incasso bureau te maken gehad omdat ik a) niet meer uitgeef dan ik verdien en b) een baan heb dus inkomen.

Wel vind ik dat er erg makkelijk gedaan wordt over mensen die wel schulden hebben, om meteen te roepen dat het iemands eigen schuld is vind ik erg kort door de bocht.

De meeste mensen hebben namelijk wel begrepen dat als je geen geld hebt dat je niet iets duurs kunt kopen. Waar het probleem vaak ligt is inderdaad dat mensen opeens geen inkomen meer hebben. Dat kan komen door ontslag maar ook doordat instanties niet op tijd hun papieren op orde hebben, zoals het uwv. Als je al op een laag inkomen leefde heb je dan vaak niet de mogelijkheid om een spaarpotje aan te leggen voor het geval je dadelijk opeens 2 maanden geen inkomen hebt. Toch willen mensen in de tussentijd graag ergens wonen, eten en simpelweg in leven blijven. Logischerwijs bouw je dan een schuld op. Daar heb je dan zelf niet om gevraagd, in tegendeel.

Als deze mensen snel goed geholpen worden kan ervoor gezorgd worden dat de schuld niet verder oploopt, dat is prettig voor de betrokkenen maar ook voor de rest van de samenleving.

Trudy

renegade66

dat ben ik wel gewend, dat hier mensen zijn die een ander niet geloven.
interesseert me ook weinig meer.
jij weet helemaal niet wat ik verdiende en wat voor uitgaven ik had.
dus hoe kun jij zoiets concluderen? maar ok is verkeerd geformuleerd, heb er bijna 2 jaar over gedaan.
mmichel heeft wel vaker moeite met lezen,
zoals mijn reaktie een dag later na zijn berichtje.
die heeft hij blijkbaar volledig over het hoofd gezien.
daar stond namelijk een correctie in.

wie is michel dan wel niet om te concluderen dat ik geen goede informatie heb gegeven?

mmichel is de perfectie zelf blijkbaar, hij is onfeilbaar,
ergens hoop ik dat hij zonder werk komt te zitten en dan bij het uwv moet aankloppen.

maar blijkbaar leeft hij onder een steen en weet niet dat er jaarlijks enkele duizenden lachten over het uwv binnenkomen.
dat er mensen zijn die door het uwv hun huis zijn kwijtgeraakt.
zelfs koophuizen die gedwongen verkocht moesten worden.

ik nodig hierbij mmichel bij mij thuis uit, dan zal ik hem de stapel correspondentie tussen uwv en mij even onder zijn neusje proppen.

en ja voor alle duidelijkheid mmichel, er zijn mensen die zulke problemen kunnen krijgen door het logge systeem dat overheid heet.

oh wacht is even?
hij werkt zelf als ambtenaar bij een overheidsinstantie natuurlijk.

mmichel

Ongelezen bericht door mmichel »

renegade66 schreef:
dat ben ik wel gewend, dat hier mensen zijn die een ander niet geloven.
interesseert me ook weinig meer.
jij weet helemaal niet wat ik verdiende en wat voor uitgaven ik had.
dus hoe kun jij zoiets concluderen? maar ok is verkeerd geformuleerd, heb er bijna 2 jaar over gedaan.
mmichel heeft wel vaker moeite met lezen,
zoals mijn reaktie een dag later na zijn berichtje.
die heeft hij blijkbaar volledig over het hoofd gezien.
daar stond namelijk een correctie in.

wie is michel dan wel niet om te concluderen dat ik geen goede informatie heb gegeven?

mmichel is de perfectie zelf blijkbaar, hij is onfeilbaar,
ergens hoop ik dat hij zonder werk komt te zitten en dan bij het uwv moet aankloppen.

maar blijkbaar leeft hij onder een steen en weet niet dat er jaarlijks enkele duizenden lachten over het uwv binnenkomen.
dat er mensen zijn die door het uwv hun huis zijn kwijtgeraakt.
zelfs koophuizen die gedwongen verkocht moesten worden.

ik nodig hierbij mmichel bij mij thuis uit, dan zal ik hem de stapel correspondentie tussen uwv en mij even onder zijn neusje proppen.

en ja voor alle duidelijkheid mmichel, er zijn mensen die zulke problemen kunnen krijgen door het logge systeem dat overheid heet.

oh wacht is even?
hij werkt zelf als ambtenaar bij een overheidsinstantie natuurlijk.

