Pagina 4 van 4

Re: Dell garantie

Geplaatst: 06 okt 2011 21:19
door BBCS
Bob Schurkjens schreef:En nou Dell nog een boete geven voor hun 1-jaar-garantie-is-standaard-voor-meer-garantie-moet-je-betalen-zelfs-voor-desktops.

En dan hopelijk niet weer zo'n Mickey Mouse boete van 90 mille.
1 jaar garantie is 1 jaar garantie.

En als er in de koopovereenkomst 1 jaar garantie staat, heb je dus geen recht op 3 tot 5 jaar garantie.

En garantie heeft totaal NIETS te maken met de non-conformiteit.

Nergens in de wet staat dat als het product binnen de verwachte levensduur buiten de schuld om van de consument kapot gaat, dat het dan onder non-conformiteit valt.

Re: Dell garantie

Geplaatst: 06 okt 2011 21:36
door adSolvendum
BBCS,
De consumentenautoriteit is het overheidsorgaan met het doel consumenten voor te lichten. Onderdeel van diezelfde overheid welke de wetgever daarstelt. De consumentenbond is een vereniging voor en door consumenten. De twee hebben hoegenaamd niets met elkaar te maken.
De consumentautoriteit verkondigt niet de mening van de consumentenbond, doch legt die van de overheid uit aan de consument. Diezelfde overheid welke de wetten opstelt waarvan u al zo vaak heeft gedemonstreerd deze niet te begrijpen en zo fel op tegen te zijn, wat echter niets aan die wetten en de strekking daarvan af doet.

Uw stellingen zijn wederom misleidend, niet gebaseerd op enig feit tenzij u uw interpretaties, verzinsels, verdraaiingen en weglatingen als feiten wilt bestempelen.

Re: Dell garantie

Geplaatst: 06 okt 2011 21:44
door Bob Schurkjens
@AdSolvendum

Zo evenwichtig, puntig, helder en allesomvattend had ik het niet kunnen brengen. Chapeau :D

Re: Dell garantie

Geplaatst: 06 okt 2011 21:48
door BBCS
adSolvendum schreef:BBCS,
De consumentenautoriteit is het overheidsorgaan met het doel consumenten voor te lichten. Onderdeel van diezelfde overheid welke de wetgever daarstelt. De consumentenbond is een vereniging voor en door consumenten. De twee hebben hoegenaamd niets met elkaar te maken.
De consumentautoriteit verkondigt niet de mening van de consumentenbond, doch legt die van de overheid uit aan de consument. Diezelfde overheid welke de wetten opstelt waarvan u al zo vaak heeft gedemonstreerd deze niet te begrijpen en zo fel op tegen te zijn, wat echter niets aan die wetten en de strekking daarvan af doet.

Uw stellingen zijn wederom misleidend, niet gebaseerd op enig feit tenzij u uw interpretaties, verzinsels, verdraaiingen en weglatingen als feiten wilt bestempelen.
Mijn stellingen zijn niet misleidend.

Ik vind het pas misleidend dat de consumentenautoriteit zelf regels gaat verzinnen, die niet conform de wetgeving is.
Consuwijzer staat ook diverse grove fouten in.

De consument heeft helemaal geen recht op kosteloze reparatie of vervanging als het product binnen de verwachte levensduur buiten de schuld om van de consument kapot gaat.

De consument heeft recht op kosteloze reparatie of vervanging als blijkt dat het product niet conform de koopovereenkomst geleverd is, of het product niet de eigenschappen bezit welke het volgens de koopovereenkomst had moeten bezitten. Met daarbij de uitspraken van de verkopende partij en de fabrikant op wat voor manier dan ook.

Dat is wat in de wetgeving is vastgelegd en niet die onzin die de consumentenautoriteit uit zit te kramen.

Ook in het arrest van Dell en nu in de rechtszaken is niet naar voren gekomen dat wat de consumentenautoriteit naar voren brengt.

In de rechtszaak ging het helemaal niet om de garantie, maar dat de algemene voorwaarden dermate waren, dat zij de aanspraak op de non-conformiteit in de weg zaten.
De consument moest op grond van die AV kosten gaan betalen, of het nu om een garantieclaim, reparatieverzoek of om een non-conformiteitsclaim.

En ja, ik heb die uitspraken gelezen.
En de uitspraken van de consumentenautoriteit is niet conform de uitspraken van de zitting.

Bij Dell precies hetzelfde.

Re: Dell garantie

Geplaatst: 06 okt 2011 21:49
door BBCS
Bob Schurkjens schreef:@AdSolvendum

Zo evenwichtig, puntig, helder en allesomvattend had ik het niet kunnen brengen. Chapeau :D
Hmm, ook al laten hersenspoelen door de consumentenbond. :lol:

Is toch triest. :cry:

Re: Dell garantie

Geplaatst: 06 okt 2011 21:51
door BBCS
Gemiddelde levensduur, verwachte levensduur.
Het zijn echt van die vage termen waar niemand iets mee kan doen.

En die levensduur tabellen?
Kunnen gelijk de prullenbak in.
Hebben we ook niets aan.

