MAXIEM schreef:alfatrion
Ik neem het voor collega BBCS op, omdat hij door een aantal respondenten steeds onterecht en gebaseerd op gebakken lucht in de hoek wordt gezet. Betreffende de garantiestuf heeft hij gewoon gelijk. Hij gaat uit van het wettelijke kader zoals het er nu bij ligt. Dat anderen (ook juristen) de zaken anders interpreteren is hun probleen en niet het probleem van BBCS. Voor mij is volstrekt duidelijk, wie wie ten deze telkenmale op het verkeerde been zet.
Met collegiale groet, Maxiem.
Klopt.
Dat diverse juristen de zeer oude term wettelijke garantie nog steeds gebruiken is onterecht. Het schept alleen maar verwarring.
Ik heb ook wel eens een rechter zien oordelen dat een product langer mee moet gaan. (Die elektrische stoel.) Een rechter kan dat uit oogpunt vanuit de Nederlandse Wetgeving ook niet oordelen.
En Consuwijzer?
Staat ook vol fouten (heb ik al diverse keren aangegeven.)
Consuwijzer is geheel naar de uitspraken van de consumentenbond.
En ondeugdelijk?
non-conformiteit is niet hetzelfde als ondeugdelijk.
Als mensen aangeven dat deugdelijk hetzelfde is als conform, spreken ze onwaarheden.
Consuwijzer spreekt over dat het product gedurende de langere periode deugdelijk moet zijn.
Pakken we weer het woordenboek erbij:
- deugdelijk = deug·de·lijk bn in goede staat; degelijk , 2deug·de·lijk bw op een goede, degelijke manier
- conform = con·form vz overeenstemmend met: ~ de eis werd hij veroordeeld tot …
De reden dat ik hierover blijf zeuren, is dat men aangeeft dat deugdelijk hetzelfde is als conform, terwijl dat taaltechnisch niet het geval is.
Als men spreekt over dat een product deugdelijk moet zijn of dat een product conform moet zijn, spreekt men over twee totaal verschillende zaken!
De wetboeken en de Europese Richtlijn spreken over conform of overeenstemmend en niet over deugdelijk, wettelijke garantie (is geen bestaand woord) enz.
Ook de Europese Richtlijn wordt door veel mensen verkeerd gelezen.
De Europese Richtlijn spreekt over dat de verkopende partij aansprakelijk is voor als het product niet overeenstemmend is met de overeenkomst gedurende de eerste 2 jaar na aankoop.
Veel mensen lezen dan dat de verkopende partij aansprakelijk is voor als het product een gebrek vertoont gedurende de eerste 2 jaar na aankoop, wat resulteert dat de verkopende partij 2 jaar garantie moet verstrekken.
Als een rechter dat zou oordelen zit hij fout, en zal ik zijn oordeel niet accepteren en respecteren.
De rechter dient aan de regeltjes van de wetgeving te houden en kan niet zomaar zelf regels verzinnen.
Het quelle arrest is daar een mooi voorbeeld van.
Daar is geoordeeld dat als een product non-conform is, dat er geen kosten in rekening mag worden gebracht.
Veel mensen lezen dat ook weer verkeerd, en oordelen dat bij een probleem de verkoper geen kosten in rekening mag brengen.