Eigenlijk moet ik hier NIET op reageren...... krijg er vast spijt van ooit! Als ik later groot en super perfect ben.

Kijk dát is nu jouw probleem! Kan je alleen maar wijzen op je eigen tekortkomingen in je informatievoorziening op dit forum.
En zoals je allang weet, je hebt ook al eens geprobeerd me te schofferen met betrekking tot jouw heilige huisje UPC, waarbij ook een halve- en onjuiste informatievoorziening ten grondslag lag, aan mijn antwoorden.

Ik ambtenaar? Kijk je onzinnige schrijven over UPC nog maar eens na.
En dan vraag je je nog af waarom (en dan heb ik het niet over het UWV) instanties jou onder op de stapel leggen? Dienstverleners zijn je liever kwijt dan rijk!
Maar ook hier stop ik er weer mee.
JIJ geeft onjuiste info... en de ander heeft dan het nakijken. Volgens mij is dat overal zo, op je werk, bij de overheidsinstanties en bij iedereen die je maar kunt bedenken. En dan nog raar opkijken dat de boel in de soep loopt.

Have a nice life deze discussie ga ik hier niet aan.

Guusje61
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guusje61 »

Wat zou het toch eigenlijk een zaligheid voor de wereld moeten zijn als ik (en mijn collega's) op kantoor naar de fax en de brievenbus zaten te gluren in afwachting op werk, nog maar eens een kopje koffie voor iedereen ging inschenken, nog maar een keer het kantoor stofzuigen, controleren of de telefoon het echt wel goed doet, kijken of er wel genoeg papier in het faxapparaat zit, weer naar de brievenbus want misschien is de postbode nu wel langs geweest.....
Want als dat zo zou zijn had niemand schulden, was er nergens ergens een conflict over.

Zo, en nu weer wakker worden en met beide benen terug op de grond.

Ik gun iedereen een goede baan en een goed inkomen, ik gun iedereen een goede gezondheid en een prettig en gelukkig leven.
Ik gun iedereen gewoon een goed leven. En als je dat hebt, koester dat dan.

Maar een zwartwitte kijk op de mensen die dat niet hebben en daar commentaar op leveren, dat vind ik te kort door de bocht en erg kortzichtig.

Ik hoop altijd dat niemand een van onderstaande situaties overkomt. Maar helaas, ik kom ze ontzettend vaak tegen. En een buffer(tje) is dan echt niet genoeg om deze situaties te overbruggen.

Een vaste baan is niet gegarandeerd een vaste baan tot het pensioen.
Faillissement, fusie, reorganisatie, kredietcrisis en dus deeltijd WW,
lichamelijke of geestelijke beperkingen ontstaan door ongeval, hartinfarct, herseninfarct, ongeneeslijke ziekte,
burn-out, overwerkt, emotionele onmogelijkheid vanwege vechtscheiding of omdat partner en/of kind is overleden
En zo zijn er nog meer redenen waardoor iemand zijn baan en dus inkomen geheel of gedeeltelijk kwijt kan raken.

En dan ineens het gehele of gedeeltelijke inkomsten weg, maar volgende week moet wel de huur/hypotheek worden betaald, en gas, water, licht, verzekeringen, wegenbelasting, telefoonrekening, internet en noem maar op.
Iedereen moet eten, dus voor zover mogelijk eten in huis halen.

Maar de uitkering is nog niet rond, er loopt namelijk nog een onderzoek.
je hebt nog recht op inkomsten, maar door faillissement krijg je het niet, uwv neemt een deel loonverplichting over, maar niet direct, eerst moet onbetaalbaarheid blijken. dus curator aanschrijven, en dat duurt nog even een paar maanden.
ben je misschien verwijtbaar werkloos geworden? nog even een vragenformulier extra, over 6 weken of langer hoort u meer.
dat ongeval, is dat een bedrijfsongeval of in eigen tijd een verkeersongeluk. was u wel nuchter, want al bij een beetje alcohol en schade-uitkering is uitgesloten.
eerst nog even het proces-verbaal opvragen. maar het duurt wel even voordat die is uitgewerkt, en een kopie opvragen, dat gaat door de ambtelijke molen weken duren.

