olaf79 schreef:MAXIEM schreef:@@@
We dwalen af.
Modaliteiten:
Er bestaan 3 soorten "garanties":
1. de fabrieksgarantie en/of de verkopersgarantie
2. de wettelijke bescherming in het eerste halve jaar na aankoop
3. de wettelijke bescherming na het eerst halve jaar na aankoop en/of de periode na de fabrieksgarantie
ad.1.: in Nederland is het zelfs mogelijk, dat er géén sprake is van een fabrieks- danwel een verkopersgarantie. Dat zal overigens weinig voorkomen, omdat het produkt dan niet tot nauwelijks verkocht zal worden;
ad.2: in die periode kun je als koper zonder meer terug gaan naar de verkoper, die er dan kosteloos voor moet zorgen dat het defecte produkt gerepareerd wordt of zelfs vervangen, tenzij je als consument het defekt zelf hebt veroorzaakt;
ad.3: in die periode heb je in Nederland als consument ook nog steeds een wettelijke bescherming. Volgens de Europese Richtlijn zou dat in elk geval tenminste voor de eerste 2 jaar na aankoop moeten gelden. De Nederlandse wetgever heeft die specifieke tijdsduur echter niet overgenomen, maar afhankelijk van het produkt ruimer gesteld (en daar zit nu net het probleem, zoals ik al vermeldde).
Maxiem.
Ten minste 2 jaar. Dat betekent dus kort gezegd dat apple na 1,5 jaar gewoon garantie moet geven op producten die je via haar online store koopt. Want in dat geval is de verkoper dezelfde partij als de fabrikant. Ook resellers of hoe apple die ook noemt moeten dat.
De wet stelt heel duidelijk dat de europese richtlijn boven de nl wet gaat als de nl wet minder rechten zou bieden dan de eu wet.
Praat geen onzin!
Dat jij het anders leest, moet je ons er niet mee lastig vallen.
Er staat heel duidelijk in de Europese Richtlijn dat de verkopende partij aansprakelijk is voor als er een gebrek aan de overeenstemming is.
De Nederlandse Wetgeving is bepaalt dat de verkopende partij aansprakelijk is voor als het product niet volgens de koopovereenkomst is.
Nergens, maar dan ook nergens heeft men het over garantie, waarborg, zekerheid!
Conform is een synoniem van overeenstemming, wat overeenstemmend met betekend.
Garantie:
ga·ran·tie de; v -s waarborg, zekerheid: ~bewijs
waar·borg de; m 1 -en zekerheid, garantie 2 borgsom, bv. bij een huurcontract
waar·bor·gen -borgde, h gewaarborgd instaan voor iets; garanderen
Ik wil alleen maar aangeven dat je taaltechnisch compleet uit je nek kletst.
De wetgeving heeft het over conform, overeenstemmend.
Dat heeft niets te maken met waarborg, zekerheid, garantie, enz.
Dus je kunt niet zomaar het woord overeenstemming vervangen door het woord waarborg, garantie enz., omdat die woorden niet de dezelfde betekenis hebben.
Volgens mij blijf je maar beweren dat de zin:
De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen.
betekent dat de verkopende partij minimaal 2 jaar garantie moet geven, minimaal 2 jaar garant moet staan voor de goede werking.
Dat is dus echt niet zo.
Het woord overeenstemming kun je niet vervangen door het woord garantie, omdat die woorden niet de dezelfde betekenis hebben.
En de degene die dat wel doen, zitten helemaal fout.
Nu heb ik je al diverse malen gewezen op de taalkundige missers die je maakt, en nog blijf je stront eigenwijs!