LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brandstoftoeslag

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
ftsang

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door ftsang »

Vandaag derde telefoontje gehad van D-Reizen over brandstofstoeslag, of ik nog maar even weer 14 euro pp extra wilde betalen. :x . Ik praat hier over een dure reis naar Bali deze zomer. Vandaag op alle financiele rubrieken dat de olieprijs enorm is gedaald met 12% in een paar dagen. Ik snap hier niets meer van. En soms moet een toeroperator dan maar een beetje minder winst maken, is toch gewoon een bedrijfsrisico.

Ww18

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Ww18 »

skodarob schreef:Heb bij Corendon een reis naar Turkije geboekt voor september 2011, nu krijg ik een rekening voor brandstoftoeslag omdat de kerosine duurder is geworden.
Ze weten nu dus al dat de brandstof in september hoog is moet ik dit nu betalen en wat als de brandstof nog duurder of goedkoper wordt moet ik weer bijbetalen of krijg ik het terug.
Zie onderstaande brief,
Geachte heer,
De afgelopen weken is zoals u weet de olieprijs enorm gestegen op de internationale oliemarkt. Inmiddels is de prijs voor een vat ruwe olie opgelopen tot boven de $100. Dat zult u ongetwijfeld gemerkt hebben bij uw tankstation.
Door deze aanhoudende prijsstijging hebben veel luchtvaartmaatschappijen besloten een brandstof toeslag in te voeren. Graag willen wij u informeren, dat ook Corendon Airlines helaas genoodzaakt is een brandstof toeslag te heffen.

Corendon Airlines bepaalt regelmatig de hoeveelheid kerosine die men nodig heeft om haar vluchten uit te voeren. Op basis van deze behoefte wordt de kerosine ingekocht. Afgelopen zomer kochten zij (op basis van een retourvlucht naar Antalya) een ton kerosine in voor $700, wat overeenkomt met 57 euro per passagiers. Inmiddels is de prijs voor 1 ton kerosine opgelopen tot $1050, wat overeenkomt met 87 euro per passagier. Dat wil zeggen dat in uw ticketprijs de kosten voor de kerosine 87 euro bedragen. Een verschil van ruim 30 euro per passagier per retour.
Corendon vliegvakanties neemt de helft voor haar eigen rekening en zal de andere 15 euro helaas aan u moeten doorbelasten.

De brandstof toeslag zal geheven worden op alle vluchten met vertrek vanaf 30 april 2011. Indien u met Corendon Airlines vliegt bedraagt de brandstoftoeslag 7,50 euro per persoon, per enkele reis.

Aangezien u op 30 april of later zult vliegen zullen wij uw boeking zo spoedig mogelijk aanpassen en de nieuwe factuur per e-mail sturen.

Zoals u weet staan wij voor het organiseren van reizen tegen een zo’n scherpe prijs mogelijk prijs. Het betreurt ons dan ook dat wij u deze heffing moeten opleggen. Desondanks noopt de wereldwijde situatie en druk op de oliemarkt Corendon Airlines haar tarieven te verhogen. Wij danken u voor uw begrip en uw medewerking.

Met vriendelijke groet,
Corendon Vliegvakanties

Atilay Uslu
Directeur

Ik heb een week (eind maart) na de plaatsing van de topicstarter eveneens bij Corendon een reis naar Turkije geboekt met vertrekdatum eind mei en toen stonden op de website de brandstoftoeslagen vermeld. Geen probleem voor mij gezien de olieprijzen gestegen waren.
Ik kreeg destijds zowel tijdens het boeken als op de factuur de brandstoftoeslagen erbij vermeld.
Maar als ik vandaag (zo'n 5-6 weken later) zou boeken en de reis is nog deze maand dan staat er als basisprijs nog steeds het zelfde bedrag en in het kolommetje ernaast zie ik geen brandstoftoeslag meer op de website.
Kortom de reis zou goedkoper kunnen zijn als ik niet zowel vroegboekkorting van ca. 35 euro en promotiekorting van 50 euro had gehad.
Op dit moment geldt een promotiekorting van 20 euro, maar dat had ook 50 euro kunnen zijn, gezien dit gebruikelijk is bij Corendon. (Of zouden ze deze promotie hebben laten vervallen om de klanten het idee te geven dat ze geen brandstoftoeslag betalen???)
Uit het verleden weet ik dat Corendon dan met een excuus komt waar je niets mee kunt. Ik heb het er toen maar bij laten zitten, maar nu wil ik het wel eens helder hebben.
Kan het zomaar dat de vroegboeker de brandstoftoeslag wel moet betalen en de lastminuteboeker niet? (Helaas ook al betaald.)
Als reisorganisatie zou ik het in ieder geval dan beter oplossen om klanten van reeds geboekte reizen geen belazerd gevoel te geven.
Bij het niet restitueren dan wel een bevredigend antwoord, betekent het voor mij dan voortaan bij deze reisorganisatie pas boeken binnen die 6 weken voor vertrek. En mocht er in dat geval een brandstoftoeslag vermeld staan dan zelfs wachten tot het allerlaatste moment om de kans niet te missen dat de toeslag er ineens niet meer staat.
Het gaat dan wel om minimale bedragen, maar het gevoel dat zo krijgt, is dat je als klant niet serieus genomen wordt als je tijdig boekt en betaalt.
Naar mijn idee snijdt men zich uiteindelijk in eigen vingers, want er komt zo later geld binnen en daarbij loopt men ook nog eens de kans dat die zelfde klant een leuke (lastminute) reis bij een andere organisatie ziet.

Gesloten