en zo kan ik wel even doorgaan.

renegade66

dank je wel guusje voor de uitleg,
had het niet beter kunnen zeggen, ben een beetje te recht voor de raap.
ik kan niet zo genuanceerd antwoorden als ik wordt aangevallen op iets wat mij dagelijks pijn doet.
ik heb een gezin te onderhouden en met zulke dingen als waar ik nu in zit is zeker niet eenvoudig.

maar er zijn altijd mensen die het beter weten en goed zijn in verwijten maken.
maar een beetje tussen de regels doorlezen is moeilijk.

en dan zit er zo'n @#$#%@ (maak zelf het antwoord maar) tussen die een goede baan heeft en geen problemen heeft.
gelukkig voor hem, ik kan zeggen dat ik alles bij elkaar al 27 jaar gewerkt heb en nooit problemen heb gehad.
maar er komt een tijd van crisis en dan gebeurd je wat mij gebeurd is.

ga dit maar eens uitleggen aan je gezin en de mensen om je heen.

consequentie?
heel erg veel, waaronder zwaar overspannen en het niet meer zien zitten van alles.

ik geef het je te doen. dit is maar een kleine uitleg, je moest eens weten mmichel.
als jij mijn leven op dit moment had had je wel heel anders gepiept. een arts zei eens, wat jullie nu meemaken kunnen maar heel weinig mensen aan.
en geloof me, ondanks alles ik vecht tot mijn dood.
en ik betaal ondanks alles elke maand netjes mijn schulden af.
Laatst gewijzigd door renegade66 op 24 feb 2011 22:43, 2 keer totaal gewijzigd.

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

iemand nam de veronderstelling aan dat iedereen die in de schulden zit wel een lening heeft of zo

ik heb nog nooit een lening aangegaan (behalve voor mijn studie en die is zo minimaal dat ik die zo heb afbetaald)

maar ik heb helaas de fout gemaakt te geloven in de mooie woorden van een niet al te net bedrijf die opleidingen aanbood uiteindelijk geen boeken gehad geen opleiding genoten bij t bedrijf maar wel even 4500 betalen.. rede: waterdicht contract

ik geloof heus dat er mensen zijn die t niet te nauw nemen met betalen en alleen pret dingen kopen.. maar gros is op een andere manier in de problemen geraakt

Guardian72
Contacteer:

bianca82 schreef: maar ik heb helaas de fout gemaakt te geloven in de mooie woorden van een niet al te net bedrijf die opleidingen aanbood uiteindelijk geen boeken gehad geen opleiding genoten bij t bedrijf maar wel even 4500 betalen.. rede: waterdicht contract
Het is wel summier - maar geen opleiding en materialen en wel betalen?
Is het contract dan alleen "Beste klant, u betaalt" ?

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

@Renegade66

Als ik de feiten in kaart breng die jezelf op het forum hebt geplaatst kom ik tot het volgende:

Je hebt onterecht verkregen geld van UWV niet terugbetaald. Terwijl je wist dat dit niet voor jou bestemd was. Je hebt dit geld “in principe” dus verduisterd. Nu begrijp ik dat dit bedrag waarschijnlijk is verjaard. Maar hoe had je dit opgepakt als UWV net wel binnen de verjaringstermijn had gereageerd? Was je dan wel zelf de grote boosdoener?

Ik vind niet dat je de schuld volledig bij UWV kunt leggen omdat jij 2 keer hebt geprobeerd te uitkering stop te zetten. Fouten kunnen gemaakt worden en hoe laks UWV ook is, je dient (proactief) contact te zoeken om het probleem op te lossen.

Ik vermoed dat het bedrag wat je aan UWV verschuldigd bent wel tegen € 10.000 aan tikt.

Dit heeft vast wel een tijd in je achterhoofd gezeten. Hoe kun je dan ook nog een lening van € 10.000 afsluiten? Ik vind dit een enorm risico omdat de vordering van UWV op het moment van afsluiten waarschijnlijk nog rechtsgeldig was.

