morundo schreef:Ik begrijp je verhaal mark,maar er zijn ook genoeg mensen in de bijstand e ww dat hun plichten nakomen.Plus degenen die niet betalen maken wel gebruik van het systeem en uiteindelijke betalen we met zijn alle de rekening.Ik wil niet betalen voor iemand anders die de keuse maakt om niet te betalen.Daardoor worden wij op de kosten gejaagd en niet allen door verkeerde investeringen van de maatschapij.
vogels schreef:
geloven jullie nou echt dat we dan ook minder gaan betalen?
Dat doet er niet eens toe, vind ik. Een basis ziektekostenverzekering is verplicht, dus hoor je te betalen. De onverzekerden verwachten (en krijgen) toch ook medische zorg als zij overhoop worden gereden, een blindendarmontsteking krijgen of hun enkel breken?
Juist, er zijn bepaalde voorwaarden welke iedereen moet naleven, om zijn steentje in de maatschappij bij te dragen.
Misschien is het handig, voor deze mensen, dat de basis ziektekostenverzekering, net zoals de Loonbelasting en Premie meteen van het de uitkering enz. wordt ingehouden.
En minder betalen, gaan wij zeker niet, maar misschien is dit een begin, om de ziektekosten verzekering een beetje stabiel te houden.
Topic gaat over: verplichte ziektekostenverz. door je strot vanaf maart 2011
Dat gaat dus niet over de aanvullende verzekeringen want die zijn niet verplicht.
Het is dus ook niet zo dat mensen die 'verplichte' verzekering niet kunnen betalen ( er zijn hier al een aantal mensen geweest die ook van weinig rond moeten komen cq. het minimum ) en die kunnen dat ook..
Conclusie lijkt me dat het dus een goede zaak is dat deze verplichting er komt en dat de overheid ook z'n best doet dit na te leven.
precies het gaat hier om de basis verzekering die is voor elk mens verplicht dus laten we inderdaad hopen dat het nu eindelijk ook gedaan wordt dat alle mensen die betalen moeten.
Ik ben er helemaal voor dat iedereen zijn steentje bijdraagt en dat daardoor ook iedereen fatsoenlijke zorg krijgt. Toch was ik vorige week erg geschrokken van het systeem. Dat is mij nooit eerder gebeurd, bij mij werkt altijd alles gewoon zoals het behoort te werken (qua verzekering dus)
Het geval was het volgende, mijn oma heeft haar heup gebroken. Dat is natuurlijk al helemaal niet leuk maar ze is nogal oud dus ze heeft ook meerdere medische klachten. Ze is gewoon netjes verzekert via het basis pakket.
Ze woont alleen is kan nu dus niet goed voor zichzelf zorgen. Haar arts vertelde ons (ik ben bij die gesprekken) dat het herstel gezien haar overige klachten en haar leeftijd ongeveer 15 weken zou duren. Dat wil dus zeggen dat ze 15 weken thuiszorg nodig heeft, om te helpen met aankleden, koken, boodschappen en huishouden.
Nu vertelde die arts mij ook dat er een andere vorm van therapie was waarbij het herstel veel sneller zou gaan en dan zou het herstel maar 8 tot 9 weken duren.
Nu komt het, mijn oma blijkt niet verzekert voor die therapie en die smak met geld kan ze niet effe ophoesten. Dus was het advies: dan maar die thuiszorg. Maar als je dan vraagt wat dat precies kost (dus niet wat ze zelf moet betalen maar wat gewoon de kosten zijn) blijkt dat 15 weken thuiszorg duurder zijn dan 9 weken therapie EN 9 weken thuiszorg.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij, ze zou dus theoretisch een duurdere oplossing moeten, die langer duurt dus voor haar meer last geeft en waar de samenleving indirect dus voor betaalt, omdat het bureaucratisch onmogelijk is om haar de goedkopere behandeling te geven.
Ik had samen met mijn vrouw een winkel en we hebben beiden ons hele leven hard gewerjt in deze winkel.
