Re: Groep woekergedupeerden start online petitie
Geplaatst: 18 apr 2011 12:44
Vandaag hebben we een vervolgbrief gestuurd met een herinnering:
BRIEF AAN LEDEN COMMISSIE FINANCIËN TWEEDE KAMER IVM [AOV BELEGGINGSVERZEKERINGEN] D.D. 20 APRIL 2011
VAN GEDUPEERDEN VOLGENS HET FORUM TROS RADAR WOEKERPOLIS
Aan: Commissie Financiën
Voorzitter: Dezentjé Hamming-Bluemink I.;
Ondervoorzitter: Heijnen P.M.M.;
Leden:
Dijck van A.P.C.; Blanksma-van den Heuvel P.J.M.G.; Irrgang E.; Sap J.C.M.; Koolmees W.; Slob A.; Omtzigt P.H.; Knops R.W.; Neppérus H.; Spekman J.L.; Thieme M.L.; Bashir F; Harbers M.; Plasterk R.; Groot E.; Bemmel van J.; Braakhuis B.; Vliet van R.; Dijkgraaf E.; Verhoeven K.; Huizing M.
Van: Ondergetekenden, zie voor adhesie de groep gedupeerden, die zich met petitie bekend gemaakt heeft met behulp van het forum TrosRadar ‘woekerpolis’, http://woekerpolismaatregelennu.petities.nl
Onderwerp: Woekerpoliservaringen, buitengerechtelijke geschilbeslechting door KiFiD
Geachte leden,
Verzekeraars, intermediairs en ook de hypotheekbanken hebben met voorbedachte rade en voor puur eigen gewin groot maatschappelijk vertrouwen geschonden en zijn daar zelfs willens en wetens tot op de dag van vandaag mee doorgegaan. Zie de recente uitlatingen van Theodoor Kockelkoren – AFM . De verdenking van een syndicaat dat marktwerking voorkwam wordt steeds sterker. De verdenking dat ook banken een rol speelden bij het aanvaarden van hoogriskante aflossingsproducten wordt ook steeds gegronder.
Dat intermediairs verre van onafhankelijk opereerden en eenzijdig ‘adviseerden’ voor eigen winst is wel duidelijk geworden. Een perverse systematiek van beide marktpartijen, die elkaar stevig vasthielden.
Ook is duidelijk geworden dat overheid & toezichthouders 20 jaar hebben gefaald. Politici hebben dat lange tijd niet onderkend en staan nu voor de taak orde op zaken te stellen. Met wetgeving die dit keer niet bij voorbaat de loper uitlegt voor allerlei ‘ontduikingen’. Maar ook door maatregelen die voor een volwaardige compensatie van geleden schade zorgen.
De gang van afgelopen 20 jaar is immers volstrekt onaanvaardbaar. Veel burgers blijven de komende jaren achter met grote aflossingschulden. Pensioenkapitalen vallen 30 tot 40% lager uit dan zonder ‘woeker’ mogelijk was geweest. Dat zijn feiten, geen ‘beeldvorming’.
Verzekeraars verwijzen ten onrechte naar ‘teleurgestelde verwachtingen’. Zij weten beter. Maar komen toezeggingen nog steeds niet na.
Een eerdere poging om onder de regie van de overheid tot een buitengerechtelijke geschilbeslechting te komen is op een faliekante mislukking uitgelopen: de beruchte ‘Wabeke-norm’ was een curieus incident, niet voor herhaling vatbaar!
In aansluiting op onze eerdere brief herinneren wij u kort voor uw AOV van 20 april a.s. nog even aan de essentie van ons voorstel.
U zult inmiddels begrepen hebben dat de kern daarvan is dat er snel een onafhankelijke klachtenofficier moet komen die klachtdossiers van gedupeerden behartigt zodat ook ondeskundige consumenten kans krijgen op vergoeding en geen slepende gerechtelijke procedures meer nodig zijn.
Inmiddels is ons initiatief uitgegroeid van 40 tot ruim 350 gedupeerden. Wij beschouwen ons als de ‘gideonsbende’ die als breekijzer de komende één tot twee jaar voor voldoende schadetoewijzingen via het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening zal zorgen.
U kunt er voor kiezen dit op zijn beloop te laten. Het op grote schaal laten doorsmeulen van maatschappelijke onbehagen behoort dan tot uw politieke ‘risico’. Wij merken namelijk dat een groot aantal consumenten zich niet in staat acht om zelfstandig een klachtenprocedure te voeren, terwijl zij zich niet minder ‘belazerd & bedonderd’ weten. Als kleine groep vrijwilligers kunnen we wel voor 100 tot 200 uitspraken KiFiD zorgen, maar niet de belangen behartigen van honderdduizenden gedupeerden.
Op dit moment zijn gedupeerden aangewezen op hun eigen kunde en volharding, de Ombudsman KiFiD helpt hen niet. In tegendeel: uit de praktijk blijkt dat deze Ombudsman de jurisprudentie niet wenst toe te passen en zich verschuilt achter het feit (gotspe, zouden wij zeggen) dat de woekerpolissen heel ‘marktconform’ waren.
Een gang naar de rechter is geen alternatief, zoals de bekende juristen tijdens de uitzending van TrosRadar van 11 april jl. nog eens bevestigden. Zo’n gerechtelijke geschilbeslechting duurt al gauw 7 tot 10 jaar en kost ca. 100.000 euro. Dat neemt teveel tijd en eerst moeten er ook allemaal weer stichtingen geformeerd worden die vooraf deze 100.000 euro per zaak moeten inzamelen. Bovendien kan er dan alleen maar geprocedeerd worden over volstrekt identieke zaken, terwijl de Geschillencommissie KiFiD nu juist, ook bij ‘snelrecht’, voor voldoende individueel maatwerk kan zorgen.
Terecht pleitte uw Kamer voor een onafhankelijke financiële ombudsman met publiekrechtelijke status. Maar de gedupeerden kunnen niet wachten op de realisering daarvan. Vandaar ons voorstel. Als u de Minister per kamerbrede motie oproept onmiddellijk zo’n tijdelijke onafhankelijke klachtenofficier in te stellen, dan kan er door de Geschillencommissie KiFiD ‘snelrecht’ georganiseerd worden, zoals door de voorzitter van het bestuur van de Stichting KiFiD tijdens de hoorzitting van 9 maart jl. toegezegd.
Een aantal belangrijke suggesties zijn in onze eerdere brief al onder uw aandacht gebracht, zoals de werkwijze & bemensing van de klachtenofficier en zijn bureau en de (toezichthoudende) rol van AFM.
Gaarne tot nadere toelichting bereid,
met vriendelijke groet,
Martin van Rossum
eerste ondertekenaar
Paul Crommentuyn
tweede ondertekenaar