Zijn dit dan de “omstandigheden” waar jij echt helemaal geen invloed op kon uitoefenen? Dat is gewoonweg niet waar! Je hebt 2 risico's genomen waar jij zelf verantwoordelijk voor bent. Nu deze rauw op je dak komen vallen ligt de schuld ineens bij iedereen behalve jezelf.

De situatie waar je in zit is heel vervelend. En ik weet dat het soms maanden kan duren voordat je een uitkering krijgt. Maar je problemen zouden een stuk minder zijn wanneer je deze 2 grote risico’s niet had genomen.

Want als je eerlijk bent heb je hier zelf 2 hele slechte keuzes gemaakt m.b.t. je financiële situatie.

Je verdere situatie ken ik niet. Al vraag ik me wel af waarom je in 27 jaar tijd niets hebt kunnen sparen.

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

Guardian72 schreef:
bianca82 schreef: maar ik heb helaas de fout gemaakt te geloven in de mooie woorden van een niet al te net bedrijf die opleidingen aanbood uiteindelijk geen boeken gehad geen opleiding genoten bij t bedrijf maar wel even 4500 betalen.. rede: waterdicht contract
Het is wel summier - maar geen opleiding en materialen en wel betalen?
Is het contract dan alleen "Beste klant, u betaalt" ?

nee als je de opleiding niet haalde moest je hem betalen, maar hoe kan je hem halen als je geen boeken krijgt en je van de veronderstelling was dat je pas een half jaar erna hoefde te beginnen (telefonisch beloofd helaas niet schriftelijk en dat is de rede waarom t contract helaas waterdicht is)

een hele dure les geleerd, overigens staat mijn hele verhaal bij ncoi

renegade66

Ik vind niet dat je de schuld volledig bij UWV kunt leggen omdat jij 2 keer hebt geprobeerd te uitkering stop te zetten. Fouten kunnen gemaakt worden en hoe laks UWV ook is, je dient (proactief) contact te zoeken om het probleem op te lossen.

Ik vermoed dat het bedrag wat je aan UWV verschuldigd bent wel tegen € 10.000 aan tikt.

Dit heeft vast wel een tijd in je achterhoofd gezeten. Hoe kun je dan ook nog een lening van € 10.000 afsluiten? Ik vind dit een enorm risico omdat de vordering van UWV op het moment van afsluiten waarschijnlijk nog rechtsgeldig was.

Zijn dit dan de “omstandigheden” waar jij echt helemaal geen invloed op kon uitoefenen? Dat is gewoonweg niet waar! Je hebt 2 risico's genomen waar jij zelf verantwoordelijk voor bent. Nu deze rauw op je dak komen vallen ligt de schuld ineens bij iedereen behalve jezelf.
ik heb wel degelijk diverse keren en heel veel meer dan 2 keer contact hierover gehad.

daarbij ben ik na alle papieren opgevraagd te hebben er achter gekomen dat ze de papieren naar een compleet verkeerd adres hebben gestuurd.
ik heb het geld niet opgemaakt daar zijn automatisch alle rekeningen van betaald door afschrijvingen.
natuurlijk is dat voor een gedeelte mijn schuld.
maar in 2009 kreeg ik hier pas van te horen.
ik zeg ook niet dat ik het niet terug wil betalen. dat doe ik intussen al een tijdje.

maar neemt niet weg dat het wel heel erg makkelijk wordt afgeschoven op de burger.
als hun een fout maken moet dat kunnen, dit is tenslotte menselijk.
maar doe jij dat dan heb je gelijk een dikke boete aan je broek hangen.

dan de lening, die heb ik afgesloten toen dit allemaal nog niet bekend was.
maar het resulteert wel in een probleem.

het is gewoon een feit dat alles daar langs elkaar heen gaat en wij daar de dupe van zijn.

een voorbeeldje,
ik was vorig jaar weer ruim aan het werk tot ik in november ineens weer geld kreeg van het uwv.
ik had hier geen recht op, en heb daar ook over gebeld.
ik kreeg toen te horen dat ze mij niet te woord mochten staan zelfs niet omdat ik onterecht geld kreeg.
de reden: ik maakte het hun te moeilijk omdat ik ze op hun eigen fouten wees en omdat ik had gezegd dat ik dan naar leeuwarden kwam om de boel oog in oog recht te zetten.
dit was een bedreiging !!!! toen heb ik ze uitgelachen en gezegd dat ze niet goed bij hun hoofd waren.