In 2007 (begin v/d crisses) viel de omzet gedurende twee jaren sterk (25% omzetdaling p/j) terug. Aangezien we veel geld hadden geleend om de zaak op te bouwen/uitbreiden en dat nog steeds wel "terugbetaald moest worden" moest de stekker er uit. We haalden simpelweg niet meer genoeg omzet/winst om de schulden af te kunnen betalen.
We sloten de winkel , zonder failliet te gaan maar de schulden bleven / blijven nog steeds staan.
Ik was eerst een jaar overspannen ervan , vervolgens ging ik werken voor een telecom bedrijf as verkoper , maar wat bleek ..... mijn contract werd niet meer verlengd in mei 2010 omdat ik niet meer "commercieel belangrijk zou zijn voor het bedrijf"
Het was gewoon een manier om te zeggen dat ik niet volgzaam genoeg was en er geen genoegen mee nam dat mijn uren zomaatr werden teruggedraaid en dat bonussen niet meer werden uitbetaald met als resuktaat dat mijn salaris in 1 jaar terugliep van 1800,00 netto naar 1350,00 netto per maand !!!!!!
Men zei dat ik niet moest zeuren maar gewoon wat harder moest werken.
Affain mijn contract werd niet meer verlengd en ik was werkeloos.
Dus ik begon weer voor mezelf , samen met mijn vrouw.
Heel kleinschalig begonen we aan een hondenuitlaatservice en ik ging in de weekends op de markten staan voor een schamele paar tientjes per dag. Je moet toch wat.
De drie maanden gingen voorbij en we verdienden niet genoeg om van rond te komen dus we gingen naar de sociale dienst om een aanvullende (BBZ-uitkering) aan te vragen. We maakten een plan en voldeden daarbij aan alle criteria om in aanmerking te komen voor deze uitkering zodat het mogelijk zou worden voor ons om ons zelf te kunnen bedruipen zonder (uiteindelijk) bij de gemeenschap aan te kloppen voor financiele hulp.
Maar wat bleek , de ellende verdiepte zich vanaf het moment dat de overheid zich ermee begon te bemoeien want ondanks dat we aan alle criteria voldeden om in aanmerking te komen werd de aanvraag (na drie maanden en zonder enige vorm van voorschot zodat wij met twee kinderen moesten rondkomen van 700,00 per maand)afgewezen omdat wij teveel schulden zouden hebben!!!! (wij hebben echter met alle schuldeisers bindende afspraken gemaakt allemaal binnen de grenzen van de wet !!)
Maar de conclusie NA DRIE MAANDEN was dat onze zakelijke activiteiten werden bestempeld als NIET WENSELIJK, u leest het goed men gebruikte letterlijk de term dat het niet gewenst was dat wij voor onszelf een eerlijk bestaan probeerden op te bouwen door eerlijk en hard te werken !!!!!
OK we hadden dus geen keus meer en moesten ook deze zaak weer stoppen want we hadden nu géén andere keus meer dan ons uit te laten schrijven bij de KVK(voorwaarde voor het verkrijgen van een gewone bijstandsuitkering) en nu hebben we dus een bijstandsuitkering en ontvangen 1248,00 per maand. Alleen we mogen niet meer voor onszelf werken want dat laat de uitkeringsinstantie niet toe.
Ik moet nu worden omgevormd tot een "brave burger" die netjes in de schuldsanering gaat en alle verdiensten de komende jaren afbetaald aan schulden.
Maar wat blijkt , werkgevers zitten helemaal niet op mij te wachten , en het lukt ze bij de sociale dienst maar niet om mij aan een baan te helpen.
Dus ik weer naar de sociale dienst met het verzoek om me dan gewoon toch naar die BB-Z uitkering (gedeeltelijke aanvulling) te geven I.P.V de bijstandsuitkering zonder uitzicht op werk.
Ik en mijn vrouw kunnen immers gewoon werken en dat willen wij dan ...... ook maar dan wel als ondernemer.