Re: Dell garantie

Geplaatst: 06 okt 2011 22:03
door adSolvendum
Bob Schurkjens schreef:@AdSolvendum

Zo evenwichtig, puntig, helder en allesomvattend had ik het niet kunnen brengen. Chapeau :D
Dank u. Jammer genoeg lijkt BBCS getuige zijn uitlatingen last te hebben van een zekere vorm van leesblindheid, enkel geevenaard door zijn gebrek aan realisme, inzicht in en kennis van de wet en haar werking, alsmede een vorm van cognitieve dissonantie van zelden eerder waargenomen proporties, gepaard aan een welhaast onwaarschijnlijk vertekend wereldbeeld, zodat we tot zijn volgende ban wel weer niet verstoken zullen blijven van een onaflatende stroom van niets zeggende en bovenal onjuiste propaganda zoals nu hierboven reeds weer te aanschouwen.

Re: Dell garantie

Geplaatst: 06 okt 2011 23:43
door BBCS
adSolvendum schreef:
Bob Schurkjens schreef:@AdSolvendum

Zo evenwichtig, puntig, helder en allesomvattend had ik het niet kunnen brengen. Chapeau :D
Dank u. Jammer genoeg lijkt BBCS getuige zijn uitlatingen last te hebben van een zekere vorm van leesblindheid, enkel geevenaard door zijn gebrek aan realisme, inzicht in en kennis van de wet en haar werking, alsmede een vorm van cognitieve dissonantie van zelden eerder waargenomen proporties, gepaard aan een welhaast onwaarschijnlijk vertekend wereldbeeld, zodat we tot zijn volgende ban wel weer niet verstoken zullen blijven van een onaflatende stroom van niets zeggende en bovenal onjuiste propaganda zoals nu hierboven reeds weer te aanschouwen.
Als jij denkt dat ieder defect aan het product welke gedurende de verwachte levensduur optreedt en buiten de schuld van de consument, onder de non-conformiteit valt, heb je het goed mis.

En wat mag dan wel die verwachte levensduur zijn?
De technische levensduur welke men het steeds over heeft?

Nogmaals: de wetgeving werkt niet met verwachte levensduren, gemiddelde levensduren of wat dan ook.

De wetgeving werkt met afspraken die door de koper en verkoper gemaakt zijn, met daarbij de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkoper.
Daar is de conformiteit en de gehele wetgeving op gebaseerd.
Niet op het vage gedoe wat men verwachte levensduur noemt.

Het is nog altijd zo dat de koper met al zijn wensen, eisen en wat nog meer zich meldt bij de verkopende partij. De verkopende partij gaat akkoord daarmee en zoekt vervolgens het juiste product erbij. Als de koper en verkoper met dat product vervolgens akkoord gaan, komt daaruit de overeenkomst, de koopovereenkomst genaamd.
Het product moet aan die koopovereenkomst voldoen.
En daar is dus de gehele Nederlandse Wetgeving op gebaseerd.

Het is dus niet zo dat je de goedkoopste accuboormachine van de Gamma kunt gaan kopen, vervolgens mee de bouw in, en als die accuboormachine kapot gaat, kun je dus geen aanspraak maken op de non-conformiteit dat die machine langer mee had moeten gaan. Je hebt dan zelfs geen aanspraak op de garantie.
Je hebt dan het apparaat gebruikt waarvoor die niet gemaakt is.
Als je aan de verkoper hebt medegedeeld dat die apparaat goedkoop moet zijn, dan kun je dus geen aanspraak maken op de non-conformiteit.
Als je daarin tegen aan de verkopende partij hebt medegedeeld dat het apparaat voor zeer zwaar werk gebruikt moet worden, dan kun je wel aanspraak maken op de non-conformiteit als blijkt dat het apparaat niet het zware werk aankan, zelfs niet als de fabrikant heeft aangegeven dat zwaar werk er wel mee gedaan kan worden.

Re: Dell garantie

Geplaatst: 07 okt 2011 05:35
door trebelski
Je roept al jaren hetzelfde verhaaltje (o.a. over dure en goedkope boormachines) maar de realiteit haalt je gewoon links en rechts in. :wink:

http://tweakers.net/nieuws/77229/vijf-n ... l#reacties
Vijf Nederlandse elektronicaketens beboet wegens garantiemisleiding

Door Olaf van Miltenburg, woensdag 5 oktober 2011 17:29, views: 46.395

Vijf Nederlandse elektronicaketens hebben elk een boete van 90.000 euro van de Consumentenautoriteit gekregen omdat ze consumenten misleid hebben wat betreft hun garantierechten. Het gaat onder andere om BCC en Scheer & Foppen.

De ketens gaven klanten onterecht de mededeling dat zij na het verstrijken van de termijn van fabrieksgarantie zelf de reparatiekosten moesten betalen. Ook lieten ze consumenten weten dat zij geen recht hadden op kosteloos herstel of vervanging.

"Aan consumenten zijn onjuiste mededelingen gedaan over hun wettelijke rechten", zegt Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit, "Zij kunnen hierdoor schade hebben geleden, bijvoorbeeld omdat zij onnodig voor reparaties moesten betalen." Vijf ondernemingen hebben zich hier schuldig aangemaakt, naar het oordeel van de organisatie: BCC, De Block, De Harense Smid, Mikro Electro en Scheer & Foppen. Zij krijgen elk een boete van 90.000 euro. De bedrijven zijn in beroep gegaan tegen de beslissing.

Een zesde keten, Correct, kreeg een last onder dwangsom opgelegd om de algemene voorwaarden op het punt van garantierechten aan te passen. Correct heeft de wijzigingen inmiddels doorgevoerd. De wet geeft consumenten, ongeacht het verstrijken van de garantietermijn, het recht op kosteloos herstel als een apparaat bij normaal gebruik eerder kapot gaat dan in redelijkheid verwacht mag worden.
Bronvermelding = tweakers.net.