maar toen ik zei dat ze dat geld dan niet meer terug gingen krijgen wilden ze me wel te woord staan.

eindconclusie: ik kreeg een boete van €350 omdat ik geen melding had gemaakt dat ik aan het werk was!!!!!!
ik heb het zelfs zwart op wit staan en het staat ook in hun systeem !!!!!

dit alles is nog maar een klein stukje van het verhaal.

en ik betaal wel, had een regeling van €75 p/m maar dit hebben ze omgezet naar een loonbeslag waarbij de beslagvrije voet niet eens gehandhaafd wordt.
heb al 3 keer een in/uitgaven formulier met bewijzen toegestuurd.
en er wordt niets mee gedaan.

maar ok, het is allemaal mijn eigen schuld.

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

ik heb wel degelijk diverse keren en heel veel meer dan 2 keer contact hierover gehad.
Akkoord, dat was me niet duidelijk. Ik vraag me alleen wel af wat er dan iedere keer besproken werd, wat niet tot een oplossing heeft geresulteerd.
daarbij ben ik na alle papieren opgevraagd te hebben er achter gekomen dat ze de papieren naar een compleet verkeerd adres hebben gestuurd.
ik heb het geld niet opgemaakt daar zijn automatisch alle rekeningen van betaald door afschrijvingen.
natuurlijk is dat voor een gedeelte mijn schuld.
maar in 2009 kreeg ik hier pas van te horen.
Je zegt dat je het niet hebt opgemaakt omdat je rekeningen ervan betaald zijn. Je mag hier gewoon eerlijk zeggen dat je het dus wel hebt opgemaakt. Dat is namelijk een feit. Ik kan me voorstellen dat het prettiger voelt om UWV de schuld te geven, maar hier ben je toch echt zelf schuldig aan.

Tevens zeg je ergens eerder in dit topic dat je goed met geld kunt omgaan. Maar met de bovenstaande bewering heb je dit ontkracht. Mensen die goed met geld om kunnen gaan, zien dergelijke zaken namelijk niet over het hoofd. Want ik mag toch aannemen dat er op de bankafschriften een bijschrijving van UWV stond?
ik zeg ook niet dat ik het niet terug wil betalen. dat doe ik intussen al een tijdje.
maar neemt niet weg dat het wel heel erg makkelijk wordt afgeschoven op de burger.
als hun een fout maken moet dat kunnen, dit is tenslotte menselijk.
maar doe jij dat dan heb je gelijk een dikke boete aan je broek hangen.
Bij wie moeten ze een onterechte uitbetaling dan verhalen? Jij hebt het ontvangen.

Ik ben echter wel van mening dat als er sprake is van verjaring dat ze geen rechtsgeldige vordering hebben. En nu is het aan jou om op wat voor manier dan ook hier een oplossing voor te vinden.
dan de lening, die heb ik afgesloten toen dit allemaal nog niet bekend was.
maar het resulteert wel in een probleem.
Kijk dat je 2 jaar lang onterecht een uitkering ontvangt, dat is tot daar aan toe, maar zo’n hoog bedrag vergeet je dan zo maar? Ik kan me dat echt niet voorstellen.

Maar goed, stel dat je inderdaad niet van de UWV vordering op de hoogte was, dan nog is het een behoorlijk risico om € 10.000 te lenen.
het is gewoon een feit dat alles daar langs elkaar heen gaat en wij daar de dupe van zijn.
een voorbeeldje,
ik was vorig jaar weer ruim aan het werk tot ik in november ineens weer geld kreeg van het uwv.
ik had hier geen recht op, en heb daar ook over gebeld.
ik kreeg toen te horen dat ze mij niet te woord mochten staan zelfs niet omdat ik onterecht geld kreeg.
de reden: ik maakte het hun te moeilijk omdat ik ze op hun eigen fouten wees en omdat ik had gezegd dat ik dan naar leeuwarden kwam om de boel oog in oog recht te zetten.
dit was een bedreiging !!!! toen heb ik ze uitgelachen en gezegd dat ze niet goed bij hun hoofd waren.