Maar ik krijg geen toestemming , ze zeggen dat ze me binnen een half jaar aan het werk hebben , maar ze hebben helemaal geen werk voor me , dus ik zit nu samen met mijn vrouw gedwongen op de bank thuis in een situatie dat we kunnen en willen werken maar , ... HET IS NIET GEWENST
Kunt u het nog volgen want wij kunnen het inmiddels allang niet meer !!
En nu de laatste ontwikkeling :
We konden door de tekorten aan inkomsten niet onze ziekenfondspremie betalen , met het gevolg dat er 6 maanden achterstand is ontstaan en nu blijkt er op 15-02-2011 een nieuwe wet van kracht te zijn geworden die alle Nederlanders ertoe verplicht om een ziekenfondspremie af te sluiten. Doe je dit niet dan word je dus gedemoniseert. We kregen een brief waarin staat dat we vanaf Maart verplicht 100,00 per maand meer (boette) moeten gaan betalen omdat we WANBETALERS zijn en dat is niet GEWENST !
Ik krijg dus in één maand tijd drie maal te horen dat wij niet gewenst zijn !! (Dit staat letterlijk in hun correspondentie)!!
Er komt bij dat ze deze 100,00 per maand zomaar mogen inhouden (met straffe van Centraal Justitieel Incasso Bureau beslaglegging?openbare verkoop van wat we nog aan spullen hebben na deze jaren die alreeds verschrikkelijk voor ons waren (Koophuis verkocht , alles is verkocht).
Dus we gaan vanaf volgende maand ook nog eens met 100,00 achteruit , blijft er over 1005,00 netto per maand voor ons gezin man / vrouw en twee kinderen)
En nog steeds mogen we niet voor onszelf zorgen en een eigen bedrijfje starten zodat we zelfvoorzienend kunnen zijn !!!
Eerlijk gezegd weet ik het zo langzamerhand niet meer m ik denk er sterk over om de boette's van 100,00 per maand maar niet te betalen m ik heb het gewoon gehad met het systeem , met de overheid. Het is voor ons gewoon niet meer mogelijk om een onafhankelijk bestaan op te bouwen wat wij WENSELIJK vinden.
Ik ben op het punt aangekomen dat het me niet meer kan schelen of men me Wanbetaler noemt of me bestempelt als önwenselijk"Ik word zelfs niet meer bang van het Centraal Justitioneel incasso bureau en hun dreiging om bij het niet betalen van de boette te worden vervolgd (Openbare verkoop/ deurwaarders etc. etc).
Wat willen ze doen wanneer ik niet betaal , me mijn huis uitzetten omdat ik niet genoeg geld heb om de (verplichte )ziekenfondsverzekering te betalen ??
Om het heel kort samen te vatten , ik begrijp heel goed waarom mensen wereldwijd in opstand komen.
Ikzelf zit er ook nog maar een milimeter vanaf en dan explodeer ik en maken me de e.v.t. gevolgen helemaal niets meer uit !
hallo ronald heb je verhaal gelezen en ben er stil van
wat een waardeloze situatie om hopeloos van te worden
ik woon in ridderkerk en die hebben bij de sociale dienst een vertrouwens persoon
waar je je verhaal bij kwijt kan en die je helpt
heb jij dat niet in je woonplaats
vraag het is na
en voor de rest veel sterkte
Zo iemand noemen ze een maatschappelijk werk(st)er.
Daar ben je dan fijn 2 uur mee aan het stoeien voor zij erachter komt dat jij beter op de hoogte bent van financiële zaken en/of bijstand regelen dan zij. Althans, zo werkte het voor mij.
Ik ben bang dat er gewoon systematisch iets moet veranderen aan de bijstand en de manier waarop de overheid zaken wenst te verhalen. Voor zover ben ik het eens met het feit dat mensen verzekerd horen te zijn. Maar ik kan mij niet herinneren dat ik koos voor dit systeem. Vond vanmiddag bij het opruimen van de zolder nog een acceptgiro van het zilveren kruis. Datum ergens 1999. 65,= gulden premie en toen was ik ook voor alle ziektekosten gedekt.
