LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kapotte Iphone geleverd. Wat is mijn recht?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
alfatrion

Re: Kapotte Iphone geleverd. Wat is mijn recht?

Ongelezen bericht door alfatrion »

seconds-out schreef:Als de consument de keuze heeft tussen vervanging of herstel dan heeft hij ook die keuze!
PUNT,

Heeft niks met de kosten van de winkelier te maken
Artikel 7:21 BW schreef:4. Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5. Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

Potjandrie...ben geen jurist alfatrion....vertaal het eens :D
Laatst gewijzigd door seconds-out op 17 mei 2011 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik ben toch heel duidelijk geweest.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vertaling: de kosten zijn relevant.

hoofdregel: consument heeft een vrije keuze tussen herstel en vervanging.
uitzondering 1: tenzij herstel of vervanging onmogelijk is
uitzondering 2a: tenzij de kosten van vervanging buiten verhouding zijn op de kosten van herstel, waarbij gelet moet worden op
- de waarde van het product,
- mate van afwijking en
- er geen ernstige overlast ontstaat.

Het voorbeeld van BBCS (koste van herstel en vervanging zijn respectievelijk 180 en 450 euro) is met de botte bijl maar zou m.i. wel als vuistregel gehanteerd worden. Bij een bruidsjurk zal ernstige overlast ontstaan waardoor vervanging niet buiten verhouding is ondanks dat herstel 10 euro kost en vervanging 1000 euro. De bruiloft vind morgen plaatst.

uitzondering 2b: tenzij de kosten van herstel buiten verhouding zijn op de kosten van vervanging, waarbij gelet moet worden op
- de waarde van het product,
- mate van afwijking en
- er geen ernstige overlast ontstaat.

uitzondering 2c: het lijkt me dat de tweetrapsraket betekent dat lid 5 indicatief is zodat er eventueel ook andere omstandigheden een uitzondering zouden kunnen rechtvaardigen, maar daar zou ik de richtlijn op moeten nalezen.

(De woorden 'slechts dan' heb ik vet gemaakt voor BBCS, omdat hij hoofdregel en uitzonderingsregel met elkaar verward.)

P.S. Een draad zoals deze leest een stuk prettiger als niet steeds berichten integraal worden overgenomen. Mijn bericht staat boven die van jou waardoor het gevolg is dat de lezer op zoek moet gaan naar jouw reactie.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 17 mei 2011 04:55, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Als de kosten voor herstel hoger is dan vervanging, dan wordt er in het algemeen niet overgegaan tot herstel, of het moet niet anders kunnen.

Een ander aspect wat ook vaak voorkomt:
Als een onderdeel van een product defect is, wordt in het algemeen het gehele product niet vervangen, alleen dat defecte onderdeel.

Zou bij een laptop de harde schijf defect zijn, dan zal de gehele laptop niet vervangen worden, maar alleen de harde schijf, ondanks dat de koper op zijn strepen gaat staan en vervanging van de gehele laptop gaat eisen.
Het moet wel redelijk blijven.

Maar daar gaat het in het geval van de TS niet over.

Gesloten