maar toen ik zei dat ze dat geld dan niet meer terug gingen krijgen wilden ze me wel te woord staan.
Als je nu heel eerlijk bent, heb je die mensen netjes te woord gestaan? Ben jij op een manier met ze omgegaan zoals je ook zou willen dat mensen met jou omgaan? Hoe kan het nou zo zijn dat de telefonisten niet meer met jou mogen praten?
eindconclusie: ik kreeg een boete van €350 omdat ik geen melding had gemaakt dat ik aan het werk was!!!!!!
ik heb het zelfs zwart op wit staan en het staat ook in hun systeem !!!!!

dit alles is nog maar een klein stukje van het verhaal.

en ik betaal wel, had een regeling van €75 p/m maar dit hebben ze omgezet naar een loonbeslag waarbij de beslagvrije voet niet eens gehandhaafd wordt.
heb al 3 keer een in/uitgaven formulier met bewijzen toegestuurd.
en er wordt niets mee gedaan.
Dit is een lastig verhaal. Een ambtenaar heeft namelijk niet het uitgangspunt burgers te pesten. Ze zijn wel gebonden aan regels. En die regels zeggen dat ze zo'n IU-formulier in behandeling moeten nemen. Ook kunnen ze niet onterecht een boete opleggen. Als jij hier bewijzen van hebt en er al een schriftelijke klacht over hebt ingediend kun je de nationale ombudsman inschakelen.

In jouw geval kun je aan je budgetbeheerder vragen of die (nog eens) voor jou wil bemiddelen. Vraag anders een vriend of familielid. Een tussenpersoon kan soms al helpen in een beter contact bij een conflict.
maar ok, het is allemaal mijn eigen schuld.
Dat zeg ik niet, maar het is zeker niet alleen de schuld van UWV.

renegade66

Kijk dat je 2 jaar lang onterecht een uitkering ontvangt, dat is tot daar aan toe, maar zo’n hoog bedrag vergeet je dan zo maar? Ik kan me dat echt niet voorstellen.
wie zegt dat ik 2 jaar lang onterecht een uitkering heb gehad?
het is over 2 jaar berekent, het was een totaalbedrag van iets meer dan €3000,-
het waren bepaalde maanden.
Maar goed, stel dat je inderdaad niet van de UWV vordering op de hoogte was, dan nog is het een behoorlijk risico om € 10.000 te lenen.
dat ik een lening nam heeft redenen die ik hier niet hoef uit te leggen. maar ik kon het me op dat moment veroorloven, anders had ik het niet gedaan.
Als je nu heel eerlijk bent, heb je die mensen netjes te woord gestaan? Ben jij op een manier met ze omgegaan zoals je ook zou willen dat mensen met jou omgaan? Hoe kan het nou zo zijn dat de telefonisten niet meer met jou mogen praten?
dat zei ik al, omdat ze mij niet uit lieten praten en verder niets konden doen. toen heb ik gezegd, en dat citeer ik letterlijk: dan kom ik vanmiddag naar leeuwarden en dan gaan jullie het mij persoonlijk uitleggen.
dit werd gezien als dreigement en er zou aangifte gedaan worden. vanaf dat moment is mij de toegang tot elk uwv-gebouw en telefonisch contact onzegd.
tevens is er een copie naar de politie gestuurd.
In jouw geval kun je aan je budgetbeheerder vragen of die (nog eens) voor jou wil bemiddelen. Vraag anders een vriend of familielid. Een tussenpersoon kan soms al helpen in een beter contact bij een conflict.
ik heb geen budgetbeheerder, die maakte het alleen maar erger voor ons.
ik doe alle betalingen zelf, heb een compleet overzicht gemaakt en met iedereen regelingen getroffen. hierin zijn totaal geen problemen meer en is er ondertussen in een jaar ruim €15000 afbetaald.

ik ontken ook niet dat ik geen fouten heb gemaakt, dat is wel degelijk zo.
maar mensen worden wel door al dit soort bedrijven vaak nog dieper in de problemen gegooid.
ook door incassobureau's die meestal totaal geen medewerking verlenen.

Janneman1968

Ongelezen bericht door Janneman1968 »

Wat ik nu zo jammer vind zijn de opmerkingen, zo kort door de bocht: het is allemaal eigenschuld dus dikke bult!!!