Ondertussen weten deze maatschappijen ons voor te rekenen dat dezelfde zorg nu 4 x zo veel moet kosten. Er zal vast wel een uitleg zijn?
En ik heb net ergens gelezen dat de verplichte verzekering volgend jaar met 60,00 per persoon omhoog gaat.
Betekend dat samen met mij 150.000 NEDERLANDERS alweer 120,00 per maand minder hebben te besteden.
Voor mij betekend dit dan........Effe kijken..............
Nu 1005, per maand (man/vrouw en 2 kinderen) en dan.... 1005-120=885.00 per maand netto.
Denk je dat het mij dan nog wat kan schelen of ze m'n schamele bezittingen verkopen ofzo of me m'n huis uitzetten ?
Als je met je rug tegen de muur zet dan doe je dingen die je nooit voor mogelijk had gehouden.
Ik hoef alleen maar naar mijzelf te kijken om te zien dat dit waar is , ik heb mezelf zien veranderen namelijk hierdoor.
Ik voel me namelijk als een staaf dynamiet en ééntje met een heel kort lontje............
Ik voel dat ik niet veel keus meer heb en weet je wat iemand doet die geen keus meer heest op een menswaardig bestaan ...... ?
Kijk maar wat er in het Midden Oosten gebeurt...... Dat gebeurt er dan. !
Volgens mij zijn we nog niet met genoeg armen om dat te kunnen bewerkstelligen.
Dus die explosie komt hier niet.
Begrijp overigens wel prima waar ronald het over heeft.
Je gaat keuzes maken. Dus huur, gas, licht, water, voeding minimaal, en dan is het op. Dus helaas voor de deurwaarder valt er dan ook niets meer te halen. Voor zover ik weet kan niemand je het huis uitzetten zolang je netjes de huur betaald, dus blijf je tenminste wonen. Wat er allemaal in huis staat zal mij worst wezen.
Helaas vinden een hoop mensen dat wij daar kennelijk zelf voor hebben gekozen. En dat vingertje had ik vroeger ook wel eens. Tot je op een goede dag zelf eindigt in die wereld. Keihard knokken is de enige optie. Vraag overal kwijtschelding voor aan. Gemeente belastingen en alles wat je maar kan bedenken. Voor de kinderen kan je misschien nog wel een sport vergoeding krijgen van de gemeente. Scheelt ook weer in de kosten.
Ik wens jou, en vele anderen in deze nare situatie veel wijsheid toe.
Ouders in de bijstand kunnen mogelijk hun uitkering verliezen als een inwonend volwassen kind gaat werken,
dit houd dus in als je kind 18 is en als vakkenvuller bij de supermarkt gaat werken krijg je als ouders geen uitkering meer.
Naar schatting zou een dergelijke aanscherping twintigduizend bijstandsgezinnen treffen. Tienduizend bijstandsuitkeringen zullen worden beëindigd, anderen zullen tussen de vijf- en achthonderd euro worden gekort op hun uitkering. Dit is gebaseert zich op conceptplannen van de voorgenomen maatregel.
De plannen van staatssecretaris De Krom komen voort uit het regeerakkoord. Hierin werd al aangekondigd dat de partnertoets in de bijstand zou worden vervangen door een inkomenstoets van het huishouden. Dat houdt in dat uitkeringen per gezin worden aangevraagd in plaats van individueel. Wanneer een gezin meer dan 1.300 netto per maand te besteden heeft, komt geen van de gezinsleden in aanmerking voor een bijstandsuitkering. In principe telt alleen het inkomen van een volwassen inwonend kind mee, maar wanneer een minderjarig kind erg veel bijverdient kan dat ook meetellen.
Met deze aanscherping hoopt de regering enerzijds te bezuinigen en anderzijds mensen te stimuleren om aan het werk te gaan. De nieuwe regels moeten in 2012 ingaan.
dit is gewoon te gestoort voor woorden. vanaf 40 jaar kom je zo goed als bijna niet meer aan het werk.
het wordt steeds slechter in nederland, en geloof me het gaat een keer gebeuren dat de boel ontploft.
er zijn meer arme mensen dan verteld wordt, ze houden de burgers dom, althans dat denken ze.
