renegade66 schreef:Volgens mij heb jij het niet begrepen.
Als product A onder garantie wordt vervangen en product B krijgt, wordt product B eigendom van de koper en product A eigendom van de verkopende partij.
Als jij beweert dat bij vervanging onder garantie de koper ten aller tijden eigenaar blijft van product A, kan er nooit spraken zijn van vervanging onder garantie en wordt de koper ook geen eigenaar van product B.
Gesnapt? (ben bang van niet. )
volgens mij begrijp jij het niet helemaal,
je geeft een eigen draai aan het hele onderwerp.
wie geeft toestemming om het product te vervangen?
in jou ogen beslist de verkopende partij of het product vervangen wordt zonder ook maar 1 enkele vorm van overleg?
op dat moment zijn ze helemaal geen eigenaar van het product dus hebben ze daar het recht niet eens toe.
Er wordt een beroep gedaan op de garantie, en dan is het aan de verkopende partij of het product gerepareerd, vervangen of de koop ongedaan wordt gemaakt.
De fabrikanten hanteren ook die werkwijze.
En dat is dus in het geval van de TS gebeurd.
Het grootste probleem is dat veel mensen geen backups maken, waardoor er nu problemen zijn. Eigen schuld, dikke bult.
Je kunt het wel 1000 keer tegen de mensen zeggen, maar men wordt vaak pas wakken als inderdaad de boel weg is.
Nu is de computer vervangen en is de TS de gegevens kwijt.
Maar dat was ook het geval geweest als de harde schijf gecrashed was.
Je zegt:
wie geeft toestemming om het product te vervangen?
in jou ogen beslist de verkopende partij of het product vervangen wordt zonder ook maar 1 enkele vorm van overleg?
Als het product naar de fabrikant gestuurd wordt is er nooit overleg mogelijk.
De fabrikanten doen dat niet.
Volgens de wetgeving is het zo dat in geval dat het product non-conform is, dat de verkopende partij door middel van levering van het ontbrekende, reparatie, vervanging het probleem in een zo kort mogelijke tijd op te lossen en als dat niet mogelijk is, de koop ongedaan te maken.
Lees artikel 21 nog maar eens na:
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a aflevering van het ontbrekende;
b herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3 De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4 Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
Herstel is niet mogelijk.
Dus blijft over: vervanging of koop ongedaan maken.
Er wordt gesteld dat de TS nu niet meer in de gelegenheid wordt geboden om van de gegevens een backup te maken.
Had hij dat daarvoor maar moeten doen.
De fabrikant beredeneerd: de koper heeft voor het claimen van de garantie gelegenheid genoeg gehad om een backup te maken.
De kosten voor het terugsturen naar de klant en later weer naar de fabrikant komen dan voor rekening van de fabrikant en die begint daar echt niet aan.
Ieder weldenkend mens weet als hij een beroep doet op de garantie, dat het product omgeruild kan worden of dat de koop ongedaan gemaakt kan worden. Daar dien je als koper ook rekening mee te houden.
Dat overleg waar jij het over hebt, vindt alleen plaats bij reparaties buiten de garanties of als de garantieclaim verworpen wordt.
Als bij een garantieclaim een product niet gerepareerd kan worden, wordt die standaard vervangen en als dat ook niet mogelijk is, wordt de koop ongedaan gemaakt.
Zoals ik het beschrijf gebeurd het precies zo in de praktijk en worden die procedures door zowel de meeste winkels als de meeste fabrikanten gehanteerd.