Zo ongenuanceerd.

Uiteraard zijn er mensen die er zelf een zootje van maken, die niet hebben geleerd met geld om te gaan, mensen die zich door de verkoper aan de deur geintimideerd voelen en toch maar de koop sluiten, maar het oordelen veroordelen is zo simpel zeker als je niet inhoudelijk de situatie kent.

Als mensen in de schulden geraken is er een proces aan vooraf gegaan, en zoals ik al stelde soms is het moedwillig maar dat is het zeker niet altijd. En om daar dan met de botte bijl nog eens op na te hakken. Veel mensen hadden al een probleem waardoor ze in de schulden zijn geraakt nu komen er nog meer problemen bij, incasso buro's die dreigen, niet weten hoe rond te komen, onzekerheid, verlies van werk met gevolgen.

Incasso verdient dus bakken met geld aan de ellende van een ander door de ontstane schulden tot onoplosbaar op te drijven.
Nu zal er vast een wets wijziging komen die het moet tegen gaan dat de prijzen opgedreven worden maar hoe zit het dan met de cases die al aan buitensporige ophoging zijn onderworpen??

Een ander probleem is taal gebruik en kennis, veel kantoren bezige taal die een gemiddeld burger niet begrijpt daarnaast zijn de brieven doorspekt met juridisch jargon.

De problemen worden nog erger op he moment dat je meerdere deurwaarders/incasso's aan de deur hebt.

De een heeft geen boodschap aan het feit dat je met anderen afspraken hebt, een ober kan ook geen 4 tafels gelijktijdig bedienen.

Maar goed zoals het nu gaat lijkt het altijd maar 1 betrokken partij te zijn die schuld heeft en krijgt. Ik kan me heugen dat er toch altijd twee partijen bij betrokken zijn.
één partij moet geld hebben, de ander had moeten betalen.
Kon de ontvangende partij niet eerder aan de bel trekken, was er iets te regelen geweest met die partij.
Waarom kon de ene partij niet betalen wat was daar de reden van.

Als een deurwaarder eerst eens zou kijken naar de oorzaken, hoe is het gekomen en dan met de ontvanger overleggen hoe oplossen.
- Tussentijds mensen informeren over de omvang van hun schuld
- als de schuld voldaan is dit even afmelden

zo zijn er een aantal simpele zaken die het al een stuk minder stressvol maken.

vergeet niet dat er bedrijven zijn die contracten leveren waar je bijna niet van af kunt komen.
Versoepeling ontslagrecht
Eindeloze procedures bij overheidsinstanties
De woeker hypotheken (aangemoedigd door overheid en banken)
Faiilisement van het bedrijf waar je werkte

Het hele leven is één groot risico maar om mensen die financieel een onfortuinlijk moment hebben gehad zo hard af te straffen en hun hele leven overhoop gooien en eigenlijk het leven afnemen door ze op te jagen en op te zadelen met torenhoge extra kosten, dat is te schofterig voor woorden!

En om dat te zeggen eigenschuld! had je maar moeten sparen, had je maar dit of dat..... Wie zo ongenuanceerd in het leven zit zou ik wensen dat ze zelf eens zo in een dergelijke situatie terecht komen eens kijken of die dan net zo denken als nu.

Net zoals iemand die beweerd dar er 48 uur in een dag zitten, ook zo iets onrealistisch, te veel gebroeders Grimm gelezen waarschijnlijk.
Voor de een werkt het en die heeft geluk dat ie een goede baan treft waar je overuren mag maken.
Of je bent een eigen bedrijf begonnen maar dat kan haast niet want als je schulden hebt krijg je dat niet voor elkaar.
Dus ben je afhankelijk van je werkgever die dat toestaat, die zal dat ook vast niet doen omdat ie dan problemen krijgt met de arbo.

Het huidige systeem zit simpelweg niet juist in elkaar en zorgt voor onoplosbare situaties. En ik ben er van overtuigd dat het merendeel daar helemaal niet op zit of zat te wachten: leuk als ik een tijdje niet betaal dan krijg ik een deurwaarder aan de deur, dan kan ik daar fijn mee Tangoën, bellen, deals maken!!

Gesloten