Zat net te lezen dat het aantal schuld hulp aanvragen ook lekker stijgt.
Want dat is de enige instantie die je nog kan helpen als het mis gaat met je verplichte premie. Tenminste als ik de folder van het CJIB mag geloven wat betreft de ziektekosten premie.
Wat ik grappig (eigenlijk niet dus) vind is dat de regering zich bemoeit met het binnenhalen van premies voor de ziektekosten verzekering. Koste nog moeite worden gespaard. Doen ze dit nu echt voor de nette burgers die betalen?
Heeft de regering soms aandelen in deze verzekeringsmaatschappijen? Of willen de heren ministers alvast hun nieuwe baantje veiligstellen bij het vallen van het kabinet?
Laat de ministers nu eerst eens het sociale vangnet in orde maken voor ze beginnen te hakken.
Hoi ,
Allereerst wil ik zeggen dat ik enorm geroerd ben door je posting.
Dank daarvoor.
Onderstaande teksten vielen in het bijzonder op :
Met deze aanscherping hoopt de regering enerzijds te bezuinigen en anderzijds mensen te stimuleren om aan het werk te gaan. De nieuwe regels moeten in 2012 ingaan.
Mijn eerste gedachte was toen ik dit las : Dit is een leugen want feit is , "dat werk"is er helemaal niet voor veruit de meesten van deze mensen en dat weten de "wetgevers"ook heus wel mag ik hopen teminste.
dit is gewoon te gestoort voor woorden. vanaf 40 jaar kom je zo goed als bijna niet meer aan het werk.
En..... gelukkig gaf je het antwoord.
Verder ben ik het roerend ééns met wat je schrijft.
Sorry hoor, maar met een verplichte uitvaartverzekering ben ik het absoluut niet eens. De kosten van een begrafenis zijn van een heel andere orde van grootte dan de mogelijke kosten van medische ingrepen. Een verzekering, en zeker een verplichte verzekering, moet je afsluiten omdat er een risico is dat je de noodzakelijke kosten niet kunt betalen. Bij ziektekosten kan je van de ene op de andere dag in een situatie komen dat je vanwege een chronische ziekte tienduizenden euro per jaar aan extra medische kosten kwijt bent. Dat is voor bijna niemand op te brengen.
Voor het gros van de huishoudens is een (eenvoudige) uitvaart van het spaargeld te betalen. Een goedkope uitvaart is al voor zo'n 3000 euro te regelen. Meer dan 5 miljoen huishoudens (van de ruim 7 miljoen huishoudens) hebben meer dan 5000 euro vermogen. Bovendien is er vaak ook een overlijdensuitkering van werkgever of uitkeringsinstantie, soms tot 3 maandsalarissen die netto worden uitgekeerd. Dat het voor die 2 miljoen huishoudens met weinig of geen vermogen verstandig is om een uitvaartverzekering af te sluiten, daar kan ik mee instemmen. Maar om dat voor alle Nederlanders verplicht te stellen is onzin.
kweenie schreef:
Meer dan 5 miljoen huishoudens (van de ruim 7 miljoen huishoudens) hebben meer dan 5000 euro vermogen.
Nou daar heb ik nog wel wat op aan te merken. En waarschijnlijk heb ik daar ook nog wel een verklaring voor. Vraag ik me wel af, wat bedoelen ze met vermogen? Geld op de bank?
Maar dat is eigenlijk allemaal off topic. Dus laten we het bij de zorgkosten houden.
Gegevens kun je o.a. bij CBS statline bekijken. Gaat over het totale verschil van bezittingen en schulden.
Uitvaartverzekering is inderdaad een ander onderwerp dan de ziektekostenverzekering. Al gaat het topic vooral over het afdwingen van door de staat verplichte verzekeringen. En daar heeft een verplichte uitvaartverzekering wel weer raakvlakken mee...